2109
با بچه‌ای که دروغ می‌گوید چگونه رفتار کنیم؟

با بچه‌ای که دروغ می‌گوید چگونه رفتار کنیم؟

1398/06/05 بازدید2188
برخی اوقات فرزندان به والدین دروغ می‌گویند. بسیاری اوقات این دروغ‌ها بی‌ضرر هستند اما برخی کودکان تعداد دروغ بیشتری می‌گویند موضوع این نیست که کودک شما مثلا بگوید: « عروسکم توی تختم رو خیس کرده» موضوع این است که پشت این دروغ عدم مسئولیت پذیری باشد. اگر چندین بار متوجه دروغگویی فرزندتان شدید و فهمیدید او حقیقت را نمی‌گوید وقت آن است فکری به حال این رفتار بکنید.

چرا کودکان دروغ میگویند؟

اول از همه مهم است که بفهمید بچه‌ها چرا دروغ میگویند. بهتر است بدانید که خیلی از آنها تصوری از بد بودن این رفتار ندارند. بیشترین بازه سنی که بچه‌ها دروغ میگویند بین 6 تا 10 سال است. یک مطالعه در دانشگاه واترلو نشان داد برخی از بچه‌های چهار ساله هر دو ساعت یک بار دروغ می‌گویند. اما بعد از 10 سالگی تعدد دروغ گرفتن کاهش می‌یابد چون درک درستی از عواقب این رفتار پیدا میکنند.
از بدو تولد تا 3 سالگی بچه‌ها در دنیایی بسیار گیج کننده زندگی میکنند که به دلیل بقا خود به بزرگسالان وابسته هستند.
کودکان 3 تا 7 ساله هنوز تفاوت فانتزی و واقعیت را درک نمیکنند و دنیای تخیلی را در بازی خود می‌سازند.
از سن 5 تا 10 سالگی کودکان به تدریج درک درستی از دروغ گفتن پیدا می‌کنند. اگر آنها در محیطی قرار بگیرند که در مورد اهمیت بیان حقیقت با آنها صحبت شده باشد، آنها تمام تلاششان را برای انجام این کار میکنند.
بعد از 10 سالگی آنها کاملا فرق بین حقیقت و دروغ را میدانند. بنابراین اگر با دروغگویی فرزندتان مواجه شدید چند راهکار را امتحان کنید.

دروغگویی

هرچند آسان نیست اما همیشه باید به یاد داشته باشید که به عنوان والدین بچه‌ها مدام در حال تماشای شما هستند و هرگونه حرکتتان را دنبال میکنند. وظیفه شما این است که به طور مداوم الگوی خوبی از زندگی صادقانه باشید. اگر میخواهید کودکانی راستگو پرورش دهید نمیتوانید عکس این عمل کنید. به یاد داشته باشید که چشم و گوشهای کوچک همیشه در حال ضبط کردنند چه زمانی که در هنگام خرید با صندوقدار بحث میکنید چه وقتی از جمع کردن کمک مالی برای مدرسه طفره می‌روید.
آرام باشید. عصبانی شدن از فرزندی که دروغ می‌گوید باعث تمرکز بیشتر او بر موضوع می‌شود. اگر مطمئن هستید فرزندتان دروغ میگوید بهتر است از آن فضا دور شده و تا 10 بشمارید تا آرام شوید و بتوانید با او آرام صحبت کنید. اگر فرزندتان ترس از تنبیه شدن داشته باشد احساس امنیت نکرده و حقیقت را به شما نمی‌گوید.

سوال خود را تغییر دهید

با پرسیدن سوالاتی که از قبل جوابشان را میدانید به فرزندتان فرصت دروغگویی ندهید. به عنوان مثال به جای اینکه بپرسید «وقتی از مدرسه به خانه آمدی مشق‌هایت را نوشتی؟» سعی کنید بگویید «تا قبل از شام مشق‌هایت را بنویس» به این ترتیب او به جای ساختن یک دروغ دیگر، روی برنامه‌ای که دارد تمرکز می‌کند.

کشف کنید او از چه چیز اجتناب می‌کند

وقتی فرزندتان صادق نیست سعی کنید دلیل دروغ گفتن را کشف کنید. به او بگویید «چرا از گفتن حقیقت میترسی، تو می‌توانی بدون ترس حرف بزنی، همین حالا میتونی امتحان کنی» برایش داستان‌هایی تعریف کنید که در آن شخصیت اصلی با دروغ گفتن دچار مشکل میشود. معروفترین این قصه‌ها هم چوپان دروغگوست.

دروغگویی در کودکی

عکس العمل مناسب داشته باشید

وقتی فرزند شما کار اشتباهی میکند او را به خاطر صداقتش تحسین کنید. عکس العمل طبیعی برای شما این است که به هر اتفاقی اجازه دهید در مسیر قرار گیرد. برخی اوقات با وجود تمام تلاش شما برای تشویق کودک به گفتن حقیقت او هنوز دروغ میگوید. میتوانید او را محروم کنید. عکس العمل منطقی نیز میتواند این باشد که شما درباره موضوع با فرزندتان صحبت کنید و به او بگویید که رفتارش شما را ناراحت کرده و سبب استرس شما میشود و از او بخواهید در جبران دروغی که گفته و کاری که پشت دروغ انجام داده، جبران کند.

صداقت او را تشویق کنید

وقتی فرزندتان کار اشتباهی میکند و به شما می‎گوید اول از همه به خاطر صادق بودن ستایشش کنید. حرفهایی مانند اینکه «من واقعا خوشحالم که حقیقت را به من گفتی وقتی راست می‌گویی من بیشتر دوستت دارم» این پیام را به او میرساند که اگر فرزندتان راستش را بگوید شما ناراحت نمیشوید.
مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که بچه ها برای همیشه دروغ نمیگویند و فرزند شما در هنگام دروغ گفتن در تلاش است تا یک مشکل را به روشی ناکارامد حل کند بنابراین وظیفه شماست که به او بیاموزید چگونه با مشکلات خود روبه‌رو شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها