2109
تاثیر مصرف الکل بر شیر مادر چگونه است؟

تاثیر مصرف الکل بر شیر مادر چگونه است؟

1398/11/01 بازدید11225
مصرف الکل از نظر شرعی مشکل دارد، اما با این حال پزشکان متخصص توصیه می‌کنند به هیچ وجه در دوران شیردهی الکل مصرف نکنید، چون تولید شیر مادر یک فرایند مداوم است و ارتباط مستقیمی با گردش خون دارد. الکل هم خیلی سریع وارد خون و شیر مادر می‌شود و می تواند برای نوزاد خطرناک باشد.

آیا مصرف الکل در دوران شیردهی برای نوزاد خطرناک است؟

جواب علم پزشکی به این سوال این است:« بله خیلی خطرناک است.» بیشتر پزشکان درباره مصرف الکل در دوران شیردهی هشدار می‌دهند. فقط ۱۰درصد از الکل از طریق تنفس، ادرار و تعریق از بدن دفع می شود و ۹۰ درصد باقی مانده توسط بدن متابولیزه شده و وارد جریان خون و بعد هم شیر مادر می‌شود . همچنین محققان معتقدند مدت ماندگاری الکل در خون زنان طولانی تر از مردان است. مصرف الکل به غیر از تاثیراتی که روی هوشیاری مادر می گذارد و نمی گذارد به خوبی وظیفه مادری اش را انجام بدهد، می تواند اثرات نامطلوب و خطرناکی روی سلامتی نوزاد به جا بگذارد. به همین دلیل ۲ تا ۲۴ ساعت پس از نوشیدن الکل نباید به نوزاد شیر داد و قبل از شیردهی باید یکبار شیر مادر دوشیده شود تا تاثیر الکل کاملا از شیر مادر پاک شود.

شیرمادر و الکل

مصرف الکل در دوران شیردهی چه عوارضی دارد؟

  • تغییر طعم شیر مادر و دلزدگی نوزاد
الکل خیلی سریع وارد خون و البته شیر مادر می‌شود و می‌تواند طعم ناخوشایندی در شیر ایجاد کند. تغییر طعم شیر باعث دلزدگی نوزاد از شیر مادر می شود.
  • آسیب به کبد نوزاد
کبد نوزاد هنوز نارس است و الکل باعث اخلال در رشد آن می شود.
  • کند شدن رشد کودک
مصرف الکل رشد کودک را کند می کند و باعث می‌شود که رشد، آن طور که باید انجام نشود. به ویژه در زمینه رشد سیستم عصبی و ذهنی، الکل رشد را به شدت کند می‌کند. این مسئله می‌تواند باعث عقب ماندگی ذهنی نوزاد شود.
  •  تغییر در الگوی خواب کودک
وقتی الکل از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود خیلی زود می خوابد اما یک خواب بی کیفیت را تجربه می کند. کودک در خواب اصلا آرامش ندارد و به شدت بی‌قرار است و نمی‌توان او را به راحتی از خواب بیدار کرد.
  • دل درد
ترکیباتی که در الکل وجود دارد می تواند باعث دل درد در نوزاد شود. اتانول موجود در الکل نمی گذارد روده کودک ویتامین‌ها را جذب کند و باعث ورم معده و دل درد می‌شود.

دل درد نوزاد
 
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
محققان معتقدند بین مصرف الکل در مادران شیرده و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد رابطه مستقیمی وجود دارد.
  • مشکلات قلبی
الکل می تواند بر سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارد و باعث بالا رفتن فشار خون و ضربان بالا شود.
  • کاهش وزن نوزاد
الکل می تواند به وزن گرفتن نوزاد هم آسیب بزند و باعث کاهش وزن او شود.

آیا الکل باعث کاهش شیر می‌شود؟

الکل باعث افزایش پرولاکتین هورمون تولید شیر می‌شود، اما فقط برای مدت محدود .با این وجود، تولید اکسی توسین، هورمونی که باعث خروج شیر از نوک پستان می شود، را کاهش می دهد. همین موضوع باعث می شود که کودک شیر کمتری مصرف کند.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام ممنون از مقاله بسیار خوبتون، لطفا اصلاا الکل در هنگام بارداری نخورید مخصوصا از این اتانول های صنعتی ! یکی از نزدیکان ما با خوردن اتانول بچشو از دست داد.

پربازدیدترین ها