2737
2739
عنوان

باید پشت در می آمدم.....

1291 بازدید | 0 پست

سلام عرض تسلیت به مناسبت شهادت بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها

همه شنیدیم که حضرت زهرا در اثر ضربه ای که به بدنشون وارد شد به شهادت رسیدند اما تا حالا فکر کردیم که چرا با وجود حضور امیرالمومنین در خانه، خود بانو پشت در اومدند؟

جواب این سوال رو باید در قرآن جستجو کرد.

اجازه بدید برگردیم به زمان رحلت رسول الله....بعد از تشکیل جلسه سقیفه بنی ساعده، حوادث ناخوشایندی رخ داده.یکی از این حوادث که هیچ تردیدی در اون نیست " هجوم به خانه حضرت زهرا " حداقل در دو نوبت مختلفه که به ترتیب با نام های " هجوم اول، هجوم منحصر به شکستن تحصن " و "هجوم دوم، هجوم منجر به خروج اجباری امیرمومنان از خانه و تهدید ایشان به قتل " یاد میشه.

لازمه اینجا بگم که حدود هفده نفر از علمای اهل سنت هجوم به خانه حضرت رو تایید کردند.مثل ابن قتیبه دینوری، ابن عبدربه اندلسی، ذهبی و...

بین هجوم اول تا دوم حضرت زهرا و امام علی ساکت ننشستند و یکسری اقدامات انجام دادند.مثل :

۱_ احتجاج مفصل حضرت زهرا در مجلس مهاجرین

۲_ گریه کردن در فراق پدر به عنوان اعتراض در خانه و بیت الاحزان و قبرستان احد

۳_شاهد آوردن بر ملکیت فدک و رد کردن این شاهد توسط یکی از اصحاب سقیفه

۴_ارائه کردن سند پیامبر بر ملکیت فدک

۵_شبانه یاری طلبیدن از انصار و مهاجرین

۶_احتجاج حضرت زهرا با خلیفه وقت و پاره شدن سند

۷_ایراد خطبه فدکیه

۸_احتجاج مفصل امام علی با مهاجرین در مسجد و....

بعد از این اتحجاج امام علی با مهاجرین تصمیم گرفته میشه بر قتل امام و هجوم میارند به خانه حضرت.کتاب " انساب الاشراف" بلاذری به عنوان عالم اهل تسنن بسیار موثق و قابل توجهه در این زمینه.

و اما چرا حضرت پشت در آمدند؟

به این آیات دقت کنید:

🔺️۱.النبی اولی بالمومنین من انفسهم ...

طبق این آیه جان پیامبر به حدی ارزشمنده که اگر به خطر بیفته سزاوار و بلکه واجبه که همه مومنین جانشون رو فدای رسول خدا کنند.مثل زمانی که در شب لیله المبیت امام علی به جای پیامبر خوابیدند.

سوال....بعد از پیامبر چه کسی نسبت به مومنان اولی و سزاوارتره؟

جواب این سوال در آیه دومیه که بیان میکنیم:

🔺️۲. انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون

این آیه اولیای مومنین رو بیان میکنه.میگه ولی شما فقط خدا ، پیامبر و مومنینی هستند که در حال رکوع صدقه میدند.

چند تا نکته رو دقت کنید در این آیه....

▪️شیعه و سنی جمیعا میگند شان نزول این آیه امام علی هست.خصوصا که در ۶۶ منبع از اهل سنت نوشته شده.مثل تفسیر کبیر فخر رازی، تفسیر کشاف زمخشری، درالمنثور سیوطی و....


▪️در این آیه ادات حصر اومده...یعنی فقط و فقط همین چیزیه که قرآن میگه و غیر از این نیست.پس ولی و سرپرست فقط همین مواردیه که آیه میگه.

🔺️۳.فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین

این آیه، آیه مباهله است و حتما شرح ماجرا رو میدونید.پیامبر مامور میشند که با گروهی از مسیحیان مباهله کنند یعنی طلب نفرین و لعن برای کسی که بر حق نیست و دروغ میگه.

پیامبر با اهل بیتشون برای مباهله حاضر میشند.یعنی حسنین، حضرت زهرا و امام علی.

سخن رو کوتاه میکنم و ادله اینکه چرا منظور از انفسنا در این آیه امام علی هست رو نمیگم.فقط به همین بسنده کنیم که در این آیه انفسنا منظور امام علی هست.امام نفس پیامبرند.یعنی هیچ فرقی با هم ندارند جز در مقام نبوت.

اگر کتاب های مواقف و شرح مواقف از دو عالم بزرگ اهل سنت رو ببینید، تصریح کرده که این آیه دلالت داره بر اینکه امام علی دقیقا همه فضائل و مقامات پیامبر جز نبوت رو دارند.

🔴🔴🔴و اما نتیجه......

حضرت علی نفس و جان پیامبرند.ولایتشان همان ولایت پیامبره و لذا سزاواره که مومنین در صورتی که جان حضرت در خطره مثل زمانی که برای پیامبر جانفشانی میکنند، جان خودشون رو فدای حضرت کنند تا حضرت حفظ بشند.در زمانی که به خانه حضرت هجوم برده شد تنها مومنی که به این درک رسیده بود حضرت زهرا بودند و به تلکیف خودشون عمل کردند.وظیفه حضرت زهرا این بود که از ولی زمانشون دفاع کنند.

پس حضرت فاطمه باید پشت در می آمدند....

داشتم با بال و پر می آمدم....      داشتم سینه سپر می آمدم....

ورنه آتش پای دین را می گرفت....    باید اصلا پشت در می آمدم....

ان شاالله بتونیم تشبهی پیدا کنیم به حضرت زهرا و جانمون رو بدون تردید فدای مقام ولایت کنیم.مثل حبیب بن مظاهر و شهدای کربلا که درنگ نکردند، دلبستگی ها و علقه دنیا مانع یاری امامشون نشد

در آخر صلواتی هدیه کنیم به محضر ام الائمه حضرا زهرا سلام الله علیها

سخت است فهماندن نکته ای به کسی که منافعش در نفهمیدن است.......دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند وگرنه در هنگام راحت و فراغت و صلح و سلم چه بسیارند اهل دین، آنجا که شرط دینداری جز نمازی غراب وار و روزی چند گرسنگی و تشنگی و طوافی چند برگرد خانه ای سنگی نباشد....
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز