2109
خوردن گوجه فرنگی در بارداری ضرر دارد؟

خوردن گوجه فرنگی در بارداری ضرر دارد؟

1398/04/25 بازدید5768
مصرف گوجه فرنگی در بارداری مجاز است؟ آیا خوردن گوجه فرنگی در دوران بارداری به سلامت مادر و جنین کمک می‌کند؟ کارشناسان به این سوالها جواب مثبت می‌دهند، اما همین قدر کافی است که بدانید در طول تاریخ در حق گوجه فرنگی جفا شده چون آن طور که باید و شاید درباره آن گفته نشده است. پس اگر در دوران زیبای بارداری هستید و دلتان می‌خواهد بدنتان همه مواد غذایی لازم برای رشد جنین را دریافت کند، این مطلب را حتما بخوانید.

خوردن گوجه فرنگی در بارداری مفید است؟

گوجه فرنگی سرشار از ویتامینهای مورد نیاز در دوران بارداری مثل ویتامین آ و ویتامین ث است. البته گوجه فرنگی مقدار قابل توجهی کلسیم، آهن ، سدیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن را هم دارد.از اسید فولیک گرفته تا پروتئین و البته کربوهیدرات در گوجه فرنگی پیدا می‌شود. به همین دلیل خوردن گوجه فرنگی در بارداری فواید زیادی دارد چون:
  • گوجه فرنگی منبع غنی اسید فولیک است
اسید فولیک موجود در گوجه فرنگی از نقص لوله عصبی جلوگیری می‌کند . اسید فولیک جلوی نقصهای عصبی جنین را می‌گیرد.

گوجه فرنگی و خواص آن در بارداری
 
  • گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین هاست
همانطور که گفته شد گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های مفید برای بارداری است. یک گوجه فرنگی با اندازه متوسط ​​می‌تواند تا ۴۰درصد از نیاز روزانه ویتامین ث و تا ۲۰درصد از نیاز ویتامین آ را تامین کند. ویتامین آ موجود در گوجه فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت‌ها می شود. ویتامین آ بعد از زایمان به ترمیم بافتها کمک می‌کند. علاوه بر این، گوجه فرنگی دارای ویتامین کا است که مانع از خونریزی و کاهش خطر خونریزی می‌شود. ویتامین ث موجود در گوجه فرنگی در تشکیل پوست سالم، دندان ها، استخوان ها و لثه ها کمک می‌کند.
  • فیبر گوجه فرنگی به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند

بیشتر زنان باردار در این دوران از مشکلات گوارشی و سوء هاضمه شکایت دارند اما مصرف گوجه فرنگی می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. گوجه فرنگی سرشار از فیبر است ، فیبر ماده غذایی مفیدی برای حل مشکلات معده و روده به حساب می آید.
  • گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است
لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی است. لیکوپن از آسیب سلولی، پره اکلامپسی و نقایص زایمان در نوزادان محافظت می‌کند.
  • گوجه فرنگی ضدعفونی کننده طبیعی است

خواص ضد عفونی کننده طبیعی گوجه فرنگی به مبارزه با میکروب‌ها و محافظت در برابر عفونت ها کمک می‌کند. مصرف گوجه فرنگی در دوران بارداری برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی خیلی مفید است.
  • گوجه فرنگی به تقویت انرژی کمک می‌کند
گوجه فرنگی ها منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها هستند . کربوهیدرات ها برای تامین انرژی در دوران بارداری ضروری هستند. کربوهیدرات برای مادر ضروری است، زیرا نه تنها انرژی را فراهم می کنند بلکه باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می شوند. کربوهیدرات به رشد جنین هم کمک می کند.

خوردن گوجه فرنگی در بارداری
 
  • گوجه فرنگی به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند
اسید نیکوتینیک یا نیاسین موجود در گوجه فرنگی باعث کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید می‌شود. اسید نیکوتینیک عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و در طول بارداری به سلامت قلب کمک می‌کند.
  • گوجه فرنگی باعث بهبود گردش خون می‌شود
بسیاری از زنان در دوران بارداری با فشار خون مواجه هستند، گوجه فرنگی برای تمیز کردن خون و بهبود گردش خون شناخته شده است.

مصرف گوجه فرنگی چه زمانی مضر است؟

گوجه فرنگی هم مثل دیگر مواد غذایی مفید اگر بیش از حد مصرف شود، مضر است.
  • مصرف بیش از حد گوجه فرنگی در دوران بارداری باعث سوزش و ریفلاکس می شود.
  •  پتاسیم موجود در گوجه فرنگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیه شود.
  • مصرف زیاد گوجه فرنگی در بعضی زنان باعث میگرن و سردرد می‌شود.
  • اگر گوجه فرنگی بیش از حد مصرف شود می تواند باعث مشکلات سوء هاضمه و شکم درد شدید شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها