2709
درمان گوش درد نوزاد

درمان گوش درد نوزاد

1397/11/17 بازدید53224
معمولا نوزادان از بدو تولد تا شش ماهگی دچار گوش درد می شوند.اما این گوش درد نوزاد چه دلایلی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

دلایل گوش درد نوزاد

یکی از مهمترین دلایل گوش درد نوزاد عفونت است؛ مثلا عفونت گوش میانی یا عفونت گوش خارجی. تقریبا بیش از نیمی از کودکانی که از عفونت گوش رنج می‌برند زیر ۳ سال هستند. اولین زمان عفونت گوش تقریبا بین ۶ و ۲۴ ماهگی است. پس توجه ویژه به این علائم به والدین کمک می‌کند بیماری و عفونت را زودتر تشخیص دهند و به فکر درمان آن باشند.
عفونت گوش در کودکان زمانی رخ می‌دهد که مایع در گوش میانی گیر می‌کند و توسط باکتری یا ویروس عفونی می‌شود.این موضوع بیشتر زمانی رخ می‌دهد که لوله استاش(گوش میانی بوسیله لوله باریکی که شیپور یا لوله استاش نامیده می‌شود به پشت بینی متصل شده است) مسدود شود.
بیشتر اوقات این مسدودشدن به خاطر تورم یا گرفتگی ایجاد می‌شود که در اثر سرماخوردگی به وجود آمده است. به همین دلیل عفونت گوش زمانی بروز می‌کند که کودک دچار سرماخوردگی شده است. آلرژی و حساسیت نیز می‌تواند باعث عفونت شود و سپس لوله استاش را مسدود کند.
 
درمان گوش درد نوزاد

همچنین تجمع موم گوش نه تنها می تواند باعث انسداد مجرای گوش شده، که نوزادتان را دچار گوش درد کند.
در موارد کمتر شایع، علت گوش درد ممکن است پارگی پرده گوش بر اثر یک تصادف یا مثلا زیادی فرو کردن گوش پاک کن یا اجسام دیگر در گوش بچه است.
فرزند شما ممکن است به خاطر آسیب یا عفونت در اطراف گوش دچار گوش درد شده باشد و به همین خاطر در ناحیه گوش احساس درد کند. این اتفاق هم می تواند مثلا به خاطر سینوزیت (التهاب سینوس ها) یا التهاب لوزه رخ دهد.
به گفته متخصصان، اختلالات مادرزادی مثل مشکلاتی که ممکن است هنگام شکل‌گیری شیپوری گوش برای جنین رخ دهد، می‌تواند عامل ایجاد دردهای ناشی از آن در قسمت میانی گوش نوزادان و شیرخواران شود؛ البته این موارد کمتر رخ می‌دهد اما برای اطمینان از علت ایجاد گوش‌درد بهتر است نوزاد حتما توسط پزشک معاینه شود تا والدین از عدم وجود مشکلات و ناهنجاری‌های شنوایی که بعدها می تواند تکلم کودک را دچار مشکل کند، مطمئن شوند.

چگونه از عفونت گوش نوزاد جلوگیری کنیم؟

عفونت گوش مثل عفونت های تنفسی مسری نیست. بهترین راه برای پخش نشدن میکروب ها، شستن دست ها است (و شستن دست های کودک). همیشه بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، تعویض پوشک و قبل از خوردن و آماده کردن غذا، دست ها را بشویید. واکسیناسیون کودک را سر زمان مشخص انجام دهید. واکسیناسیون می تواند از ابتلا به بیماری های خاص که منجر به عفونت گوش می‌شود، جلوگیری کند.

علائم گوش درد نوزاد

گوش درد معمولا همیشه یکی از گوش ها را درگیر می کند. فرزند شما ممکن است دچار آبریزش بینی، تب یا استفراغ هم باشد. همچنین ممکن است دردش بسیار شدید باشد. تشخیص گوش درد نوزاد برای والدین کمی سخت است اما نوزادهایی که دچار گوش درد می‌شوند، معمولا گوش دردناک خود را می‌کشند یا به آن ضربه می‌زنند. گاهی ممکن است نیمه شب از خواب بیدار شوند و ناآرامی کنند.
همچنین ممکن است او کلا حساس و تحریک‌پذیر شده و برای خوابیدن هم مشکل داشته باشد. گوش درد نوزاد باعث می‌شود او مدام سرش را به چپ و راست بچرخاند و اگر گوش دردش عفونی باشد، حتما با تب، کاهش اشتها و حتی ترشحات بد بوی گوش همراه است.
اگر متوجه گوش درد فرزندتا ن شدید، بهتر است او را در اولین فرصت به مطب پزشک ببرید.

درمان گوش درد نوزاد

درمان گوش درد نوزاد

درمان گوش درد معمولا به علت گوش درد بستگی دارد و شما باید برای تعیین درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید. اختلالات گوش در کودکان اگر جدی گرفته نشده و به موقع درمان نشوند، مزمن شده و می تواند شنوایی و تکلم کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین هر از گاهی گوش فرزندتان را بو کنید، ترشحاتش را بررسی کنید و در صورت مشاهده ناآرامی، گریه، دست کشیدن نوزاد به گوش، تکان دادن سر برای رهایی از درد و ... زمان را از دست ندهید و سریع به پزشک مراجعه کنید.

درمان گوش درد با کمپرس گرم

گاهی ممکن است گوش درد نوزاد با قرار دادن کمپرس گرم کاهش یابد؛ برای این کار می توانید یک دستمال پارچه ای تمیز را چند لا کرده و با کمک اتو یا شوفاژ و ... قدری آن را گرم کنید و حوله را روی گوش نوزاد قرار دهید. فقط حواس تان باشد گرمای حوله برای نوزاد قابل تحمل باشد.

گوش درد نوزاد درمان و علائم


درمان گوش درد نوزاد با دود سیگار هرگز

از قدیم این باور وجود داشته که دود سیگار و دخانیات می تواند گوش درد نوزاد یا بچه ها را درمان کند اما این کار می تواند عوارض خطرناکی برای فرزندتان داشته باشد که یکی از آنها، بروز مشکلات تنفسی برای اوست. اگر هم می بینید درد گوش با دود سیگار آرام می‌شود، به خاطر گرمای دود است وگرنه سیگار هیچ خاصیت معجزه گری ندارد!

شیر دادن به نوزادی که گوش درد دارد

متخصصان گوش و حلق و بینی می گویند عفونت گوش میانی یکی از بیماری های نوزادان است که ممکن است شیرخواران و نوزادان کمتر از یکسال را درگیر کند.
از جمله علائم این بیماری که هم به خاطر باکتری و هم ویروس ایجاد می شود میتوان به درد، گریه، بی قراری، اسهال، تب، وجود ترشحات چرکی و گاهی مشکلات شنوایی اشاره کرد.
بنابراین تعجبی ندارد که نوزاد مبتلا به عفونت گوش میانی نتواند شیر (شیر مادر یا شیر خشک) بمکد یا حتی سرش را آرام روی بالش نگه دارد. به همین خاطر بهتر است نوزاد را به حالت نیم شسته در آغوش گرفته و به او شیر بدهید.
بعد از شیر خوردنش هم بهتر است او را نیم ساعت روی شانه یا در وضعیت نشسته نگه دارید و بعد برای خواباندنش در رختخواب، حتما بالشی زیر سرش بگذارید تا با این کار به تخلیه درست مجرای شیپور استاش گوش نوزاد کمک کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها