2703
2553
نتیجه یک تحقیق آمریکایی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده، نشان می دهد امکان آسیب دیدن جفت در خانم های بارداری که عادت به مصرف هفته ای ۲ یا ۳ لیوان آب انار دارند، بسیار کمتر از سایر خانم های باردار است.

محققان می گویند آنتی اکسیدان های فراوان موجود در آب انار، جلوی آسیب های احتمالی که رادیکال های آزاد موجود در بدن مادر می توانند برای جفت ایجاد کنند، می گیرند و حتی می توانند باعث ترمیم سلول های آسیب دیده جفت هم شوند.

یک تحقیق آمریکایی دیگر هم که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، ثابت کرد پلی فنول های موجود در انار جلوی کمبود اکسیژن و آسیب رسیدن به مغز جنین را می گیرد. پس خانم های باردار نباید مصرف متعادل انار را در دوران بارداری فراموش کنند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
آخرین حاضر جوابی ای که در مقابل تیکه متلک و کنایه های دیگران کردید چی بود؟ بیاین بگین تا با هم مشعوف شیم :-)


http://www.ninisite.com/discussion/thread.asp?threadID=293230&PageNumber=93
http://mudernkala.blogfa.com/ فروشگاه لوازم خانگی اجناس آکبند http://www.ninisite.com/clubs/chat.asp?clubID=25918&ChatDate=6-9-1392&PostID=51134057#51134057


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

نتایج بررسی‌های جدید حاکی از آن است مادرانی که در دوران بارداری شیر مصرف می‌کنند، کودکانی قد بلندتر به دنیا می‌آورند.

محققان با بررسی اطلاعات پزشکی تعدادی کودک به ارتباط میزان قد آنان و عادت مادرانشان به نوشیدن شیر در دوران بارداری پی بردند. در این بررسی آمده است: نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری روزانه یک لیوان شیر نوشیده‌اند در دوران نوجوانی قد بلندتر هستند.

گروهی از پزشکان ایسلندی، دانمارکی و آمریکایی به بررسی اطلاعات پزشکی نوزادان 809 زن در فاصله سال‌های 1988 و 1989 میلادی و میزان شیر مصرفی آنان در دوران بارداری پرداختند.

یافته‌های این محققان نشان می‌دهد: نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری روزانه 150 میلی‌لیتر شیر مصرف می‌کردند، در نوجوانی قد بلندتر بوده‌اند.

همچنین نوزادان این مادران از میزان انسولین بیشتری در خونشان برخوردار بودند که به این معنی است آنان کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
2720
خلق و خوی کودک به تغذیه مادر وابسته است


نجام پژوهش‌هایی در استرالیا نشان می‌دهد رژیم غذایی ضعیف در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات بهداشت روانی در کودکان را افزایش دهد.

دکتر فلیس جاکا سرپرست این تحقیق اظهار کرد: مشکلات تغذیه در اوایل زندگی از جمله در رحم مادر با خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط است.

این یافته‌ها براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از 23 هزار مادر و فرزند که در مطالعه ای در نروژ شرکت کرده بودند، بدست آمد. محققان این اطلاعات را در مدت 3 سال و 18 ماه جمع‌آوری کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد کودکانی که مادران آنها مواد غذایی ناسالم مانند غلات تصفیه شده، نوشیدنی‌های شیرین و تنقلات شور می‌خورند با مشکلات رفتاری از جمله کج خلقی و پرخاشگری مواجه هستند.

جاکا گفت: کودکانی که غذاهای ناسالم‌تر مصرف می‌کنند یا به اندازه کافی از مواد غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات مصرف نمی‌کنند در مراحل بعدی زندگی دچار مشکلات سلامت روحی می‌شوند.

وی همچنین اظهار کرد: افسردگی دومین مشکل روحی در جهان است و این مسئله به ما نشان می‌دهد که یک ارتباط بسیار واقعی بین سلامت روانی و تغذیه وجود دارد.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
زعفران برای این افراد ممنوع است!



مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد زنان باردار، در طول مدت حاملگی و به ویژه در سه ماهه اول به هیچ وجه نباید در غذاهای خود از زعفران استفاده کنند.

زرشک و زعفران برای زنان باردار خطرات جبران ناپذیری دارد و احتمال سقط کودکشان را در پی خواهد آورد.

به گزارش گوگل هلث، دانشمندان با آزمایش روی 150 زن باردار دریافته‌اند کسانی که در سه ماهه اول بارداری زرشک و زعفران مصرف می کنند جان کودکشان را به خطر می‌اندازند و خود نیز دچار زایمان زودرس می‌شوند.

نتایج این تحقیق پژوهشگران حاکی است که زرشک و به ویژه زعفران، همچون دارویی سبب انقباض عضله‌ها می‌شوند و مصرف آنها تنفس مادران را با مشکل روبرو می کند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
7 قانون طلائی تغذیه در دوران بارداری

1. حتی اگر تغذیه خوبی داشته‌اید رژیم غذائی خود را متعادل‌تر کنید
تقریبا" همه بانوان باردار به مقادیر بیشتری پروتئین، بعضی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند اسید فولیک و آهن و کالری برای دریافت انرژی نیاز دارند. غذاهای آماده را محدود کنید زیرا آنها فقط حاوی مقادیر زیادی کالری بدون ارزش غذائی هستند.

به خاطر داشته باشید که معنای بهتر خوردن همیشه بیشترخوردن نیست. شاید تعجب کنید اما شما فقط روزانه به 300 کالری بیشتر از قبل نیاز دارید یعنی در کل 2500 کالری روزانه. خیلی راحتتر از آن چیزی که فکر می‌کنید این 300 کالری اضافه به بدن شما می‌رسد.
2. از خوردن گوشت و ماهی خام و پنیرهای نرم بپرهیزید
مطلقا" به غذاهای دریائی خام مثل سوشی خام یا صدف نزدیک نشوید. همچنین از شیر پاستوریزه نشده، پنیرهائی مانند کامبرت و فتا، گوشتهای کم پخته شده یا خام پرهیز کنید. بعضی از انواع ماهی حاوی متیل جیوه می‌باشند ترکیبی که به نظر می‌رسد در دوز بالا برای مغز در حال رشد جنین و فرزند شما خطرناک است. توصیه این است که مصرف ماهی تن و نیز انواع کنسرو ماهی را به 340 گرم (معادل دو وعده) در هفته محدود کنید. در ضمن مراقب نظافت آشپزخانه‌تان باشید. همه موارد بالا می‌توانند منبع باکتری بوده و به فرزند متولد نشده شما آسیب برسانند.

نوشیدن الکل در زمان حاملگی می‌تواند باعث آسیبهای فیزیکی، اختلالات یادگیری و مشکلات احساسی در فرزند شما شود. بنابراین تعداد زیادی از متخصصین توصیه می‌کنند که در تمام دوران بارداری از خوردن مشروبات الکی خودداری کنید.

همچنین شما باید از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار تا حد امکان بپرهیزید. ممکن است که تحمل این روشهای تغذیه‌ای درماههای اول برای شما خیلی ناخوشایند و سخت باشد اما توجه داشته باشید که بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که دریافت بیش از 4 فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث سقط، وزن کم نوزاد و حتی مرده زائی شود. کافئین در چای، کولاها، شکلات و نوشیدنی های غیر الکلی و کاکائو نیز وجود دارد. به جای اینها دم کرده‌های بدون کافئین بیاشامید. البته بهترین روش این است که از نوشیدنیهای سالمتر مثل شیر کم چربی، آب میوه های خالص و یا یک لیوان آب با چند قطره لیمو استفاده کنید.
3. از قرص های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید
در یک دنیای ایده آل و کامل، بدون وجود تهوع‌های صبحگاهی و ویارهای شدید، یک برنامه غذائی خوب و کامل باید شامل کلیه موادی باشد که شما در دوران بارداری به آن نیاز دارید. اما در دنیای واقعی ما، دریافت قرص‌های ویتامین به همراه مواد معدنی می‌تواند تضمین‌کننده این باشد که شما همه مواد غذائی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید. مطمئن شوید که داروی شما حاوی 600 تا 800 میکروگرم اسید فولیک است زیرا کمبود این ویتامین گروه B‌ می‌تواند باعث نقایصی در لوله عصبی جنین مانند اسپاینا بیفیدا شود. در ماههای بعد شما معمولاً احتیاج به دریافت آهن و کلسیم خواهید داشت تا مطمئن شوید که مقادیر مورد نیاز از این مواد را دریافت می‌کنید.

افرادی که رژیم گیاهخواری داشته و یا مشکل پزشکی خاصی مانند دیابت، دیابت حاملگی، کم خونی و سابقه تولد نوزاد با وزن پایین را دارند باید با پزشک‌شان در مورد نوع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود مشورت کنند.

همواره به خاطر داشته باشید که بیشتر همیشه بهتر نیست. از خوردن مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی بپرهیزید زیرا این عمل می‌تواند به فرزند در حال رشد شما آسیب بزند.
4. در دوران حاملگی رژیم نگیرید
رژیم گرفتن در دوران حاملگی به شدت برای شما و جنین‌تان خطرناک است. بسیاری از رژیم های کاهش وزن همراه با کاهش دریافت آهن، اسید فولیک و بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز می‌باشد. به یاد داشته باشید که افزایش وزن یکی از نشانه های مهم حاملگی طبیعی است. احتمال به دنیا آوردن نوزاد سالم در بانوانی که خوب غذا خورده و افزایش وزن طبیعی دارند بیشتر است. بنابراین اگر شما با خوردن غذاهای تازه و سالم و مقوی در حال اضافه کردن وزن هستید نگران نشوید، شما باز هم بزرگتر و چاق تر خواهید شد.
5. توجه داشته باشید که به تدریج افزایش وزن پیدا کنید
به طور کلی، اگر وزن شما پیش از حاملگی مناسب بوده شما باید بین 11تا 15 کیلو گرم اضافه وزن پیدا کنید. اگر شما کمی‌کمبود وزن داشته اید می‌توانید قدری بیشتر مثلا 5/12 تا 18کیلوگرم وزن اضافه کنید و اگر وزنتان بالا بوده باید قدری کمتر و بین 7 تا 5/11 کیلوگرم وزن اضافه کنید. اگر شما کوتاه قد هستید (157 سانتیمتر و یا کمتر) یا در دوران نوجوانی هستید و یا بیشتر از یک جنین دارید باید در مورد افزایش وزن مناسب با پزشک خود مشورت کنید. این که چه زمانی افزایش وزن پیدا کنید تقریبا" به اندازه میزان آن مهم است. کمترین اضافه وزن باید در سه ماهه اول باشد، بین 900 گرم تا 2 کیلو، و بعد به تدریج وزن شما اضافه‌تر شود؛ بیشترین اضافه وزن باید در سه ماهه آخر یعنی زمانی که جنین بیشترین رشد را دارد، اتفاق بیافتد، حدود 450 گرم در هر هفته.
6. هر چهار ساعت یک بار، یک غذای کم حجم میل کنید
حتی اگر شما سیر باشید ممکن است فرزند‌تان گرسنه باشد؛ بنابراین سعی کنید که هر 4 ساعت یک بار چیزی میل کنید. اگر ویار دارید یا حالت تهوع یا سوزش سر دل یا سوء هاضمه، خواهید دید که دریافت 5 یا 6 وعده غذا با حجم کم بسیار قابل تحمل‌تر است تا خوردن سه وعده غذای پر حجم. هیچ کدام از وعده‌های غذائی خود را حذف نکنید، ممکن است که شما گرسنه نباشید اما فرزند شما مرتبا به مواد غذائی نیاز دارد.
7. گاهی با خوردن مواد شیرین مورد علاقه تان از خودتان پذیرائی کنید
اگر چه غذاهای فرآوری شده و میان وعده های بسته بندی شده موجود در بازار و دسرهای شیرین نباید جزو مواد غذائی همیشگی شما باشند، اما این دلیل نمی‌شود که در دوران بارداری از همه خوراکیهای مورد علاقه خود چشم‌پوشی کنید. بعضی از جایگزین‌های خوب در این مورد می‌تواند شامل: یک دسر موزی، شربت بدون چربی و یخ زده میوه ها و یا ماستی که با بیسکویت مخلوط شده است باشد. اما یادتان باشد که اگر تسیلم وسوسه شدید و گاهی شیرینی، کیک و یا چیز مشابهی خوردید خودتان را سرزنش نکنید چون مقدار کمی‌کیک یا شیرینی اصلا به شما و فرزندتان صدمه نمی‌زند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
این غذای مفید افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد


تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از زنان باردار دچار کمبود اسیدهای چرب امگا- 3 هستند. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه مونترال و مرکز تحقیقات مادر و کودک، کمبود امگا- 3 یکی از عوامل اصلی در بروز افسردگی پس از زایمان است.

زنان در سنین باروری بیشتر از سایر افراد در معرض خطر افسردگی هستند و تولد کودک این بیماری را در زنان آسیب پذیر تشدید می کند. این نوع افسردگی با اختلال در وضعیت سلامتی مادر و همچنین کودک او مرتبط است.

در تحقیقات اخیر مشخص شده است که بین بارداری، میزان امگا- 3 و واکنش شیمیایی که منجر به تولید سروتونین در مغز می شود ارتباط وجود دارد. سروتونین ماده ای است که در تنظیم خلق و خو نقش دارد.

از آن جایی که امگا- 3 از مادر به جنین و همچنین از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود، میزان این اسید چرب در دوران بارداری و حداقل 6 هفته پس از زایمان به شدت کاهش می یابد. مشکل دیگر این است که اغلب افراد از جمله زنان باردار و شیرده به میزان کافی امگا- 3 دریافت نمی کنند.

بنابراین یکی از راه های پیشگیری و کنترل افسردگی پس از زایمان این است که به مادران توصیه کنیم در دوران بارداری و شیردهی به میزان کافی از اسیدهای چرب امگا- 3 استفاده کنند.

ماهی ها به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا، گردو، دانه کتان و شاهدانه از منابع خوب اسیدهای چرب امگا- 3 به شمار می روند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
2714
مادران باردار بخوانند

یکی از ضروری ترین نیازهای مادر در دوران بارداری، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است تا از افزایش گلوکز و انسولین کودک جلوگیری کند. افزایش گلوکز و انسولین از نشانه های ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک هستند.

مطالعات نشان می دهند که بر خلاف باور عمومی، مادر باردار لازم نیست به اندازه دو نفر غذا بخورد. کیفیت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری نقش مهمی در رشد جنین و همچنین سطح گلوکز و انسولین کودک بعد از تولد ایفا می کند.

بر اساس تحقیقات رژیم غذایی غنی از چربی در دوران بارداری منجر به دیابت در کودک می شود حتی اگر مادر، مبتلا به دیابت و چاقی نباشد. به این معنی که سطح گلوکز و انسولین خون کودک بالا بوده و مقاومت انسولین نیز در او مشاهده می شود.

رژیم غذایی نامناسب مادر، تکامل پانکراس (لوزالمعده) جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. پانکراس مسئول تولید هورمون انسولین در بدن است.

از سوی دیگر زمانی که مادر باردار به اندازه کافی مواد غذایی مصرف نکند، ذخایر گلوکز بافت های جنین کاهش می یابند تا مقدار کافی از این قند در اختیار مغز قرار گیرد. این رویداد منجر به کاهش رشد جنین می شود. در صورتی که مادر به میزان کافی انرژی دریافت کند، میانگین وزن نوزاد در هنگام تولد 3.3 تا 3.5 کیلوگرم خواهد بود.

پژوهشگران معتقدند که در حدود نیمی از زنان از رژیم های غذایی با کیفیت پایین پیروی می کنند که سرشار از منابع حیوانی و چربی های اشباع و فاقد کربوهیدرات ها، سبزیجات و منابع گیاهی است. همچنین بیش از یک سوم زنان عادت های غذایی نامناسب داشته و این عادات را در دوران بارداری نیز ترک نمی کنند.

لازم است به مادران آگاهی داده شود که در دوران بارداری رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشند که حاوی همه گروه های غذایی به میزان کافی باشد. برای دستیابی به این هدف بهتر است که از یک متخصص تغذیه کمک گرفته شود.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
مکمل های ضروری در دوران بارداری


رییس انجمن علمی مامایی ایران، اولین مراجعه زنان به مشاور را سه ماه قبل از اقدام برای بارداری دانست و گفت: هر زوجی که تصمیم به بچه‌دار شدن دارد باید حداقل سه ماه قبل به یک ماما یا مرکز درمانی مراجعه کند تا از نظر بیماری‌ها و میزان آمادگی بدن کنترل شود، همچنین مصرف قرص اسید فولیک از سه ماه پیش از اقدام به بارداری برای پیشگیری از بروز مشکلات عصبی در جنین ضروری است که این بررسی تا یک سال اعتبار دارد.

ناهید خداکرمی افزود: مادران می‌توانند بعد از تشکیل نطفه و با خبر شدن از بارداری خود در صورتی که درد، خونریزی یا بیماری زمینه‌ای اولیه ندارند در سه ماه اول و تا هفته 28، هرماه یک مرتبه جهت معاینه و اطلاع از وضعیت جنین مراجعه کنند. بعد از هفته 28 تا 36، هر دو هفته یک مرتبه مراجعه داشته باشند و پس از آن بهتر است تا پایان بارداری هر هفته ویزیت شوند.

وی با اشاره به جزئیات معاینات دوران بارداری اظهار کرد: در سه ماه نخست بارداری پس از تشکیل پرونده بارداری، برای هر خانم یکسری آزمایشات و چکاپ کلی در نظر گرفته می‌شود تا سطح مواد معدنی بدن تعیین شود و اگر مشکلاتی چون بالا بودن قند، چربی، ذخیره آهن بدن و مانند آن وجود داشت، مراقبت‌های خاص آغاز شود.

خداکرمی مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها و مکمل‌ها در دوران بارداری را بی‌دلیل دانست و افزود: اسید فولیک تا پایان بارداری باید استفاده شود و از هفته شانزدهم هم قرص آهن تا چند ماه بعد از زایمان تجویز می‌شود. وی ادامه داد: یک مادر باردار جز این دو، نیاز دارویی دیگری ندارد و اگر کلسیم مصرف نمی‌کند یا کم مصرف می‌کند باید قرص کلسیم نیز دریافت کند. انواع و اقسام مکمل‌ها و امگا 3 که امروزه شایع شده است، واقعا علمی نیست و به همه توصیه نمی‌شود و تنها برای کسانی که گیاه‌خوارند یا توانایی هضم برخی مواد مثل شیر را ندارند تجویز می‌شود.

رییس انجمن علمی مامایی ایران در بخش دیگری از سخنانش آرامش پدر و مادر در طول دوران بارداری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ادامه روابط زناشویی مگر در موارد خونریزی یا تهدید به زایمان زودرس هیچ منعی ندارد و زن و شوهر از این بابت نگران نباشند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
در دوران بارداری فقط باید ویتامین بخوریم؟!


در ابتدا باید به آنچه که در طول روز می‌خورید دقت کنید زیرا آنچه که در کل به عنوان تغذیه وارد بدن می‌شود می‌تواند بر روی هورمونها و توانایی باردار شدن شما تاثیر گذار باشد. بسیاری از خانمها باتوجه به این مطلب توانسته اند یک رژیم غذایی خوب در طول روز داشته باشند. بنابراین میتوانید با توجه به توصیه‌هایی که به شما می‌کنیم یک رژیم مناسب روزانه داشته باشید:

* خوردن روزانه 5 وعده حبوبات و نشاسته که حداقل 3 وعده آن را حبوبات تشکیل دهد.

* 2 فنجان میوه و 2.5 فنجان سبزیجات ( سعی کنید در بین سبزیجات تنوع رنگ را رعایت کنید مثل سبزیهای نشاسته‌ای، پرتقال و دانه هایی که سرشار از ویتامین c هستند مثل لوبیا)

* روزانه 150 تا 180 گرم پروتئین کم چربی مثل ماهی، مرغ، بوقلمون، گوشت، تخم مرغ، لوبیا و سبزی.( مصرف ماهی را به هفته ای 380 گرم محدود کنید.)

* مصرف روزانه 3 وعده منابع سرشار از کلسیم شامل شیر،پنیر، ماست و...

* روزانه 6 قاشق چایخوری روغن سبزیجات مثل روغن زیتون، روغن کانولا، روغن گیاه کتان یا روغن گردو و یا محصولات تولید شده از این روغنها. اووکادو و زیتون منابع دیگر روغنهای طبیعی هستند. ( سعی کنید از روغنهای غیر سالم که در فست فوتها سرو می‌شود استفاده نکنید.)

در اینجا ترکیبی از مواد غذایی ذکر شده را به صورت وعده غذایی برای شما آورده ایم:
صبحانه
غلات سبوسدار و کشمش با شیر
میان وعده صبح
سیب
ناهار
سالاد اسفناج با تمشک و پنیر همراه با سس سرکه و روغن زیتون
ساندویچ مرغ کبابی یا قارچ برگر با سبزیجات کاهو و گوجه
یک فنجان سبزی یا آب گوجه
یک ساعت قبل از شام
نصف فنجان آب پرتقال تازه، بستنی خنک و نرم شده با برشهای پرتقال
شام
قزل الای آب پز شده
سیب زمینی کبابی همراه با روغن زیتون
کدوی تازه
شیر
قبل از خواب
شیر گرم با فندق
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه


خانم‌های باردار در هر شرایطی که باشند (لاغر، طبیعی، چاق) باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خود داشته‌باشند بنابراین استفاده از رژیم‌های غذایی محدود برای کاهش وزن خانم‌های باردار چاق توصیه نمی‌شود و باید با توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب میزان کالری دریافتی و در نهایت وزن آن را کنترل کرد. خانم‌های باردار برای کنترل افزایش وزن نیاز به افزایش وزن مطلوب دارند.

برای کنترل افزایش وزن در خانم‌های باردار چاق روش‌های زیر توصیه می‌شود:

کاهش مصرف چربی‌ها
کاهش مصرف مواد قندی (کربوهیدرات ها)
افزایش مصرف مواد نشاسته‌ای ( گروه نان و غلات)
افزایش مصرف مواد پروتئینی
افزایش مصرف منابع غذایی حاوی فیبر( میوه ها، سبزی‌ها، و گروه نان و غلات)
اصلاح عادات و رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب
تحرک کافی از طریق پیاده روی منظم روزانه (مانند نیم ساعت پیاده روی در روز) در صورت نداشتن ممنوعیت پزشکی

برای دریافت چربی

اجتناب از سرخ کردن غذاها و حتی الامکان طبخ غذاها به شکل آب پز، بخارپز و کبابی.
حذف چربی‌ها شامل کره حیوانی، مارگارین، خامه،‌ سرشیر، دنبه و پیه و جدا کردن چربی‌های قابل رویت گوشت قرمز و پوست مرغ پیش از طبخ آنها.
استفاده از شیر و لبنیات کم‌چرب به جای شیر، و لبنیات پر چرب، محدود کردن مصرف شیرینی‌ها، کیک‌های خامه‌ای و .....
تنوری کردن ماهی و مرغ به جای سرخ کردن آنها ( سینه مرغ مقدار کمتری چربی دارد) و آب پز کردن مرغ، ماهی و گوشت بدون افزودن روغن (با حرارت ملایم) ، محدود کردن مصرف کله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسیس و کالباس و انواع پیتزای پر چرب.
تفت دادن سبزی‌ها در آب گوشت کم چربی یا آب گوجه فرنگی به جای روغن.
استفاده از سس سالم، ( ماست کمچرب، کمی‌نمک، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج) به جای سس مایونز.
محدود کردن مصرف زرده تخم مرغ به سه عدد در هفته چه به صورت تنها یا در انواع غذاها مانند کوکو و املت.

5 توصیه برای کاهش دریافت مواد قندی

استفاده از میوه‌های تازه به جای شیرینی و شکلات به عنوان میان وعده.
محدود کردن مصرف نان‌های شیرینی (نان قندی،‌نان شیرمال، شیرینی، کیک و ...) و انواع شکلات و آب نبات.
مصرف دوغ، آب و آب میوه‌های طبیعی به جای نوشابه‌های گازدار.
استفاده از میوه هایی مانند سیب، هلو، گلابی که قند کمتری دارند و محدود کردن مصرف میوه های شیرین مانند انگور، ‌خربزه، خرما، انجیر، توت و ....
کم کردن مصرف قند و شکر همراه با چای

5 توصیه برای کاهش دریافت گروه نان و برای مصرف غلات

محدود کردن مصرف نان، برنج و ماکارونی ( 7 سهم در روز)
خودداری از مصرف برنج و ماکارونی در وعده شام و خودداری از مصرف نان‌ همراه با برنج در هنگام صرف غذا
استفاده از نان‌های سبوس دار به جای نان‌های فانتزی. نان سنگک بیش از سایر نان‌ها سبوس دارد.
استفاده از انواع خوراک ها با مقداری نان به جای برنج در وعده شام.
استفاده از میوه به جای نان و پنیر،‌ بیسکویت یا کیک در میان وعده ها.

4 توصیه برای دریافت مواد پروتئینی

علت توصیه به افزایش مصرف مواد پروتئینی به این دلیل است که در صورت محدود کردن مصرف پروتئین، اندو خته ماهیچه بدن خانم باردار برای پشتیبانی از رشد جنین استفاده خواهد شد. در عین حال،‌ پروتئین این مزیت را نیز دارد که به خوبی گرسنگی را برطرف می‌کند.

برای افزایش دریافت پروتئین در رژیم غذایی مصرف مواد غذایی زیر پیشنهاد می‌شود:

مرغ آب پز و یا کبابی و انواع ماهی تازه بخارپز یا کباب شده.
گوشت چربی گرفته.
شیر و لبنیات کم چرب شامل ماست، پنیر و کشک
استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا،‌ و ...) همراه با غلات.

7 توصیه برای افزایش دریافت فیبر

فیبر بخشی از میوه‌ها، سبزی‌ها و دانه‌های خوراکی به ویژه حبوبات و غلات است که در بدن انسان‌ هضم نمی‌شود. غذاهای پر فیبر به سیر شدن کمک می‌کنند و سبب می‌شوند غذا و به خصوص چربی کمتری مصرف شود. مصرف فیبر موجب حجیم شدن مدفوع شده و در نتیجه خروج راحت‌تر و سریع تر انجام شده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین احتمال برزو بیماری‌های روده مانند سرطان و بواسیر را کمتر می‌کند. از سوی دیگر فیبر ها موجب کاهش کلسترول می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی را کاهش می‌دهند. راه‌های افزایش دریافت فیبر عبارت‌اند از:

مصرف روزانه سبزی( سبزی‌های محلی یا سالاد، کلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه‌ای سبز و ...) همراه با غذا
مصرف میوه‌های تازه به عنوان میان وعده و ترجیحا استفاده از خود میوه به جای آب میوه
استفاده از خشکبار (برگه زردآلو، کشمش و .. ) و سبزی‌های تازه (هویج، گل کلم، خیار، گوجه فرنگی و ...) به عنوان میان وعده
استفاده بیشتر از انواع حبوبات ( لوبیا، عدس ، ماش، نخود) در انواع سوپ‌ها و آش‌ها
استفاده از سبزی‌هایی مانند کاهو، گوجه فرنگی، جعفری و پیاز، کلم، فلفل دلمه‌ای در ساندویچ های خانگی.
استفاده از سبزی‌ها در بیشتر غذاها ( ماکارونی ، باقلا پلو، کلم پلو، سبزی پلو) ، ماست و خیار، ماست و سبزی و انواع سوپ ها
مصرف نان‌های سبوس دار (نان سنگک، نان جو) به جای نان‌هایی که با آرد سفید تهیه شده اند مانند نان لواش، بربری، نان فانتزی.

12 توصیه برای اصلاح عادات غذایی

برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری خانم های باردار که موجب اضافه وزن بیش از حد و چاقی می‌شود نکات زیر را توصیه کنید:

در حالت نشسته و در یک مکان ثابت و دایمی ‌غذا بخورند.
پنج دقیقه پیش از صرف ناهار و یا شام یک لیوان آب بنوشند.
پیش از صرف غذا، سالاد (بدون سس مایونز) میل کنند.
سعی کنند وعده های اصلی غذا (صبحانه، ناهار، و شام ) را حذف نکنند زیرا ناچار به ریزه خواری می‌شوند.
غذا را در ظرف کوچکتری بکشندتا مقدار کمتری غذا بخورند.
در سفره غذا، تنها از یک نوع غذا میل کنند.
ازمیوه و سبزی‌های تازه به عنوان میان وعده استفاده کنند.
مواد غذایی را جایی دور از معرض دید نگهداری کنند.
از خرید و مصرف تنقلات غذایی کم ارزش که تنها حاوی چربی یا مواد قندی‌هستند مانند نوشابه،چیپس و ... خودداری کنند.
از خرید و نگهداری شیرینی و شکلات در منزل خودداری کنند.
پس از صرف غذا و سیر شدن، بلافاصله سفره را ترک کنند.
غذا را آهسته و با آرامش میل کنند.
تا حد امکان از سرخ کردن مواد غذایی اجتناب کنند و در صورت لزوم ترجیحاً از روغن مخصوص سرخ کردنی به جای روغن مایع معمولی یا روغن جامد استفاده کنند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
شکلات برای مادران!


محققان کانادایی در پژوهش های اخیر خود دریافتند که شکلات تلخ خطر ابتلا به افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان را کاهش می دهد.

در مطالعات پیشین مشخص شده بود که شکلات تلخ به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای بسیار نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی و سکته دارد.

در بررسی اخیر مشخص شد که این ماده غذایی مفید اثرات منفی بر سلامت جنین نداشته و شرایط روانی مادر را بهبود می بخشد.

این متخصصان توصیه می کنند مادرانی که به دیابت، پرفشاری خون و مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) مبتلا هستند، قبل از استفاده از شکلات تلخ و یا هر ماده غذایی دیگری با پزشک خود مشورت نمایند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!

پزشکان تحت شرایط و بنا بر وضعیت جسمی داروهایی را به زنان باردارتجویز می‌کنند که در این راستا،با در نظر گرفتن پزشک،پرهیز از مصرف هر نوع دارو را باید کنار گذاشت و فقط به توصیه‌های پزشک متخصص عمل کرد.
دکتر شهلا چایچیان،متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه دراین‌باره گفت:مصرف دارو در بین زنان باردار باید تحت شرایط خاصی باشد،ولی نباید مصرف تمامی داروها را نفی کنیم و بگوییم هیچ دارویی در این زمان نباید مصرف شود.به گفته وی،گاهی هم مصرف دسته‌ای از داروها قبل از بارداری باعث بروز ناهنجاری‌هایی در جنین می‌شود مثلا مصرف اسید فولیک ، 4 ماه قبل از بارداری،نه تنها لازم است بلکه باعث می‌شود مادر با فقر آهن و عوارض آن مواجه نشود و از احتمال بیماری‌های �نقص لوله عصبی� که جزو ناهنجاری‌های جنینی است، جلوگیری به عمل آید.این عضو هیات علمی دانشگاه درخصوص مصرف ویتامین در این دوران می‌افزاید:مصرف ویتامین‌ها و املاح در ماه‌های بارداری متفاوت است و پزشک متخصص تصمیم به تجویز و نحوه مصرف می‌گیرد.این متخصص زنان و زایمان اظهار می‌کند:گاهی اوقات براساس نوع بیماری،پزشک داروهای مختلفی را برای زن باردار تجویز می‌کند که متاسفانه عده‌ای از آنها با نظرخواهی اطرافیان خود،خودسرانه داروی خود را قطع می‌کنند،در صورتی که امروزه ثابت شده برخی از داروها به کاهش و حتی عدم سقط جنین،کمک شایانی می‌کند.

مصرف آنتی‌بیوتیک در بارداری
دسته دیگری از داروها که در این ایام مصرف می‌شوند �آنتی‌بیوتیک‌ها� هستند،دکتر چایچیان در این باره می‌گوید:این که انواع مختلفی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند طی زمان‌های مختلف بارداری،جنین را دچار عوارض خفیف و یا شدید کند،امری اجتناب‌ناپذیر است ولی در بسیاری از موارد،برای درمان عفونت‌ها،چاره‌ای جز تجویز آنتی‌بیوتیک به زن باردار نیست.وی در ادامه یادآور می‌شود: تحقیقات نشان می‌دهد عفونت‌های لثه و دندان در زنان باردار،باعث بروز زایمان زودرس،پارگی زودرس کیسه آب و عوارض خطیر دیگری برای جنین و نوزاد می‌شود در صورتی که می‌توان عفونت لثه را با دوره کوتاهی از آنتی‌بیوتیک درمان کرد.بنابر این،اصرار عدم مصرف دارو در این ایام، امری بیهوده تلقی می‌شود.�گاهی به دلیل تهوع‌های شدید بارداری، پزشک مجبور به تجویز دارو جهت جلوگیری از برخی مشکلات در خون می‌شود� این متخصص زنان و مامایی با اظهار این مطلب خاطرنشان می‌کند:مادران باید در نظر داشته باشند که به هنگام بروز بیماری در این ایام،پزشک معالج خود را از �هفته بارداری� مطلع سازند تا مشکلی برای وی و جنین به وجود نیاید.وی خفیف‌ترین عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک در زن باردار را ایجاد آلرژی به این دارو در آینده کودک عنوان می‌کند و یادآور می‌شود،برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها همانند �تتراسایکلین� نیز می‌تواند جوانه‌های دندان جنین را تیره کند پس بهتر است تا آن‌جاکه ممکن است از تجویز این دارو خودداری شود و یا مادرانی که دارای بیماری‌های خونی هستند،نباید از آنتی‌بیوتیک‌های �سولفامید� ‌استفاده کنند، که مطمئنا پزشک معالج این جوانب را مدنظر خواهد داشت.

شیمی‌ درمانی و بارداری
برخی از اوقات،زن باردار مجبور به استفاده از داروهای شیمی‌درمانی است چرا که با عدم مصرف این دارو،مادر از دست خواهد رفت.دکتر چایچیان با اشاره به این مطلب می‌گوید:از آنجایی که سلامت جنین،نهفته در سلامت مادر است،بهتر است در این شرایط به توصیه‌های پزشک اهمیت بیشتری داد.

مسکن‌ها
شایع‌ترین مصرف مسکن در دوران بارداری،استامینوفن است که طبق تحقیقات صورت گرفته،تاکنون عارضه‌ای از آن در انسان،گزارش نشده است.این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان می‌کند:گاهی دردهای شدید،عوارض بیشتری نسبت به مصرف مسکن‌ها در پی خواهد داشت.وی در ادامه ابراز می‌کند:در برخی موارد حاد،اگر زنی دچار �میوم رحمی� (غده خوش‌خیم)‌ باشد،طبق نظر پزشک،بیمار می‌تواند از استامینوفن‌های کدئین نیز مصرف کند.دکتر چایچیان یادآور می‌شود:گاهی شاهد آن هستیم که مصرف بی‌رویه برخی از ویتامین‌ها در دوران بارداری،دارای اثرات سوء است، بنابراین مادران باید توجه داشته باشند که با مصرف بی‌رویه ویتامین، خود و جنین خود را به دردسر نیندازند.به گفته وی،پزشک می‌تواند با تجویز قرص فولیک اسید،آهن و دادن یک رژیم غذایی مناسب،بیمار خود را تحت کنترل داشته باشد.در غیر این صورت و مشاهده کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح،پزشک معالج اقدام به تجویز �ویتامین‌های مخصوص حاملگی� می‌کند.

مادران فست‌فودی
آمارها نشان می‌دهند که این روزها به دلیل اشتغال مادران،اغلب آنها از تغذیه صحیحی استفاده نمی‌کنند و جای میوه و سبزی در وعده‌های غذایی آنها خالی است که پزشکان با علم به این حقیقت، اقدام به تجویز برخی از داروهای مکمل برای آنان می‌کنند،ولی باید توجه داشت که مصرف غذاهای حاضری (فست‌فود)‌ به جز چاقی مادر و جنین،هیچ ثمری را به همراه نخواهد داشت و سکته‌های زودرس و بیماری دیابت را می‌توان از عوارض مادر و جنین چاق محسوب کرد و حتی گزارش شده است،دخترانی که در دوران حاملگی مادر خود،دچار چاقی بوده‌اند،بعدها در آینده بیشتر از سایرین دچار سرطان پستان شده‌اند. دکتر چایچیان در پایان خاطرنشان می‌کند:بیماران تیروئیدی باید آگاه باشند که مصرف دارو طی دوران بارداری،یکی از ملزومات آنهاست،چراکه ممکن است قطع دارو در این مرحله به قلب و چشم مادر صدمه وارد کند و یا احتمال زایمان زودرس را در آنها بیشتر کند.
I'll love you forever,I'll like you for always,As long as I'm living
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز