2109
مواردی که باید در هنگام بارداری از آنها اجتناب کنید

مواردی که باید در هنگام بارداری از آنها اجتناب کنید

1400/07/11 بازدید798

دوران بارداری دارای هیجان و  دلهره است. در میان همه اینها ترس از سقط جنین یک چیز رایج در زنان باردار است. سقط جنین می‌تواند در هر مرحله از بارداری رخ دهد. با این حال هرچه اطلاعات بیشتری در مورد علل زمینه‌ای سقط جنین داشته باشید مجهزتر هستید تا اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از وقوع آن انجام دهید. در اینجا ما در مورد موارد خاصی که باید در دوران بارداری از آنها جلوگیری شود و باعث سقط جنین می‌شوند صحبت خواهیم کرد. غذاهای خاصی وجود دارد که در دوران بارداری و انتخاب شیوه زندگی باید از آنها اجتناب کرد تا خطر سقط زودرس را کاهش دهد. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا در مورد نحوه جلوگیری از سقط جنین با مراقبت از چندین کار که در برنامه روزانه خود انجام می‌دهید بدانید.

 

علت سقط جنین چیست؟

سقط جنین به معنی از دست دادن حاملگی در 20 هفته اول است. سقط جنین می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله سطح استرس در دوران بارداری است. برخی دیگر از علل سقط عبارتند از حاملگی خارج رحمی، مشکلات جفت در سه ماهه اول و غیره. با این حال دلایل سقط جنین ممکن است در از دست دادن حاملگی در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم متفاوت باشد. علاوه بر این زنانی که یک بار سقط کرده‌اند در معرض خطر کمی بیشتر برای سقط جنین دیگر هستند. با این حال در بیشتر موارد این خطرات قابل مدیریت هستند.

در دوران بارداری از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

برای حفظ سلامت خود و نوزاد مهم است که بدانید در دوران بارداری از چه غذاهایی باید اجتناب کنید. خوردن برخی از غذاها برای زنان باردار بی خطر تلقی نمی‌شود. زنان باردار همیشه باید قبل از مصرف هرگونه غذا یا نوشیدنی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنند اما برخی مواد غذایی حاوی سمومی هستند که ممکن است برای نوزادان مضر باشد. پرهیز از این غذاها به ویژه در سه ماهه اول بارداری بسیار حیاتی است. در زیر برخی از غذاهایی که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید ذکر شده است:

- تخم مرغ خام

- لبنیات غیر پاستوریزه

- پنیر نرم

- ماهی با جیوه بالا

- کافئین

-  گوشت خام و نپخته

 

برای جلوگیری از سقط جنین از انجام چه کارهایی در دوران بارداری خودداری کنیم؟

سقط جنین دلخراش است و کنار آمدن با سقط جنین بسیار مشکل است. همه والدین می‌خواهند بارداری سالم داشته باشند و از هرگونه عارضه جلوگیری کنند. در این مورد باید به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از بارداری می‌شود کارهایی که انجام می دهید و انجام نمی‌دهید می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت و رفاه کودک متولد نشده شما داشته باشد. برای جلوگیری از سقط جنین موارد زیر را باید در دوران بارداری رعایت کرد:

 نوشیدن الکل:

نوشیدن الکل در دوران بارداری هرگز گزینه مناسبی نیست. این امر نه تنها منجر به مشکلات سلامتی در مادر بلکه در نوزاد متولد نشده نیز می‌شود. مصرف الکل در دوران بارداری باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات در نوزادان در حال رشد می‌شود. این مشکلات شامل نقص‌های مادرزادی، یادگیری و مشکلات رفتاری و حتی نوزادان مرده است.

 مصرف داروهای خاص:

مهم‌ترین نکاتی که هر زنی باید در مورد بارداری بداند عوارض جانبی داروها به ویژه در دوران بارداری است. در حالی که برخی از داروها را می‌توان با خیال راحت در دوران بارداری استفاده کرد از برخی دیگر باید اجتناب کرد. این داروها ممکن است برای نوزاد مضر باشند. بنابراین همیشه قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک مشورت کنید.

 سیگار کشیدن:

اکثر زنان در دوران بارداری سیگار می‌کشند اما نمی‌دانند که چقدر می‌تواند برای نوزاد متولد نشده خطرناک باشد. پرهیز از سیگار کشیدن در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا می‌تواند عوارض زیادی برای نوزاد ایجاد کند.

 بلند کردن اجسام سنگین:

بلند کردن اجسام سنگین یک کار معمول است که اکثر ما هر روز در خانه یا محل کار انجام می‌دهیم. با این حال بلند کردن اجسام سنگین و حمل آنها بر روی شانه در دوران بارداری به دلیل احتمال سقط توصیه نمی‌شود. علاوه بر این توصیه می‌شود که زنان باردار از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند و به جای آن روی تمرینات دیگر تمرکز کنند.

 نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی:

تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت حتی خطرناک تر از ساعت‌ها دراز کشیدن روی مبل است. زنانی که به مدت طولانی می‌نشینند ممکن است با خطر بیشتری برای سقط جنین مواجه شوند. بنابراین یکی از مواردی است که در دوران بارداری باید از آن جلوگیری کرد و باعث سقط جنین شد.

شرکت در پارک‌های تفریحی:

پارک های تفریحی مکان‌های مفرحی برای خانواده‌ها هستند اما برخی از سواری‌ها در پار‌ک های تفریحی ممکن است برای یک زن باردار خطرناک باشد. وقتی کوچولوی شما در راه است باید بیشتر مراقب خودتان باشید.

 نشستن در وان داغ:

استفاده از وان آب گرم در دوران بارداری خطرناک است. اگر در مراحل اولیه بارداری هستید ممکن است منجر به سقط جنین شود.

نکات سریع برای اطمینان از بارداری سالم

باردار شدن یکی از هیجان انگیزترین و باورنکردنی ترین تجربه‌هایی است که تا به حال تجربه کرده‌اید. اگر به درستی از خود مراقبت نکنید  می‌تواند یکی از وحشتناک‌ترین و ناراحت کننده‌ترین دوران زندگی شما باشد. بدن شما شرایط زیادی را پشت سر می‌گذارد و باید مراقبت شود. در اینجا چند نکته سریع برای اطمینان از بارداری سالم وجود دارد:

مطمئن شوید که در دوران بارداری از یک شیوه زندگی سالم پیروی می‌کنید که شامل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر نمی‌شود.

برای بارداری سالم مصرف اسید فولیک را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

رعایت بهداشت مناسب در دوران بارداری برای کاهش احتمال عفونت است. دستان خود را به درستی بشویید و از افراد بیمار فاصله بگیرید.

هنگام انجام کارهای خانه بسیار مراقب باشید و از جابجایی یا بلند کردن اجسام سنگین و غیره خودداری کنید.

از انجام فعالیت‌هایی که خطر سقوط از ارتفاع را دارند خودداری کنید.

از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما تمام مواد مغذی ضروری را دریافت می‌کند.

در مورد غذاهایی که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید مطلع شوید تا آنها را در وعده‌های غذایی روزانه خود قرار ندهید.

استرس را تحمل نکنید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که به شما در کاهش استرس کمک می‌کند.

در دوران بارداری هر روز آب کافی بنوشید.

بدون مشورت پزشک از مسکن یا دارو استفاده نکنید.

اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون شما به روز است.

به اندازه کافی بخوابید و میزان مصرف کافئین را کاهش دهید.

با رعایت رژیم غذایی متعادل مطمئن شوید که در دوران بارداری کم وزن یا اضافه وزن ندارید.

 

منبع: www.momnewsdaily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15996 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11429 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2353 بازدید