2109
دل درد و کمردرد در روزهای اول بارداری

دل درد و کمردرد در روزهای اول بارداری

1398/02/15 بازدید52051
همه خانم‌های بالغ با دل درد و کمردردهای پریود آشنا هستند اما دل درد و کمردرد دوران بارداری می‌تواند برای مادرها ترسناک باشد، به خصوص برای کسانی که دفعه اول‌شان است مادر شدن را تجربه می‌کنند.
بسیاری از مادران در تجربه اولین بارداری، ممکن است زیادی حساس باشند و بخواهند تمام علائم و تغییرات خود و فرزندشان را کنترل کنند. در چنین شرایطی اگر مادر دچار دل درد و کمردرد هرچند جزئی شود، ممکن است نگران شود که مبادا دچار علامت‌های سقط جنین شده است.
نکته مهم، شدت دل درد و کمر درد در روزهای اول بارداری و در کل دوران بارداری است که هم بسته به شدت درد می‌تواند نشانه سقط بوده یا کاملا طبیعی باشد.

دل درد و کمردرد اوایل بارداری

  • دل درد در بخش پایینی شکم و پایین کمر در اوایل بارداری (سه ماهه اول) مربوط به یکی از موارد زیر است:
  • دردهای طبیعی: دل درد و کمردرد بدون خونریزی نشانه سقط جنین نیست. از آنجا که رحم محیطِ خود را برای جنینی که در آن لانه گزینی کرده، تطبیق می‌دهد، دردها یا انقباض‌های کوتاه مدتِ زیر شکم، اوایل بارداری بروز می‌کنند. این دردها ملایم و زودگذر هستند. اگر دردتان شدید یا طولانی است، با پزشک‌تان تماس بگیرید.
  • سقط جنین: گاهی ممکن است دل درد و کمردرد نشانه سقط جنین باشد؛ به شرطی که با لکه بینی یا سایر خونریزی‌های واژینال همراه شود. در چنین شرایطی باید سریع با پزشک خود تماس بگیرید تا مشخص شود در حال سقط جنین هستید یا خیر. سقط جنین معمولا در طول ۲۰ هفته اول بارداری اتفاق می‌افتد اما احتمالا در ۳ ماهه اول بالاتر است.
  • بارداری خارج رحمی: اگر احساس ضعف و دل دردهای شدید دارید، ممکن است بارداری خارج رحمی داشته باشید. بارداری خارج رحمی یکی از انواع بارداری است که جنین بیرون از رحم، معمولا در لوله فالوپ، لانه گزینی می‌کند. البته در هر ۱۰۰ بارداری، این اتفاق فقط برای یک نفر رخ می‌دهد. این نوع بارداری متاسفانه دوام‌دار نیست. در واقع بارداری خارج رحمی می‌تواند باعث پارگی لوله فالوپ و به خطر افتادن جان مادر شده، خونریزی شدید و نیاز به جراحی اورژانسی برای مادر ایجاد می‌کند. بنابراین بهتر است با پزشکتان تماس گرفته یا به بیمارستان مراجعه کنید.
  • دلیل دیگر دل درد و کمردرد در هر دوره از بارداری می‌تواند عفونت مجاری ادرار باشد.

کمر درد در دوران بارداری

با پزشک‌تان مشورت کنید

در کل کمی مضطرب بودن در اوایل بارداری کاملا طبیعی است؛ دست کم زندگی‌تان قرار است با اضافه شدن یک موجود دوست داشتنی و پر از عشق تغییر کند. غریزه‌تان حکم می‌کند که از طفل کوچک‌تان مراقبت کنید و از سالم و سلامت بودنش مطمئن شوید. بنابراین هر وقت احساس نگرانی داشتید یا هر نوع دل درد و کمردردی در طول بارداری احساس کردید، با پزشک‌تان مشورت کنید.
این دردها می‌تواند بسیار اضطراب‌آور باشند و ملاقات با پزشک و بررسی علائم، علت دل درد و کمردرد را مشخص می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها