2709
داشتن دیابت باعث چاقی می شود یا از آن جلوگیری می کند؟

داشتن دیابت باعث چاقی می شود یا از آن جلوگیری می کند؟

1400/03/06 بازدید182

در بیشتر موارد کاهش وزن در لیست راه های پیشگیری و مدیریت دیابت بالا است. کاهش وزن سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد، سطح گلوکز خون را حفظ می کند، مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و موارد دیگر. اما گاهی اوقات در درجه اول در موارد دیابت نوع 1 کاهش وزن می تواند غیرمنتظره، غیر طبیعی و جای نگرانی باشد. خوشبختانه دانستن اینکه چگونه دیابت می تواند باعث کاهش وزن شود و چه زمانی باید به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنید می تواند کمک زیادی به مدیریت بیماری و حفظ سلامتی کند.

   

آیا دیابت می تواند باعث کاهش وزن شود؟

اگر سلول ها نتوانند انسولین کافی را برای انجام این تبدیل ایجاد یا استفاده کنند، ممکن است فکر کنند بدن گرسنه است و به جای آن شروع به مصرف ماهیچه و چربی بدن می کنند و باعث کاهش ناگهانی وزن می شود. بیشتر اوقات این در موارد دیابت نوع 1 اتفاق می افتد. اگرچه دیابت نوع 2 نیز می تواند باعث کاهش وزن غیرقابل توضیح شود. این بیماری همچنین می تواند از یکسری شرایط دیگر ناشی شود از جمله مشکلات تیروئید، بیماری سلیاک، بیماری کرون، سرطان و موارد دیگر. تنها راه دانستن مطمئن مراجعه به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی است.

 

چه موقع به یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنیم؟

چاقی یک عامل خطرناک برای دیابت نوع 2 است. افرادی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر هستند ، معمولاً سطح بالاتری از مقاومت به انسولین دارند که به طور بالقوه منجر به دیابت نوع 2 می شود. هر مورد چاقی منجر به دیابت نمی شود اما مطمئناً احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. علاوه بر این، چاقی می تواند علائم دیابت را برای هرکسی که قبلاً به آن مبتلا شده تشدید کند. به همین دلیل ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان تغذیه اغلب رژیم های غذایی یا برنامه های کاهش وزن را برای بیماران مبتلا به دیابت یا پیش دیابت ایجاد می کنند. این برنامه ها اغلب شامل برنامه های غذایی و روال فعالیت بدنی است که به بیماران در دستیابی و حفظ وزن سالم، کاهش خطر یا شدت دیابت نوع 2 کمک می کند. به طور معمول این شامل تجزیه و تحلیل عادات غذایی و ورزشی فعلی بیمار، سپس تعیین تغییرات عملی در سبک زندگی است که به دستیابی اهداف شخصی  کاهش وزن بیمار کمک می کند.

 

چگونه می توان هنگام ابتلا به دیابت وزن کم کرد؟                                     

مقاومت به انسولین منجر به افزایش سطح انسولین می شود که می تواند گرسنگی و پرخوری را افزایش دهد و در طی انسولین درمانی، بدن گلوکز بیشتری را به عنوان چربی ذخیره می کند. هر دو وضعیت می تواند منجر به افزایش وزن یا حداقل مشکل بیشتر در مدیریت وزن شود. گرچه هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد اما کاهش مداوم وزن از طریق رژیم غذایی و فعالیت بدنی می تواند آن را معکوس کند. رژیم های بسیار زیادی وجود دارد که سالم نیستند. مطمئناً به مدت یک هفته مصرف چیزی غیر از آب هویج احتمالاً به کاهش وزن کمک خواهد کرد، اما احتمالاً سالم ترین گزینه در طولانی مدت نیست. معمولاً بهتر است یک رژیم شخصی و کاملاً مناسب داشته باشید، بخشهایی را کنترل کنید و به طور منظم ورزش کنید. در اینجا برخی از گزینه های کاهش وزن دیابت وجود دارد که ممکن است موثرتر باشند:

1-رژیم های کم کالری:

کمبود کالری روز به روز منجر به کاهش وزن می شود. به طور معمول این میزان کالری دریافتی را به 1200 تا 1600 در روز برای مردان و 1000 تا 1200 در روز برای زنان محدود می کند. اما همچنین در مورد خوردن، کالری مناسب است.

2-اجتناب از غذاهای خاص:

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ممکن است توصیه کنند که غلات فرآوری شده، لبنیات پرچرب، غذاهای حاوی چربی های اشباع شده یا ترانس و غذاهای حاوی شکر یا شیرین کننده های شدید به شدت کاهش یا قطع شود. این غذاها می توانند باعث افزایش قند خون و افزایش مصرف چربی شوند.

3-پرخوری:

این مورد کاملاً قابل توضیح است. پرخوری می تواند منجر به افزایش وزن شود که برای مراقبت از دیابت مضر است. برای کمک به نگه داشتن بیماران در مسیر درست ، متخصصان رژیم غذایی معمولاً یک برنامه غذایی متعادل را برای کاهش قند و چربی در حالی که عادت های غذایی سالم را آموزش می دهند، ایجاد می کنند.

4- ورزش منظم:

ورزش می تواند قند خون را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را تا 24 ساعت بعد از تمرین افزایش دهد. این بستگی به شدت و مدت تمرین دارد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ممکن است یک روال ورزشی ایجاد کنند تا هنگام درمان دیابت با برنامه غذایی بیمار جفت شوند.

رژیم های کم کربوهیدرات چه رژیم هایی هستند؟

وقتی نوبت به دیابت می رسد "شمارش کربوهیدرات ها نیز می تواند باعث کاهش وزن شود." اما گرچه شمارش کربوهیدرات اغلب مفید است، اما حذف کربوهیدرات همیشه بهترین گزینه دراز مدت نیست. بیشتر مربوط به خوردن نوع مناسب کربوهیدرات به مقدار مناسب است. کربوهیدرات های تصفیه شده و غنی شده مانند نان سفید، کالاهای پخته شده و قندها می توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند. تجزیه کربوهیدرات ها و فیبرهای غلات کامل، میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی تر انجام می شود و از افزایش وزن جلوگیری می کند.

 

منبع: www.singlecare.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها