2109
خوردن قرص ویتامین E در بارداری

خوردن قرص ویتامین E در بارداری

1398/04/29 بازدید14646
آیا مصرف مکمل ویتامین E به تنهایی یا در ترکیب با ویتامین‌های دیگر در دوران بارداری در سلامت جنین موثر است و باعث کاهش پره اکلامپسی شده و تعداد نوزادان زودرس را کاهش می‌دهد؟ یا به طور کلی مصرف این مکمل خطرناک است و ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد؟

چه چیز در مصرف قرص ویتامین E مهم است؟

گرچه کمبود ویتامین E در بزرگسالان سالم به ندرت دیده می‌شود، برای زنان بارداری ویتامین E ناکافی (ویتامین E در روغن‌های گیاهی، آجیل، غلات و برخی سبزیجات برگ سبز وجود دارد) ممکن است منجر به عوارضی مانند پره اکلامپسی و کوچک شدن نوزاد شود. علاوه بر این، کمبود ویتامین E با آهن بیش از حد تشدید می‌شود بنابراین مهم است که مقدار مطلوب از این ویتامین را در بارداری مصرف کنید.

ویتامین ای در بارداری

مصرف مکمل ویتامین E در بارداری عوارض دارد؟

نتایج یک آزمایش روی 21 هزار زن نشان داد مکمل‌های ویتامین E در دوران بارداری در ترکیب با مکمل‌های دیگر تاثیری بر جنین و خانم‌های باردار ندارد. درست است که در زنانی که مکمل ویتامین E تنها یا در ترکیب با دیگر مکمل‌ها مصرف می‌کردند کاهش تعداد زایمان زودرس (انقباض جفتی) مشاهده شد اما با این حال معلوم نیست این یافته مربوط به ویتامین E است یا دیگر عوامل موجود در مکمل. به همین منظور باید تحقیقات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا مکانیسم‌هایی که منجر به انقباض جفتی می‌شود، بررسی شود.
از سوی دیگر یک بررسی نشان داد که ممکن است مکمل ویتامین E در بارداری عوارض جانبی به همراه داشته باشد که از جمله این عوارض می‌توان به افزایش درد شکمی و همچنین جدا شدن غشا سلولی جنین به دلیل استفاده از مکمل ویتامین E اشاره کرد.

آیا مصرف قرص ویتامین E در بارداری لازم است

بسیاری از شواهد نشان می‌دهد نیازی به مصرف مکمل ویتامین E به تنهایی یا در ترکیب با دیگر مکمل‌ها نیست. دلیل این امر آن است که مصرف مکمل ویتامین E به تنهایی یا در ترکیب با دیگر مکمل‌ها در دوران بارداری در پیشگیری از مشکلات دوران بارداری از جمله تولد زودهنگام، مرگ نوزاد، زایمان زودرس، پره اکلامپسی و نوزادان کم وزن تاثیری ندارد. در واقع ممکن است این ویتامین درد شکمی را در خانمها افزایش دهد و تعداد زنانی که دچار پارگی غشا می‌شوند را افزایش دهد.

ویتامین E را از منابع غذایی تامین کنید

ویتامین E مانند تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر نقش زیادی در سلامت شما دارد. اما تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به نقص‌های قلبی نوزادان را افزایش دهد. در این تحقیقات مشخص شده مصرف سه چهارم مقدار توصیه شده مکمل ویتامین E در بارداری می‌تواند منجر به افزایش 9 درصدی خطر مشکلات قلبی هنگام تولد شود.
علیرغم محدودیت‌های این تحقیق ممکن است ارتباط بین مصرف زیاد ویتامین E و نقص مادرزادی قلبی یکی از مهمترین مواردی باشد که نیاز به تحقیق بیشتری دارد. در حال حاضر هیچ توصیه‌ای در مورد مصرف ویتامین E در دوران بارداری وجود ندارد. شاید بهتر باشد خانم‌های باردار ویتامین E را به طور طبیعی از طریق غذاها دریافت کنند. اما برخی مطالعات نشان می‌دهد 90 درصد آمریکایی‌ها در حال حاضر به اندازه کافی از ویتامین E در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند.

ویتامین ای

منابع غذایی ویتامین E

  • سبزیجات بخورید: سبزیجات برگ سبز یک منبع بسیار خوب از ویتامین E هستند. از جمله این سبزی‌ها میتوان به اسفناج، کلم، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز در رژیم غذایی اشاره کرد.
  • آجیل منبع خوب ویتامین E: آجیل میتواند نیاز شما را به ویتامین E تا حدود زیادی کاهش دهد. از جمله بادام زمینی، بادام و فندق اگر در رژیم غذایی دوران بارداری قرار بگیرد میتواند این نیاز را تا حدود زیادی تامین کند.
  • روغن‌های گیاهی: مصرف روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، گندم، سویا و روغن ذرت منابع خوبی به حساب می‌آیند. دانه‌ها همچنین حاوی ویتامین E هستند. بنابراین میتوانید از دانه آفتابگردان نیز استفاده کنید و مثلا آن را در پخت فرنی یا سالاد به کار بگیرید.
شما همچنین میتوانید ویتامین E را در برخی از غذاهای غنی شده هم پیدا کنید. بهتر است هنگام خرید محصولات اطلاعات روی بسته بندی غلات صبحانه، مارگارین یا آب میوه را بررسی کنید.

مقدار مجاز مصرف ویتامین E در بارداری

مصرف بالای ویتامین E در بارداری عوارضی به دنبال دارد. بنابراین در مورد دوز ویتامین E که مصرف می‌کنید باید مراقب باشید. یک زن باردار نباید بیش از 15 میلی گرم ویتامین E در روز در بارداری مصرف کند. در صورتی که در حال حاضر از مکمل چند ویتامین استفاده می‌کنید که حاوی ویتامین E است نباید دوز اضافی از این ویتامین مصرف کنید. مگر اینکه پزشک تجویز کند.

اگر ویتامین E بیش از حد در بارداری مصرف کنید...

مصرف دوزهای بسیار بالای مکمل‌های ویتامین E می‌تواند احتمال نقایص زایمان را افزایش دهد. مصرف زیاد ویتامین E می‌تواند احتمال خونریزی شدید در مغز را افزایش دهد. افزایش مصرف می‌تواند خطر نقایص قلبی نوزادان را نیز افزایش می‌دهد.

ارسال نظر شما

login captcha

سلام خسته نباشید

اگر در ماه های اقدام برای بارداری قرص ویتامین ای ۱۰۰ واحدی مصرف کنیم

آیا در صورت باردارشدن و ادامه مصرف قرص،

مشکل پیش می آید؟

من بخاطر ترک های پوستی که روی بدنم پیدا شده الان یکماهه که روزی یه قرص ویتامین e دوز ۲۰۰ مصرف میکنم...

یعنی مشکلی پیش نیومده برا بچم؟؟؟

نگران شدم خیلی

@ساحل۲۲

خیر نگران نباشید با مصرف یک ماه  مشکل جدی برای جنین به وجود نیامده است  بنابراین استرس نداشته باشید برای ترک های پوستی می توانید شکم خود را چرب کنید اما به علت کشیده شدن پوست و افزایش وزن این ترک های پوستی طبیعی هستند موفق باشید 

@سمیرا_امیدوار

سلام ممنونم از پاسختون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15586 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11095 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2263 بازدید