2733
2739
هفت مرحله برای خانه تکانی شب عید




خانه تکانی از رسوم بسیار قدیمی آماده شدن برای عید نوروز است و هرچند که آپارتمانهی کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی تقریبا در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، اما تمیزترین خانه ها هم مدتی مانده به نوروز، برای شگونش هم که شده از بالا تا پایین روفته و شسته و برق انداخته میشوند.




اما این روزها که کمتر کسی به صورت تمام وقت در خانه است و کار نظافت باید تدریجی انجام شود، هیچ چیز بهتر از یک روش خوب و برنامه ریزی شده به کمک ما نمی آید. روند داشتن خانه ای تمیز، بدون نگرانی و تشویش در طی ۷ مرحله به انجام میرسد:



۱. از همین حالا شروع کنید


خانه تکانی شب عید، از کارهاییست که برخلاف اسمش نباید "شب عید" انجام شود، بلکه باید از مدتها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام شده باشد. علاوه بر کار نظافت، کارهای دیگری هم هست که باید از حالا تا آخر تعطیلات نوروزی انجام شوند: تهیه هدیه، تهیه، نوشتن و ارسال کارت تبریک، شیرینی پزی خرید خوراکیها و در کل "خرید شب عید" و پذیرایی از مهمانها.




خوب حالا چطور برای خانه تکانی وقت بگذاریم؟ در حقیقت، داشتن خانه ای نظیف در طی تعطیلات ، به خصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده تر از چیزیست که تصور میکنید. مرحله اول؟ خانه تکانی را قبل از دوران پر تنش آخر فصل انجام دهید. به این ترتیب کار را بدون عجله و فشار روحی انجام میدهید و به اندازه کافی برای پروژه های وقت گیری مانند تغییر دکوراسیون یا برق انداختن لوازم فلزی زمان خواهید داشت.





7مرحله برای خانه تکانی شب عید




۲. فهرستی تهیه کنید و آن را دو مرتبه چک کنید




قبل از اینکه شروع کنید، فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز شوند تهیه کنید. کارها را بر اساس هر اتاق تقسیم کنید و زمانی برای هر کار در نظر بگیرید. به این ترتیب میتوانید بسته به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمانهای اضافه بسیار کوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده کنید و مثلا چند تکه لباس را در ماشین لباسشویی بریزید. هنگامی که به تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت میزنید، حس بسیار خوبی به شما دست میدهد و احتمال اینکه کارتان را تمام و کمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.







۳. کمی اینجا و کمی آنجا


برای داشتن خانه ای تمیز و درخشان، نباید لزوما زمان ممتد زیادی در اختیار داشته باشید. در حقیقت، خواهید دید که اختصاص دادن ۳۰ دقیقه در روز به کار نظافت، نتایج بسیار رضایت بخشی خواهد داشت. برای مرتب کردن لوازم و خرده ریزها، یک زمان ثابت مانند قبل از خواب یا قبل از صبحانه را کنار بگذارید در این فاصله میتوانید به نظافت هم بپردازید، مثلا بعد از دوش صبحگاهی آینه حمام را تمیز کنید و یا کف وان را با کمی پودر یا مایع مخصوص برق بیاندازید.







۴. گاهی میانبر زدن اشکالی ندارد





اگر تا اینجا هر توصیه ای را به جز مورد اول عملی کرده و یا به هر علت دیگر وقت کم آورده اید، نگران نشوید. بخشهای اساسی و بیرونی خانه مانند پرده ها، فرش و مبلمان را تمیز کرده و نظافت داخل کمدها، کابینتها و قسمتهای "مخفی" را به مدتی بعد موکول کنید، اما فراموشش نکنید!







۵. همه کارها را به تنهایی انجام ندهید




این عید، تنها عید شما نیست و تنها دوستان و خانواده شما به منزلتان نمی آیند، پس نباید تمام نظافت آنرا به تنهایی بر عهده بگیرید. در هر هفته زمان خاصی را برای نظافت اختصاص داده و کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید که تختهای خود را مرتب کرده، اسباب بازیها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و پس از گردگیری قفسه ها، سرجای خود بگذارند. این کار نه تنها باری از دوش شما برمیدارد، بلکه عادات خوبی به فرزندان شما می آموزد.





7مرحله برای خانه تکانی شب عید




۶. کارها را ساده کنید




گاهی تمیز کردن دور و اطراف یک شیءاضافه راحت تر از دور انداختن آن به نظر میرسد، اما این روش در دراز مدت کارساز نخواهد بود. با کمی نظم و ترتیب، خرده ریزها را کاهش دهید. خود را از شر هر لباسی که دیگر اندازه تان نیست یا بیش از دوسال است آنرا نپوشیده اید راحت کنید. هر قطعه پوشاک یا شیء ناقص مانند لنگه جوراب، لنگه گوشواره بدلی، ظروف شکسته ای که دوباره چسبانده شده و... را دور بیاندازید. تهیه لوازمی مانند جا کلیدی، جا کفشی و در کل وسایلی که موجب مرتب شدن خرده ریزها میشوند را در دستور کار خود قرار دهید.



۷. خوش بگذرانید


نظافت لزوما معادل با کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی خوب و مفید میتواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وادارد. برای خود انگیزه هایی پیدا کنید و به خود قول دهید که اگر کارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه ای خواهید داد. این جایزه میتواند چیزی ساده اما دلپذیر مانند یک حمام طولانی، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی باشد.

میشه عکسه پسرموببینید http://photo.ninisite.com/Showphoto.aspx?vid=2014071223324355774
ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!😥 من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود. بیا اینم لینکش ایشالا که مشکلت حل میشه 💕🌷



دیوارها

- برای‌ تمیز کردن‌ دیوارهایی‌ که‌ رنگ‌ روغنی‌ دارند، از این‌ محلول‌ استفاده‌ کنید: یک‌ سطل‌ آب‌ گرم، یک‌ دوم‌ پیمانه‌ بوراکس‌(BORAX) ، یک ‌دوم‌ قاشق‌ مرباخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ و یک‌ قاشق‌ غذاخوری‌ آمونیاک؛ حین‌ استفاده‌ از محلول‌ حتماً دستکش‌ بپوشید. (بوراکس‌ را می ‌توانید از مغازه‌های‌ مواد شیمیایی‌ - بهداشتی‌ تهیه‌ کنید.)

- مخلوط‌ یک ‌پیمانه‌ آمونیاک، یک‌چهارم‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین‌ و یک‌ دوم‌ پیمانه‌ سرکه‌ در یک‌ سطل‌ آب‌ داغ‌ نیز فرمول‌ دیگری‌ برای‌ تمیز کردن‌ سطح‌ دیوارهای‌ رنگ‌ روغنی‌ و یا کاشی‌ و سرامیک‌ است.

- لکه‌های‌ مداد رنگی‌ بچه‌ها روی‌ دیوار را به‌ وسیله‌ یک‌ مسواک‌ کهنه‌ و کمی‌ خمیر دندان‌ پاک‌ کنید.

- لکه‌های‌ مداد آرایشی‌ یا مداد شمعی‌ را با پنبه‌ آغشته‌ به‌ روغن‌ بچه‌ پاک‌ کنید.

- شوره‌ و سفیدک‌ روی‌ کاشی‌ و سرامیک‌ را می ‌توان‌ با مالش‌ دادن‌ یک‌ تکه‌ لیموترش‌ یا دستمال‌ آغشته‌ به‌ سرکه‌ روی‌ سطح‌ مورد نظر از بین‌ برد.

- واکس‌ اتومبیل‌ تمیز کنندهِ خوبی‌ برای‌ کاشی‌ است. آن‌ را به‌ کار گیرید و پیش‌ از خشک‌ شدن‌ با دستمال‌ نرم‌ مالش‌ دهید.

- برای‌ پاک‌ کردن‌ لکه‌ از روی‌ آجر، سطح‌ مورد نظر را با آجر مشابه‌ دیگر بسایید و یا از تکه‌ای‌ سنبادهِ نرم‌ کمک‌ بگیرید.

وسایل‌ برقی‌

- قسمت‌ بیرونی‌ و دیواره‌های‌ وسایل‌ برقی‌ را بعد از پاک‌ کردن‌ با دستمال‌ مرطوب، به‌ وسیله‌ پنبه‌ آغشته‌ به‌ الکل‌ صنعتی‌ براق‌ و تمیز کنید.

- برای‌ جرم‌ گیری‌ اتوی‌ بخار و رفع‌ گچ، مقداری‌ سرکه‌ سفید (سرکه‌ تصفیه ‌شده) داخل‌ محفظه‌ آب‌ آن‌ بریزید. بعد از 24 ساعت، آن‌ را خالی‌ کنید؛ و سپس‌ با چند بار پر و خالی‌ کردن‌ از آب، محفظه‌ را شستشو دهید.

- بخش‌های‌ قابل‌ شستشوی‌ آبمیوه‌گیری‌ ممکن‌ است‌ در اثر استفاده‌ زیاد رنگ‌ گرفته‌ باشند. برای‌ پاک‌ کردن‌ و نیز جلوگیری‌ از رنگ ‌گرفتن‌ آنها، یک ‌دوم‌ فنجان‌ مایع‌ سفید کننده، یک‌ چهارم‌ فنجان‌ جوش‌ شیرین‌ و چهار فنجان‌ آب‌ گرم‌ را با هم‌ مخلوط‌ کنید و با اسفنج‌ روی‌ قسمت‌های‌ مورد نظر بمالید. همچنین‌ می ‌توانید به‌ مدت‌ ده‌ دقیقه‌ آنها را در این‌ مایع‌ بخیسانید. سپس‌ بشویید و کاملاً خشک‌ کنید.

- یکی‌ دیگر از لوازم‌ برقی‌ که‌ بیشتر خانم‌ها با آن‌ مشکل‌ دارند مایکروویو است. برای‌ تمیز کردن‌ این‌ وسیله، نیمی‌ از یک‌ لیموترش‌ بزرگ‌ را در کاسه‌ ای‌ آب‌ قرار دهید و بگذارید پنج‌ تا ده‌ دقیقه‌ (بسته‌ به‌ میزان‌ کثیفی‌ دستگاه) در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث‌ تبخیر لکه‌های‌ چرب‌ می ‌شود و بوی‌ بد را از میان‌ می ‌برد. در پایان‌ با یک‌ دستمال‌ کتانی‌ خشک‌ دیواره‌های‌ داخل‌ دستگاه‌ را تمیز کنید.

دستمال‌ آغشته‌ به‌ آب‌ لیموترش‌ تازه‌ یا الکل‌ نیز برای‌ تمیز کردن‌ مایکروویو و از بین ‌بردن‌ چربی‌ها بسیار سودمند است. هرگز از دستمال‌ زبر، اسکاچ‌ یا سیم‌ ظرفشویی‌ برای‌ تمیز کردن‌ دستگاه‌ استفاده‌ نکنید. برای‌ پیشگیری‌ از پاشیدن‌ چربی‌ غذا به‌ دیواره‌ها بهتر است‌ هنگام‌ پخت‌ روی‌ غذاهای‌ چرب‌ را با سلفون‌ بپوشانید.

- اثر انگشت‌ بچه‌ها بر صفحه‌ تلویزیون‌ منظره‌ نازیبایی‌ به‌ وجود می‌ آورد. تلویزیون‌ را هنگام‌ تمیز کردن‌ خاموش‌ کنید. ابتدا با یک‌ دستمال‌ خشک‌ غبار آن‌ را بگیرید؛ و سپس‌ با پنبه‌ آغشته‌ به‌ محلول‌ آب‌ و الکل‌ صفحه‌ تلویزیون‌ را تمیز کنید. الکل‌ لکه‌های‌ چرب‌ و اثر انگشت‌ را برطرف‌ می‌ کند. توصیه‌ می‌شود از دستمال‌ حوله‌ای‌ و پرزدار استفاده‌ نکنید. دیواره‌های‌ غیرشیشه‌ ای‌ تلویزیون‌ را نیز می ‌توانید با پارافین‌ مایع‌ براق‌ کنید و با دستمال‌ خشک، چربی‌ اضافی‌ را بگیرید و براق‌ کنید. این‌ روش‌ برای‌ تمیز کردن‌ ضبط‌ صوت‌ و ویدئویی‌ که‌ رنگ‌ تیره‌ دارند هم‌ مناسب‌ است.

ظرفشویی‌ و دستشویی‌

- سینک‌ ظرفشویی (SINK) معمولاً از جنس‌ استیل‌ است. بهتر است‌ از مواد سفید کننده‌ قوی‌ برای‌ تمیز کردن‌ استفاده‌ نکنید، زیرا رنگ‌ استیل‌ کدر می‌ شود.

- جوش‌ شیرین‌ برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ استیل‌ عالی‌ عمل‌ می ‌کند. این‌ ماده‌ را به‌ عنوان‌ پودر تمیز کننده‌ به‌ کار گیرید.

- برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ آلومینیومی‌ و چینی‌ محلول‌ پودر ماشین‌ لباسشویی‌ توصیه‌ می‌ شود. بعد از آبکشی، با روزنامه‌ مچاله ‌شده‌ سینک‌ را برق‌ بیندازید.

- برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌ها و رسوبات‌ آب‌ روی‌ سینک، پارچه‌ ای‌ را به‌ سرکه‌ سفید آغشته‌ کنید و روی‌ سطح‌ را با آن‌ مالش‌ دهید.

- نمک‌ ماده‌ طبیعی‌ مناسب‌ برای‌ ضدعفونی‌ کردن‌ سینک‌ است. برای‌ این‌ منظور نمک‌ خشک‌ را روی‌ سطح‌ آن‌ بپاشید و پس‌ از نیم‌ ساعت‌ بشویید.

پنجره، شیشه‌ و آینه‌

- توصیه‌ می‌ شود در روزهای‌ بسیار سرد که‌ شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک‌ نکنید. در این‌ وضعیت‌ شیشه‌ بسیار ترد و شکننده‌ می ‌شود و امکان‌ شکستن‌ آن‌ زیاد است.

- شیشه‌های‌ رسوب ‌گرفته‌ را با مخلوط‌ آب‌ و سرکهِ سفید تمیز کنید.

- دو پیمانه‌ آب، نصف‌ پیمانه‌ الکل‌ و یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی، محلولی‌ معجزه ‌آسا برای‌ تمیز کردن‌ شیشه‌ها و آینه‌ است. محلول‌ را روی‌ شیشه‌ اسپری‌ کنید و با دستمال‌ تمیز شیشه‌ را پاک‌ کنید.

- اگر در مقداری‌ آب‌ گرم، دو تا سه‌ قاشق‌ آب‌ لیموترش‌ تازه‌ بریزید و برای‌ تمیز کردن‌ شیشه‌ها از آن‌ استفاده‌ کنید نتیجه‌ خوبی‌ حاصل‌ می ‌شود.

- لکه‌هایی‌ را که‌ به‌ وسیله‌ حشرات‌ روی‌ پنجره‌ها به‌ وجود می ‌آید، می ‌توانید با چای‌ سرد از میان‌ ببرید.

- خراش‌های‌ نازک‌ روی‌ شیشه‌ را می ‌توان‌ با مقداری‌ خمیر دندان‌ برطرف‌ کرد.

- برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌های‌ سیاه‌ که‌ در گوشه‌ های‌ پنجره‌ به‌ وجود می‌ آید، از مسواک‌ کهنه‌ استفاده‌ کنید. به‌ این‌ ترتیب‌ که‌ آن‌ را در مخلوط‌ آب‌ و مایع‌ سفید کننده‌ وارد کنید و سپس‌ روی‌ محل‌ مورد نظر بکشید.

- پنجره‌ها را می‌ توانید با روزنامه‌ آغشته‌ به‌ مخلوط‌ آب‌ و سرکهِ سفید براق‌ کنید.

یخچال‌

- برای‌ تمیز کردن‌ دیوارهای‌ داخلی‌ یخچال‌ از محلول‌ جوش‌ شیرین‌ و آب‌ کمک‌ بگیرید. برای‌ این‌ منظور یک‌ تا دو قاشق‌ جوش‌ شیرین‌ را در یک‌ چهارم‌ لیتر آب‌ گرم‌ حل‌ کنید و یخچال‌ را با آن‌ پاک‌ کنید. سپس‌ با دستمال‌ تمیز خشک‌ نمایید. جوش‌ شیرین‌ بوی‌ نامطبوع‌ یخچال‌ را از بین‌ می‌ برد.

- قفسه‌ها و کشوهایی‌ را که‌ می ‌توان‌ بیرون‌ آورد می توانید با آب‌ گرم‌ و مایع‌ ظرفشویی‌ بشویید و پس‌ از خشک‌ شدن‌ دوباره‌ در یخچال‌ قرار دهید.

- پشت‌ یخچال‌ را تمیز نگاه‌ دارید. برای‌ پاک ‌کردن‌ این‌ قسمت‌ دوشاخه‌ یخچال‌ را بیرون‌ آورید؛ و دستگاه‌ را کمی‌ جلو بکشید. به‌ وسیله‌ جاروبرقی‌ گردوغبار پشت‌ یخچال‌ را بزدایید. به‌ این‌ ترتیب‌ دستگاه‌ بهتر کار می‌کند و عمر بیشتری‌ خواهد داشت.

فرش‌

- پیش‌ از تمیز کردن‌ فرش‌ حتماً خوب‌ جارو بزنید تا گرد وغبار آن‌ گرفته‌ شود.

- با مقداری‌ ماست‌ لکه‌هایی‌ را که‌ تازه‌ روی‌ فرش‌ به ‌وجود آمده‌ پاک‌ کنید. برای‌ این‌ منظور ماست‌ را روی‌ سطح‌ لکه‌ بریزید و با یک‌ قاشق‌ جمع‌ کنید. سپس‌ با دستمال‌ تمیز خوب‌ خشک‌ کنید.

- گردوخاک‌ لبه‌های‌ قالی‌ را با یک‌ برس‌ دستی‌ نظافت‌ پاک‌ کنید و سپس‌ جاروبرقی‌ بکشید. برای‌ تمیز کردن‌ این‌ قسمت‌ می ‌توانید از مخلوط‌ آب‌ و پودر لباسشویی‌ و یک‌ فرچه‌ نرم‌ کمک‌ بگیرید؛ اما مواظب‌ باشید این‌ مخلوط‌ به‌ فرش‌ آسیب‌ نرساند. سپس‌ این‌ قسمت‌ را با دستمال‌ خشک‌ کنید و هنگام‌ پهن ‌کردن، زیر آن‌ را کاغذ یا دستمال‌ سفید قرار دهید تا نم‌ فرش‌ گرفته‌ شود.

- قرار داشتن‌ وسایل‌ سنگین‌ روی‌ قالی‌ فرورفتگی‌ به‌ وجود می‌ آورد. اگر تکه ‌ای‌ یخ‌ روی‌ محل‌ مورد نظر بگذارید و سپس‌ با دستمال‌ خشک‌ آن‌ را مالش‌ دهید به‌ حالت‌ اولیه‌ برمی ‌گردد.

- صابون‌ لباسشویی‌ و شامپوی‌ فرش‌ که‌ قلیای‌ کمی‌ دارند شوینده‌های‌ خوبی‌ برای‌ فرش‌ هستند. اگر شامپو فرش‌ در دسترس‌ ندارید، یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ و دو قاشق‌ چایخوری‌ نمک‌ را در یک‌ لیتر آب‌ حل‌ کنید. آن‌ را خوب‌ بزنید تا کف‌ کند. کف‌ را با یک‌ گلوله‌ تور که‌ زیاد آب‌ جذب‌ نمی ‌کند روی‌ سطح‌ فرش‌ بمالید و با دستمال‌ حوله ‌ای‌ خشک‌ کنید.

ظروف‌

- اگر می ‌خواهید ظروف‌ برنجی‌ کدر را براق‌ کنید، از مخلوط‌ نمک‌ و سرکه‌ بهره‌ بگیرید. خمیر حاصل‌ را با پارچه ‌ای‌ لطیف‌ روی‌ قسمت‌ کدر بمالید.

- ظروف‌ مسی‌ را با مالیدن‌ لیموترش‌ براق‌ کنید. برای‌ پاک ‌کردن‌ قسمت‌های‌ بسیار کثیف‌ نصف‌ یک‌ لیموترش‌ را در نمک‌ فرو ببرید و روی‌ قسمت‌ مورد نظر بمالید.

- برای‌ پاک‌ کردن‌ جرم‌ کتری، یک‌ فنجان‌ سرکه‌ را در کتری‌ بریزید و بجوشانید. سپس‌ کتری‌ را بشویید.

- با استفاده‌ از جوش‌ شیرین‌ لکه‌ قهوه‌ و چای‌ را از سطح‌ فنجان‌ها و بشقاب‌های‌ ملامین‌ و پلاستیک‌ پاک‌ کنید.

- برای‌ از بین‌ بردن‌ بوی‌ نامطبوع‌ و تند ظروف‌ پلاستیکی‌ نو، ابتدا آنها را بشویید و خشک‌ کنید. سپس‌ یک‌ تا دو روز در فریزر بگذارید.

- برای‌ براق ‌کردن‌ ظروف‌ شیشه ‌ای‌ آنها را در محلول‌ آب‌ و سرکه‌ بخیسانید و سپس‌ بشویید.

- اگر روی‌ ظروف‌ چینی، لکه‌ قهوه‌ یا چای‌ مشاهده‌ می‌کنید، با دستمال‌ مرطوب‌ آغشته‌ به‌ جوش‌ شیرین‌ آن‌ را پاک‌ کنید.

- برای‌ تمیز کردن‌ کارد زنگ‌ زده، یک‌ سیب‌زمینی‌ را نصف‌ کنید و سطح‌ بریده‌ آن‌ را در جوش ‌شیرین‌ فروکنید. سپس‌ تیغهِ کارد را با آن‌ مالش‌ دهید تا براق‌ شود.
میشه عکسه پسرموببینید http://photo.ninisite.com/Showphoto.aspx?vid=2014071223324355774
2742
و اما قوانین جالب خونه تکونی :

1- قانون جاهای مخفی ( هیدن ) : زیر تلویزیون ، پشت کمدها ، زیر پایه مبل ها ، پشت قاب ها و تمام جاهایی که مهمونا که هیچ ، عمرا پشه هم نمیتونه ببینه باید تمیز بشه .

2- قانون شیشه ها : همه شیشه ها حتی اگه روش کلی کرکره و پرده و … بیاد و اصلا معلوم نباشه باید تمیز تمیز بشه . حتی یه لکه هم روش نباشه .

3- قانون ظرفها : همه ظرفهای توی کمدها که عمرا سالی یه بار هم ازشون استفاده نمیشه باید دوباره شسته بشه . ( فکر کنم تنها کاربرد این ظرفها اینه که سالی یه بار شسته بشنbig grin )

4- قاون کمد لباس : همه کشوها و کمدهای لباس هم باید تمیز بشه . ( آخه من نمیدونم مهمون میخواد بره تو کمد لباس ؟ confused )

5- قانون شلنگ : قانون شلنگ به این معنیه که تمام جاهاییکه امکان شسته شدن به وسیله آب رو داره ، حتما با آب بشوریم حتی اگه اصلا احتیاجی به شسته شدن نداشته باشه

6- قانون دستمال : یه نفر باید همش دستمال دستش باشه و گردگیری کنه حتی اگه بلافاصله همونجا گرد و خاک بشینه . ( یکی از شاخص ترین این جاها روی تلویزیونه که به طور متوسط در یک خونه تکونی چهل و سه بار گرد گیری میشه ، تا جائیکه که کارخانه سامسونگ علت اصلی عمر کم محصولاتش در ایران را ساییده شدن سطح خارجی محصولات به علت تمیز کردن بیش از حد اعلام کرده . big grin )

7- قانون بدو ، دیر شد : این یکی از مسائل لاینفک خونه تکونیه . یه نفر هم باید همش بگه وای دیر شد ، نشینید ، بجنبید ، کلی کار مونده ، زندگیم ریخت و پاشه at wits end - New! ( اصولا این وظیفه خطیر بر عهده مامانهای گرامی هست. winking )

8- قانون پیچ : این مسئله یکی از شیرین ترین نکات خونه تکونیه . قانون پیچ به معنای پیچوندن خونه تکونیه . البته این مسئله خیلی گستردست . من فقط یه اشاره ای بهش میکنم ، بقیش به عنوان تجربه به عهده خودتون big grin ( قبلش یادآوری کنم که این قانون معمولا مورد استفاده گل پسرا و گل دخترای خونست . batting eyelashes )

قانون پیچ به چهار دسته کلی تقسیم بندی میشه :

1- پیچ کلی : یعنی کلا بپیچونی . من امروز کلاس دارم ، من مریض شدم ، من کمرم درد گرفته ، من امروز با دوستم قرار دارم ، من فردا امتحان دارم و … liar( خودتون که استادید ) . ولی در این روش آدم یه خورده وجدان درد میگیره . بنابراین توصیه میکنم اگه بار اولتونه از این روش استفاده نکنید . این روش مخصوص اوناست که انقدر پیچوندن که دیگه احساس عذاب وجدان ندارن . devil

2-پیچ جزئی : تو این روش شما کمی تا قسمتی کارها رو میپیچونید . یعنی فقط 2 ساعت کلاس دارید ، فقط یه کم مریض شدید ، یه ذره کمرتون درد میکنه ، 1 ساعت با دوستتون قرار دارید ، امتحان فرداتون خیلی مهم نیست .

مزیت این روش اینکه اون عذاب وجدان شدید حالت قبل رو ندارید . یه نکته مهم اینکه این ترفند در نقطه اوج کار باید استفاده بشه . یعنی اونجایی که کارها خیلی شدید شده شما یاد کارتون می افتید . از کارهای دیگه ای که می تونید تو پیچ جزئی انجام بدید حرف زدن با تلفنه on the phone - New! . البته باید قبلش با یکی هماهنگ کنید که بهتون زنگ بزنه call me - New! چون اگه خودتون بخواهید به یکی زنگ بزنید نیت شوم شما بر ملا خواهد شد .

3-پیچ خود زنی time out - New!: تو این روش شما وسط یه کاری یه بلایی سر خودتون می آرید و از معافیت پزشکی استفاده می کنید . مثلا وقتی دارید شیشه پاک میکنید ، دست خودتون رو می برید ، یا وقتی دارید مبل جابجا می کنید مبل می افته رو پاتون ، یا وقتی دارید لوسترها رو تمیز می کنید از بالای صندلی می افتید پایین . مزیت این روش اینکه نه تنها دیگه بقیه کارا رو انجام نمیدید بلکه به عنوان مجروح این راه کلی هم تحویلتون می گیرن . معایب این روش هم اینکه اگه مامانتون مدیریتش خوب باشه ، یه سری کارهایی که می تونید با اون وضع انجام بدید رو میسپره بهتون ، مثلا بشینید نمکدون پر کنید silly . یه عیب دیگه هم اینکه اینکار لطمه به بدن خودتونه big grin

4-پیچ نامحسوس : میشه گفت که طبق این نکته هر کسی با استفاده از استعدادهای خودش و با توجه به شرایط یه جوری میتونه در عین حال که اسمش جز لیست خونه تکوناست ، خونه تکونی رو بپیچونه . به طور مثال شما می تونید از صبح تا شب خودتون رو به یه کار ساده مشغول کنید . مثلا قفل در و باز کنید و بگید میخواید روغن کاریش کنید . بعد هی لفتش بدید تا وقت بگذره ، بگذره و بالاخره شب بشه whistling . در اینصورت همزمان با بقیه که دارن مبل جابجا میکنن و فرش این ور اون ور میکنن و خودشون میکشنن شما هم دارید تو کار خونه کمک می کنید . آخر شب هم یه قیافه خسته به خودتون بگیرید که اوووووه مثلا من چه قدر امروز کار کردم whew! . البته همونطور که گفتم این روش احتیاج به ابتکار عمل بالایی داره . موضوعی که انتخاب می کنید خیلی مهمه ، چون اگه وسطش ، عملیات لو بره و بقیه از نیت سو شما باخبر بشن waiting مجبورید بقیه کارها رو تنهایی خودتون انجام بدید big grin و در ضمنbring it on feeling beat up. به هر حال با وجود ریسک بالا این روش بهترین گزینه پیشنهادی هست .

میشه عکسه پسرموببینید http://photo.ninisite.com/Showphoto.aspx?vid=2014071223324355774
2738
همیشه تمیزکردن آشپزخانه بیشترین وقت خانم‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
سروسامان دادن به کابینت‌هایی که در طول یک سال پر از وسایل و ظرف و ظروف اضافه شده‌اند و اگر خیلی خوش‌بینانه به قضیه نگاه کنیم به‌هم‌ریختگی مشکل اصلی آنهاست.
البته شاید برای خانه تکانی کمی‌ زود باشد، اما از آنجایی‌که اکثر کارها به دقیقه نود کشیده می‌شود‌، بد نیست که پیش‌پیش در مورد روش‌هایی که در وقت اضافه به دادتان می‌رسد مطالبی بخوانید‌:
▪ کابینت‌ها‌:
کابینت‌ها حداقل سالی یک بار به گردگیری و شستشو نیاز دارند و اگر نایلون‌های کف آنها را هم عوض کنید لطف بزرگی در حق خودتان کرده‌اید‌. شاید نوع نایلونی که برای کف قفسه‌ها انتخاب می‌کنید چندان برای شما اهمیت نداشته باشد، اما بهتر است از این به بعد به این موضوع توجه کنید.
کابینت‌هایی که نزدیک زمین هستند به نایلون‌های مقاوم تر و کلفت‌تری نیاز دارند، ولی می‌توانید از نوع جدیدی از نایلون‌های شیشه‌ای نیز استفاده کنید که کف کابینت‌ها می‌چسبند. پس از اینکه گرد و خاک بین شیارها و درزهای کابینت‌ها را کاملاً تمیز کردید با خیال راحت نایلون را پهن کنید و ظرف و ظروف را روی آن بچینید‌.
▪ شوهرتان را دست‌کم نگیرید
همیشه هم حضور مردها در آشپزخانه مترادف با ریخت و پاش نیست‌. از شوهرتان بخواهید بدنه کابینت‌ها را بدنه ماشین خود فرض کند و آنها را با روغن جلای مخصوص برق بیاندازد‌. با اینکار سطح کابینت‌ها و رویه میزها در برابر خراشیدگی مقاوم شده و اثر انگشت نیز به‌راحتی از روی آنها پاکمی‌ شود‌.
▪ یخچال‌:
قبل از هرچیز در محتویات یخچال خود تجدید نظر کنید‌. فکر نمی‌کنید بد نباشد اگر جعبه گز سال قبل را که تقریباً سنگ شده از یخچال بیرون کنید؟ پس از خارج کردن مواد غذایی و ظرف و ظروف بی‌مصرف نوبت به تمیز کردن کشوهای پایینی یخچال می‌رسد‌.
آنها را کاملاً بیرون آورده و زیر شیر آب بشویید و یا با یک دستمال خیس آنها را تمیز کنید‌. برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی در داخل این کشوها یک تکه اسفنج کوچک داخل آنها قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب کند‌.
پس از اینکه بدنه داخلی یخچال و سطح قفسه‌های آن را تمیز کردید‌، یخچال را از برق درآورده و آن را جلو بکشید تا از دیوار فاصله بگیرد‌. سطح پشت یخچال را از گرد و خاک تمیز کنید تا خیالتان از همه جا راحت باشد‌.
▪ گاز:
می‌دانیم که خانم‌ها به تمیزی گاز خود بسیار اهمیت می‌دهند و همیشه در حال گاز پاک کردن هستند‌، اما به هرحال این کار هم جزیی از خانه تکانی است‌.
▪ دیگر وسایل
حالا نوبت به تمیزکردن کتری‌، قهوه جوش‌، ماکروویو و‌... می‌رسد‌. کتری را پر از آب کرده و داخل آن مقداری سرکه سفید بریزید و اجازه دهید مدتی بجوشد‌. سپس آب کتری را خالی کرده و بسته به مقدار جرم دیواره آن ۴-۵ بار این کار را تکرار کنید‌. در آخر یک بار کتری را از آب پر کرده و بگذارید مدتی بجوشد تا طعم سرکه از بین برود‌. همین کار را در مورد قهوه جوش نیز می‌توانید انجام دهید‌.
برای تمیز کردن دیواره‌های داخلی ماکروویو دو فنجان آب را در ظرفی ریخته و آن را داخل ماکروویو قرار دهید‌. دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید چند دقیقه ای آب بجوشد تا بخار کاملاً فضای داخلی ماکروویو را پر کند‌. با اینکار ذرات مواد غذایی و چربی‌هایی که به دیواره‌های آن چسبیده‌اند به‌راحتی با یک دستمال خیس پاک می‌شوند‌.
▪ فوت کوزه‌گری
هیچ‌وقت جزئیات را فراموش نکنید‌. شاید تصور شما از یک آشپرخانه ایده‌آل فقط پاکیزگی کابینت‌ها و وسایل آن باشد‌، اما مسلماً دلیل اصلی ایده‌آل شدن یک آشپزخانه چیدمان مناسب وسایل و رنگ‌بندی درست آن است‌. دکوراسیون حساب شده‌، چشم را می‌نوازد‌، ذهن را بخوبی با محیط درگیر می‌کند‌، و نهایتاً باعث می‌شود دست و دل خانم خانه خیلی راحت‌تر به سمت پخت‌وپز برود‌. پیشنهاد ما چند نکته ساده است‌:
یک سبد چوبی زیبا با چند نوع میوه مصنوعی روی میز آشپزخانه قرار دهید‌.
از یک قوری بی‌مصرف یا هر ظرف دیگری که مدتهاست بی‌استفاده مانده برای سبز کردن گندم استفاده کنید‌.
در کاسه‌های سفالی آبی‌رنگ چند عدد سیب قرمز یا چند عدد انار قرار دهید و روی پیشخوان بگذارید‌.
داخل یک پارچ سفالی آبی رنگ چند شاخه گل طبیعی بگذارید و روی پیشخوان قرار دهید‌.
میشه عکسه پسرموببینید http://photo.ninisite.com/Showphoto.aspx?vid=2014071223324355774
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687