2109
زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان‌پذیر است؟

زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان‌پذیر است؟

1398/02/11 بازدید3155
بسیاری از مادرهایی که در اولین زایمان خود سزارین شده‌اند برای زایمان فرزند دوم به بعد، مشتاقند زایمان طبیعی را تجربه کنند. تا همین چند سال پیش، تمام خانم‌هایی که در زایمان اول خود سزارین می‌شدند، تشویق به سزارین مجدد برای زایمان‌های بعدی‌شان می‌شدند.
اما این روزها زایمان طبیعی بعد از سزارین (که به آن VBAC هم می‌گویند) می‌تواند گزینه ایمنی برای بسیاری از مادرها و فرزندان‌شان باشد. ضمن اینکه بعد از زایمان طبیعی شما زودتر به خانه برمی‌گردید و روند بهبودی‌تان هم سریع‌تر است.
علت سزارین اول شما، نوع برشی که روی رحم‌تان ایجاد شده و چند مورد دیگر در سابقه پزشکی‌تان نشان می‌دهد که شما می‌توانید زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشید یا خیر.
  • یک برش عرضی (یا برش افقی) در طول بخش پایینی و نازک‌تر رحم ایجاد می‌شود. این برش در بیشتر سزارین‌ها انجام شده و احتمال زایمان طبیعی بعد از سزارین را بیشتر می‌کند.
  • برش عمودی از بالا به پایین در عضلات رحم که طی زایمان به شدت منقبض می‌شوند، ایجاد می‌شود و برای زایمان طبیعی بعد از سزارین خطرناک‌تر بوده، ممکن است باعث پارگی عضلات رحم شود.
 
زایمان طبیعی بعد از سزارین

برشی که روی پوست‌تان دارید، نباید لزوما در راستای انقباض رحمی‌تان باشد. همچنین، اگر بیش از یک بار سزارین شده باشید، دیگر گزینه VBAC به شما پیشنهاد نمی‌شود.
البته تمام خانم‌هایی که اقدام به زایمان طبیعی بعد از سزارین می‌کنند، موفق به این کار نمی‌شوند و بر اساس آمار کالج بیماری‌های زنان و زایمان آمریکا بین ۶۰ تا ۸۰ درصد این خانم‌ها می‌توانند زایمان طبیعی موفقی بعد از سزارین داشته باشند.
با اینکه VBAC می‌تواند خطراتی داشته باشد، اما بسیاری از خانم‌ها یکبار این کار را بدون هیچ مشکلی انجام می‌دهند. اگر شما هم متقاضی این روش هستید، باید با پزشک‌تان صحبت کنید و خطرات و مزایایش را سبک و سنگین کنید.
مثلا اگر در زایمان اول قصد زایمان طبیعی داشتید و مشکلی هم نبوده اما حین زایمان مشخص شده که بچه بریچ (بچه چرخیده و پاهایش پایین بوده) است و ناگهان مجبور به سزارین شده‌اید، مسلما شما کاندیدای خوبی برای VBAC هستید تا مادری که موقع زایمان اولین فرزندش که ریز نقش بوده و جاگیری خوبی داشته اما بعد از اینکه دهانه رحم کامل باز شده و ۳ ساعت زور زده، باز موفق به زایمان طبیعی نشده و در نهایت سزارین شده است.
همیشه می‌گویند غیر ممکن است بتوان صددرصد پیش‌بینی کرد که چه کسی می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد و چه کسی در نهایت کارش به سزارین می‌کشد.

کاندیدای خوبی برای زایمان طبیعی بعد از سزارین هستید؟

بر اساس اعلام کالج بیماری‌های زنان و زایمان آمریکا، در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید، کاندیدای خوبی برای VBAC هستید:
  • بهتر است برش سزارین زایمان قبلی‌تان افقی و در پایین رحم‌تان باشد تا اینکه عمودی و بالای رحم برش خورده باشد یا برش روی رحم T شکل باشد که شما را در معرض پارگی رحم قرار می‌دهد. حتی اگر تجربه دو سزارین اما با برش افقی داشته باشید، باز هم می‌توانیدگزینه خوبی برای VBAC باشید.
  • نباید سابقه هیچ نوع جراحی وسیع رحم، مثل «میومکتومی» یا «فیبرکتومی» که برای برداشتن فیبروم‌ها انجام می‌شود، داشته باشید.
  • نباید سابقه هیچ نوع پارگی رحم داشته باشید.
  • نباید شرایط خاص پزشکی یا زایمانی (مثل جفت سرراهی یا یک فیبروم بزرگ) داشته باشید که زایمان واژینال را خطرناک می‌کند.
  • باید یک پزشک متخصص کنارتان حاضر باشد تا در صورت لزوم، سزارین را انجام دهد. همچنین یک متخصص بیهوشی هم باید در اتاق زایمان حضور داشته باشد تا در صورت بروز شرایط اورژانسی بتواند از شما و فرزندتان محافظت کند.
شما نمی‌توانید زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشید
  • اگر سن‌تان بالای ۳۵ سال است.
  • اگر اضافه وزن دارید.
  • وزن تخمینی فرزندتان بالای ۴ کیلوگرم است.
  • بارداری‌تان بیش از ۴۰ هفته طول کشیده باشد.
  • کمتر از ۱۸ ماه از زایمان قبلی‌تان گذشته باشد.
  • نیاز به القای زایمان داشته باشید. بسیاری از روش‌ها که برای آمادگی رحم و شروع زایمان انجام می‌شود، برای کسانی که سابقه سزارین دارند، ایمن نیست.
حتی اگر بعضی از این فاکتورهای خطر را دارید، به این معنی نیست که اصلا نباید سراغ VBAC بروید. بهتر است در مورد میزان شانس موفقیت و مزایا و خطرات این کار با پزشک‌تان مشورت کنید.

معاینه پزشک برای زایمان طبیعی

خوبی زایمان طبیعی بعد از سزارین چیست؟

یک VBAC موفق می‌تواند از جراحی وسیع شکمی جلوگیری کرده و خطرات مربوط به آن جلوگیری کند. از جمله خطرات جراحی سزارین می‌توان به ریسک بالای خونریزی شدید اشاره کرد که می‌تواند منجر به تزریق خون و در موارد نادرتر باعث هیسترکتومی (برداشتن رحم) شود. همچنین ریسک برخی عفونت‌ها و آسیب به اندام‌های داخلی حین جراحی افزایش می‌یابد.
ضمن اینکه تمام خطرات جراحی شکمی با هربار زایمان سزارین افزایش می‌یابد چراکه تکنیک استفاده از تجهیزات سخت‌تر می‌شود. همچنین اگر قصد دارید بچه‌های بیشتری داشته باشید، باید بدانید که هر سزارین خطر بروز مشکلات مامایی مثل جفت سرراهی و چسبندگی جفت را افزایش می‌دهد که در چسبندگی جفت، جفت بیش از حد در دیواره رحم مادر نفوذ کرده و در زمان زایمان به طور کامل جدا نمی‌شود. همین اتفاقات منجر به خونریزی‌های خطرناک و مرگبار و حتی هیسترکتومی می‌شود.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید