2709
چه زمانی قرص بخوریم؟

چه زمانی قرص بخوریم؟

1397/11/29 بازدید1424

نی نی سایت: چه زمانی قرص بخوریم؟ بهترین زمان برای خوردن دارو چه زمانی است؟ مصرف قرص در زمان مناسب روز و شب در کارایی آنها تفاوت دارد؟ حتما در دوران بارداری یا بیماری و یا زمانی که قرصهای مکمل و ویتامین می خورید با این سوال روبرو شده اید که بهترین زمان مصرف داروها چه زمانی است؟این مطلب می تواند به سوالهای شما پاسخ بدهد.

داروهای قبل از صبحانه

  • مکمل‌های آهن
یک لیوان آب پرتقال و یک معده خالی، بهترین شرایط را برای دریافت مکمل آهن فراهم کند. ویتامین C آب‌پرتقال میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد. محیط اسیدی (که توسط این نوشیدنی فراهم می‌شود) به آهن کمک می‌کند تا به طور کامل جذب بدن شود. اگر استفاده از مکمل آهن با معده خالی، احساس تهوع به شما می‌دهد، آن را همراه با غذا مصرف کنید.
آهن، با سایر قرص‌ها تداخل منفی دارد و مانع جذب مکمل‌های کلسیم، داروهای تیروئید، مولتی‌ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها می شود. اگر علاوه بر مکمل آهن، از این داروها استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود با داروساز صحبت کنید.
  • داروهای فشارخون

فشارخون معمولاً در صبح بالاتر است. بنابراین بهتر است وقتی از خواب برمی‌خیزید داروی فشارخونتان را مصرف کنید، تا در طول روز میزان آن ثابت و در حال تعادل نگه‌ داشته شود.
  • داروهای تیروئید

این داروها زمانی که معده خالی است، مصرف شود بهتر است. اگر علاوه بر داروی تیروئید، داروهای دیگری نیز مصرف می‌کنید، حتی داروهای بدون نسخه‌ای مانند مولتی ویتامین، بهتر است با داروساز درباره زمان مصرف دارو در طول روز مشورت کنید.
داروهای رفلکس اسیدی و سوزش سر دل
این داروها را قبل از خوردن غذا مصرف کنید. داروهای رفلکس اسیدی و سوزش سر دل به زمانی برای فعال شدن و کار کردن نیاز دارند، بنابراین در این صورت، در طول روز از شر علائم رفلکس اسید معده، خلاص می شوید.
  • داروهای پوکی استخوان
این داروها اولین دارویی هستند که باید در روز و با معده خالی مصرف شوند، چه از نوع دوز هفتگی یا ماهانه باشند.

داروهای بعد از صبحانه

  • مولتی‌ویتامین‌ها
بهتر است بعد ازصبحانه مولتی‌ویتامین روزانه خود را دریافت کنید. مقدار چربی موجود در وعده غذایی شما، به ویتامین‌های محلول در چربی (A، D، E و K) کمک می‌کند تا بهتر جذب شوند. اگر به طور جداگانه از مکمل‌های آهن یا مکمل‌های کلسیم، داروهای تیروئید یا آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید، ممکن است برای جذب هرکدام در دستگاه گوارشتان جنگی به پا شود. به همین دلیل حتما با پزشکتان مشورت کنید.
  • داروهای ضداحتقان بینی و ضدآلرژی
مصرف این قرص‌ها پس از صبحانه کمک می‌کند تا سینوس‌ها پاکسازی شوند، بنابراین در طول روز احساس بهتری خواهید داشت. اکثر مردم باید از مصرف این دارو در بعد از ظهر یا شب جلوگیری کنند. زیرا آن‌ها می‌توانند شما را بیدار نگه دارند.
  • پروبیوتیک‌ها
غذای موجود در معده شما، به اثر بخشی دارو کمک می کند. به گزارش تبیان اگر پروبیوتیک‌ها را با معده خالی مصرف کنید، آن‌ها در محیطی غیردوستانه وارد می‌شوند که در آن، شرایط اسیدی می‌تواند بقای آن‌ها را تهدید کند.

داروهای مخصوص صبح

  • داروی آرتریت
استفاده از داروهای آرتریتی قبل یا بعد از صبحانه، به کنترل علائم در طول روز کمک می‌کند.
  • داروهای دیورتیک
این داروها مدر هستند، بنابراین مصرف این داروها در صبح به جلوگیری از اختلال خواب کمک می کند. مصرف داروهای دیورتیک در صبح، به بدن کمک می‌کند تا آب اضافی دریافت شده در طول روز را دفع کند.

داروهایی که باید بعد از شام مصرف شوند

 
  • داروهای کلسترول
کبد شما بیشترین میزان کلسترول را هنگام شب و زمانی که خواب هستید، تولید می‌کند. بنابر این مصرف داروهای کلسترول پس از شام، کمک می کند تا کبد سطح کلسترول خون را در حالت تعادل نگه دارد.
  • دوزهای اضافی
بسیاری از داروها باید دو بار در روز مصرف شوند. هنگام دریافت دارو، همیشه دستورالعمل‌های درج شده روی جعبه مربوط به توصیه‌های دوز را بخوانید.

داروهای مخصوص قبل از خواب

  • قرص خواب
برای جلوگیری از خواب‌آلودگی و چرت‌های ناخواسته روزانه، قرص‌های خواب‌آور باید قبل از خواب شبانه استفاده شوند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها