2109
دقیقترین روش تعیین جنسیت جنین چیست؟

دقیقترین روش تعیین جنسیت جنین چیست؟

1398/07/06 بازدید2939
خیلی از مادر و پدرها دوست دارند جنسیت فرزندشان را قبل از تولد بدانند.به همین دلیل می‌خواهند بدانند بهترین و دقیق ترین روش تعیین جنسیت جنین چیست؟ محققان معتقدند در حال حاضر تنها راه دقیق و نزدیک به صد در صد تعیین جنسیت جنین، روش آی وی اف به همراه پی جی دی است‌.
مریم رفعتی متخصص ژنتیک در پاسخ به این سوال که آیا واقعا علم به آن حد از توانایی رسیده است که بشر بتواند جنسیت فرزند خود را انتخاب کند، گفت:« بله، پیشرفت‌هایی که هم در حوزه فناوری تولید مثل و هم در حوزه ژنتیک به دست آمده است و ترکیب دستاوردهای این دو حوزه، این کار را ممکن کرده است. ما می‌توانیم با انجام آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی، جنین را در محیط آزمایشگاهی تشکیل دهیم و با نمونه‌برداری از جنین و استفاده از تکنیک ژنتیکی پی جی دی، یعنی تشخیص پیش از لانه‌گزینی، جنسیت جنین را قبل از انتقال به رحم مشخص کنیم و سپس جنین با جنسیت دلخواه پدر و مادر را به رحم مادر منتقل کنیم.در حال حاضر تنها راه دقیق و نزدیک به صد در صد، همین انجام آی وی اف به همراه پی جی دی است‌.» بیشتر بخوانید قبل و بعد از آی وی اف چی بخوریم؟ چی نخوریم؟
دقیقترین روش تعیین جنسیت جنین چیست؟

با آی یو آی می‌توان صد درصد جنسیت جنین را تشخیص داد؟

این متخصص ژنتیک در واکنش به اقدام برخی پزشکان یا کلینیک‌ها برای روش آی یو آی به‌ عنوان روش قطعی انتخاب جنسیت جنین به مهر گفت: « متأسفانه این رویکرد نادرست و نادقیق است. شاید لازم باشد اول درباره آی یو آی توضیح بدهم. در روش آی یو آی، اسپرم از آقا گرفته می‌شود و پس از شستشو و آماده‌سازی در آزمایشگاه، به داخل رحم خانم منتقل می‌شود تا بتواند آنجا با تخمک لقاح کند و جنین تشکیل شود. روش هایی وجود دارند که می‌توان پیش از انتقال، با استفاده از آنها تکنیک اسپرم‌های دارای کرموزوم Y را از اسپرم‌های دارای کرموزوم X جدا کرد. یعنی در اصطلاح عامیانه، می‌توان اسپرم‌های پسرساز و دخترساز را جدا کرد و فقط اسپرم‌هایی را منتقل کرد که جنسیت دلخواه زوج‌ را می‌سازند. اما نکته مهم این است که میزان قطعیت این روش چقدر است.بسته به تکنیک‌های مورد استفاده دقت این روش در انتخاب جنسیت، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است. البته، در مورد جنسیت دختر دقت این روش بالاتر بوده و به ۹۰ درصد هم می‌رسد، اما در مورد جنسیت پسر این جدا سازی به مراتب کمتر است. بنابراین، این ادعا که می‌توان با استفاده از روش آی یو آی به‌ صورت قطعی تعیین جنسیت کرد، نادرست است.»
.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8290 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5979 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15065 بازدید