2109
با راه‌های درمان بواسیر بیشتر آشنا شویم

با راه‌های درمان بواسیر بیشتر آشنا شویم

1398/04/29 بازدید1475

 بیماری بواسیر

بواسیر نام علمی بیماری هموروئید یا همان تورم و التهاب مویرگ‌های مقعدی می­باشد. مقعد قسمت نهایی لوله گوارش انسان است. باید بدانیم مقعد و چهار سانتیمترِ انتهایی روده بزرگ دارای خاصیت ارتجاعی زیادی هستند، چرا که در هنگام خروج مدفوع باید بتوانند قطر خود را زیاد کنند. در این ناحیه مویرگ‌های خونی وجود دارند که وظیفه خون‌رسانی به سلول‌های این قسمت را دارند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر برای درمان بواسیر ، با ما همراه باشید.


با توجه به کشش زیاد در این منطقه و تطابق این مویرگ‌ها با این کششِ بسیار زیاد، مویرگ‌های این منطقه می­توانند فشار و کشش بیشتری را نسبت به سایر مویرگ‌های بدن تحمل کنند ولی کشیدگی دیواره رگ‌ها در بازگشت خون از سیاهرگ به قلب آن هم برخلاف نیروی جاذبه زمین می‌تواند اختلال ایجاد کند.


 

گاهی خون بطور کامل به داخل رگ‌ها برنمی‌گردد که این امر باعث گشاد شدن و پیچ در پیچ شدن عروق ناحیه مقعدی می‌شود، که در اصطلاح علمی به آن هموروئید یا بواسیر می‌گوییم با توجه به این‌ که امروزه راه‌های درمان بواسیر کشف شده ولی هنوز علل ابتلا به بیماری بواسیر به صورت قطعی کشف نشده است دانشمندان پس از تحقیقات زیادی در این رابطه علت ابتلا به بیماری بواسیر را چند عامل زیر معرفی کرده‌اند:

1. ورزش: شاید باور این موضوع که ورزش می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود برای عموم مردم مشکل باشد ولی ورزش اشتباه یا ورزش حرفه‌ای که فشار بیش از اندازه‌ به ناحیه لگن و ناحیه مقعدی وارد می‌کند می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. البته ورزش در حالت درست و تایید شده خود راهی برای درمان بواسیر است.

2. باقی ماندن بیش از اندازه در وضعیت نشسته یا ایستاده: باقی ماندن در زمان‌های زیاد بخصوص در وضعیت نشسته باعث ایجاد فشار زیاد در ناحیه مقعد می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد هموروئید شود. برای درمان بواسیر ناشی از این سبک زندگی لازم است نرمش­های خاصی را هر نیم ساعت تا یک ساعت انجام دهیم.

3. حمل وسیله سنگین: حمل وسیله‌­های سنگین می‌تواند باعث پارگی مویرگ‌­های مقعد شده و یک حالت اورژانسی را ایجاد کند.

راه­های تشخیصی در درمان فیستول
دو نکته در تشخیص و درمان فیستول اهمیت زیادی دارد. نکته اول این است که؛ باید بتوانیم کل فیستول­ها را به‌ صورت هم‌­زمان تشخیص داده و همگی را با هم درمان کنیم. این حرکت در فیستول نعل اسبی که فیستول پیشرفته­ای است کار دشواری به حساب می‌آید. نکته دوم اینست که؛ افرادی که آبسه­های متعددی دارند باید از نظر داشتن فیستول نیز چک شوند چون احتمال داشتن فیستول در این افراد از سایر افراد بیشتر است.

ابزار تشخیصی در درمان فیستول
1. آندوسکوپ: وسیله‌ای برای دیدن کانال مقعد که در اکثر جراحی‌های درمان فیستول کاربرد دارد.
2. فیستول پروب: وسیله‌ای اختصاصی برای ورود به داخل فیستول می­باشد.
3. رنگ متیلن آبی: برای درمان فیستول­هایی که مسیر مشخصی ندارند یا مسیر آن‌ها پیچیده است بکار می­رود. رنگ متیلنن آبی یا همان متیلن بلو در مسیر فیستول تزریق شده پس از آن فرد بیمار با استفاده از دستگاه فلوروسکوپ عکس‌برداری می­شود. این محلول مسیر فیستول را در عکس قابل تشخیص می‌کند و مسیر آن را به ما نشان می­دهد.

عوامل موثر در ایجاد بیماری فیستول و بیماری آبسه

هرچند راه‌­های درمان فیستول و درمان بیماری آبسه مقعدی مشخص است ولی هنوز علت آن بطور کامل و قطعی مشخص نشده است. دانشمندان عوامل زیر را در ایجاد فیستول و آبسه دخیل می‌دانند:
بیماری‌های روده، بیماری‌های کرون، هیدرآدنیت (نوعی بیماری چرکی عفونتی پوست)، سل، عوارض بعد از عمل، بیماری‌­های مقاربتی مثل سیفلیس و ایدز، زایمان‌های سخت، انواع سرطان‌های نزدیک مثل سرطان رکتوم و کولون، زخم و تروما در اطراف مقعد، دیابت، یبوست، هموروئید، آپاندیسیت حاد، اسهال و عفونت لگن.
پیشگیری بهتر از درمان است
از راه‌های پیشگیری می‌‌توان به نوشیدن آب کافی (هشت تا نه لیوان به صورت روزانه) ورزش مرتب و با برنامه، رابطه جنسی محافظت‌شده، جلوگیری از پرخوری، حفاظت از مقعد و جلوگیری از آسیب به آن اشاره کرد.

بیماری کیست مویی چیست؟

 

واژه پیلونیدال در لاتین به معنی آشیانه مو می­باشد. کیست مویی در واقع یک کیسه کوچک پوستی حاوی محتویات عفونی و موهای بدن می‌باشد که معمولاً در نواحی انتهایی کمر و در باسن اتفاق می‌افتد. موهای ناحیه دنبالچه (دنبالچه عضوی است که کاربردی در انسان ندارد ولی در حیوان همان ناحیه اتصال دم به بدن است) بجای این‌ که از ریشه به سمت پوست آمده در زیر پوست ایجاد یک کیسه می‌کند که به مرور زمان داخل آن کیسه را محتویات عفونی فرا می‌گیرد به این اتفاق در پزشکی اصطلاحاً برگشت مو گفته می­شود.

علت اکتسابی بیماری کیست مویی می‌تواند نشستن‌های طولانی و ضربه خوردن به ناحیه دنبالچه در بدن انسان باشد. از سایر علت‌­های ابتلا به این بیماری به دلیل جلوگیری از نیاز به درمان کیست مویی می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. وراثت: بطور قاطع نمی‌توان وراثت را دلیل هیچ بیماری زمینه­ای ندانست چراکه؛ در هر صورت میزان تأثیر وراثت می‌تواند حتی بیشتر از محیط باشد در تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان در خانواده‌­هایی که این بیماری قبلاً اتفاق افتاده افراد بیشتر به این بیماری مبتلا می­شوند.
2. افراد پر مو: با توجه به قانون ساده احتمالات هرچه موی بدن فرد بیشتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است. ولی این‌ که یک فرد پر مو حتماً به این بیماری مبتلا شود امر قطعی نمی‌باشد.
3. کم‌تحرکی: ابتدا باید بدانیم در کم‌­تحرکی یا بی‌­تحرکی احتمال بروز التهاب و عفونت بیشتر است. حالت نشسته بیشترین فشار را به ناحیه دنبالچه می­آورد، بنابراین احتمال دچار شدن به کیست مویی در افراد کارمند که ساعت‌ها بی‌تحرک روی صندلی می‌نشینند بسیار زیاد است.

4. هورمونال: در این علت ابتلا به کیست مویی، یک میکروب وارد بافت و غده کیست مویی می­شود و باعث ایجاد تورم و عفونت شده و حتی می‌تواند باعث بسته شدن منفذ این کیسه به راه پوست شود.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16315 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11563 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2573 بازدید