2709
روش درست پاشویه نوزاد چیست؟

روش درست پاشویه نوزاد چیست؟

1398/02/28 بازدید42301
تب در نوزادان و کودکان همیشه باعث استرس و نگرانی مادرو پدرها می شود . به همین دلیل می خواهند با هر ترفندی خیلی سریع تب فرزندشان را پایین بیاورند. پاشویه نوزاد یکی از روشهایی است که بیشتر مادر و پدرها برای پایین آوردن تب فرزندشان انجام می دهند، روشی که به نظر بیشتر متخصصان بهتر است کمتر یا اصلا انجام نشود. اما بهترین روش برای پایین آوردن تب نوزادان چیست؟

تب در نوزادان

تب معمولا یک علامت شایع برای شروع یک بیماری است. تب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن کودک به یک ویروس یا عفونت میکروبی است. شایع ترین علت تب در کودکان عفونت ویروسی است. البته دندان درآوردن نوزدان هم با تب و بالا رفتن دمای بدن همراه است. در نوزادان کمتر از ۳ ماه دمای بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد می تواند نگران‌کننده باشد. برای نوزادان بین ۳ تا ۶ ماه دمای بالاتر از۳۸.۳ درجه سانتیگراد حتما باید توسط پزشک متخصص اطفال بررسی شود. برای نوزدان بزرگتر از ۶ ماه درجه حرارت بیشتر از ۳۹.۴ درجه سانتیگراد نیاز به مشاوره فوری با یک دکتر دارد.

پایین آوردن تب نوزاد با دستمال نمدار

بهترین روش برای پایین آوردن تب نوزاد

  • استفاده از دستمال نمدار
بهتر است از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. دستمال را روی پیشانی نوزاد بگذارید. تبخیر آب دستمال بوسیله گرمای بدن کودک باعث پایین آوردن تب نوزاد می‌شود. دستمال با آب معمولی مرطوب شود ، آب سرد باعث شوک ناگهانی و تشنج می شود.
  • تن شویه نوزاد
تن شویه کردن کودک با گذاشتن پارچه، و حوله مرطوب شده با آب 20 تا 22 درجه سانتیگراد، به شکم، ران ها، و دست های کودک انجام می شود. حواستان باشد آب نباید خیلی سرد باشد. نوزاد را با آب سرد یا آب و الکل تن شویه نکنید. اگر تن شویه با آب سرد یا با آب و الکل انجام شود، باعث می شود درجه حرارت بدن ناگهان افت کند و کودک دچار لرز شود و دوباره تب او بالا برود.
  • حمام نوزاد با آب ولرم
حمام آب ولرم به تنظیم درجه حرارت بدن و خواب راحت کودک کمک می کند. بهتر است از آب خیلی داغ یا خیلی سرد استفاده نکنید زیرا باعث افزایش درجه حرارت داخلی بدن کودک می‌شود.
  • شیردهی به نوزاد
اگر نوزداتان تب دارد شیر دادن را قطع نکنید . شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد شده و کودک را در مقابله با بیماری‌ها یاری می‌کند.
  • دمای اتاق نوزاد
وقتی نوزاد شما دچار تب می‌شود حتما به دمای محل نگهداری کودک توجه کنید. محل نگهداری کودک نباید بیش از حد گرم و یا سرد باشد. دمای اتاق کودک را بین ۲۱ تا ۲۳.۳ درجه سیلسیوس نگه دارید.
  • لباس نازک و نخی
برای پایین آوردن تب نوزاد از لباس‌های سبک، نازک و نخی استفاده کنید. لباسهای گرم و استفاده از پتو باعث افزایش دمای بدن نوزاد می شود.
  • استفاده از دارو با اجازه پزشک
به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک به نوزداتان دارو یا استامینوفن و آسپرین ندهید.

شرایط نوزاد تب دار


شرایط پاشویه نوزاد

متخصصان توصیه می کنند برای کودک زیر پنج سال از پاشویه استفاده نکنید. پاشویه کردن کودک به دلیل کاهش دمای محیطی باعث لرز در کودک می‌شود، به همین دلیل والدین باید از روش‌های بهتری برای کاهش تب کودک استفاده کنند.

پاشویه نوزاد بعداز واکسن

تب نوزاد بعد از واکسیناسیون طبیعی است و مادران نباید بیش از حد نگران باشند. توصیه متخصصان درباره پاشویه نوزاد بعد از واکسن هم مثل تب معمولی است. پس اگر کودک شما زیر پنج سال است بهتر است پاشویه نشود و اگر تب نوزاد پایین است می توانید با کم کردن لباسها و پایین آوردن دمای اتاق به کم شدن دمای بدن نوزاد کمک کنید. برای کنترل تب نوزاد، شربت استامینوفن تجویز می‌شود که هر 6 ساعت یک‌بار این دارو باید به نوزاد داده شود. حواستان باشد اگر تب نوزاد به بيشتر از 39 ‌درجه سانتي گراد رسيد يا نوزاد بیش از حد گریه و ناآرامی کرد، خیلی سریع به پزشك متخصص اطفال مراجعه کنید.

مواد لازم برای پاشویه

فقط وقتی می توانید کودکتان را پاشویه کنید که دمای بدنش بالاتر از ۳۸ درجه نباشد. برای پاشویه کردن بهتر است از یک ظرف آب ولرم و یک دستمال استفاده کنید. هیچ وقت دست و پای نوزاد را توی ظرف آب نگذارید. دستمال را با‌ آب ولرم نمدار کنید و روی قسمتهای داغ بدن نوزاد بگذارید. تکرار این نکته ضروری است که آب به هیچ وجه نباید سرد یا یخ باشد چون ممکن است باعث شوک و تشنج شود.قبل از پاشویه نوزاد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14654 بازدید

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

3 روز پیش
|
4412 بازدید

عید سعید فطر مبارک

نوشته

6 روز پیش
|
3800 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

2 روز پیش
|
3226 بازدید