2709
افزایش نرخ باروری و مضرات تک فرزندی

افزایش نرخ باروری و مضرات تک فرزندی

1397/12/06 بازدید539
نی نی سایت به نقل از مهر: در راستای سیاست­‌های کلی جمعیت مقام معظم رهبری، معاون بهداشت وزارت بهداشت به تشریح مهم‌ترین اقدامات افزایش نرخ باروری این وزارتخانه پرداخت و گفت: رشد سریع جمعیت در دهه شصت و مشکلات ناشی از آن باعث شد مسئولان وقت اقداماتی برای کنترل جمعیت و راه اندازی برنامه‌های تنظیم خانواده انجام دهند که برای دو دوره پنچ ساله ادامه پیدا کرد.

به گفته علیرضا رئیسی با توجه به اینکه حفظ و ارتقای سلامت مادر و کودک و در نهایت خانواده و جامعه یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت است، این سازمان هم کاهش بارداری‌های برنامه ریزی نشده و پرخطر را مد نظر قرار داد و برای ارتقای کیفیت خدمات و انتخاب آزادانه و آگاهانه خانواده‌ها فرایند مشاوره را در تمامی سطوح ارائه خدمت جاری کرد.
در نتیجه عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و... نرخ باروری کلی در سرشماری سال ۱۳۸۵ به ۱.۹۵ و در سر شماری سال ۱۳۹۰ به ۱.۸ رسید.

اقدام برای افزایش نرخ باروری

معاون وزیر بهداشت، در خصوص تغییر رویکرد کاهش جمعیت و جلوگیری از پیر شدن جمعیت کشور افزود: «یکی از اهداف راهبردی حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت «افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت جمعیت» است و در همین راستا، وزارت بهداشت بعد از بازنگری جدی و علمی سیاست‌های جمعیتی، ضمــن ایجاد تغییراتی در برنامه­‌های قبلی، رویکردهای جدیدی در راستای سیاست های کلان نظام اتخاذ کرد که از آن جمله می‌توان به برگزاری سمینارهای منطقه­‌ای، استانی و ملی برای تبیین سیاست­‌های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک، اشاره کرد .
اقدام برای افزایش نرخ باروری
به گفته این مقام مسئول، این سمینارها برای مدیران و کارشناسان دانشگاه ­ها، سیاستگزاران، مدیران استانی و مسئولین جلب مشارکت های مردمی در دانشگاه ­ها، برگزار شده است: «فرهنگ سازی برای ارتقای نرخ باروری کلی با رویکرد آموزشی در زمینه آموزش پرهیز از تاخیر در ازدواج، پرهیز از تاخیر در فرزندآوری، مشکلات و پیامدهای تک فرزندی، آموزش پیشگیری از سقط عمدی، و...، از جمله برنامه های وزارت بهداشت بوده است».

در نهایت رئیسی، تقویت و ارتقای کمی و کیفی آموزش ­های هنگام ازدواج، تهیه محتواهای آموزشی برای خدمات پس از ازدواج به منظور تحکیم بنیان خانواده­ و افزایش رضایتمندی زوجین و حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی، از دیگر برنامه ها و اقدامات جمعیتی وزارت بهداشت عنوان و اضافه کرد: «انجام پژوهش های متعدد از جمله بررسی تحولات باروری در ایران و بررسی رضایتمندی زناشویی در ایران، ارائه خدمات فاصله گذاری به گروه­ های پرخطر، آموزش در راستای پیشگیری و کاهش عوامل مستعد کننده ناباروری، بخش دیگری از اقدامات جمعیتی وزارت بهداشت بوده است».

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7460 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5428 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15008 بازدید