2109
در هوای آلوده ورزش بکنیم یا نه؟

در هوای آلوده ورزش بکنیم یا نه؟

1398/09/12 بازدید507
هوای آلوده با شرایط ناسالم و شرایط هشدار متفاوت است. شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و ... روزهای بسیار محدودی در طول سال هوای پاک را تجربه می‌کنند. بنابراین نکاتی که در این مطلب ذکر می‌کنیم، مربوط به شرایطی نیست که هوا برای همه مردم ناسالم است یا در شرایط هشدار قراردارد.
مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، دائما در معرض آلاینده‌ها هستند. تاثیر آلاینده‌ها روی بدن انسان‌ها به سه پارامتر اصلی بستگی دارد:

1- میزان غلظت آلاینده‌ها
2- میزان هوایی که تنفس می‌شود
3- مدت زمانی که انسان در معرض آلاینده‌ها قراردارد
هر چقدر میزان غلظت آلاینده‌ها بیشتر باشد، میزان هوایی که تنفس می‌شود بیشتر باشد یا مدت زمانی که در معرض آلاینده‌ها هستیم بیشتر باشد، تاثیر بیولوژیکی این آلاینده‌ها روی بدن ما بیشتر است.
لازم به یادآوری است که در حین ورزش میزان هوایی که وارد بدن ما می‌شود افزیش می‌یابد.

ورزش کردن در هوای آزاد

شاید در لحظه اول فکر کنید که ورزش در هوای آلوده خیلی ضرر داشته باشد ولی جالب است اگر بدانید که حتی در هوای آلوده شهری مثل تهران، در طولانی مدت، منافع ورزش کردن، بیشتر از ضررهای آن است. مگر اینکه پزشکتان به دلایلی شما را منع کرده باشد.
با این حساب، بیشترین ضرر را از بی‌تحرکی خواهید دید.
بنابراین برای حفظ سلامتی حتما ورزش کنید ولی حتما تمرکز و توجه داشته باشید که تا جایی که برایتان مقدوراست مدت زمانی را که درمعرض آلاینده‌ها قرار می‌گیرید کاهش دهید.

تمرینات در فضای باز را به حداقل برسانید

سعی کنید در هوای آلوده در فضای باز ورزش نکنید یا اگر ورزش می‌کنید شدت و مدت زمان تمرین خود را کاهش دهید. (حداکثر نیم ساعت در فضای باز ورزش کنید) غلظت آلاینده‌ها در اواسط روز به حداکثر می‌رسد، بنابراین سعی کنید بعدازظهر درفضای باز ورزش نکنید. ضمن اینکه سعی کنید در ساعات اوج ترافیک از ورزش در فضای باز پرهیز کنید.

ورزش در هوای آلوده

از ورزش در محل‌های آلوده خودداری کنید

مراقب باشید که از ورزش در محل‌های آلوده خودداری کنید. منظور از محل‌های آلوده حاشیه 400متری از خیابان‌ها و اتوبان‌ها یا هر مسیری است که تردد خودروها بیشتر است.

در محیط‌های سربسته تمرین کنید

در روزهایی که هوا آلوده است، ترجیحا سعی کنید در فضاهای سرپوشیده ورزش کنید مخصوصا که برخی باشگاه‌ها سیستم تصفیه هوا دارد و این مساله شما را از تنفس بیشتر آلاینده‌ها حفظ میکند.
توجه به این نکته مهم است که داشتن ماسک‌های معمولی یا بستن جلوی دهان با روسری و پارچه شما را از تنفس آلاینده‌ها محفوظ نگه نمی‌دارد.

ارسال نظر شما

login captcha

خوب ماسک هم نزنیم پس چکار کنیم ؟

فکر میکردم ماسک روش خوبیه

پربازدیدترین ها