2709
کودکان زود پیر می شوند | روانشناسی کودک و نوجوان به تفکیک سن

کودکان زود پیر می شوند | روانشناسی کودک و نوجوان به تفکیک سن

1398/02/09 بازدید361

روانشناسی کودک دو تا 3 ساله

 کودک شما اکنون 2 ساله است و شخصیتش هر روز درخشان تر می شود. ممکن است درهر لحظه از تجربه کردن جهانی که به او ارائه می شود اندیشمند، محتاط و کم حرف و یا بی تفاوت به نظر برسد. با تمام پیشرفت هایی  تا به امروز کسب کرده است همچنان در حال یادگیری  است . شما می توانید در انجام این امر مهم به او کمک کنید.

مهارت های حرکتی درشت

مهرت های حرکتی درشت کودک طی چند ماه گذشته تا حد زیادی پیشرفت کرده است. او با اطمینان از راه پله بالا و پایین می‌رود. در حقیقت او از هر چیزی مخصوصا مبلمان بالا می رود و به هر سمتی می دود.همچنان مستعد توقف های ناگهانی چه برنامه ریزی شده و چه اتفاقی است. بنابراین باید زمان زیادی را صرف بلند کردن او کنید وقتی که به زمین می افتد.

مهارت های حرکتی ظریف

همگام با پیشرفت مهارت های حرکتی درشت، مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز در حال رشد و پیشرفت است.

استفاده از اسباب بازی هایی مثل خمیربازی، کتاب مصور و مداد شمعی در این مرحله از رشد کودک بسیار مناسب است، چون این وسایل کودک را نیازمند به استفاده از چنگال ها می کند که این مهارت زمانی که نوشتن را می آموزد بسیار اهمیت پیدا می کند.

مهارت های شناختی

در سن دو سالگی ، مهارت های شناختی کودک تا حدی رشد پیدا کرده است که او قادر به تشخیص افراد آشنا در عکس ها می باشد و از توجه به جزئیات ریز در تصاویر لذت می برد. در این مرحله زمانی که صرف قصه گویی برای کودک می شود بسیار اهمیت دارد. کار با کتاب مصور بسیار سودمنداست چون به کودک کمک می کند بین داستان و تصاویر ارتباط برقرار کند، دایره لغاتش گسترده شود، الگو و ریتم سخن را بفهمد و با ساختار قصه آشنا شود.

در این سن کودک شما  شمردن را می آموزد و کلید اصلی برای دسترسی به این  مهارت، تکرار است. شما می توانید هر چیزی را برای اوبشمارید، از انگشتان دست و پا گرفته تا تعداد مداد شمعی هایی که دارد.

به این نکته توجه کنید که کودک تمایل دارد یک فعالیت خاص را بیشتراز سایرین انجام بدهد. جست وخیز روی رخت خواب کاری بسیار رایج و دوست داشتنی است . ولی ممکن است او رقص و موزیک و نقاشی و حتی کندن گودال در باغچه را به همان اندازه دوست داشته باشد.

تربیت کودک 4 و 5 ساله

کودک شما اکنون 4 ساله و یا 5 ساله است و به احتمال زیاد  در حال برنامه ریزی هستید تا به زودی او را برای شروع پیش دبستانی و یا کلاس های اموزشی آماده کنید.

کودک 4 ساله شما روی مهارت های حرکتی درشت تسلط کامل دارد و می تواند مثل یک بزرگسال از پله بالا برود، روی یک مسیر مستقیم راه برود، روی یک پا لی لی کند وبدون خطر از درخت و نردبان بالا برود.

پیشرفت کودک 4 ساله در بازی فیزیکی

به احتمال زیاد او در توپ بازی پیشرفت زیادی داشته است. می‌تواند به دقت بیشتری نسبت به یک سال قبل توپ را پرتاب کند و بگیرد. به او فرصت دهید تمرین این مهارت ها را ادامه بدهد.

کودک در این سن فرآیندهای تفکر در ارتباط با آگاهی های فضایی، قضاوت، سنجش ریسک و برنامه ریزی را  در خود پرورش می دهد. مهارت های حرکتی ظریف او نیز در راستای مهارت های درشت به سرعت پیشرفت می کند. اکنون او می تواند حداقل با ده مکعب یا بیشتر بک برج بسازد. سازه های خلاقانه تری درست کند و شروع به درک مفاهیمی مثل تعادل و پایداری می کند. او حالا یک پنچه بالغ برای گرفتن مداد دارد، نقاشی هایش قابل تشخیص تر و واقعی تر است و می‌تواند هنگام رنگ آمیزی از خط بیرون نزند.

پیچیدگی رفتارهای کودک 5 ساله افزایش می یابد

او برای انجام کارهای پیچیده بهتر عمل می کند و می‌تواند برای پر کردن فضاهای خالی یک پازل بین شکل ها و رنگ ها ارتباط برقرار کند.

احتمالا او دوست دارد برای خواندن یک داستان خودش را به کتاب نزدیک کند  و لغات و تصاویر  را  با چشم‌ هایش دنبال کند. حتی ممکن است حرف ها و شماره ها را تشخیص بدهد. می تواند اسم رنگ های بیشتری را  به درستی بگوید. اکنون زمان مناسبی برای بازی هایی مثل جستجوی رنگ ها، شعرهای ریتمیک در باره اعداد و حروف و یا هربازی دیگری که او را درگیر شناخت چیزهای مختلف می کند، است .

کودک 8 ساله از نظر دکتر روانشناس خوب

زمانیکه مشاهده می کنید فرزندتان از بچه ای کوچک و ناتوان به دختر یا پسری تبدیل شده که می تواند به هر سو بدود ممکن است احساس کنید پدر و مادر باتجربه و ماهری هستید، او ویژگی هایی دارد که می تواند اورا آماده کند زودتر از موعد با دنیای بزرگسالی روبه رو شود و همچنان به حمایت شما نیاز دارد.

از نظر دکتر روانشناس خوب : مهارت های حرکتی ظریف اوهر روز بهتر از قبل می شود و ممکن است ورزش های خاصی را ترجیج دهد. بطور حتم قدرت ریسک پذیری بیشتری دارد، به ویژه زمانیکه از دیدرس خارج می‌شود بنابراین صحبت با او درموردمصون ماندن از خطرات بسیار ضروری است. مهارت های حرکتی ظریف او به کمک نقاشی کشیدن بهبود یافته و مدل سازی هایش واقعی تر وهمراه باجزئیات بیشتری است.

پیشرفت در مهارت های شناختی

کودک پیشرفت هایی عالی درمهارت های شناختی کسب کرده است و تمایل دارد قبل ازاینکه دیگران به او کمک کنند خودش با مسائل درگیر شود. او درخواندن مهارت واعتماد به نفس بیشتری دارد و هدفش از کتاب خواندن کسب اطلاعات است  و نه فقط لذت  بردن از یک داستان خوب.

اعتماد به نفس او رشد زیادی داشته تا این حد که ممکن است فکر کند توانایی خیلی زیادی دارد بنابراین اگر شکست بخورد دچار غم واندوه زیادی می‌شود. راه حل این مشکل این است که چالش هایی واقعی برای او ایجاد کنید، روی دست آورد هایش تمرکز کنید و به او قوت قلب دهید تا بداند هیچ کس کامل نیست و نمی تواند همه کارها را درست انجام بدهد.

مهارت های اجتماعی او به حدی رشد یافته است  که می تواند از شخصیتی مطمئن و مستقل و احساس خود ارزشی بالا به فردی حساس، بیش از حد هیجانی و منتقد از خود تغییر جهت دهد. مزاج او بسیار متغیر است  و ممکن است در یک روز بی ادب، پر رو و پر ادعا، فضول، پرتوقع، مضحک و احمق  جلوه کند. روانپزشک خوب در سایت مرکز روانشناسی و روانپزشکی مگاروان است.

روانشناسی نوجوان 13 تا 15

آنچه باید در مورد فرزند نوجوان 13 تا15 ساله خود بدانید:

فرزند شما اکنون رسما یک نوجوان است. دوره نوجوانی زمانی چالش برانگیز برای شما و فرزندتان است. او تا حدی بالغ شده که از آن قدم های لرزان کودکی گذشته و اکنون می‌تواند با اطمینان زیاد گام بردارد، نوجوانان به روش خاص خودشان عمل می کنند ولی  هنوز به کمک شما نیاز دارند.

نوجوان 13 تا 15 از نظر اجتماعی

از نظر اجتماعی، بیشتر به روابط  با همسالانش متکی است و کمتر وابسته شماست. می توانند روابط پایداری با بزرگسالان و همسالان خود داشته باشند و با اینکه تمایل بیشتری به دوست شدن با جنس مخالف دارند، همچنان دوستی با هم جنسان در آنها رایج تر است. تاثیرپذیری از همسالان بسیارشدید است، از نحوه پوشش گرفته تا رفتار و علاقه مندی ها. حد و مرز ها را می سنجند و زمانیکه بزرگتر می شوند و شروع به تجربه استقلال بیشتری می کنند.

چالش های نوجوانی

چالش هایی جدی در پیش روی فرزند شما قرار دارد. حس نیرومند هویت در آنها به وجود آمده و بیشتراز قبل  روی خودشان تمرکز می کنند. تمایلشان به  داشتن حریم شخصی شدید تر شده است.  آنها نیازمند شناخت و بازخوردهای مثبتی هستند که در حفظ خودباوری و اعتماد به نفسی که برای مواجهه با چالش های پیچیده تحصیلی، احساسی و اجتماعی  نیاز  دارند،  کمک می کند.

نوجوان دختر یا پسر

این دوره سنی زمانی است است که بیشترین تفاوت بین دختران و پسران دیده می شود. پسرها به سوی بلوغ  می روند و با تغییرات در اندامشان روبه رو می شوند که شامل افزایش رشد موهای زائد و صدای ناهنجار است و ممکن است توجه و دلواپسی زیادی  روی ظاهرخود داشته باشند. دخترها بلوغ را تجربه کرده اند و چرخه قاعدگی آنها به خوبی برقرار شده و از نظر اندام جنسی بیشتر از پسرها تکامل یافته اند. هردو جنس نگرانی زیادی درمورد میزان جذاب بودن ازنظر دیگران دارند و میل جنسی در آنها افزایش می یابد، پس  بهتراست درمورد این وضعیت با او صحبت کنید (اگرتا بحال این کار را انجام نداده اید).

تعادل استقلال فرزند شما در حال تغییر است و همراه با این تغییر رابطه شما نیز دچار تحول می شود. ممکن است وسوسه شود با دوستانش بماند با این حال فراموش نکنید که شما در جایگاه پدر و مادر در بهترین موقعیت برای حمایت و راهنمایی فرزندتان قرار دارید، ترفند این کار این است که تا حدی اورا راهنمایی کنید که به او فضای کافی برای بال و پر گرفتن داشته باشد.

منبع : روانشناسی کودک و نوجوان

 

ارسال نظر شما

login captcha

خیلی خوب بود و آموزنده 

خیلی عالی بود. مرسی  ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ 


پربازدیدترین ها