2109
 قرص دوفاستون باعث بارداری می‌شود؟

قرص دوفاستون باعث بارداری می‌شود؟

1398/03/18 بازدید9022
دوفاستون یک نام تجاری برای داروی دی دراژستون است که هورمونی مصنوعی شبیه پروژسترون تولید میکند. دوفاستون برای چندین نوع اختلال قاعدگی به دلیل عدم وجود پروژسترون در بدن رخ میدهد، استفاده میشود. پروژسترون برای حفظ اندومتر سالم و پوشش رحم به منظور بارداری لازم است. اما برخی دوفاستون را برای بارداری استفاده میکنند و در درمان ناباروری استفاده میشود.

علل استفاده از دوفاستون

بدن در روزهای خاصی از ماه پروژسترون تولید میکند و رحم را برای باروری سلول تخم آماده می‌کند. اگر سلول تخم تشکیل نشود، سطح پروژسترون کاهش پیدا میکند و در نتیجه دوره قاعدگی شروع میشود. مصرف دوفاستون کمک میکند سطح هورمون پروژسترون در خانمهایی که سطح پروژسترونشان پایین است، تنظیم شود.
دوفاستون برای درمان مشکلات مربوط به پروژسترون استفاده میشود. اگر خانمی در دوران بارداری درد شکمی یا خونریزی داشته باشد یا حتی سابقه سقط جنین پیش از بارداری داشته باشد، دوفاستون میتواند به حفظ سطح هورمون برای بارداری سالم کمک می‌کند.
دوفاستون همچنین در ایجاد قاعدگی منظم و کاهش درد ناشی از قاعدگی نیز میتواند کمک کند. این دارو در درمان اندومتریوز، التهاب پوشش رحم و کمک به تنظیم چرخه قاعدگی نامنظم نیز موثر است. دوفاستون میتواند به پیشگیری از رشد بیش از حد اندومتر که منجر به جایگزینی هورمون استروژن میشود، کمک کند. ضمن آنکه در درمان ناباروری زنان نیز به کار میرود.

مصرف قرص دوفاستون در بارداری
 
به طور کلی میتوان گفت دوفاستون برای درمان مشکلات زیر به کار می‌رود:
  • دیسمنوره (دوره های قاعدگی دردناک)
  • آندومتریوز
  • آمنوره ثانویه
  • چرخه قاعدگی نامنظم
  • خونریزی رحم
  • PMS
  • ناباروری ناشی از کمبود لوتئال

دلیل استفاده از دوفاستون برای بارداری

پروژسترون برای حفظ بارداری سالم ضروری است و ممکن است برای خانمهایی که در معرض سقط جنین قرار دارند یا دچار سقط‌های مکرر شده‌اند تجویز شود. اینکه چطور دوفاستون در پیشگیری از سقط جنین موثر است، هنوز کاملا مشخص نیست. با توجه به اینکه سقط جنین میتواند دلایل مختلفی داشته باشد تحقیقات نشان میدهد دوفاستون در خانم‌هایی که به دلیل کاهش پروژسترون دچار سقط می‌شوند، کمک کننده است.

عوارض جانبی دوفاستون

دوفاستون نیز مانند تمام داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برخی از این عوارض ممکن است شامل سردرد، تهوع، ضعف، زردی، درد شکمی، عملکرد غیرطبیعی کبد، کم خونی، سرگیجه، واکنش‌های پوستی مانند خارش، حساسیت سینه، لکه بینی یا خونریزی باشد.

چه کسانی نباید دوفاستون بخورند؟

برخی افراد به هیچ عنوان نباید دوفاستون مصرف کنند. اگر شما دچار مشکلات لخته خون هستید، یا حمله قلبی و سکته مغزی داشته اید نباید این دارو استفاده کنید. در صورت ابتلا به مشکلات کبدی یا مشکلات مثانه، ابتلا به زردی یا سرطان سینه و هر نوع سرطان وابسته به استروژن نباید از این دارو مصرف کنید. اگر خونریزی غیرطبیعی واژینال دارید یا مبتلا به کم خونی داسی شکل هستید نیز نباید از این دارو استفاده کنید. از جمله افرادی که به هیچ عنوان نباید دوفاستون مصرف کنند افرادی هستند که در دوران بارداری تبخال داشته اند.

دوفاستون در بارداری ایمن است؟

مشخص نیست که دوفاستون چه اثرات مضری برای بارداری داشته باشد اما در صورتی که بخواهید از این دارو استفاده کنید باید پزشک را مطلع کنید. مقادیر بسیار کم دوفاستون هم میتواند به شیر مادر منتقل شود اما اثرات منفی بر نوزاد ندارد. دوفاستون در 10 میلیون بارداری مورد استفاده قرار گرفته است و تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر مضر بودن آن برای جنین وجود ندارد. اما در برخی تحقیقات گفته میشود این دارو موجب هیپوسپادیا میشود، وضعیتی که باعث میشود مجرای ادراری در انتهای آلت تناسلی باز نشود. این مشکل را میتوان با جراحی درمان کرد.

دوفاستون با چه داروهایی تداخل دارد

داروی دوفاستون نباید در ترکیب با داروهای زیر قرار بگیرد:
داروهایی که برای درمان صرع استفاده میشود مانند:
  • کاربامازپین
  • فینتوئین
  • مصرف دوفاستون با این داروها ممکن است سطح دوفاستون را در خون کاهش داده و اثربخشی آن را کم کند.
داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت اچ آی وی مانند:
  • ریتوناویر
  • ایندیناوریر
  • ساکویناور
داروهای گیاهی مانند مریم گلی و سایر محصولات گیاهی میز میتوانند میزان دوفاستون را در خون کاهش داده و اثربخشی دارو را کم کنند.
در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

من سابقه سقط جنین داشتم یکسال قبل بعلت مشکلاتی که جنین داشت الان دکترم خانم بحرینی هستند که هر 6 ساعت برام قرص دوفاستون تجویز کردن البته لکه بینی هم داشتم که الان خوب شدم کلا قرص خوبی هست و من عوارضی از مصرفش مشاهده نکردم . از تاپیک خوبتون ممنونم ادمین محترم که اطلاعات من را اضافه کرد. سپاس

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
6929 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5083 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14950 بازدید