2109
چه عواملی باعث چاقی جنین می شود؟

چه عواملی باعث چاقی جنین می شود؟

1398/02/07 بازدید614

نی نی سایت: مجید ولی زاده رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم معتقد است مصرف فست فودها و غذاهای پرکالری در مادران باردار با بروز استعداد چاقی جنین و کودک در سال‌های اولیه و بعدی زندگی ارتباط مستقیم دارد.
او در این باره گفت: «برای پیشگیری از وزن زیاد، تربیت ذائقه فرزند باید از سنین شیرخوارگی و حتی دوران جنینی آغاز شود. پیشگیری از چاقی نه تنها در سنین کودکی نسبت به سال‌های بعدی عمر مؤثرتر است، بلکه زمان شیرخوارگی، نوزادی و حتی جنینی زمان‌های بهتری برای این امر محسوب می‌شوند. بدین ترتیب زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند باید در طول بارداری و پیش از آن، وزن خود را کنترل کرده و از مصرف مواد پرکالری و کم تحرکی پرهیز کنند.»

پیشگیری از دوران جنینی

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی درادامه درباره لزوم پیشگیری در دوران بارداری به ایسنا توضیح داد:« ممکن است چاقی جنین درون رحم بروز نکند، اما رژیم پرکالری مادر در حین بارداری می‌تواند بر بروز استعداد چاقی کودک در سنین بعد از تولد و بزرگسالی مؤثر باشد. زمانی که از پیشگیری حرف می‌زنیم بهتراست به سنین پیش از ۵ سالگی فکر کنیم، تحقیقات اخیر مؤید این نکته است که مداخلات مرتبط با پیشگیری از چاقی حتی در سنین مدرسه تأثیر مورد نظر را ندارد و هر چه به سنین ابتدایی زندگی و حتی دوران جنینی برگردیم، مداخلات مرتبط با چاقی مؤثرتر خواهد بود.»
چه عواملی باعث چاقی جنین می شود؟

غذاهای طعم‌دار در دوران بارداری ممنوع

مجید ولی زاده در پاسخ به این سوال که چه رژیمی در مادران باردار باعث بروز استعداد چاقی یا تغییر ذائقه در جنین می شود گفت:« مصرف  ادویه در دوران بارداری و یا غذاهای دارای افزودنی‌های مختلف، غذاهای آماده یا فست فود و نوشابه‌های گازدار در مادران باردار، حتی اگر آن‌ها را چاق نکند و دریافت کالری زیاد در مدت کوتاه انجام شود، بر برنامه‌ریزی متابولیکی جنین و تغییر ذائقه آن تأثیرگذار است. این تغییر ذائقه در سنین بعدی خودش را به صورت چاقی و اضافه‌وزن در دوران کودکی، و حتی نوزادی و شیرخوارگی می‌تواند نشان دهد.بعد از شش ماهگی والدین می‌توانند به تدریج به فرزند خود غذا بدهند. از سنین چهار ماهگی به بالا بعضی خانواده‌ها خوششان می‌آید شیرخوارشان پفک یا نوشابه بخورد، در حالی که در این سنین ذائقه کودک تربیت می‌شود و خنده‌های سرخوشانه والدین به چنین مواردی در آینده ممکن است جای خودش را به ناراحتی‌های غیرقابل جبران بدهد.بنابراین توصیه می‌شود خانواده‌ها به تربیت ذائقه کودکان از سنین پایین اهمیت دهند و از دادن غذاهای طعم‌دار دارای ادویه‌های مختلف به فرزندان خودداری کنند؛ چرا که علاوه بر تغییر ذائقه و تمایل به سمت غذاهای غیرسالم ممکن است به مسائل حساسیتی و آلرژیکی منجر شود.»
چه عواملی باعث چاقی جنین می شود؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16283 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11544 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

23 ساعت پیش
|
2029 بازدید