2709
مهمترین دلیل زردی نوزاد

مهمترین دلیل زردی نوزاد

1398/01/21 بازدید3235

نی نی سایت: بعضی از نوزادان بعد از تولد دچار زردی می شوند و باید چند روزی در بیمارستان بمانند. اما مهمترین دلیل زردی نوزاد چیست و این زردی چرا و بر اثر چه عواملی رخ می دهد؟ دکتر هادی سماعی فوق اخصص طب نوزادی معتقد است از کودک چند ساعته تا فرد صد ساله مستعد ابتلا به بیماری زردی هستند، نوزادان در روزهای اولیه زندگی خود ممکن است به زردی مبتلا شوند.
این متخصص طب نوزادی درباره بیماری زردی گفت:« هنگام بیماری، پوست بیمار و سفیدی چشم رنگ زرد به خود می‌گیرد به بیماری نیز زردی گفته می‌شود. با بالا رفتن ماده‌ای به نام بیلی‌روبین در خون فرد بیماری زردی ایجاد می‌شود. این بیماری در هر سنی با علت و مقدار متفاوتی بروز خواهد کرد، که عوارض متفاوتی نیز به همراه دارد. اکثرا این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که گروه خونی نوزاد با گروه خونی مادر یکسان نباشد؛ به طور مثال اگر گروه خونی مادر O باشد و نوزاد گروه خونیA یا B داشته باشد؛ احتمال اینکه نوزاد به زردی مبتلا شود بسیار زیاد است. »

گروه خونی دلیل اصلی زردی نوزادان

این متخصص طب نوزادی درباره ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد به باشگاه خبرنگاران توضیح می دهد:« این ناسازگاری می‌تواند براثر ناسازگاری RH گروه خونی باشد؛ مادر با گروه خونی RH منفی، اگر نوزاد RH مثبت متولد کند، ممکن است نوزاد دچار زردی شود, همچنین در مناطق شمالی و جنوبی ایران کمبود یک نوع باکتری در خون افراد که به آن فاویسم می‌گویند و به شکل مادرزادی نیز است، در نوزادان باعث ابتلا به زردی می‌شود. همچنین نخوردن و ناکافی بودن شیرمادر در روزهای اول تولد نوزاد را به زردی مبتلا خواهد کرد؛ در بعضی از موارد نیز در شیرمادر ماده‌ای وجود دارد که باعث ایجاد زردی در نوزاد می‌شود؛ با این اوصاف خطر ابتلای نوزادان به بیماری زردی باید مورد توجه قرار گیرد، نوزاد باید در بدو تولد معاینه و در صورت بالا بودن مقدار بیلی روبین خون، اقدامات درمانی آغاز شود.»

از زردی نوزاد می توان پیشگیری کرد؟

اما مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که می توان قبل از تولد نوزاد از این بیماری پیشگیری کرد؟ دکتر سماعی گفت:« مادر و پدر قبل از اقدام به بارداری باید از این اختلاف گروه خونی مطلع و از خطر ابتلا به این بیماری آگاهی کافی داشته باشند؛ متخصص زنان و زایمان نیز باید با مشخص کردن گروه خونی مادر و پدر نوزاد همچینین RH خون مقدار ریسک ابتلای نوزادشان به زردی را به آنها اطلاع دهد؛ همچنین درباره بیماری فاویسم و احتمال ابتلا به این بیماری نیز باید آزمایشات لازم انجام شود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها