2733
2734
عنوان

تحلیل رفتار متقابل (کلاس مجازی)

32611 بازدید | 523 پست
دوستان عزیز مدتها بود که دوست داشتم مبحثی را در این سایت اغاز کنم که به نظرم جاش واقعا خالی است. مبحثی بسیار کاربردی که زندگی منو زیر و رو کرد والبته هر روز بیشتر از دیروز به شکوفایی ام کمک میکنه.
دلم میخواست تجربیاتم رو با دوستانم در این سایت مطرح کنم ولی فکر میکردم که شاید مخاطب کافی پیدا نکنه و بحث به این مهمی عقیم بمونه. برای همین ترجیح دادم واردش نشم تا اینکه اتفاقاتی افتاد که الان فکر میکنم زمان وارد شدن به این بحث رسیده، و من مخاطبان خودم رو پیدا کردم.
موضوع اینه که من در زندگی زناشوییم با مشکلی رو به رو شده بودم و به رسم رایج از یه مشاور کمک گرفتم و اتفاقا مشاورم رو با آگاهی انتخاب کردم. ولی ایشون تشخیصی داد که با واقعیت زندگی من فاصله داشت. این بود که بعدا تصمیم گرفتم در کنار کمک گرفتن از مشاور خودم دست به کار بشم و زندگی خودم رو بهتر بشناسم. مطالعه رو شروع کردم ولی اکثرا کتابهایی را که میخوندم حاوی دستورالعمل بودند و با اینکه به اونها عمل میکردم و نتایجی هم میگرفتم ولی تغییر بنیادین در زندگیم ایجاد نمیشد. به عبارتی راضی نمیشدم. تا اینکه با یه نظریه آشنا شدم.
نظریه اریک برن با عنوان Transactional Analysis یا تحلیل رفتار متقابل. که به اختصار بهش TA میگند. من برای سهولت نوشتن تی ای مینویسم.
بعدا با توصیه دوستی که منو با این شیوه اشنا کرد به کلاسهای تحلیل رفتار رفتم. و همچنان دارم این کلاسها رو ادامه میدم. تا حالا به بعضی از دوستان در این سایت این کلاسها رو پیشنهاد دادم ولی فکر کردم که خیلی ها ممکنه امکان شرکت در این کلاسها رو نداشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتم کلاس مجازی راه بندازم و اینجا از همه دوستانی که به این مبحث تسلط دارند میخوام در این راه به من کمک کنند چون من خودم رو متخصص نمیدونم و فقط امکان دسترسی به یه متخصص رو دارم.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
قبل از شروع یه نکته رو یاد اوری میکنم تحلیل رفتار متقابل یک مبحث نظری نیست. و قرار نیست من اینجا مطالبی رو بنویسم و شما بخونید و رد بشید. در اولین جلسه تحلیل رفتار متقابل این نکته تاکید میشه که کلاسهای تی ای یک کارگاهه و باید عملا در زندگی تمرین و اجرا بشه تا تاثیراتش مشخص بشه. و برای همینه که خیلی ها از این سیستم نتیجه نمیگیرند و کلاسهای تی ای به شدت ریزش داره و در نهایت تعداد کمی باقی میموند که واقعا میتونن با این روش زندگیشونو متحول کنن و به شکوفایی برسن. به جز این دلیل یک دلیل دیگه هم هست و اون اینکه تی ای در اصل خودشناسیه و دیدن چهره واقعی شخصیت انسان و دردهای نهفته در زندگی که تا به حال خودشونو نشون ندادن یا با علائم خفیف دیده شدن، جرات میخواد و باید تحمل دردش رو داشت.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
من خیلی فکر کردم که چطور میتونم یک کلاس رو در فضای مجازی ایجاد کنم و نتیجه عملیش رو بتونم ببینم راه حلی که به ذهنم رسید این بود که دو تا تاپیک مجزا ایجاد کنم. و از دوستان بخوام که فعلا در این تاپیک چیزی ننویسند. و هر نظری که دارند در تاپیکی که به عنوان ضمیمه این تاپیک ایجاد میکنم بنویسند تا زمانی که به جایی از بحث که مورد نظرمه برسیم و اونجا دلیل این کارمو توضیح میدم.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

هر مبحثی که اینجا تایپ میکنم و فقط شماره صفحه مینویسم از کتاب زیره، کتابی که در کلاسهای تحلیل رفتار متقابل تدریس میشه: این کتاب شرحی بر نظریه اریک برن هست و سعی کرده دیدگاه اصلی برن و عمق افکار اون رو شرح بده.
عنوان: تاملی در روان شناسی تجربی تحلیل رفتار متقابل
نویسنده: یان استوارت، ون جونز
ترجمه: دکتر بهمن دادگستر

نشر دایره
چاپ هجدم، سال 1389.(کتابی که من دارم)

اگر دوست داشتید کتابو بخرید اگر نه من بخش هایی از کتاب و جزومو که مناسب میبینم اینجا تایپ میکنم. من قرار نیست اینجا درس بدم میخوام تجربیاتمو با شما در میون بذارم و برای علمی شدن بحث از یک منبع علمی کمک میگیرم. هدفم اینه که همه به هم کمک کنیم تا رشد کنیم. باز هم از دوستانی که به این مبحث تسلط دارند میخوام که به ما کمک کنند.

تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
2731
این کتاب چه هست و چه نیست.
وقتی این کتاب را بخوانید و تمرین های ان را انجام دهید، حتما در مقایسه با زمانی که خواندن آن را شروع کردید چیزهای بیشتری در مورد خودتان خواهید دانست.
همچنین ممکن است بتوانید از این دانش برای انجام تغییراتی در زندگی خودتان که مایل به انجام آن بوده اید، استفاده کنید. اگر چنین است ما به شما تبریک میگوییم. ولی این کتاب به این منظور نگاشته نشده است تا جانشینی برای درمان باشد. اگر مشکلات شخصی اساسی دارید، به شما توصیه میکنیم که یک درمانگر معتبر و قابل اعتماد را پیدا کنید تا شما را شخصا مورد توجه خاص و حرفه ای قرار دهد. درمانگران تحلیل رفتار متقابل مراجعین خود را تشویق میکنند که نظریات تحلیل رفتار متقابل رابیاموزند. اگر شما تصمیم دارید که با این نظریه مورد درمان قرار گیرید، میتوانید از این کتاب به عنوان منبعی برای یادگیری آن بهره جوئید. (مقدمه)


تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
برای وارد شدن در بحث های این تاپیک نیاز به پیش نیازی نیست. همین که شما انسانید و میتونید به زبان فارسی بخونید

و بنویسید یعنی همه شروط لازم برای دستیابی به مهارت های تحلیل رفتار متقابل از طریق این تاپیک رو دارید. به همه

شما با هر جنس، سن، هر سطح از تحصیلات، هر نوع گرایش فکری، عقیدتی و تحصیلی و در هر شرایط روحی خوش آمد میگم.

تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
2740
جلسه اول: معرفی تحلیل رفتار متقابل

در این جلسه مختصری از آنچه قراره در تی ای بیاموزیم شرح داده میشه. ابتدا من کلیتی را عرض

میکنم و در ادامه همین بخش را از کتاب می ارم.

توضیح کلی این بخش از دیدگاه من:

در این بخش مختصری درباره آنچه قراره در تی ای یاد بگیریم توضیح داشته شده و ضمنا با مفاهیم

اصلی که در تی ای با آن سر و کار خواهیم داشت اشنا میشیم.

هدف اصلی ما در تی ای رسیدن به مرحله خود پیروی به جای پیش نویس پیروی است. به عبارتی ما

باید در نهایت بتونیم از قید برنامه ریزیهایی که به صورت ناخوداگاه در زندگی انجام دادیم رها بشیم و با

بخش بالغ حالات نفسانی خود برای اینده ای بهتر برنامه ریزی کنیم. زیرا بسیاری از تصمیم گیریهای ما

در زندگی حاصل تصمیمات هیجانی دوران کودکی است ولی ما ناآگاهانه براساس همون تصمیمات برای

بقیه زندگی خود تصمیم میگیریم و گاه زندگی را برای خود و اطرافیانمان دردناک میکنیم.

برای رسیدن به این مهم ما باید تکنیک هایی رو یاد بگیریم که در فصول اولیه کتاب به آنها پرداخته شده،

در این فصول، با تحلیل ساختار شخصیت آشنا میشیم و الگوی حالات نفسانی را که شامل سه حالت

بالغ، والد و کودکه می آموزیم و در انتها ما باید بتونیم این بخش های حالت نفسانی را تا حدودی در درون

خود تشخیص بدیم.

سپس به سراغ روابط میریم و یاد میگیریم که چطور میتونیم روابط متقابل را به سمت دلخواه برده و اگر

در رابطه متقابلی گیر افتادیم و اونو دوست نداریم ازش خارج شیم. کاربرد نوازش ها در بهبود روابط،

مبحثیه که به دنبال این بخش خواهیم آموخت.

فصول بعدی کتاب درباره پیش نویس زندگی و بازی های روانی است و در نهایت ما یاد میگیریم که با رها

شدن از پیش نویس های زندگیمون و با استفاده از تکنیک هایی که آموختیم در دام بازی های روانی

نیفتیم و با وارد شدن به حیطه خوداگاهی روابط متقابل خودمون رو مدیریت کرده و توانایی حل مسایل

را پیدا کنیم.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
بخش اول: معرفی تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل چیست؟

تحلیل رفتار متقابل نظریه ای است در مورد شخصیت و روش منظمی است برای روان

درمانی به منظور رشد و تغییرات شخصی. این تعریفی است که به وسیله انجمن بین المللی تحلیل

رفتار متقابل ارائه شده است.

در میان دیدگاه های مختلف روان شناسی، تحلیل رفتار متقابل از نظر عمق و تئوری و کاربرد وسیع و

متنوع آن برجسته میباشد. تحلیل رفتار متقابل به عنوان نظریه شخصیت، تصویری از ساختار روان

شناسی انسانها به ما ارائه میدهد. بدین منظور از الگوی سه بخشی به عنوان الگوی حالات نفسی

خود استفاده میکند. همین الگوی شخصیتی به ما کمک میکند تا دریابیم انسانها چگونه عمل و رفتار

میکنند و این که چگونه شخصیت خود را در قالب رفتارهایشان آشکار میسازند.همچنین نظریه ای

برای ارتباطات فراهم می اورد که میتواند برای تجزیه و تحلیل سازمانها و مدیریت نیز به کار رود.

تحلیل رفتار متقابل نظریه ای برای رشد کودک ارائه میدهد...

در حوزه کاربرد عملی، تحلیل رفتار متقابل، یک نظام روان درمانی را به ما معرفی مینماید و درنتیجه در

درمان انواع اختلالات روانی، از مشکلات روزانه گرفته تا روان پریشی های بسیار عمیق، به کار می رود.

این نظریه، روشهای درمانی برای درمان فردی، گروهی، زوجی و خانوادگی ارائه میدهد...

به طور کلی تحلیل رفتار متقابل در هر زمینه ای که نیاز به درک افراد، روابط و ارتباطات باشد میتواند به

کار رود. صص21ـ22.


نظریات اساسی تحلیل رفتار متقابل

پایه و اساس نظریه تحلیل رفتار متقابل مبتنی بر چند نظریه کلیدی است،

که این نظریات تحلیل رفتار متقابل را از سایر دیدگاه های روان شناسی متمایز میسازند. در فصول اینده

ما تمامی جزئیات این نظریات را مورد بررسی قرار داده و انها رابا مثالهایی روشن می سازیم. ابتدا انها را

به طور خلاصه بیان نموده و به شما پیشنهاد میکنیم که این بخش ها را به سادگی بخوانید تا با

اصطلاحات و نظریات کلی اشنا شوید.


الگوی حالات نفسانی (والد "والد" "بالغ" "کودک")

اساسی ترین نظریه تحلیل رفتار متقابل الگوی حالات نفسانی است.

یک حالت نفسانی مجموعه ای از رفتارها، افکار و احساس های مربوط به هم است که به وسیله آن

بخشی از شخصیت، خود را در یک زمان به خصوص نمایان می سازد.

این الگو سه حالت نفسانی متفاوت و مجزا را تصویر میکند.اگر رفتار، افکار و احساسهای من در واکنش

به مسایل این زمانی و این مکانی باشد و از تمام منابع توانائیهایم به عنوان یک فرد بزرگسال بهره گیرم،

در حالت نفسانی "بالغ" خود قرار دارم.

زمان هایی ممکن است که رفتار، افکار و احساس های من درست شبیه یکی از والدینم و یا کسانی که

جانشین انها بودند باشد، در این حالت من در حالت نفسانی "والد" خود قرار دارم.

گاهی نیز ممکن است رفتار، افکار و احساس هایم درست مانند زمانی باشد که کودکی بودم، در این

صورت در حالت نفسانی "کودک" خود قرار دارم.

به گیومه اطراف لغات دقت کنید. هر گاه منظورمان حالات نفسانی باشد از انها استفاده میکنیم.

("والد"، "بالغ"، "کودک") زمانی که این لغات بدون گیومه باشند، منظورمان از والد، بالغ و کودک اشخاص

واقعی هستند....هر گاه الگوی حالات نفسانی را برای درک جنبه های مختلف شخصیت به کار بریم،

تحلیل ساختاری انجام داده ایم. صص23ـ24.


روابط متقابل ، نوازش و سازماندهی زمان

اگر من با شما ارتباط برقرار کنم، میتوانم از هر یک از حالات نفسانی خود که انتخاب میکنم

شما را مورد خطاب قرار دهم شما نیز میتوانید با هر یک از حالات نفسانی خود پاسخ دهید. این تبادل

ارتباطی یک رابطه متقابل نامیده میشود...

زمانی که من و شما در یک رابطه متقابل قرار می گیریم، من با علائم رفتاری خاص خودم حضور شما را

درک میکنم و شما نیز با علائم رفتاری خود حضور مرا درک میکنید. به زبان تحلیل رفتار متقابل هر نوع

عملی که درک حضور دیگری در ان وجود داشته باشد نوازش نامیده میشود. انسان ها برای اینکه بتوانند

حالت روحی، روانی و جسمی خود را حفظ کنند نیاز به نوازش دارند.

وقتی که افراد به صورت گروهی یا دو نفری با یکدیگر در رابطه متقابل قرار میگیرند، اوقات خود را به

شکلهایمختلف خاص که میتواند تقسیم بندی و تحلیل گردد میگذرانند. این همان چیزی است که ما

تحلیل سازماندهی زمان مینامیم. صص24 ـ25.




تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
پیش نویس زندگی

هر یک از ما در دوران کودکی داستان زندگی خود را مینویسیم. این داستان اغاز، میانه و پایانی دارد.

ما طرح اساسی این داستان را در دوران طفولیت، قبل از آنکه بتوانیم بیش از چند کلمه ادا کنیم،

مینگاریم. وقتی کمی بزرگتر شدیم جزئیات بیشتری به این داستان اضافه میکنیم. بخش عمده این

داستان تا سن هفت سالگی نوشته میشود. ما میتوانیم این داستان را بعدها در دوران بزرگسالی

مورد تجدید نظر قرار دهیم.

ما به عنوان افراد بزرگسال معمولا از داستان زندگی که برای خود نوشته ایم آگاهی نداریم. با این وجود

احتمالا تا به آخر به انجام آن وفادار خواهیم ماند. بدون آگاهی از داستان زندگی احتمال دارد که زندگی خود

را بر اساس ان بنا نموده و به سوی صحنه های پایانی که در دوران طفولیت نوشته شده است

(تصمیمات دوران کودکی) پیش میرویم.

این داستان زندگی که ما از آن آگاهی نداریم در نظریه تحلیل رفتار متقابل پیش نویس زندگی

نامیده میشود.

مفهوم پیش نویس زندگی با الگوی حالات نفسانی به عنوان ساختمان مرکزی تحلیل رفتار متقابل در

یک ردیف قرار دارند. این مفهوم به طور خاصی در کاربرد های درمانی اهمیت دارد. در تحلیل پیش نویس

زندگی، از مفهوم آن درمی یابیم که چگونه افراد میتوانند نا آگاهانه برای خود مشکل تراشی کنند یا

چگونه میتوانند به حل مشکل زندگی خودشان بپردازند. ص25.


نادیده انگاشتن، برداشت غلط، همزیستی

کودک نوپا درباره پیش نویس زندگی خود تصمیماتی می گیرد زیرا که پیش نویس زندگی

بهترین روشی را ارائه میکند که کودک میتواند به وسیله آن زنده مانده و با آنچه که در نظرش دنیای

وحشتناکی می آید کنار آید. در حالت نفسانی "کودک" ممکن است هنوز بر این باور باشیم که هر

نوع تهدیدی به تصویری که ما از دنیای اطراف خود به عنوان یک کودک داشتیم، تهدیدی برای ارضای

نیازهای ما و یا حتی برای زنده بودن وجود ما باشد. بنابراین، گاهی اوقات ممکن است درک و برداشت

خود را از واقعیت به گونه ای تغییر دهیم تا با پیش نویس زندگی ما تطبیق یابد. این چیزی است که به آن

برداشت غلط میگوییم.

یکی از راههایی که به ما اطمینان میبخشد که دنیا با پیش نویس نویس زندگی ما هماهنگ است

اینست که اطلاعاتی را درباره یک موقعیت خاص در اختیار داریم به طور انتخابی نادیده بگیریم. ما

جنبه هایی از واقعیت را که ممکن است با پیش نویس زندگی ما در تضاد باشد بدون قصد آگاهانه پس

میزنیم. این عمل را نادیده دانگاشتن مینامیم.

به عنوان بخشی از حفظ و نگهداری پیش نویس زندگی خود، گاهی اوقات در مقام افراد بزرگسال، در

روابطی قرار میگیریم که بازنوازی همان روابطی است که با والدین خود در زمان کودکی داشته ایم.

ما این کار را بدون آگاهی انجام می دهیم. در چنین موقعیتی، یکی از طرفین رابطه نقش "والد" و "بالغ"

درون را ایفا میکند و دیگری نقش "کودک" را به عهده میگیرد. رفتار بین آنها به نوعی است که گویی هر

دو از سه حالت نفسانی خود بهره گیرند. چنین رابطه ای همزیستی محسوب میگردد. ص26


تخریب، تمبر وبازی های روانی

به عنوان کودکانی نو پاف متوجه میشویم که در خانواده ما احساسات خاصی تشویق میشوند در

حالیکه احساسات دیگر منع میگردند. برای به دست اوردن نوازش، ممکن است تصمیم بگیریم که

فقط احساسات مجاز را حس کنیم. این تصمیم به طور ناخوداگاه گرفته میشود. زمانی که ما در دوران

بزرگسالی، پیش نویس زندگی خودمان را به اجرا در می آوریم، در واقع به طور مستمر، احساسات

واقعی خود را با احساساتی که در دوران کودکی برای ما مجاز بوده اند می پوشانیم. این احساسات

جایگزین شده احساسات تخریبی نامیده میشوند. اگر ما احساس سرکوب شده ای را تجربه کنیم

و به جای بیان آن، آن را ذخیره نمائیم، اصطلاحا تمبر جمع کرده ایم.

بازیها عبارتند از یک رشته رفتارهای متقابل تکراری که در آن طرفین رابطه به تجربه احساسهای تخریبی

خود میرسند. این روند رابطه همیشه شامل تغییر نقش است و در آن لحظه ای فرا میرسد که بازیگران

اتفاقی غیر مترقبه، آزاردهنده و ناراحت کننده را تجربه میکنند. افراد از اینکه به بازیهای روانی

می پردازند، آگاهی ندارند. ص27.



استقلال و خود پیروی

ما به عنوان افراد بزرگسال برای تشخیص توانایی های کامل خود، احتیاج داریم که تصمیمات جدیدی

در مورد روشهایی که در دوران کودکی برای رویارویی با زندگی داشته ایم اتخاذ کنیم. زمانی که دریابیم

این روش ها دیگر برای ما کارایی ندارند، ناچاریم که انها را با روش های جدیدی که کاربرد دارند جایگزین

کنیم. به زبان تحلیل رفتار متقابل ما باید از پیش نویس زندگی خود، پا را فراتر نهاده و به آنچه که استقلال

نامیده میشود دست یابیم.تکنیک ها و روش های تحلیل رفتار متقابل به نوعی طراحی شده اند که به

افراد کمک میکنند تا به استقلال و خودپیروی دست یابند. این استقلال و خودپیروی از آگاهی،خود

انگیختگی، و توانایی برای ایجاد صمیمیت تشکیل شده است و با استفاده از منابع کامل شخصی

به عنوان یک فرد بزرگسال، توانایی های او را برای حل مسائل به کار میگیرد. صص27 ـ28.




فلسفه تحلیل رفتار متقابل ـ [اخرین بخش از این قسمت است و به دلیل اهمیت موضوع در جلسه بعد به آن

میپردازیم.]



دوستان لطفا نظراتون رو بنویسید اینکه ترجیح میدید اول مطالب کتاب رو بنویسم یا توضیح کلی خودم رو

بنویسم. اینکه ادبیاتی که به کار میبرم محاوراتی باشه یا رسمی و هر چیز دیگه ای که به ذهنتون میرسه.

کمی استراحت میکنم میام نظراتون رو میخونم.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
میچکا
پست ها: 494
عضویت: 5/9/1390

1392/6/31 8:16 ب.ظ

خوب مایا جان تا اینجا من برداشتم این بود که ما باید به یه خودآگاهی نسبت به پیش نویس هامون و کودک درونمون برسیم و بعد بصورت انسان بالغ طبقه بندیشون کنیم . و کتاب قرار این مسیر رو به ما بشناسونه! درسته؟!

میچکای عزیز. کلیت بحث اینه که ما بدون خوداگاهی در شرایطی به سر میبریم که ناخوداگاهمون بر ما حکومت میکنه.

قراره به مرحله خودآگاهی برسیم. و بخش بالغ حالت نفسانیمون بر ما حکومت کنه. در این صورته که ما از قید خیلی حس های

مخرب و باورهای نادرستی که ما رو به سمت تصمیمات پیش نویسی بردن رها میشیم.

وقتی بحث بعدی رو بنویسم روح کلام برن آشکار میشه و میتونیم ببینیم چقدر میشه با این سیستم آدمها رو دوست داشت

باهاشون ارتباط سالم برقرار کرد و خانواده و جامعه پویایی داشت.

من حتی ادعا میکنم که با این روش فکری میشه با کل جهان هستی ارتباط سازنده برقرار کرد. دلم میخواد بتونم حس

زیبایی که در تک تک لحظه های زندگیم جاریه به همه شما دوستان خوبم منتقل کنم. چیزی که از طریق یادگیری همین

سیستم بهش رسیدم و برای تک تک شما دست یافتنیه.

و اما تقسیم بندی شخصیت انسان به سه حالت نفسانی کودک، والد و بالغ، ابزارهاییه که ما برای شناخت جنبه های

مختلف وجودمون داریم. ابزاری که ما میتونیم با اون متوجه این مساله بشیم که اونچه داره درون ما اتفاق میافته و ما ازش

بیخبریم و نمیبینیم چطور در قالب رفتارهای ما خودشو نشون میده. چیزی که تشخیص دادنش ما رو با خودمون بیشتر

آشنا میکنه.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
صدف مامان هلیا
پست ها: 948
عضویت: 19/11/1390
+3

1392/7/1 10:46 ب.ظ

مایا جون من از این مطلب خوشم اومد اگه فکر میکنید از بحث جلوتره یا اینکه خوب نیست لطفا حذف کنید ممنون

تحلیل رفتار متقابل چیست؟



از سال 1970 TA بصورت رسمی در جهان شناخته شد وبنیانگذار آن دکتر اریک برن میباشد. این نظریه دارای دیدگاههای روانشناسی فردی و اجتماعی است.
TA (تحلیل رفتار متقابل) راهی است برای آنکه ببینیم بین مردم و درون مردم چه می گذرد. با این روش میتوان روشن کرد که در لایه های زیرین ارتباطات جاری بین انسانها به واقع چه چیزی در حال رخ دادن است و انتخابهای دیگری را نشان میدهد که کسانی که درگیر آن روابط میباشند بتوانند چنانچه بخواهند از آن اجتناب کنند.
TA بطور گسترده ای در این زمینه ها مورد استفاده قرار میگیرد:
مدیریت، تعلیم و تربیت، سیاست ،مذهب ،آموزش ،مشاوره ،رواندرمانی و روانپزشکی.
TA روشی بسیار متداول است زیرا بطور گسترده ای از زبان محاوره ای استفاده میکند که برای تمام افراد در تمام سنین قابل درک است.
درTA افراد برای یافتن راه حل مشکلاتشان مشارکت دارند، آنها این توانایی را میابند تا از طریق بستن قرارداد به شناخت توانائیهای بالقوه خود برای تغییر پی ببرند.
نهایت کارکرد TA در آن است که افراد را به نقطه ای هدایت کند تا با نگاهی نو به تجارب ناخوشایند گذشته شان بتوانند رفتارشان را اصلاح کرده یا تغییر دهند تا به این طریق به خود کمک کرده و به یک برنده تبدیل شوند.


نظرات و مفاهیم در TA

حالات نفسانی خود


درون هر انسانی یک مکالمه دایمی وجود دارد، گاهی یک جروبحث ، گاهی جدل. وقتی شخص
تصمیمی میگیرد ، درواقع این تصمیم ناشی از مکالمات ذهنی و درونی فرد و آنچیزی است که به خود می گوید.

TA به این انواع تجلیات خود حالات نفسانی من میگوید TA همچنین شرح میدهد که این گرایشهای درونی متفاوت از کجا نشات میگیرند.

حالات نفسانی خود شامل والد، بالغ و کودک است TA برای هر یک از این حالات نفسانی خود صفات مثبتی را در شرایط خاص قائل است. هر یک از این حالات نفسانی احساسات، تفکرات و قضاوتهای ارزشی خاص خود را دارا میباشد.
والد:مجمو عه ای از پیشداوریها، باورها و تعصبات میباشد . این بخش از شخصیت با دستورالعملهای زندگی و باید و نبایدهای آن سر و کار دارد و دارای دو بعد میباشد یکی بعد نوازشگر است که حالت حمایتی دارد و بعد دیگر انتقادگر است که بر خلاف بعد قبلی سختگیر ویا آزارگر نیز میتواند باشد. والد میتواند کنترل کند، تصمیم بگیرد، نقش بازی کند و دلیل تراشی کند و نیز ممکن است دربعضی موارد نیز حق با او باشد. والد انتقادگر را معمولا در افرادی با عزت نفس پائین وعناد بخود همراه دانسته اند.

بالغ: خوب پردازش کردن اطلاعات و برخورد مناسب و شایسته از حالات نفسانی بالغ سرچشمه میگیرد. تصمیماتی که منطقی و برمبنای حقایق موجود میباشند نیز از حالات نفسانی بالغ نشات میگیرند.
اظهارنظرهای منطقی و احساسات اخلاقی ، اهداف و واقعگرایی با این بخش از شخصیت ما سروکار دارند.

کودک: در تعاریف TA کودک بعنوان منبع خلاقیت ، بازآفرینی و منبع اساسی سرزندگی محسوب میشود. هیجانات، احساسات و تصوراتی که کودک دارد ممکن است توسط یک والد سختگیر و حتی توسط یک والد نوازشگر سرکوب شود که میتواند در دراز مدت بر شخصیت فرد اثرات نامطلوبی داشته باشد که خود ممکن است به بیماریهای روان تنی نیز منجر شود. این بخش از شخصیت چنانچه تحت نظارت بالغ قرار نگیرد میتواند دیدگاه غیر واقعی نسبت به زندگی داشته و براساس تکانه های احساسی و هیجانی رفتار کند.


هدف TA کمک به فرد است تا انتخاب کند که در شرایط و زمانهای خاص میخواهد در کدامیک از حالات نفسانی باشد بجای اینکه صرفا اجازه دهد تا این حالات نفسانی دائما احساسات ، افکار وگرایشات و رفتار او را کنترل کنند.



نوازشها و مبادلات
TA معتقد است که تمام تعاملات بین افراد از نوازشها و مبادلات ساخته شده.
نوازش: هر نوع ارتباط متقابل بین دو نفر در واقع به معنای آن است که فرد دیگری متوجه حضور ما شده و یا به ما این احساس را بدهد که حضور ما را درک کرده است. نوازش میتواند کلامی یا غیرکلامی، مثبت (در آغوش گرفتن)یا منفی( کتک زدن) ، شرطی یا غیر شرطی و دارای شدتهای متفاوت باشد.
یک مبادله ارتباط بین دونفر یا یک معامله دو جانبه نوازش بین آن دومیباشد.
گاهی مبادلات �متقاطع� و گاهی �پنهانی� میباشند و گاهی باعث سو تفاهمات و یا قطع شدن روابط میگردند. بطور کلی شش رابطه بین حالات نفسانی دو نفر وجود دارد که عبارتند از رابطه: والد- والد ، والد-کودک، والد – بالغ، بالغ – بالغ، بالغ – کودک و کودک- کودک.
به عنوان مثال:
صحبت راجع به آب و هوا میتواند راهی برای ارتباط والد- والد باشد ، یک گفتگوی منطقی بین دو نفر میتواند راهی برای ارتباط بالغ- بالغ باشد و همچنین زمانی که دو نفر با هم شوخی و تفریح میکنند نیز میتوانند در حالت نفسانی کودک- کودک باشند.


مواضع فرد در زندگی
مفهوم دیگری که در TA مطرح است آن است که مردم نگرشهای اساسی خاصی را نسبت به خود و دیگران انتخاب میکنند که میتواند مثبت یامنفی باشد . این نگرشها میتوانند به این صورت باشند : من خوب هستم یا من خوب نیستم ودیگر آنکه : تو خوب هستی یا تو خوب نیستی.


ساختارهای زمانی
TA به شش روش گذراندن وقت وزمان اشاره میکند:

1- کناره گیری
2- تشریفات
3- وقت گذرانی
4- فعالیت
5- بازیها
6- صمیمیت

اریک برن در معروفترین کتاب خود �بازیها� به تشریح و آشکار کردن اینکه مردم چطور با انجام عادات وکارهای روانی ناسالم باعث رنجش و ناراحتی خود و دیگران میشوند پرداخته
است که البته میتوان آنها را تغییر داد .



بازیها و نمایشنامه ها

بازیها راههایی هستند که فرد در کودکی آموخته و با انجام آنها فرد از ایجاد صمیمیت اجتناب میکند( آگاهانه یا ناآگاهانه)، که البته میتواند با بازنگری بالغ آنها را تغییر دهد. بازیها بر خلاف مفهوم رایجشان لزوما به معنای لذت بردن و داشتن اوقات خوب نیست بلکه در واقع باید از آن اجتناب کرد وتا حد امکان سعی در رها شدن از آن داشت.

نمایشنامه:
هر یک از ما در دوران کودکی داستان زندگی خود را مینویسیم این نمایشنامه برای تمام مدت عمر طراحی میشود و مبتنی بر تصمیمات دوران کودکی و برنامه نویسی پدر و مادر هستند که پیوسته تقویت میگردند. مهمترین تصمیم درباره نمایشنامه برنده یا بازنده بودن آن است.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
جلسه اول (ادامه)فلسفه تحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل بر اساس فرضیه های فلسفی خاصی استوار گردیده، این پیش فرض ها، عباراتی

درباره انسان، زندگی و هدف های تغییراند.

فرضیه های فلسفی تحلیل رفتار متقابل عبارتند از:

"انسانها ذاتا خوب هستند"

"همه توانایی فکر کردن دارند"

"سرنوشت انسانها به دست خودشان تصمیم گیری شده است و این تصمیمات را میتوان تغییر داد."

پیامد این فرضیه ها، دو اصل اساسی به کار گیری تحلیل رفتار متقابل است:

"روش قرارداد بستن"

"ارتباط باز و نامحدود" ص28.



ـ انسانها ذاتا خوب هستند

اساسی ترین نظریه تحلیل رفتار متقابل این است که انسانها ذاتا خوب هستند. این بدان معناست که من

و تو هر دو ارزشمند، محترم، گرامی و گرانقدر هستیم. من خود را همانطور که هستم میپذیرم و تو را

همانطور که هستی میپذیرم.

این حالت از نهاد انسان برمیخیزد تا اینکه به رفتار انسان مربوط میشود.

گاهی ممکن است آنچه را تو انجام میدهی نه دوست داشته باشم و نه قبول داشته باشم ولی همیشه

هر چه هستی تو را می پذیرم. نهاد تو به عنوان یک انسان در نظر من گرانقدر است هر چند که رفتار تو

ممکن است چنین نباشد.

از نظر ارزش انسانی ما هر دو در یک سطح قرار داریم و هیچ کدام بالاتر نیستیم. این یک واقعیت است

حتی اگر کنش متفاوتی داشته باشیم و یا دارای نژاد، مذهب و سن متفاوتی باشیم. صص28ـ29.



ـ همه توانایی فکر کردن دارند.

همه به جز آنهایی که ضایعات مغزی شدید دارند قادر به فکر کردن هستند. بنابراین هر یک از ما مسوولیم

که مشخص کنیم از زندگی چه میخواهیم. نهایتا هر فردی با پیامد تصمیمات خود زندگی میکند.



ـ الگوهای تصمیم گیری

من و تو هر دو خوب هستیم ولی ممکن است گاهی اوقات درگیر رفتارهای غیر خوب یکدیگر شویم، دراین

صورت ما از همان تصمیمات دوران کودکی خود پیروی کرده ایم.

اینها بهترین روشی بودند که به عنوان کودکان نوپا میتوانستیم با کمک آنها خود را زنده نگه داریم و آنچه را

که میخواستیم از دنیایی که در نظرمان خشن و بیرحم می آمد بگیریم. گاهی، به عنوان افراد بزرگسال

ممکن است از این الگوها استفاده کنیم، هر چند که نتایج بی ثمر و دردناکی در پی داشته باشد. حتی

زمانی که ما کودکان نوپایی بودیم، والدین ما قادر نبودند ما را به روش خاص خود تربیت کنند. انها یقینا

فشارهای زیادی را به ما وارد آورده اند. ولی این ما بودیم که تصمیم گرفتیم با این فشارها کنار بیائیم،

علیه آنها طغیان کنیم و یا آنها را نادیده بگیریم.

این مساله در مورد ما بزرگسالان نیز صادق است. دیگران و یا محیط اطرافمان نمیتوانند ما را وادار کنند که

به شکل خاصی فکر و یا احساس کنیم. دیگران و یا شرایط محیطی ممکن است فشارهای زیادی بر ما وارد

کنند، ولی همیشه بر اساس تصمیمات خودمان با آنها روبه رو میشویم. ما مسوول احساسها و رفتارهای

خودمان هستیم.

هر زمان که تصمیمی بگیریم میتوانیم بعدها آن را تغییر دهیم. این مساله در مورد تصمیم های اولیه ای که

درباره خود و دنیا اطرافمان گرفته ام نز صادق است. اگر بعضی از تصمیمات دوران کودکی ما نتاج دردناک و

ناراحتی را برای ما به عنوان افراد بزرگسال به بار آورد، متوانیم تصمیمات را ردیابی کرده و آنها را با

تصمیمات جدید و مناسبی جایگزین کنیم.

بنابراین ما میتوانیم تغییر کنیم. ما تغییر را صرفا بر اساس بینش نسب به الگوهای رفتاری قدیمی خودمان

به دست نمی آوریم، بلکه با تصمیم گیری فعالانه برای تغییر این الگوها به کسب آن نائل میشویم. تغییرات

ما میتواند واقعی و پا برجا باشد. صص31ـ29...
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
ـ روش قرارداد بستن...[این مساله درباره روان درمانیه برای همین توضیحش نمیدم]


ـ ارتباط باز و نامحدود

مرحوم دکتر اریک برن تاکید داشت که مراجع درست به اندازه درمانگر باید درباره آنچه در کار مشترکشان

پیش می اید.اطلاعات کامل داشته باشد. این از آن نظریه اساسی ناشی میشود که انسانها دارای نهاد

خوبی هستند و همه توانایی فکر کردن دارند.


در روش درمانی تحلیل رفتار متقابل، یادداشتهایی که درباره مراجع نوشته میشود در دسترس او قرار

میگیرد. درمانگر مراجع را تشویق میکند که نظریات تحلیل رفتار را یاد بگیرد، بنابراین مراجع در روند تغییر

نقش، نقش مساوی بر عهده میگیرد.


برای کمک به ارتباط بین مراجع و درمانگر، نظریات تحلیل رفتار متقابل به زبانی ساده بیان می شوند.

به جای استفاده از لغات طولانی مشتق از لاتین و یونانی که در شاخه های دیگر روانشناسی مرسوم

هستند، تحلیل رفتار متقابل از کلمات اشنایی استفاده میکند. "والد"، "بالغ"، "کودک" بازی پیش نویس،

نوازش. بعضی بر این عقیده اند که چنین زبان ساده ای، بازتاب اندیشه ای سطحی است. آنها در

اشتباهند، زیرا با وجود این که زبان تحلیل رفتار متقابل ساده است، نظریات آن عمیق و دقیقا مستدل

است. صص32ـ31
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز