2109
زنان بدخواب ترند یا مردان؟

زنان بدخواب ترند یا مردان؟

1397/11/23 بازدید118
نی نی سایت: بر اساس تازه‌ترین تحقیقات، با اینکه زنان بیشتر از مردان می‌خوابند و انتظار می‌رود صبح‌ها سرحال‌تر باشند اما زنان بیش از مردان درگیر بی خوابی هستند.

ضمن اینکه مردان کمتر از زنان خواب عمیق و بازسازنده را تجربه می‌کنند، بیشتر شب زنده‌دارند و بیش از خانم‌ها در معرض اختلالات خواب قرار دارند.
همه ما در سیکل‌های ۹۰ دقیقه‌ای می‌خوابیم، که در اولین بخش شب عمیق است و هر قدر چرخه‌های خواب عمیق‌مان بیشتر باشد، کمبود خواب‌مان جبران می‌شود.

با اینکه ارزش اصلی خواب برای زنان و مردان یکسان است اما شواهد رو به افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد تفاوت‌های خاص و ریزی بین خواب زنان و مردان وجود دارد.

به گفته محققان دانشگاه کویینز کانادا، درک تفاوت‌های خواب زنان و مردان می‌تواند به درمان بهتر افراد با توجه به جنسیت‌شان کمک کرده و آنها بتوانند خواب شبانه راحت‌تری داشته باشند.

خواب زنان عمیق‌تر است یا مردان؟

خواب عمیق زمانی است که بدن خود را ترمیم و بازسازی می‌کند و چشم حرکات سریع ندارد و به خواب non-REM هم مشهور است. حدود ۸۰ درصد خواب بزرگسالان non-REM است که فقط ۲۰ درصدش خواب عمیق است و بقیه‌اش هم به خواب با حرکات سریع چشم (REM) مشهور است که همین زمان شما رویاهای واضح و روشن می‌بینید.
زنان بیش از مردان دچار بی خوابی می شوند

در عمیق‌ترین بخش خواب عمیق، امواج مغزی بسیار کمتر هستند و همین موقع است که هورمون رشد ترشح می‌شود. بدن از این هورمون برای ترمیم و رشد مجدد بافتها، ساخت استخوان‌ها و ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌کند.

خواب عمیق با افزایش سن کاهش می‌یابد و در مردان زودتر –بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی- این اتفاق می‌افتد و این در حالیست که زنان کاهش خواب عمیق را یک دهه دیرتر تجربه می‌کنند.

محققان می‌گویند علتش معلوم نیست اما یک تئوری این است که تولید هورمون رشد در مردان زودتر کاهش می‌یابد و به همین خاطر «کیفیت» خواب زنان برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود.
به خاطر نداشتن همین خواب عمیق و بازسازنده است که مردان سریع‌تر پیر می‌شوند و شاید همین، علا عمر طولانی‌تر زنان نسبت به مردان باشد.

بی‌خوابی در کمین زنان

با وجود تمام حرف‌هایی که گفته شد، زنان ۵۰ درصد بیش از مردان اختلال بی‌خوابی را تجربه می‌کنند! از آنجا که زنان بیشتر درگیر «افکار و نگرانی» هستند، احتمالا به همین خاطر بیشتر بی‌خوابی را تجربه می‌کنند.
ضمن اینکه شروع بی‌خوابی می‌تواند عوامل بیولوژیکی مختلفی از جمله دوره‌های ماهانه، بارداری، شیردهی و یائسگی داشته باشد؛ در اصلا این هورمون‌های زنانه هستند که باعث بهم ریختن الگوی خواب خانم‌ها می‌شود.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید