2109
جلوگیری از پرورش خشونت در کودکان با این کتاب‌ها!

جلوگیری از پرورش خشونت در کودکان با این کتاب‌ها!

1398/05/28 بازدید757
غایت آرزوی ما برای کودکانمان، زندگی در یک محیط امن و عاری از خشونت است؛ اما کنترل همه جنبه‌های خشونت‌بار و همه افراد ناامن در محیط زندگی امکان‌پذیر نیست. اولین گام در بهبود فضای زندگی و رشد کودکان، شناخت عواملی است که باعث ایجاد اختلال در امنیت زندگی کودکان است. پس از آن، به عنوان والد، مربی، یا عضو بالغی از اجتماع مسئولیت داریم که به پالایش محیط زندگی اجتماعی بپردازیم. زیرا همان عوامل و شرایطی که زندگی را برای کودکان و نوجوانان نامناسب و آسیب‌زا می‌کنند؛ قطعا برای بزرگسالان نیز مخاطره‌آمیز خواهند بود.
تجربیات متخصصان علوم رفتاری ثابت کرده است که بسیاری از کودکانی که در دوران طفولیت، خشونت و اشکال مختلفی از تجاوز به حریم شخصی‌شان را تجربه کرده‌اند؛ با احتمال بیشتری خود در بزرگسالی مرتکب همان اشتباهات می‌شوند و به دیگران آسیب می‌رسانند. بسیار مهم است بدانیم تجربه خشونت چه تأثیری بر ذهن کودک دارد؛ و باعث چه واکنشها و فرآیندی در ذهن کودک می‌شود؛ و ما برای کاهش آثار زیانبار آن باید چه کنیم. کتابهایی که این هفته معرفی می‌کنیم، در روشن‌تر شدن ذهن ما و پاسخ دادن به این سوالات بسیار مفید هستند.

کتاب دیگر از قلدرها نمی‌ترسم! : راهنمای کودک برای برخورد با قلدرها

  • نویسنده : جی. اس. جکسون
  • تصویرگر : آر. دبلیو. الی
  • مترجم : برزو سریزدی
  • انتشارات صابرین، 1396
  • قیمت نسخه کاغذی : 6000 تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 3200 تومان
  • مخاطب : کودکان 5 تا 10 ساله
از قلدرها نمی ترسم
 
آموزش دادن به کودک درباره اینکه چه رفتاری زورگویی یا قلدری است و چه رفتاری شوخی؛ ازمهمترین بخش‌های آموزش محافظت از خود و مهارت ارتباط با دیگران است. در گذشته تصور بر این بود که اگر کودک در مدرسه با قلدری دیگر کودکان مواجه شود؛ این باعث افزایش قدرت و اعتماد به نفس او می-شود. با توجه به اینکه، زورگوها هیچوقت سراغ بچه‌های قوی و بااعتمادبه‌نفس نمی‌روند؛ این روند تنها باعث آسیب رسیدن به روحیه و شخصیت کودک قربانی زورگویی و قلدری می‌شود. ولی خوشبختانه ما می‌توانیم مهارت‌هایی را به کودک بیاموزیم تا او هم بتواند زورگویی را تشخیص دهد و هم در برابر آن از خود محافظت کند. کتاب حاضر با بیانی ساده ، این موضوع را به کودک می‌آموزد و توجه والدین را به این نکته جلب می‌کند که کودکان کوچک و معصوم و بیگناه، گاهی تا چه حد می‌توانند عمدا به یکدیگر آسیب برسانند یا با هم بیرحمانه برخورد کنند.

کتاب درخت زیبای من

  • نویسنده : ژوزه مائورو ده واسکونسلوس
  • مترجم : مرضیه کردبچه
  • انتشارات شبگون، 1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 24000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 9500تومان
  • قیمت نسخه صوتی : رایگان (با صدای آقای بهروز رضوی) در وبسایت ایران صدا: متعلق به رادیوی جمهوری اسلامی ایران
  • مخاطب : نوجوانان و بزرگسالان
 
کتاب درخت زیبای من

‌زه (ژوزه) پسرکی باهوش و پنج‌ساله‌ای است که فرزند ماقبل آخر یک خانواده شلوغ وکارگری در برزیل است. بیکاری پدر، کار کردن مادر به عنوان خدمتکار و غیبت او از خانه، باعث شده است که زه‌زه بیش از قبل شیطنت کند و کتک بخورد. خواهرها و برادرهای بزرگترش مدام به او می‌گویند که شیطان در جسم او حلول کرده است و تمام محله از دست او و شیطنت‌هایش عاصی شده‌اند. زه‌زه بسیار زودتر از موعد خواندن را یاد گرفته و به همین دلیل زودتر به مدرسه فرستاده می‌شود تا کمتر در خانه باشد و مایه آزار و اذیت. هوش و توانایی او در کلاس و محبت بی‌دریغی که نسبت به معلمش نشان می‌دهد؛ وجهی دیگر از شخصیت زه‌زه را نشان می‌دهد. کمتر کسی حواسش هست که این پسربچه فقط پنج ساله است و با این حال درخشانترین شاگرد کلاسش است. کمتر کسی می‌بیند که او چقدر با محبت و حمایت از برادر کوچکش مراقبت می‌کند و او را با دنیای رنگارنگ خیال سرگرم و آرام می‌کند. زه‌زه نه فقط از لطف و حمایت خانواده بی‌‌بهره است؛ بلکه بین درختهای خانه هم فقط پاجوش کوچک درخت پرتقال نصیب او می‌شود چون درخت‌های تناور حیاط متعلق به برادران و خواهران بزرگش است. رابطه زه‌زه با این درخت و پس از آن مردی پرتغالی که قهرمان زندگی او می‌شود؛ تنها پناهگاه و نیز مهمترین عامل برای درک عشق و اندوه برای زه‌زه کوچک می‌شود. در این کتاب همراه با زه‌زه، عمیق‌ترین رنج‌های کودکی را لمس می‌کنیم. نویسنده به ما نشان می‌دهد که کودکان چقدر عمیق دردها را ادراک می‌کنند و با تمام ضعف و ناتوانی‌شان، چه راه‌های بدیع و خلاقانه‌ای برای محافظت از خود و کاستن رنجهایشان می‌یابند.

کتاب کودک‌آزاری : انواع آزار جسمی، جنسی، عاطفی و بی‌توجهی به کودکان

  • نویسنده : دکتر کتایون خوشابی
  • نشر قطره، 1388
  • قیمت نسخه کاغذی : 20000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 16000تومان
  • مخاطب : والدین و مربیان کودکان

کتاب کودک آزاری

طبق آمارهایی که سازمان‌های متولی امر بهداشت و سلامت کودکان منتشر کرده‌اند؛ سالانه بیش از چهل میلیون کودک قربانی انواع مختلف آزارهای جسمی و روانی می‌شوند. شاید امروزه کتک زدن و تنبیه بدنی، حداقل به صورت ظاهری در مدارس و خانواده‌ها کمتر مشاهده می‌شود؛ اما هنوز هم انتشار اخباری مبنی بر آزار جسمی و جنسی کودکان در تمام نقاط جهان، افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند. تنها راهی که پیش پای ماست؛ تلاش برای گسترش آگاهی افراد درباره آسیب‌پذیری کودکان، و نیز گسترش خدمات مددکاری و آموزش و درمان است. نشر قطره نیز در همین راستا، مجموعه کتاب‌هایی را تحت عنوان «روان و زندگی» تهیه و منتشر کرده است تا بر آگاهی و تمرکز اجتماعی در زمینه‌های مختلف بهداشت روان بیفزاید. این مجموعه کتاب‌ها و از جمله کتاب حاضر که تألیف سرکار خانم دکتر کتایون خوشابی از برجسته‌ترین متخصصان سلامت روان کودکان و نوجوانان در ایران هستند؛ با زبانی ساده و به صورت پرسش و پاسخ، به روشن شدن ابعاد مختلف کودک‌آزاری و راه‌های مقابله و درمان آن می‌پردازد. نکته قابل توجه در این کتاب، این است که بی‌توجهی عاطفی را نیز همتراز آزارهای جسمی و جنسی معرفی کرده است و توجه والدین و مربیان کودکان را به این مهم جلب می‌کند که بی‌توجهی و حمایت و محبت کافی نکردن به کودک، به همان اندازه تنبیه بدنی یا آزار جنسی وی، خطرناک و آسیب‌زا است. چیزی که امروزه بسیار بیشتر از تنبیه بدنی، رواج دارد و پیچیدگی و فشار زندگی مدرن و امروزی بر شدت آن می‌افزاید. نتیجه چنین روندی در سابقه تربیتی کودک، باعث بروز انواع مشکلات رفتاری در دوران نوجوانی می‌شود که متاسفانه شاهد افزایش آن در جامعه خود هستیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16139 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11474 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2469 بازدید