2109
با این کتاب‌ها هم خودتان کیف می‌کنید هم بچه‌ها!

با این کتاب‌ها هم خودتان کیف می‌کنید هم بچه‌ها!

1398/03/13 بازدید930

کتاب  خوب­ها بله، بد­ها نه

  • نویسنده : زهرا موسوی
  • تصویرگر : سمانه صلواتی
  • انتشارات فنی ایران، 1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 15000تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 7 ساله

یکی از وظایف ما بزرگسالان و والدین در قبال حال و آینده کودکان، آموزش اهمیت دادن به محیط­زیست و توجه به نگهداری و مراقبت از گیاهان و جانوران و طبیعت است. چرا که اهمیت ندادن به این موضوع مهم، باعث به ­بار آمدن این همه فجایع زیست­ محیطی شده است و زندگی آرام و سالم و بی ­دغدغه بشر بر روی کره زمین را تحت تاثیر جدی قرار داده است. به همین دلیل امروزه کتاب­هایی که به آموزش و تشویق کودکان برای محافظت از محیط زیست می­ پردازند، بسیار بیشتر شده است. خوشحالم که یکی از کتاب­های خوب با این موضوع، که تالیف نویسندگان و تصیرگران ایرانی است، را معرفی می­کنم. در این کتاب زیبا و جذاب، کودکان با شعر و آواز یاد ­می­‌گیرند چه چیزهایی برای طبیعت مفید و خوشایند هستند و چه کارهایی باعث آسیب دیدن محیط ­زیست می­شوند. کودک می­تواند با همراهی والد یا مربی که کتاب را برایش می­خواند، با بله یا خیر گفتن در خواندن کتاب مشارکت کند. کتاب موضوعات متنوعی را مطرح می­کند و در همان قالب شعری بله یا نه، نشان می­دهد که دوستان و دشمان طبیعت چه هستند.
شایان ذکر است به جز خواندن و تکرار کتاب­‌هایی از این دست برای آموزش و تثبیت رفتارهای سبز و دوستدار طبیعت، باید خودمان نیز در زندگی روزمره این موارد را رعایت کنیم و بهترین الگوی رفتاری برای کودکان باشیم. مشکلات مربوط به آلودگی­ها و گرمایش زمین بسیار جدی است و ابتدا باید کاملا درک و باور کنیم که این مشکلات بیش از هر چیز زندگی و اینده کودکان ما را تحت تاثیر جدی قرار می­‌دهد. پس آموزشهایی از این دست نه فقط لازم است؛ که باید جزیی از زندگی روزمره ما باشد.

کتاب زردِ نخودی، سبزِ کشمشی

  • نویسنده : نجمه قاسم­زاده عقیانی
  • تصویرگر : حدیثه قربان
  • انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 9000تومان
  • مخاطب : کودکان 7تا10ساله

یکی از بهترین راه­های سرگرم کردن کودکان در روزهای گرم و طولانی تابستان، اجرای نمایشنامه است. نمایشنامه خوانی و اجرای آن، راهی برای تمرین کار گروهی و توجه به همبازی، و همکاری و مشارکت با همسالان است. هر چقدر این روحیه مشارکت و همکاری در کودکان قوی­تر شود؛ نتیجه کار نیز مطلوبتر و زیباتر است و کودک ما می­‌آموزد که اگر کارها را با شیوه مشارکتی و گروهی انجام دهد؛ بهتر و مطلوبتر به نتیجه خواهد رسید. به همین دلیل در سیستم­های پیشرفته آموزشی، نمایش بازی کردن نه فقط یک سرگرمی و کار فوق برنامه، بلکه بهترین راه برای یادگیری مطالب و انجام کار گروهی است. خوشبختانه امروزه در کشور ما نمایشنامه‌­های بیشتری ویژه کودکان طراحی و اجرا می­‌شوند و برخی از سالن­های اجرای نمایش و تئاتر، در بیشتر مواقع سال برای کودکان دارند.
کتاب «زردِ نخودی، سبزِ کشمشی» یک نمایشنامه زیبا بر اساس داستان­های قدیمی و آشنا است. خاله پیرزن و مشدی حسن در روستایی زندگی می­‌کنند که بخاطر خشک‌سالی، مدام از جمعیت آن کاسته می­شود. غم بزرگ آنها علاوه بر این خشکسالی، تنهایی و نداشتن بچه است. خاله پیرزن برای بارش باران و پر شدن آب رودخانه دعا می­‌کند و نذر کرده هزار عروسک بسازد و آنها را به آب بیندازد تا بچه‌­ها از آب به جای ماهی، عروسک بگیرند و صدای خنده و شادی آنها تا همیشه در روستا ماندگار باشد. در خواب خاله پیرزن، یک کشمش و یک نخود تبدیل به دختر و پسری شبیه عروسکهای دست­سازش می­­شوند و با گذراندن کلی ماجرا به همراهی حیوانات جنگل، آب و شادابی را به رودخانه و کشتزار باز می­‌گردانند.
کتاب علاوه بر اینکه تصویرسازی زیبایی دارد؛ پر از نکات جدید و شیرین نسبت به این داستان قدیمی است که خواندن و اجرای آن برای کودکان و بزرگسالان جالب­تر خواهد کرد.

کتاب سیاوش­ خوانی

  • نویسنده : استاد بهرام بیضایی
  • انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 20000تومان
  • مخاطب : بزرگسالان

احتمالا بین داستان­های شاهنامه فردوسی، همه با دو داستان آشنا هستند که هر دو بسیار غمبار و تراژیک هستند: سرگذشت سهراب و داستان سیاوش. با این حال هر بار خواندن وشنیدن این داستان­ها، چه از منبع اصلی آن شاهنامه، و چه از دیگر منابعی که از انها اقتباس کرده­اند یا به بیان و بازخوانی آن می­پردازند، حامل دریافت‌­هایی جدید و گشودن پنجره­ای تازه برای تفکر و آگاهی است. هر ملتی برای آگاهی از تاریخ و آرمان و ماهیت فرهنگی خود، نیازمند آشنایی و بازخوانی اساطیرش است. در اسطوره­ها است که ما خلقیات و رویاها و ترسهای جمعی‌­مان را باز­می‌­یابیم و می­توانیم خودمان را بهتر بشناسیم.
«سیاوش­خوانی» که اثر ماندگار استاد مسلم هنر نمایش ایران است؛ به بازگویی این داستان کهن به صورت یک نمایش می­پردازد که روستاییان به صورت نذر و آیین شکرگزاری برای افزایش برکت و بارش و محصول اجرا می­کنند. در ابتدا بین افراد رقابت و بدخواهی است که چه کسی کدام نقش را ایفا کند. روستاییان همدیگر را متهم می­‌کنند و خاطرات تلخ گذشته را به رخ هم می­‌کشند. متمولان دوست دارند ایفای بهترین نقش­‌ها را بر عهده گیرند و رعایا را تهدید می‌­کنند. اما در روند اجرای نمایش، گویی همگان تطهیر و متحول می‌­شوند. گویی همانطور که سیاوش خود می‌­گوید همه گناهان آدمیان را بر عهده گرفته است.
متن این فیلمنامه برخلاف تصور اصلا سخت و سنگین نیست و در ابتدای کتاب هم خاطرنشان می­شود که برای اجرای زنده در توسِ فردوسی و میدان­های بزرگ همه‌­ی روستاها و پهنه­‌ی میان چادرهای همه­‌ی ایل‌­ها نوشته شده است. گویی که باید سیاوش و داستانش همیشه و همواره ورد زبان مردم این بر و بوم باشد.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9631 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7019 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15199 بازدید