2709
دیابت کودکان چقدر جدی است؟

دیابت کودکان چقدر جدی است؟

1398/08/18 بازدید282
«دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غدد سنین کودکی است. آشنایی با این بیماری و درمان های آن از موارد ضروری در حیطه پزشکی کودکان است.»
فاطمه سیاری فرد دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب گفت:« با توجه به شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان، تغذیه نامناسب و کم تحرکی، با دیابت نوع ۲ و یا ترکیبی از دیابت نوع ۱و ۲ در کودکان مواجه هستیم. درحال حاضر برای دیابت نوع یک روش پیشگیری اختصاصی وجود ندارد، اما با اصلاح سبک زندگی و کنترل چاقی، می توان از دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد. دیابت کودکان یک بیماری مزمن و قابل کنترل است، در صورت کنترل نکردن مناسب دیابت، این بیماری عوارض متعددی خواهد داشت که باعث ناتوانی فرد می شود. دیابت نوع یک با تغذیه صحیح، سبک زندگی مناسب، کنترل قند خون و آزمایشات دوره ای و استفاده از انسولین با تجویز پزشک، قابل کنترل است.»بیشتر بخوانید علائم دیابت در کودکان چیست؟

دیابت نوع یک و دو را بهتر بشناسید

سیاری فرد در ادامه درباره انواع دیابت توضیح داد و به ایرنا گفت:« دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. در این نوع دیابت، بدن دیگر انسولین تولید نمی‌کند و در نتیجه فرد به دیابت نوع اول دچار می‌شود که باید برای ادامه حیات خود اقدام به تزریق انسولین کند. تشنگی، پر ادراری، پرخوری، کاهش وزن ناگهانی و غیره از علائم دیابت نوع یک است.در نوع دوم دیابت، میزان انسولین در بدن کاهش یافته و یا مقاومت سلول‌های بدن به انسولین بالا رفته است. این نوع از دیابت به دلیل کاهش اندک اندک انسولین در بدن و به مرور زمان، بدون علائم بوده و بدن خود را با شرایط ایجاد شده وفق می‌دهد و با گذر زمان و افزایش سن، میزان انسولین کاهش یافته و از ۳۰سالگی به بعد در افراد شناسایی می‌شود.»
در حال حاضر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور ما به بیماری دیابت مبتلا هستند. بیشتر بخوانید دیابت در کمین این کودکان است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها