2709
فلج اِرب نوزادی چیست؟

فلج اِرب نوزادی چیست؟

1398/08/12 بازدید1330
یکی ازعارضه‌ های شایعی که در زمان تولد نوزادان رخ می‌دهد، فلج ارب است. فهیمه اوکاتی فیزیوتراپیست درباره این عارضه توضیح می دهد:« فلج اِرب یکی از شایع‌ترین آسیب‌های عصبی است که در هنگام تولد با کشیده شدن گردن نوزاد اتفاق می‌افتد. فلج ارب، فلج بازوست که با آسیب شبکه عصبی در ناحیه شانه ایجاد می‌شود. بر اساس شدت آسیب نوزاد می‌تواند به طور خود به خود درمان شود یا ممکن است به درمان فیزیوتراپی و در موارد بسیار شدید به جراحی نیاز پیدا کند.»

مهم‌ترین دلیل بروز فلج ارب چیست؟

از مهم‌ترین دلایل ایجاد فلج ارب می‌توان به بزرگ بودن سر نوزاد و گیر افتادن شانه در کانال زایمان اشاره کرد. درشت بودن نوزاد باعث می‌شود از نیروی بیشتری برای بیرون کشیدن نوزاد استفاده شود که این نیرو می‌تواند به ناحیه گردن، شانه و اعصاب این قسمت‌ها آسیب بزند. دیابت و چاقی مادر هم در بروز فلج ارب موثر است.
این فیزیوتراپیست در ادامه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:« اگر نوزاد با پا از کانال زایمان خارج شود، مدت عبور نوزاد از کانال زایمان طولانی باشد یا اگر از وسایلی مانند فورسپس جهت کشیدن نوزاد استفاده شود هم در این صورت احتمال بروز فلج ارب وجود دارد. حتی در زایمان سزارین هم این آسیب می‌تواند ایجاد شود.فلج ارب با آسیب اعصابی در ارتباط است که از سوراخ‌های بین مهره‌ای در ناحیه گردن خارج می‌شود و یک شبکه عصبی را در ناحیه شانه ایجاد می‌کند تا به نواحی مختلف و عضلات آن عصب رسانی کند. در بدو تولد نوزاد مبتلا به فلج ارب قادر نیست دستش را بالا بیاورد. حرکات دست درگیر نسبت به دست سالم کاهش پیدا می‌کند یا دست دچار فلج ارب بی حرکت می‌شود. بازو در این فلج در کنار بدن به داخل می‌چرخد و مچ دست به افتادگی دچار می‌شود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7399 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5386 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15000 بازدید