2109
گفتگو با پریسا نصری روانشناس درباره رازهای داشتن خانواده شاد

گفتگو با پریسا نصری روانشناس درباره رازهای داشتن خانواده شاد

1398/02/11 بازدید3189

در دنیای امروز با مشکلات فراوانی روبرو هستیم از مشکلات اقتصادی گرفته تا دعواهای خانوادگی و..با این حال باز  میتوان شادی و شاد بودن را به دیگران هدیه داد، به خصوص اگر حال خانه  و اعضای آن خوب باشد، حال جامعه هم خوب  خواهد بود.برای اینکه بدانیم چگونه شادی را بین اعضای خانواده تقسیم کنیم با پریسا نصری روانشناس گفتگو کردیم.

خیلی از همسرانمان فکر میکنند که خانواده موفق یعنی اینکه در خانواده هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.آیا این دیدگاه درست است؟

متاسفانه خیلی از زن و شوهر ها دید سیندرلایی به زندگی مشترک دارند.به این معنی که با هم ازدواج می کنند و سال ها به خوبی و خوشی در کنار هم روزگار را می گذارنند.در صورتی که هنر ما در حل اختلافات است. وگرنه اگر همه چیز روبراه باشد دیگر چالشی در زندگی وجود نخواهد داشت. بنابراین خانواده های موفق خانواده هایی هستند که بتوانند مشکلاتشان را در کنار هم به خوبی و درستی حل کنند.

گاهی اوقات تعارضاتی بین همسران به وجود می آید که دامنگیر فرزندان نیز می‌شود و این موضوع فضای خانه را تیره می کند، به نظر شما چگونه باید از بودن در کنار همدیگر لذت ببریم؟

سوال خوبی پرسیدید، فکر میکنم مشکل این افراد از تعارضات فکری شروع می شود. مثلا اینکه خانوم خانه دوست دارد به تفریح برود و برعکس آقای خانه دوست دارد استراحت کند و همین موضوع باعث به وجود آمدن اختلاف می شود. در این شرایط بهترین راه حل حرف زدن می باشد.اگر ما نتوانیم با همدیگر حرف بزنیم، مشکلات روز به روز بیشتر خواهد شد.در هر حال خانواده اساس زندگی می‌باشد، شک نکنید خانواده از هر مورد دیگری مهم تر می باشد. فراموش نکنید که با داشتن خانواده شاد و سالم می توانید به هر انچه که می خواهید برسید.بعضی از افراد دست خودشان نیست و فرق نمیکند که اوضاع زندگی بر وفق مرادشان باشد یا نباشد. بداخلاق و بدخلق هستند.این ادم ها در خانواده هایی بزرگ شده اند که طعم زندگی شاد را نچشیده اند.

پدر به عنوان سرپرست خانواده هیچ وقت نخندیده و مادر هم شرایطی فراهم نکرده که تا نشاط و شادابی ،مهمان خانواده شود.در حالی که تجریه نشان داده که بچه هایی که در خانواده شادبزرگ می شوند از هر نظر موفق ترند.

خب راه حل شما برای رسیدن به خانواده شاد چیست؟

برای اینکه خانواده شادی داشته باشیم باید همه اعضای خانواده همدیگر را درک کرده و به خواسته های همدیگر توجه کنند. در واقع تفاهم و همدلی یکی از شروط اصلی هستند که در خانواده موفق نقش مهمی را ایفا می کنند. خانواده موفق حاصل یک ازدواج آگاهانه و موفق میباشد،البته این تفاهم و همدلی زمانی به وجود می آید که تمام اعضای خانواده همدیگر را بشناسند و به همدیگر احترام بگذارند.بنابراین درک متقابل اعضای خانواده از همدیگر و اهمیت دادم به آن ، بر روحیه و اخلاق انها اثر می‌گذارد و داشتن خانواده شاد را به دنبال خواهد داشت.

البته گاهی شرایطی به وجود میآید که برای یکی از اعضای خانواده مشکلی به وجود میاید و نیاز است تا سایر افراد  خانواده به او توجه کنند و در اینجا باید اعضای خانواده از خودگذشتگی نشان دهند و اگر اعضای خانواده سرشان به  کار خودشان باشد و اهمیتی به اعضای دیگر خانواده ندهند، در این حالت مسائلی به وجود می اید که همه خانواده را تهدید میکند و همین امر باعث ناراحتی همه اعضا می‌شود. در حالی که با همفکری  و حمایت میتوانست این مسئله به خوبی و خوشی در خانواده شاد تمام شود.

خوش اخلاقی اکسیری هست که نه تنها خود فرد بلکه تمام اعضای خانواده را هم  تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که شادی و نشاط به تمام اعضای خانواده منتقل شود.

خیلی از روان شناسان معتقدند که باید بر روی نقاط مثبت اعضای خانواده تمرکز کرد،این موضوع را قبول دارید؟

خانواده بر رابطه بین اعضای خانواده استوار است.تک تک اعضای خانواده افرادی منحصر به فرد هستند.همیشه تفاوت روحیات و خلق و خو ها را در نظر داشته باشید.شما ممکن از برخی از خصوصیات اعضای خانواده تان خوشتان نیاید و آنها هم همینطور.اگر قرار باشد روی موارد ناخوشایند شخصیت افراد تمرکز کنیم، شادمانی و صمیمت خانواده لطمه وارد خواهد شد. پس همیشه روی نقاط  مثبت افراد خانواده تمرکز کنید. یکی از روش هایی که باعث کاهش رفتارهای غلط اعضای خانواده می‌شود تشویق کردن است. شما با تشویق کردن و تعریف از کارهای خوب اعضای خانواده می تواند آنها  را به رفتارهای درست سوق دهید و با انجام این کار خودتانهم مثبت اندیش خواهید شد.

به نظر شما صرف داشتن ثروت آدمی می تواند خوشبخت باشد؟

نه، هرگز. یادم می‌اید که چند سال پیش برای افطار به یکی از رستوارن ها رفتیم و آنجا آنقدر شلوغ بود که مجبور بودیم 45 دقیقه صبر کنیم.در این فاصله به یکی از پارک های نزدیک رستوران رفتیم تا زمان سریعتر بگذرد و برای افطار به رستوران برگردیم.اما چیزی که  در پارک دیدم نظرم را جلب کرد .من در آنجا خانواده ای را دیدم که با نان و پنیر می خوردند و در کنار همدیگر بسیار میخندیدند.در همین لحظه من به این فکر کردم که آیا آنها خوشبخت تر هستند یا ما؟!  ما باید 45 دقیقه در صف غذای رستوران میماندیم!ا گر فقر ذهنی در مورد خوشبختی داشته باشیم هر جای دنیا هم باشیم باز احساس خوشبختی نخواهیم داشت.پس بهتر است از داشته هایمان لذت ببریم و زندگی را سخت نگیریم.

شاید یکی از دلایل عدم شادی مرور خاطرات بد و منفی  گذشته باشد،اینطور نیست؟

بله،گاهی ما انقدر به آفت های منفی ذهنمان قدرت می بخشیم و اجازه بزرگ شدن به آن می دهیم که دیگر دیدن خوبی ها و لذت بردن از لحظات زندگی برایمان دشوار می شود.به همین علت در وهله اول باید راه بهتر زیستن را یاد بگیریم تا هم به خودمان کمک کنیم و هم حال اعضای خانه خوب باشد.

در این میان بچه ها چقدر در شاد بودن خانواده تاثیر دارند؟

خیلی زیاد.ما 3 گروه خانواده داریم :

1)خانواده هایی که فقط والدین تصمیم می گیرند

2)خانواده هایی که فقط بچه ها تصمیم می‌گیرند

3)خانواده هایی که همه اعضای خانواده با هم تصمیم می گیرند

بهترین نوع خانواده همان است که تمام اعضای خانواده با هم تصمیم می‌گیرند و به نقطه اشتراک می رسند. یادمان باشد که فرزندان حس امنیت را از والدین می‌گیرند و اتحاد والدین بچه ها را دلگرم می کند. به همین علت داشتن اتحاد در خانواده و مشورت با فرزندان در رابطه با موضوعات مختلف احساس شادی را در خانه افزایش می دهد.

 

منبع: برگرفته از مصاحبه استاد پریسا نصری با هفته نامه سلامت

 

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

گفتگوهای خانم نصری بسیار جالب است لطفا ادامه دار باشد 

با سلام

ممنون از خانوم نصری ،مصاحبه بسیار مفیدی بود.


پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9683 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7065 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15202 بازدید