2109
کتابی که به فرزندتان مستقل بودن را می‌آموزد

کتابی که به فرزندتان مستقل بودن را می‌آموزد

1398/02/02 بازدید769

 کتاب با عشق، از طرف مامان

  • نویسنده : جینت برادلی
  • مترجم : شادی فرزین
  • انتشارات پرتقال،1398
  • قیمت نسخه کاغذی : 18000تومان
  • مخاطب : کودکان 3 تا 7­ساله

رابطه امن با مادر، برای کودک اعتماد و امنیت را می‌­سازد؛ ولی در هر شکلی از زندگی که کودک ما تجربه می­‌کند؛ بالاخره ناچار است ساعات یا روزهایی از مادر جدا شود. اینکه کودک و مادر چطور این جدایی را تاب می‌آورند و برای کنترل احساسات و عواطف منفی آن، چه کارهایی انجام می‌­دهند؛ در تثبیت احساس امنیت و اعتماد کودک نسبت به دنیای پیرامونش اهمیت بسیار دارد.
کتاب «با­عشق، از طرف مادر» داستان پنگوئنی است به نام کیپلینگ، که در آغاز زمستان از مادرش جدا می‌­شود. مادر باید به سفری طولانی برود و پنگوئن کوچک و پدرش باید تمام زمستان را با­هم تنها سپری کنند. پسر در خانه جای خالی مادرش را حس می­‌کند. او با عکس مادرش حرف می‌­زند؛ بالش او را همچون خودش بغل می­­‌کند ولی هیچ چیزی جای خالی مادر را پر نمی­‌کند.
روزی یک بسته پستی از طرف مادر ‌می­رسد. پنگوئن کوچک بسیار شاد است که مادرش به یاد او بوده و نامه­اش نشان می‌دهد که مادر همواره به یاد او بوده و هدایایی که برایش فرستاده نشان دهنده محبت و شناخت زیاد مادر از پسرش است. او نیز در جواب مادر نامه­ای می­‌نویسد و از احساساتش می­‌گوید. سرانجام مادر در پایان زمستان نزد آنها بازمی­‌گردد و باز هم در اتاق خواب و کنار میز غذا و در همه لحظه‌­های خوب زندگیشان حضور دارد. حالا پنگوئن کوچک بیش از قبل قدر حضور مادر را می‌­داند.
کتاب به سبکی شاعرانه، جدایی زمستانی خانواده پنگوئن‌ها را توصیف می‌کند. احساسات دلتنگی و رفتارهای پیامد آن را نشان می­دهد و رفتارهای سالم و همدلانه را آموزش می‌­دهد. تصویرگری زیبای کتاب، بر لذت خوانش آن می‌­افزاید.

معرفی دو کتاب برای مامان و کودک

کتاب مرگ

  • نویسنده : تاد می
  • مترجم : رضا علیزاده
  • نشر گمان،1392
  • قیمت نسخه کاغذی : 15000تومان
  • مخاطب : بزرگسالان
اندیشیدن درباره مرگ و تفسیری که از آن داریم؛ به زندگی ما معنا می‌­بخشد. طبعا اندیشیدن به مرگ و اینکه چه نقشی در زندگی ما دارد؛ فرآیندی ناخوشایند و استرس زا است ولی همه ما به جبر زندگی و بر اثر مواجهه با مرگ و فقدان عزیزانمان، از این تفکر گریزی نداریم. اینکه با چه رویکرد و تفکری به مرگ ‌می­نگریم؛ به زندگی ما جهت و مفهوم می‌بخشد و جهان بینی ما را شکل می­‌دهد. اینکه با توجه به انواع گوناگون مذاهب و ادیان، به زندگی پس از مرگ معتقد باشیم؛ یا فکر کنیم که زندگی با مرگ تمام می‌­شود و چیزی جز نیستی و فراموشی در انتظار ما نیست. در هر صورت اضطراب ناتمام ماندن زندگی و رویاها و آرزوهای ما در پس مرگ، با ما خواهد بود.
در این کتاب که توسط تاد می، فیلسوف معاصر نگاشته شده است؛ همه تناقض ها و تضادهای تفکرات مختلف درباره مرگ و زندگی توضیح داده می‌­شود. در فصل اول در می­‌یابیم که مرگ نقطه پایانی بر زندگی نیست؛ چون برنامه ها و آرزوهای ما را تکمیل نمی­‌کند و نقطه پایانی بر زندگی نیست؛ بلکه فقط بی‌رحمانه آن را قطع می­‌کند. ما نمی‌توانیم به هیچ صورتی خودمان را برای مرگ آماده کنیم؛ چون فقط می‌دانیم در کمین ما و آرزوهای ماست؛ ولی اینکه چه زمانی ما را در بر می­گیرد نه مشخص است و نه می­توان برایش پیش­بینی و برنامه‌­ریزی کرد.
در فصل دوم درباره نامیرایی صحبت می‌­شود. اینکه نامیرایی در برابر مرگ چه اثری بر زندگی انسان می­گذارد. نامیرایی همه انگیزه انسان برای تلاش و یادگیری و پیشرفت را معلق نگه می­‌دارد. چون فقط احساس اضطرار و ارزشمندی همه لحظات زندگی است که باعث می شود ما برای رسیدن به اهداف و برنامه­‌های مطلوب خود برنامه‌­ریزی و زمانبندی کنیم. بنابراین مرگ با همه سایه‌­سار ناکامی و غمی که بر زندگی ما می­‌گسترد؛ ولی موتور فعالیت و پیشرفت و عملگرایی ماست. نامیرایی فرصتی بیکران در اختیار انسان قرار می­‌دهد که عملا مانع کار و فعالیت او می­شود. بنابراین نامیرایی هم برخلاف مرگ باعث افزایش کیفیت زندگی در انسان نمی­شود.
در فصل سوم نیز نویسنده به ما نشان می­دهد چگونه می­توان با مرگ زیست. در حالی­که سایه مرگ بر سر زندگی و رویاها و آرزوهای ماست و امکان دارد هر لحظه یا ده­ها سال بعد ما را دربرمی­‌گیرد و هیچ اطمینانی بر زمان و چگونگی حضور و بروزش نیست. در این فصل نظریات برخی از بزرگان فلسفه بررسی می‌­شود و تعارضها و تضادهای آنها مشخص می شود. مهم این است که می‌­آموزیم با وجود این تعارضها و ترسها چگونه زندگی معمول خود را پیش بگیریم و برنامه­‌های خود را پیش ببریم. شکنندگی زندگی هر لحظه به یادمان می­‌آورد که چه سرنوشتی پیش روی ماست.
نویسنده می گوید : «شیوه ای که مرگ به زندگی معنا می بخشد؛ با شیوه ای که معنا را از آن باز­می­‌ستاند متفاوت است. مرگ از این طریق به زندگی معنا می­بخشد که به آن امکان می­دهد شکلی داشته باشد. چیزی که نامیرایی از آن دریغ می‌­کند. مرگ همچنین به لحظه­‌های زندگی ارزش و ضرورتی می­بخشد که اگر تا بی‌­نهایت ادامه داشت فاقد آن می‌­بود. ... شکنندگی زندگی به یادمان می‌­آورد که این مرگ است که هم معنای زندگی ما را تهدید می­‌کند و هم به آن معنا می­بخشد. »
هدف از معرفی این کتاب ، یادآوری این نکته است که ما به عنوان والدین وظیفه داریم برای زندگی و رفتارها و برنامه های خود معنایی بیابیم و این معنادادن به زندگی را به کودکان خود بیاموزیم. تنها با این راهکار است که زندگی غنی و آگاهانه‌ای برای خود و فرزندان خود تدارک می­بینیم و به فرزندانمان نیز می‌­آموزیم چه چیزهایی بر ارزشمندی دقایق و لحظات زندگی ما می‌­افزایند و در برابر هجوم غمها و شکست‌ها و ناکامی ها که ویژگی زندگی روزمره است؛ خود را رویین‌­تن کنیم.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7242 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5303 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14981 بازدید