2109
خواص و مضرات لیمو ترش در بارداری

خواص و مضرات لیمو ترش در بارداری

1398/09/11 بازدید4225
باردار هستید و به غذاهای زیادی علاقه دارید؟ بعضی از این غذها را هیچ وقت فکر نمی‌کردید بخورید و برخی دیگر را همیشه دوست داشته‌اید! هرچیزی که در دوران بارداری می‌خورید تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر جنین در حال رشد دارد. پزشکتان با شروع بارداری لیستی از خوردنی‌ها و ممنوعه‌ها را به شما خواهد داد. اما بهتر است بدانید میوه و سبزیجات جزو بایدهای دوران بارداری هستند. اگر برای رفع عطش از لیموترش استفاده می‌کنید و نمی‌دانید این میوه جزو بایدهاست یا نه بهتر است بدانید که مصرف لیمو ترش در دوران بارداری چه خواص و مضراتی برایتان به همراه خواهد داشت.

فواید لیمو ترش در دوران بارداری

لیمو از جمله مرکباتی است که حاوی ویتامین C است. این منبع عالی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیوم، آهن، پتاسیم و فسفر است. بهتر است با هم برخی از فواید سلامت این میوه را در دوران بارداری بخوانیم:

کاهش تهوع صبحگاهی و یبوست

تهوع صبحگاهی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، افزایش بویایی همه جزو علائم رایج سه ماهه اول بارداری است که تا حدود زیادی با مصرف یک لیوان آب لیموی گرم قابل کنترل و بهبود است.

مصرف لیمو ترش در دوران بارداری

کنترل فشار خون بارداری با لیمو ترش

هر چه بارداری جلوتر می‌رود، مراجعه شما به متخصص زنان نیز افزایش پیدا می‌کند و بالطبع تعداد دفعاتی که فشار خون شما توسط پزشک کنترل می‌شود نیز، بیشتر می‌شود. نوشیدن آب لیمو به سالم و نرم شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. در حقیقت آب لیمو سفتی سرخرگ‌ها را از بین می‌برد و باعث پایدار ماندن آنها می‌شود.

کاهش تورم پاها

در طول بارداری تقریبا هیچ تسکینی برای ورم پاها وجود ندارد و این وضعیت باعث ناراحتی مادر باردار می‌شود اما یک قاشق چایخوری آب لیمو در آب گرم می‌تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند. همچنین ترکیبی از آب لیمو و آبغوره به کاهش تورم پاها کمک کرده و راه رفتن را آسانتر می‌کند.
بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش ورم پا در بارداری

کاهش یبوست با مصرف لیمو ترش

آب لیمو یک محرک عالی برای کبد است. زیرا باعث افزایش حرکت روده‌ها می‌شود و حرکات روده تحریک پذیر را تسکین می‌دهد و به هضم بهتر کمک می‌کند. به همین دلیل خیلی سریع یبوست را برطرف می‌کند. در حقیقت یک برش کوچک آب لیمو دارای 0.7 گرم فیبر غذایی است.
مصرف لیمو ترش در بارداری
بالا رفتن سیستم ایمنی بدن
آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن ضروری است چون به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. همچنین وجود مقادیر قابل توجهی ویتامین C در این میوه در مبارزه با عفونت موثر است. یک لیوان آب لیمو می‌تواند باعث رفع خلط می‌شود و راه عبور و مرور هوا را باز می‌کند. به دلیل خاصیت دیورتیک لیمو ترش، آب لیمو کمک می‌کند تا سموم و آنتی ژن را از طریق ادرار از بدن خارج کنید، بنابراین از عفونت‌های ادراری جلوگیری می‌کند.

تغذیه سلول‌های مغز و تقویت استخوان‌ها

میزان پتاسیم موجود در لیمو در تغذیه اعصاب و سلول‌های مغزی جنین موثر است. همچنین، کلسیم و منیزیم موجود در لیمو ترش به رشد استخوان‌های قوی و حفظ آنها کمک کند. از این رو لیمو برای رشد سالم جنین در حال رشد ضروری است.

به روند زایمان کمک می‌کند

در حالی که هیچ چیز نمی‌تواند شما را برای زایمان آماده کند، مخلوطی از آب لیموترش و عسل در آب گرم می‌تواند روند کار را راحت کند. گفته می‌شود نوشیدن این آب هر سه روز پس از اتمام سه ماهه اول بارداری درد زایمان را کمتر می‌کند.

لیمو ترش

مضرات لیمو ترش در بارداری

در حالی که نوشیدن لیمو ترش در اشکال مختلف در دوران بارداری مزایای زیادی دارد، نگرانی‌های خاصی در مورد مصرف بیش از اندازه آن نیز وجود دارد.
  • اسیدیته و سوزش سردل: نوشیدن آب لیمو فقط در برخی از خانم‌ها می‌تواند اسیدیته معده را افزایش دهد. در چنین شرایطی بهتر است لیمو استفاده نشود.
  • کلسیفیکاسیون استخوان و دندان: اسید سیتریک موجود در لیمو می‌تواند این شرایط را تشدید کند. رقیق کردن آب لیمو یا نوشیدن این مخلوط فوق العاده رقیق شده با نی می‌تواند به جلوگیری از مشکلات دندانی در دوران بارداری کمک کند. بعد از مصرف آب لیمو حتما آب دهان خود را به خوبی غرغره کنید.
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری عدم تحمل غذا: امن‌ترین جایی که می‌توانید لیمو مصرف کنید خانه است. از آنجا که در دوران بارداری سطح ایمنی شما پایین می‌آید مصرف آب لیمویی که از بیرون تهیه شده می‌تواند خطرات ناشی از تاثیر باکتری‌هایی از قبیل ای کولای و سالمونلا را افزایش می‌دهد.
اگرچه مصرف لیمو ترش در دوران بارداری بی خطر تلقی می‌شود اما بهتر است قبل از شروع مصرف با پزشک مشورت کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8645 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6232 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15098 بازدید