2109
برای افزایش هوش کودکتان این کتاب‌ها را بخوانید

برای افزایش هوش کودکتان این کتاب‌ها را بخوانید

1398/07/28 بازدید3954
یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین، فراهم آوردن امکانات و ارائه‌ی آموزش‌هایی است که به افزایش هوش کودک کمک کند. امروزه در موسسات و مهدکودک‌ها و مدارس، شاهد ارائه تکنیک‌‌های افزایش و پرورش هوش کودک هستیم. اما مهم است به عنوان کسی که مسئول مستقیم تصمیم‌گیری درباره روند آموزشی و پرورشی کودک خود هستیم؛ فارغ از تبلیغات و جنجال‌های بی‌پایه، کودک خود را کمک کنیم تا توانایی‌هایش را بشناسد و برای شکوفا شدنش بکوشد.
در متون رواشناختی، هوش به عنوان «توان حل مسأله و قدرت سازگاری با محیط» تعریف می‌شود. اما متأسفانه، ذهنیت و تصور اکثرافراد، هوش تحصیلی و مخصوصا هوش ریاضی است. ما تنها کودکی را باهوش می‌دانیم که بی کمترین دردسری، درس می‌خواند و نمره‌های عالی می‌گیرد. از ابتدای تحصیل نیز، کودک خود را درگیر انواع آزمونهای طبقه‌بندی شده و کلاس‌های تقویتی و فشرده می‌کنیم تا همین یک بخش از هوش او را تقویت کنیم.
در حالی‌که هوش، یک سازه چند بعدی است و نمودهای بیرونی متفاوتی دارد. یکی از پژوهشگران مهم این حوزه «هوارد گاردنر» است که ده نوع هوش را صورت بندی کرد : هوش موسیقایی و ریتم، هوش دیداری-فضایی، هوش کلامی-زبانی، هوش منطقی-ریاضی، هوش بدنی-جنبشی، هوش درون‌فردی، هوش بین‌فردی، هوش طبیعت‌گرایی، هوش وجودی و هوش اخلاقی. هر کدام از این انواع هوش،ویژگی‌های ذهنی و جسمی وکلامی و تحلیلی متفاوتی دارند و طبعا به شیوه‌ ‌های متفاوتی یاد می‌گیرند ؛ و توانمند و شکوفا می‌شوند.
اصرار بر اینکه همه افراد را به یک شکل آموزش بدهیم و از همه آنها توقع داشته باشیم فقط به یک شکل، از هوش و توان ذهنی خود استفاده کنند؛ نابخردانه است. بنابراین ما والدین، که بیشترین شناخت را از ویژگی-های شخصیتی و توانمندی‌های فرزندمان داریم؛ در بدو امر بهتر از دیگران می‌توانیم استعداد کودک خود را بشناسیم. کتاب‌هایی که امروز معرفی می‌شوند؛ با این رویکرد نسبت به هوش انتخاب شده‌اند و انتظار داریم بعد از خواندن آنها، باز هم فقط در آرزوی نمره بیست ریاضی و دیکته فرزند خود نباشید؛ بلکه او را در مسیر شناخت و توانایی گوهرهای درونی خودش یاری دهید.

کتاب مجموعه شیوه‌های تقویت هوش نوزاد

  • نویسنده : دکتر بئاتریس میلتر
  • مترجم : طاهره طالع ماسوله
  • انتشارات با فرزندان، 1392
  • قیمت نسخه کاغذی سه جلدی : 75000تومان (هرجلد 25000 تومان)
  • مخاطب : والدین در انتظار فرزند و دارای نوزاد
 

تربیت و پرورش کودک در یک کلام یعنی بازی کردن و امکان تجربه کردن محرک‌های مختلف محیطی. «دکتر بئاتریس میلتر»، تجربیات بیست و پنج ساله تحقیقاتی و آموزشی خود در دانشگاه سوربن فرانسه را در این کتاب گردآورده است. کتاب در هر جلد شامل تمرین‌هایی است که با اجرا و تکرار آن، حواس کودک خود را تحریک می‌کنید و توجه او را به محرک‌های محیطی جلب می‌کنید. نویسنده بازی ها و تمرینهای مناسب یک سال اول زندگی کودک را در سه بخش سه تا شش ماهگی، شش تا نه ماهگی و نه تا دوازده ماهگی آورده است و برای هر مرحله یک کتاب جدا منتشر شده است. کتابها را هم می‌توانید به صورت جداگانه و نیز به صورت مجموعه سه جلدی فراهم کنید.
این دست کتابها بهترین هدیه‌ برای زوج‌های جوانی است که در انتظار تولد فرزند خود هستند. در روزهای پر از انتظار و هیجان پیش از تولد، والدین فرصت کافی دارند مطالبی از این دست را بخوانند و تمرین‌های آنرا با هم بیاموزند و هر کدام را به موقع با نوزاد خود اجرا کنند.

کتاب اصول کارکرد مغز در کودکان (کلیدهای پرورش کودک شاد و باهوش)

  • نویسنده : جان مدینا
  • مترجم : شهریار نظری
  • انتشارات صابرین،
  • قیمت نسخه کاغذی : 45000 تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال در فیدیبو : 18000تومان
  • مخاطب : والدین در انتظار فرزند تا پنج سال

اولین قدم در کمک برای فراهم کردن بهترین محیط پرورش کودک، شناخت نیازهای جسمی و روانی اوست. اغلب مادران وپدران جوان پس از گذر از هفته‌های اول دیگر می‌توانند بدون ترسو واهمه او را در آغوش بگیرند؛ به راحتی به کودک خود شیر بدهند؛ پوشک او را عوض یا او را حمام کنند و بخوابانند. اما تا همیشه ما به عنوان والدین درگیر پاسخ دادن به این سوال هستیم که چه کاری و چه تجربه‌ای برای کودک مفید است. هر روز در میان صفحات اینترنت و کتابها و حرفهای متخصصان به دنبال یافتن بهترین جواب هستیم. کتاب «اصول کارکرد مغز در کودکان» ، به ما یاد می‌دهد مغز کودک چطور رشد می‌کند و چه کارهایی باعث رشد همه جانبه و پرورش پایدار در او می‌شود.
کتاب با روایتی شیرین و جذاب، محصولات مشهور جهانی برای دانشمند و نابغه شدن نوزاد داخل گهواره و نوپای پستانک به دهان را نقد می‌کند و جنبه‌های مضر و صرفا بازاری آن را روشن می‌کند. در کلیت اثر، ما به عنوان والدین و مربیان کودک، مدام تشویق می‌شویم که آرامش، قدرت و نظم و مهربانی را بر فضای رابطه و زندگی با کودک حاکم سازیم و بیش از هر چیز و هر کار، شکل ارتباطی و کیفیت رابطه خود را با کودک غنی کنیم. کودکان بیش ازهر اسباب‌بازی و انیمیشن دیگری، معاشرت با والدین را دوست دارند. این کتاب به ما می آموزد ارزش معاشرت به کیفیت آن است، نه رنگارنگی و قیمت وسایل و اسباب بازی‌ها.

کتاب پرورش هوش هیجانی در کودکان

  • نویسنده : جان گاتمن
  • مترجم : حمیدرضا بلوچ
  • انتشارات جوانه رشد، 1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 30000 تومان
  • قیمت نسخه صوتی در نوار : 16000 تومان
  • قیمت نسخه الکترونیکی در کتابراه : 9000 تومان
  • مخاطب : والدین، مربیان و معلمان
امروزه روانشناسان بر این باورند که نقش آگاهی از هیجان‌ها و شناخت و مدیریت عواطف، در موفقیت افراد و توسعه توانمندی‌های آنها حتی از میزان هوشبهر هم بیشتر است. سازه‌ای که آن را «هوش هیجانی» می‌نامیم و در بسیاری از مقاله‌ها و کتاب‌های روانشناختی بر اهمیت آن تأکید شده است. مانند همه یادگیری‌ها، کودک در محیط خانواده می‌آموزد که درباره خودش چه احساسی داشته باشد؛ و درباره عواطفی که تجربه می‌کند، چگونه فکر کند. او واکنش دیگران را نسبت به احساسات و هیجاناتش می‌بیند؛ و یاد می‌گیرد امید و ترس و خشم و شادی‌اش را چگونه ابراز کند و چه رفتارهایی متناسب با احساساتش نشان بدهد. طبیعتا والدین و مربیان کودک، بیشترین نقش را در این زمینه بازی می‌کنند.
کتاب حاضر ابتدا اهمیت شناخت هیجان‌ها را توضیح می‌دهد؛ و سپس به بررسی انواع سبکهای والدگری در این موضوع می‌پردازد. در این بخش، چهار سبک اصلی والدگری مشخص می‌شود و شما می‌توانید با پاسخ دادن به یک پرسشنامه، سبک رفتاری خود در مواجهه با هیجان‌های فرزند خود را تشخیص دهید.
در گام بعدی تفاوت بین کودکانی که با هر یک از این سبک‌ها پرورش یافته‌اند، به تفصیل مورد بحث قرار می‌گیرد و سپس می‌آموزید که در پنج مرحله اساسی و مهم، به کودک خود کمک کنید هیجان‌های خود را بشناسدو مدیریت کند. طبیعتا این یک آموزش برای والدین و کودک به صورت همزمان است. در فصل آخر نیز با ویژگی‌ها هیجانی را از بدو تولد تا دوران نوجوانی آشنا می‌شوید؛ رفتارهای متناسب با هر گروه سنی را می‌آموزید و نکاتی که برای مدیریت بهتر و کمک کردن به کودک برای توسعه هوش هیجانی او لازم است را فرا می‌گیرید. مهمترین و ارزشمندترین نکته درباره هوش هیجانی این است که کاملا آموختنی است؛ و این بهترین چیزی است که می‌توانید برای تضمین زندگی شاد و سالم فرزند خود، به او هدیه دهید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها