2109
خواندن افسانه‌های کهن را با کچل کفترباز شروع کنید!

خواندن افسانه‌های کهن را با کچل کفترباز شروع کنید!

1398/02/30 بازدید487

کتاب افسانه کچل کفترباز

  • نویسنده و تصویرگر : لیسا جمیله برجسته
  • انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، 1385
  • قیمت نسخه کاغذی : 1600تومان
  • مخاطب : کودکان 3 تا 7 ساله

حسن ­کچل از شخصیتهای محبوب و آشنای افسانه‌­های ایرانی است. در این داستان، کچل و کفترها و نی­ زدنش تنها مایه­‌ی دلخوشی یک شهر هستند. شهری که حاکم غمگین و عزادار آن، شادی و خندیدن و رقصیدن را ممنوع کرده و در زیرزمین قصرش به تنهایی مشغول سوگواری برای همسرش است. در میان مردم شهر و قصر، تنها حسن، دلخوش با پرواز و صدای کبوترانش است و شادی و خوشبختی‌­اش را با همگان شریک می‌­شود. تا اینکه روزی پادشاه از زیرزمین بیرون می­آید و صدای نی و پرواز کبوتران و شادی دخترش را می­‌بیند و عصبانی از دیدن نافرمانی­‌ها، برای حسن تنبیه سختی در نظر می‌گیرد.
در این افسانه، به زیبایی اعتقاد به معجزه شادمانی و نیک‌خواهی روایت می‌­شود. حسن­ کچل و کبوترانش به واسطه اینکه در سمت امیدواری و شادمانی و عشق به زندگی ایستاده­‌اند؛ مغلوب ستم و بی‌­رحمی پادشاه نمی‌­شوند. متاسفانه دختر پادشاه و سایر مردم که فقط بهره‌­مند از این شادمانی هستند؛ نه برای کمک به او و نه برای تغییر وضع موجود کاری نمی­‌کنند. تنها عشق حسن­‌کچل به بذل شادمانی است که سوگواری­‌اش را به مدد معجزه به شادمانی تبدیل می­‌کند. چرا که حسن­ کچل زیبایی‌­های زندگیش را بی‌­دریغ با مردم خسته و افسرده شهرش شریک شده است. اینجا است که تفاوت سوگواری کردن حسن و پادشاه نیز بارز می‌­شود. برای حسن که پیامبر شادمانی شهر است؛ معجزه پیش می‌­آید ولی برای پادشاهی که سال‌هاست زندگی را از همه دریغ کرده، معجزه فقط با لبخند و دیدن زیبایی زندگی رخ می­دهد. شاید خوب باشد اینجا از تفاوت خودخواهی و دگرخواهی نیز برای کودکان حرف بزنیم.
افسانه­‌های هر ملتی، بیانگر رویاها و آرزوها و ناکامی­های آن ملت هستند. با تعریف کردن آنها برای کودکان خود، هویت ملی آنها را شکل می­دهیم و مطابق همیشه، ارزشهای بومی خود را به راحتی به آنها منتقل می­کنیم.
این افسانه اولین بار توسط صمد بهرنگی برای کودکان نگارش و به صورت کتاب جاپ شد. اما این نسخه با تصویرگری و تلخیص که مناسب کودکان پیش از دبستان است؛ ‌در سال 1385 توسط کانون چاپ و به کودکان ایران تقدیم شده است.

 کتاب دایره‌­المعارف کوچک من : درباره جانوران قطبی

  • نویسنده : فرانسواز دوگیبرت
  • تصویرگر : هلن ژرژ
  • مترجم : رویا خوئی
  • انتشارات محراب ­قلم،1394
  • قیمت نسخه کاغذی : 6000 تومان
  • مخاطب : کودکان 7 تا 12ساله

دایره‌­المعارف­‌ها و کتاب­های مرجع ویژه­‌ی کودکان، از بهترین منابع و امکانات برای افزایش علاقه و مطالعه کودکان هستند. کودکان به صورت فشرده و خلاصه، با مجموعه‌­ای از خواندنی­ها و مطالب جالب ­توجه آشنا می‌­شوند و می‌­توانند علاقه اصلی خود را در این مطالعات بهتر بیابند. خوشبختانه در سال­های اخیر، کتاب­هایی از این دست، بسیار منتشر شده است و انتشارات محراب قلم مجموعه‌­ای با بیش از بیست عنوان متنوع و جذاب منتشر کرده است.
کتاب حاضر به موضوع جالب جانواران قطبی می­پردازد. درباره اقلیم و آب و هوای قطبی اطلاعات مختصری می­دهد و سپس به تفصیل بیشتر، انواع جانواران و حیوانات شاخصی که در دو قطب زندگی می‌­کنند را معرفی می‌­کند ؛ جانورانی چون پنگوئن­‌های امپراطور، خرس­های قطبی، روباه و گوزن قطبی و انواع فک­ها و شیرهای دریایی و دلفین و وال و نهنگ قاتل. ما در این کتاب با پوشش بدن این حیوانات، غذایی که می­خورند و سبک مقابله آنها با سرمای سخت قطب­‌ها آشنا می­شویم. همچنین مطالب جالبی درباره تاثیر گرمایش زمین و کوچ کردن این جانوران می‌­آموزیم.
تصویرسازی کتاب نیز به زیبایی مطالب را برای خواننده خردسال، گویا و جذاب کرده است. امیدوارم کودکان دلبندمان، حوزه­‌های متنوع مطالعاتی را تجربه کنند و بر اطلاعات خود بیفزایند.


کتاب خیابان چرینگ ­کراس، شماره­ی 84

  • نویسنده : هلین هانف
  • مترجم : لیلا کُرد
  • انتشارات کوله ­پشتی،1395
  • قیمت نسخه کاغذی : 15000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 5000تومان
  • مخاطب : بزرگسالان


اگر از علاقمندان کتاب­هایی به سبک نامه­‌نگاری باشید و نیز از عاشقان کتاب و کتابفروشی، شیفته این کتاب و شخصیت­ها و زندگی­شان خواهید شد.
این کتاب کم ­حجم، مجموعه نامه‌­نگاری‌­های زنی به ­نام «هلین هانف» از نیویورک و مردی به نام «فرانک دوئل» از کتابفروشی «مارکس و شرکا» در لندن است. هلین هانف که زنی کتابخوان و نمایشنامه‌­نویسی ناکام است؛ پس از پایان چنگ جهانی دوم و زمانی که کتابهای دست دوم و قدیمی فقط در اروپا یافت می‌­شوند؛ کتاب­های موردنظرش را از این کتابفروشی در لندن به صورت پستی خرید می­‌کند. عشق او به کتاب­های مهجور و تخصصی، و نیز پشتکار فرانک در یافتن نسخه­‌های عالی از این کتاب­ها و فرستادنش بسیار ستودنی و دلپذیر است.
در دنیای پس از جنگ دوم جهانی که ویرانی و ناامیدی از روح بشر و ترس از میزان حماقت و اشتباه در عالم فراگیر شده است؛ این دو عاشق کتاب، به بهترین نحو کار خود را انجام می‌­دهند. گویی وقتی زمانه بسیار سخت و جان آدم فسرده از شرایط ناگوار بیرونی است؛ کتاب­های کلاسیک تنها جان‌­پناه ذهن مغشوش و خسته آدم­ها است. چیزی که هلین را برای ما محبوب می­‌کند؛ شوخ­ طبعی و در عین‌­حال جدیت او برای رسیدن به کتاب­های محبوبش است. با اینکه او در هالیوود و دنیای تئاتر هیچگاه نتوانست به موفقیت مورد­نظر خود دست یابد؛ ولی آنچه در زندگی واقعی انجام داد و غنایی که با کتاب خواندن به زندگیش بخشیده بود؛ او را محبوب و مشهور کرد.
در سال 1970 منتشر شد و به سرعت مورد اقبال و توجه منتقدان و خوانندگان قرار گرفت. در سال 1987 نیز فیلمی با اقتباس از این کتاب ساخته شد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16386 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11584 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3398 بازدید