2109
 کارخانه همه کاره، مشکلات فرزندتان را حل می‌کند!

کارخانه همه کاره، مشکلات فرزندتان را حل می‌کند!

1398/02/16 بازدید370

کتاب لودر کوچولوی نارنجی

  • نویسنده : بتینا پترسن
  • مترجم : حسین فتاحی
  • انتشارات ذکر، 1393
  • قیمت نسخه کاغذی : 1000تومان
  • مخاطب : کودکان پیش از دبستان
کودکان امروزه بیش از گذشته به وسایل و ابزارها و کارهایی که مربوط به بزرگسالان است؛ علاقه دارند و دوست دارند زندگی بزرگسالان را زودتر تجربه کنند. شاید از همین ابتدا دارند لباس و نقش هویت­های گوناگون را امتحان می­کنند تا مطلوب ذهنی خود را بیابند. به همین دلیل است که کتاب­های بسیاری برای درک بهتر کودکان از مشاغل و تجربیات بزرگسالی تدوین می شوند. یکی از نمونه­‌های زیبا از این دست کتاب­‌ها، مجموعه «ماشین کوچولوی من» است؛ که در آنها کودک با انواع وسایل نقلیه و کارکردهای آنها آشنا می­شود. در کتابی که امروز معرفی می‌­کنم­، کودک با انواع کارهای مختلفی که یک لودر انجام می­دهد؛ آشنا می شود. اینکه یک لودر در ساختمان‌­سازی چه نقشی دارد؛ به سادگی و جذابیت برای کودک توصیف و تصویر شده است.
تصویرگری این کتاب بسیار جذاب و الهام‌­بخش است؛ چون نه به صورت نقاشی، که با کولاژ است و دیدن اشکال و تجربیات جدید از تصویرگری و انتقال مفاهیم برای کودک بسیار جالب ­توجه خواهد بود. مهم این است که به عنوان کسی که کتاب را برای کودک می­خوانیم؛ توجه او را به این نکات جلب کنیم و سپس امکان تجربیاتی از این دست را برای او فراهم کنیم.
یک نکته مهم دیگر، تلاش کتاب در مبارزه با تصورات و باورهای قالبی درباره نقشهای شغلی زنان و مردان است. در این کتاب مکانیک لودر زنی است که کار خود را نیز خیلی خوب انجام می­دهد. باز هم مهم است که توجه کودک را به این نکته مهم جلب کنیم؛ تا اثر مخرب باورهای قالبی­ که ناخواسته توسط محیط یا دیگران در ذهن او تشکیل می­شود؛ را کمرنگ کنیم.

کتاب کارخانه‌ی همه­ کاره

  • نویسنده و تصویرگر : نورالدین زرین­کلک
  • انتشارات کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان،1396
  • قیمت نسخه کاغذی: 2500 تومان
  • مخاطب: کودکان هفت تا ده­ ساله
در این کتاب که توسط نویسنده و تصویرگر مطرح و پرسابقه کشورمان، آقای نورالدین زرین­­ کلک نگاشته و تصویرسازی شده است؛ کودک با انواع ابزارهای مختلف و طرز کار آنها آشنا می شود. یاد می­‌گیرد برای هر کاری از چه ابزاری می­توان استفاده کرد. شکل و اسم ابزارهایی که استفاده از آنها در خانه رایج است، را می­‌آموزد.
به جز این ویژگی، کتاب بدن انسان را به عنوان یک کل توانمند معرفی می­‌کند­؛ که می تواند بسیاری از کارها را انجام دهد. مثلا دستهای انسان گویی خود یک جعبه ابزار دقیق و توانمند هستند.
اینکه بدن انسان و توانمندی­‌هایش را اینگونه به کودک معرفی کنیم؛ کمک می­‌کند که کودک ما در حل مشکلات و مواجهه با سختی­ها بر توانایی­‌های فیزیکی و ذهنی خود بیشتر تکیه کند. تلاش کند با آنچه در دسترسش موجود است وارد موقعیت‌­های دشوار شود.
لازم است کودک بداند که همه ابزارها و کامپیوترها و ماشین‌­آلات سنگین، همگی با توان و فکر انسان ساخته شده‌اند و در خدمت برآوردن نیازهای انسان هستند. در دنیای امروز که هر لحظه و برای هر کاری، یک گجت و ابزار تولید و تبلیغ می‌شود؛ مهم است کودک خود را از این جریان مخرب اشیامحور دور نگه داریم و بر آنچه هست و در اختیار دارد؛ بیشتر تمرکز کنیم. بسیاری از کودکان ما و اتاق‌ها و کمدهایشان، محل انبار وسایل و اسباب ­بازی­‌های متعدد است و باز هم کودک دنبال وسیله دیگری است که در ویترین فلان فروشگاه یا دست دوستش دیده است.
هر چقدر اعتماد به ­نفس بدنی و ذهنی کودک را بالاتر ببریم؛ با اطمینان بیشتری میتوانیم او را با زندگی واقعی مواجه کنیم. کتاب کودک را تشویق می کند به همراه والدینش دریابد بدنش چه ویژگی­ها و توانمندی­هایی دارد و از عهده چه کارهای متنوعی بر می­‌آید.

 کتاب خوشی­‌ها و مصائب کار

  • نویسنده : آلن دوباتن
  • مترجم : مهرناز مصباح
  • نشر چشمه،1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 38000تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 22300تومان
  • مخاطب : بزرگسالان
نام آلن دوباتن امروزه برای بسیاری از کتابخوانها آشنا است و کتاب­هایش در ویترین کتابفروشی‌­ها و بخش پر فروشها به چشم می­خورد. دوباتن فیلسوفی است که در زندگی روزمره و روتین­های معمولی و گاه کسالت­بار و خسته کننده، به دنبال بارقه‌­های اندیشه و فلسفه است. او تلاش دارد به کارهای پیش ­پا­افتاده زندگی مدرن، با همه مسئولیت­ها و پیچیدگیهایش نگاهی عمیق و فلسفی بیندازد.
کتاب حاضر درباره جذابیت­های پنهان، و سختی­های مشاغلی است که در نگاه اول دارای ارزشهای فلسفی به نظر نمی‌­آیند؛ مشاغلی چون کار در کشتی باربری، تولید بیسکوییت، مهندسی برق، حسابداری، کارآفرینی یا هوانوردی. نویسنده مدتی با شاغلین به این کارها در محیط کارشان معاشرت کرده ، به بررسی کارهایشان پرداخته و از جزییاتی که شاید کمتر به چشم آمده صحبت می­کند. چون کار و شغل، بخش مهمی از زندگی و هویت شخصی ما را تشکیل می دهد و انتخاب و پیگیری آن، هم دیدگاه ما را نسبت به زندگی شکل می‌­دهد و هم انتظارات و رویاها و حتی جسارت­‌ها و توان تحمل و نه­ گفتن­های ما را نشان می­دهد. در محیط کار، ما تعهد و مسئولیت ­پذیری را تمرین می­کنیم و خود را به عنوان یک بزرگسال در زندگی اجتماعی تثبیت می­‌کنیم. بنابراین شناخت شغل و انتخاب و ادامه آگاهانه آن، نه تنها هویت ما را می­سازد؛ بلکه مسیر زندگی آینده ما را نیز تا حد زیادی مشخص می‌کند. پس نگاه سرسری و بدون ظرافت به کار و شغل، ما را از دریافت­های ذهنی بیشماری محروم می کند.
دوباتن به ما می‌­آموزد که چگونه به کشف شادی­ها و دردهای فضای کار در دوران مدرن بپردازیم. نشان می‌­دهد که تغییرات تکنولوژیک چگونه ما را نسبت به پیشرفت­ها و آسایش­های ناشی از آن بی‌­توجه کرده است. جایی می گوید : «تنها انسان­هایی که به راستی در هر شرایطی شکرگزار بودند، احتمالاَ مدتها پیش در دهه 1950 مرده بودند. چون بعید است تکنولوژی­ای را تحسین کنی که وقتی بچه بوده­ای حسابی جا افتاده است... تاریخ تکنولوژی باید بتواند ظهور اختراعات و حتی به­ خصوص زمان به فراموشی سپردن­شان را جداَ پیش‌­بینی کند؛ وقتی صرفاَ به خاطر مانوس شدن از حافظه­‌ی جمعی پاک شده و به اندازه­‌ی فلفل و ابر به چیزی معمولی و غیر­قابل‌­توجه تبدیل می‌­شوند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16322 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2665 بازدید