2109
علائم بارداری زودتر از موعد چیست؟

علائم بارداری زودتر از موعد چیست؟

1398/07/20 بازدید7261

با اینکه بسیاری از افراد قطع عادت ماهانه را اولین علامت بارداری می‌دانند، اما علائم دیگری وجود دارد که شما می‌توانید منتظرشان باشید. از تهوع صبحگاهی گرفته تا آکنه و حساسیت سینه تا اختلالات خلقی، علائم بارداری در هر فرد و در هر بارداری متفاوت است.

شایع‌ترین علائم بارداری

تنها راه دقیق تشخیص اینکه شما باردار هستید یا خیر، آزمایش خون یا سونوگرافی است، اما علائم بارداری دیگری هم وجود دارد که معمولا در افراد شایع هستند. شما ممکن است هفته اول بعد از بارداری یا یکی دو هفته بعد از آخرین پریودتان متوجه این علائم شوید. بعضی خانم‌ها هیچ علامتی ندارند و بعضی‌ها دچار علائمی موقتی می‌شوند که گاهی ممکن است با علائم پریود اشتباه گرفته شود.

عده بسیار زیادی از خانم‌ها که دچار چنین علائم بارداری نمی‌شوند، همچنان بارداری کاملا سالمی را تجربه می‌کنند. اما اگر نگران هستید که چرا علائم بارداری‌تان کم است، می‌توانید با پزشک‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز خوب است و باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید.

بی بی چک در دست خانم باردار

قطع پریود یا عادت ماهانه عجیب!

قطع شدن پریود احتمالا یکی از اولین و مطمئن‌ترین علائم بارداری است. هرچند که بارداری همیشه علت قطع شدن پریود نیست. به همین خاطر است که تاریخ شروع آخرین پریود طبیعی‌تان (LMP) از شما پرسیده می‌شود. اگر واقعا باردار باشید، دانستن این تاریخ بعدا در تعیین روز زایمان شما کمک می‌کند. 

 البته در موارد نادر، تعداد کمی از خانم‌ها همچنان در دوره بارداری پریود می‌شوند. البته اگر سیکل‌های قاعدگی‌تان نامنظم باشد، سخت می‌توانید قطع شدن پریود یا تغییرات آن را به عنوان علامت بارداری بدانید.

در این موارد ممکن است نیاز به تست بارداری و به دنبال آن معاینه لگنی ضروری باشد. اگر پزشکتان تشخیص دهد که عقب افتادن پریود شما به خاطر بارداری نیست، احتمالات دیگر را با آزمایش‌های لازم بررسی خواهد کرد.

افزایش دمای پایه بدن

دمای پایه بدن (BBT) همان دمای بعد بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است و تحت تاثیر هورمون‌هایمان قرار دارد. افزایش دمای پایه بدن می‌تواند یکی از اولین علائم بارداری باشد؛ حتی قبل از اینکه تست بارداری‌تان مثبت شود!

بعضی خانم‌ها مرتب دمای پایه بدن‌شان را به منظور تعیین باروری و تشخیص روزهای تخمک‌گذاری‌شان اندازه‌گیری می‌کنند. دمای پایه بدن می‌تواند نشانه مطمئنی از بارداری یک خانم باشد اگر این دما دوباره کم نشده یا به زیر خط دمای مشخص در جدول BBT برنگردد.

دماسنج برای سنجش دمای بدن در دوران بارداری

تهوع صبحگاهی

حدود نیمی از خانم‌ها در دوره بارداری تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند و ممکن است این حالت در افراد مختلف متفاوت باشد. بعضی خانم‌ها فقط شب‌ها احساس تهوع دارند، بعضی‌ها تمام روز این حس را دارند و احساس تهوع در بعضی دیگر از خانم‌ها با الگوی خاصی قطع و وصل می‌شود! این حالت ممکن است همراه با استفراغ بوده یا اصلا استفراغی در کار نباشد.

این احساس دل‌آشوبه و تهوع همزمان با افزایش سریع استروژن افزایش می‌یابد که توسط جنین و جفت ایجاد می‌شود. زمانی که حس بویایی یک خانم تغییر می‌کند، بوی غذاها، عطرها و سیگار می‌تواند باعث تحریک تهوع صبحگاهی شود.

بیشتر خانم‌ها بین هفته‌های ۴ تا ۸ بارداری دچار تهوع صبحگاهی می‌شود اما این اتفاق ممکن است از دو هفته بعد از بارداری هم شروع شود.

بعضی خانم‌ها دچار نوع شدیدتری از تهوع صبحگاهی به نام «هایپرامزیس گراویداروم» (HG) یا تهوع و استفراغ شدید حاملگی می‌شوند. این اختلال می‌تواند منجر به کم آبی شدید بدن و مشکلات دیگری شود که مسلما پزشک می‌تواند راه چاره‌ای برای آن پیدا کند.

درد سینه‌ها

درد سینه‌ها معمولا یکی از نشانه‌های جسمی بارداری است که عموما در سه ماه دوم بارداری از بین می‌رود. این نشانه هم باز به خاطر تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. از آنجا که سینه‌ها برای شیردهی به نوزادی که در راه دارید، آماده می‌شوند، استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد و باعث درد سینه و تحریک‌پذیری‌شان می‌شود.

تکرر ادرار

اگر بیش از همیشه به سرویس بهداشتی نیاز پیدا می‌کنید، احتمالا نشانه بارداری شماست. تکرر ادرار یکی از علائم پیش از موعد بارداری است که در سه ماهه اول بارداری و به خاطر رشد رحم و تغییرات مثانه در بارداری اتفاق می‌افتد.

کار زیادی برای حل این مشکل نمی‌توانید انجام دهید غیر از اینکه خود را سریع به دستشویی برسانید! ضمن اینکه بهتر است به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.

کسالت و خستگی

نمی‌توانید چشم‌هایتان را باز نگه دارید یا نیاز روزمره به چرت زدن یکی از دیگر علائم بارداری است. خستگی و کسالت در بعضی خانم‌های باردار خیلی زود و همزمان با تغییرات مختلف بدن رخ می‌دهد که جزئی از فرایند آمادگی بدن برای حمل بچه است.

ضمن اینکه پروژسترون اضافی، که کاهنده فعالیت سیستم عصبی مرکزی است، به خواب‌آلودگی مادر باردار کمک می‌کند. اگر متوجه شدید که واقعا خواب آلود هستید، سعی کنید با یاد گرفتن چرت‌های کوتاه و عمیق در طول روز، این حالت را از بین ببرید.

احساس سرگیجه

افزایش حجم خون و رگ‌های خونی ممکن است باعث بروز سرگیجه در خانم‌های باردار شود. ممکن است هر از گاهی دچار سرگیجه شوید اما این حالت معمولا فقط در سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. اگر نگران سرگیجه‌هایتان هستید یا سرگیجه‌های تکرار شونده در ماه‌های بعدی بارداری‌تان هم تکرار شد، مطمئنا باید با پزشکتان مشورت کنید.

دل پیچه

احتمالا شما دل پیچه را یکی از نشانه‌های پریود قریب‌الوقوع‌تان می‌دانید تا نشانه بارداری؛ اما بعضی از خانم‌ها اوایل بارداری دچار دل پیچه‌هایی می‌شوند که به خاطر کشیدگی و تغییرات رحم رخ می‌دهد.

البته هر درد شدیدی باید سریع به پزشک گزارش شود؛ همچنین ممکن است دل پیچه‌ها همراه با خونریزی باشند که باز هم باید به متخصص‌تان مراجعه کنید.

دل پیچه از علائم رایج در بارداری

آکنه

افزایش تعداد آکنه‌های پوست صورت و سایر تغییرات پوستی می‌توانند از علائم بارداری باشند. حواس‌تان باشد که چه داروهایی برای درمان آکنه‌ها استفاده می‌کنید. بعضی داروها مثل آکوتان و انواعی که ویتامین A زیادی دارند، می‌توانند باعث معلولیت‌های بدو تولد شوند. بنابراین بهتر است با پزشکتان صحبت کنید تا بی‌خطرترین روش برای درمان مشکلات پوستی در طول بارداری را به شما پیشنهاد دهد.

سردرد

سردرد هم یکی از علائم بارداری ناشی از تغییرات هورمونی است. البته سردرد ممکن است یکی از علائم بارداری باشد اما لزوما نشانه‌اش نیست؛ چراکه چیزهای بسیار زیاد دیگری از جمله استرس می‌تواند باعث سردرد شود.

این علامت ممکن است در هر مرحله از بارداری رخ دهد اما معمولا در طول سه ماهه اول بارداری رایج است. اگر سردرد بسیار شدید و غیرقابل تحمل باشد، حتما باید با پزشک مشورت کنید تا ببینید کدام دارو (حتی داروهای بدون نیاز به نسخه) برای جنین بی‌خطر هستند.

ترشحات واژینال

ترشحات واژینال که بدون خارش و سوزش هستند، ممکن است از علائم بارداری باشند و ممکن است در مراحل اولیه بارداری ظاهر شوند. دهانه رحم در حال ساخت پلاگین مخاطی است تا دهانه رحم مسدود شده و به محافظت از بچه در برابر عفونت‌ها کمک کند. در طول این دوران، شما احتمالا متوجه اندکی افزایش ترشحات واژینال خواهید شد.

ترشحات واژینال نباید بو داشته باشند یا باعث سوزش و خارش شوند. این نوع ترشحات احتمالا نشانه وجود عفونتی است که نیاز به درمان دارویی توسط پزشک متخصص دارد.

ویارهای عجیب بارداری

احتمالا زیاد در مورد هوس‌ها و ویارهای عجیب بارداری شنیده‌اید. در واقع، شما ممکن است ویار بعضی غذاها و خوراکی‌ها را داشته باشید یا از بعضی‌هایشان به خصوص غذاهایی با بوی قوی یا غذاهای ناسالم مثل فست فود و ... از اوایل بارداری متنفر شوید و در طول بارداری هم همین حس را داشته باشید.

نفخ و بزرگ شدن شکم

اوایل بارداری هنوز شکم رشدِ خاصی نکرده که بخواهد مشخص باشد! اما بعضی خانم‌ها از بزرگ شدن شکم به عنوان اولین علامت بارداری‌شان یاد می‌کنند. این نوع بزرگ شدن شکم مسلما به خاطر نفخ ایجاد می‌شود و نه بچه!

به طور کلی مقدار اضافه وزن در ماه اول بارداری آنقدر زیاد نیست؛ معمولا بین نیم تا یک کیلوست. در واقع، حتی ممکن است به خاطر خوب نبودن حالتان، تنفر از غذاها و تغییر رژیم غذایی و شروع یک رژیم سالم، مقداری وزن هم از دست بدهید.

دل درد در دوران بارداری

اختلال خلقی

دوباره این تغییرات هورمونی است که مسئول تغییر احساسات و اختلالات خلقی خانم‌های باردار است. اگر ناگهان به گریه افتادید یا به شدت احساساتی شدید، تعجب نکنید یا ناراحت نشوید؛ همه‌اش زیر سر هورمون‌های بارداری است!

یبوست

پروژسترون بر فرایندهای مختلفی در بدن تاثیر می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به هضم غذا اشاره کرد. افزایش سطح این هورمون باعث کند شدن هضم شده و در مقابل باعث یبوست می‌شود.

اگر شما هم یبوست بارداری را تجربه می‌کنید (بعد از اطمینان از بارداری‌تان) ورزش کنید و میزان فیبر مصرفی‌تان را افزایش دهید. ضمن اینکه ممکن است با شروع مصرف مولتی ویتامین‌های مخصوص بارداری (مولتی‌ویتامین‌های پریناتال) یبوست شما به خاطر آهن موجود در آن، تشدید شود. احتمالا باید چند نوع مولتی ویتامین را با مشورت پزشک امتحان کنید تا نوعی که با سیستم گوارش شما هماهنگ باشد، پیدا کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها