2109
آماده سازی کودکان برای رفتن به مدرسه و جدایی از والدین

آماده سازی کودکان برای رفتن به مدرسه و جدایی از والدین

1393/05/30 بازدید3114

 اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید

برقراری ارتباط اجتماعی با سایر کودکان مهارتی است که باید گام به گام آموخته شود و بعضی از کودکان راحت تر از سایر کودکان نحوه برقراری ارتباط اجتماعی را پیدا می کنند. اگر والدین بتواندد قبل از ورود کودک به دبستان یا پیش دبستان کودک را با نظریه اشتراک گذاری و رعایت حقوق دیگران آشنا کندد، او تمام تجربیات لازم را کسب کرده و احساس دلهره را در او از بین می رود. روز اول از کودک توقع زیادی نداشته باشید. بچه ها معمولاً تا سن 3 سالگی ترجیح می دهند به جای بازی با یکدیگر، در کنار هم بازی کنند. در این زمان والدین باید کاملا در کنار آنها بوده و از نزاع و مشاجره آنها بر سر اسباب بازی جلوگیری کنند. پیشنهاد می شود با مادرانی که کودکی هم سن کودک شما دارد ارتباط برقرار کرده و  یک گروه تشکیل دهید. این شیوه ی خوبی است تا نحوه برقراری روابط اجتماعی را به فرزند خود معرفی کنید.


ساعتی دور از والدین

چنانچه شما قبلا  کودک را با شخص دیگری مثل دوستان، اقوام  یا پدربزرگ و مادربزرگ تنها گذاشته باشید، دور ماندن او از والدین در مدرسه و پیش دبستان برایش راحت تر خواهد بود. سعی کنید تا برای مدت زمان کوتاهی از کودک دور بمانید. به طور مثال زمانی که به خرید می روید، سپس به تدریج  تا آنجائیکه احساس می کنید کودک تمام صبح یا بعد از ظهر بدون شما خوشحال است این مدت زمان را افزایش دهید. بیشتر کودکان دوست ندارند در روزهای اول با سرپرستان پیش دبستان یا دبستان تنها بمانند و این به آن علت است که با مربیان خود آشنائی ندارند اما به محض اینکه به منزل برمی گردند و درباره مربیان با شما صحبت می کنند، احساس غریبی و نا مانوس بودن با مربیان از بین می رود. 


از پیش دبستان دیدن کنید

زمانی که پیش دبستان مورد نظر را انتخاب می کنید، دفعه اول بدون آنکه فرزند خود را به همراه داشته باشید از مدرسه دیدن کنید. دفعه بعد، کودک را همراه با خود به مدرسه برده و عکس العمل او را نسبت به محیط  و سرپرستان و نحوه برقراری ارتباط با آنها تحت نظر بگیرید. 

تا آنجائیکه احساس می کنید فرزند شما به آشنا شدن با محیط نیاز دارد بازدید از مدرسه را ادامه داده و او را به دفعات متعدد به آنجا ببرید. بعضی از پیش دبستانیها به شما این اجازه را می دهند تا برای مدت کوتاهی کودک شما بدون حضور شما در مدرسه بماند و در این مدت عکس العمل او را ارزیابی می کنند. زمانی که از مدرسه به منزل برگشتید، با او درباره مدرسه، فعالیتهایی که در آنجا انجام داده است و  کودکان دیگری که در آنجا بودند به شکل مثبت صحبت کنید. درباره تمام نکاتی که احساس می کنید کودک درباره آنها نگرانی دارد با او وارد مذاکره شوید.


بیاموزید خودشان غذا بخورند

اگر در مدرسه قرار است ساعتی را به غذا خوردن کودکان اختصاص دهند، تحقیق کنید که به چه شکل غذا برای او سرو می شود و برای خوردن غذا آیا از قاشق، چنگال یا چاقو استفاده میشود. در منزل با کودک خود با استفاده از یک چنگال و قاشق کوچک و چاقو تمرین کنید. اما انتظار نداشته باشید تا به خوبی از عهده آن بربیاید. مطمئنا مربیان در این کار او را راهنمایی می کنند. پیشنهاد می شود درباره غذاهایی که کودک شما نسبت به آنها حساسیت داشته و یا علاقه ای به خوردن آنها ندارد با مربیان پیش دبستان صحبت کنید. 

نکاتی که در اولین روز باید به آنها توجه شود


-والدین در اولین روز  مهدکودک و پیش دبستان دچار استراس و احساس نگرانی می شوند. به هر حال تلاش کنید تا خود را خوشحال نشان دهید. کودکان به راحتی متوجه احساس دلهره شما می شوند و این احساس به آنها نیز منتقل می شود.

زمانی که کودک را به مدرسه می برید زمان برگشتن خود را برای او مشخص کنید. سعی نکید زمانی که می خواهید کودک را ترک کنید او را با جملاتی مانند اینکه " مامان فقط میره با ماشین یک دور و بزنه " گول بزنید.

- به فرزند خود تاکید کنید که بعد از ساعت نهار یا بعد از ساعت خوراکی خوردن و یا هر زمانیکه مدرسه تمام می شود برمی گردید.

-شماره های قابل دسترس خود را در اختیار مربیان قرار دهید تا در مواقع ضروری یا بروز یک مشکل با شما به راحتی تماس بگیرند.

-چنانچه کودک شما گریه می کند و اجازه نمی دهد شما او را ترک کنید، از مربیان کمک بخواهید. در بیشتر موارد، در روزهای اول مربیان از شما می خواهند تا برای مدت زمان کوتاهی در مهد یا مدرسه در کنار فرزند خود بمانید. 

- زمانی که از فرزند خود خداحافظی می کنید، سعی کنید تا نگرانی خود را بروز ندهید. اگر احساس نگرانی می کنید و یا اینکه مشکلی دارید با مربیان تماس بگیرید. اما بهتر است بگوییم بیشتر کودکان از هیجان این تجربه جدید لذت می برند. 

بعضی از کودکان حتی پس از گذشت چند هفته از ماندن در مهدکودک یا دبستان احساس نگرانی می کنند. نگران نباشید و به خاطر این موضوع خود را سرزنش نکنید. به خاطر داشته باشید که کودکان منحصر به فرد هستند و  فرزند شما در نهایت به این مسئله عادت می کند. همچنین می توانید از راهنمایی هایی که در این زمینه شده است استفاده کنید. 

-از مربی و سرپرست کودک بپرسید پس از آنکه فرزند خود را در مهد کودک یا مدرسه رها کردید چه اتفاقی افتاد، آیا او همچنان بیوقفه به گریه کردن خود در طول جلسه ادامه داده است یا اینکه فعالیتی در طول جلسه صورت گرفته است که باعث ناراحتی کودک شده است.

- کودک را یکباره در مهدکودک یا دبستان ترک نکنید سعی کنید به تدریج زمان جلسات را افزایش دهید  در هفته اول اجازه دهید او فقط به مدت 30 دقیقه  در مهد یا پیش دبستان بماند. در هفته های بعدی این زمان را افزایش دهید تا جائیکه مطمئن شوید او قادر خواهد بود تمام مدت یک جلسه بدون شما در دبستان یا مهد بماند. 

-سعی کنید در جلسه اول کنار فرزند خود باشید و زمانی که احساس می کنید او شیفته انجام فعالیت شده است کمی از او  دور شوید اما اتاق را به طور کامل ترک نکنید. 

-از سایر کودکان گروه بخواهید تا فرزند شما را به بازی کردن با آنها تشویق کنند. در هنگام خداحافظی خیلی در مدرسه باقی نمانید تردید شما برای رفتن از مدرسه ممکن است شرایط را برای کودک سخت تر کند. 

-از فرزند خود درباره فعالیتی که در مهد یا پیش دبستان انجام داده است صحبت کنید. چه زمان صبحانه خورده اند. بعد از صبحانه چه کاری انجام داده اند. بنابراین شما می توانید سطح انتظار خود از آنها را بعد از رفتن به مدرسه برای آنها مشخص کنید.

-شب قبل از روز شروع مدرسه  از فرزند خود بخواهید چنانچه سوالی در این زمینه دارد از شما بپرسد 

-سعی کنید با مربی یا معلم فرزند خود پیوسته در تماس باشید. این کار می تواند در موفقیت و رشد پرورش او موثر باشد. 

-با خرید لوازم تحریر و لوازم مورد نیاز مهدکودک و دبستان اوقات خوشی را برای او فراهم کنید. اجازه دهید لوازم تحریر را به سلیقه خودش انتخاب کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16386 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11584 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3398 بازدید