2703
2553
عنوان

دوستان کمک تاثیر ماه گرفتگی بر روی جنین

| مشاهده متن کامل بحث + 113472 بازدید | 225 پست

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥 

من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود و حتی توی تعطیلی های عید هم هستن. 

بیا اینم لینکش ایشالا مشکلت حل میشه 💕🌷

2720
2714
اینا همه احتماله
من یه دارو خوردم که بعد خوندم توی ماه نهم خطرناکه من هم ماه نهم بودم 5 تا خورده بودم . یه دکتربی سواد برام نوشت برای کلیه ام
بعد قطع کردم خدار و شکر برای بچه اتفاقی نیفتاد

یعنی خیلی چیزها احتیاطه ممکنه بخوری و اتفاقی هم نیفته
حتی توی تغذیه نوزاد هم یه ممنوعیات هست اما بعضی دکترها قبول ندارند
این فقط خرافاته . من خودم ماه هفتم بارداری که بودم همون روز ماه گرفتگی بود از قضا همون موقع وقت دکتر داشتم و کلا شکمم و دست مالی کرد خدا رو شکر دخترم الان 2 ماهشه اصلا هم ماه گرفتگی نداره
بابا این خرافات چیه شما میگید ؟ خوردن جگر چیه ؟ لطفا یه کم تو سایت های علمی سرچ کنید ویا حداقل این مطلب رو بخونید .

برای فهمیدن راز این بیماری قدیمی به سراغ دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفته‌ایم تا درباره عوامل پیدایش و درمان آن بیشتر بدانیم. اگر شما دوست دارید اطلاعات‌تان را در این زمینه افزایش دهید، توصیه می‌کنیم حتما این مطلب را بخوانید.

سلامت : آقای دکتر، تقریبا همه ما شنیده‌ایم که اگر مادر در زمان بارداری به خورشید یا ماه‌گرفتگی نگاه کند یا هوس چیزی کند و آن را نخورد، روی بدن فرزندش لکه‌هایی به وجود می‌آید که به آن ماه‌گرفتگی می‌گوییم. چه‌قدر این باور قدیمی درست است؟

این یک باور کاملا اشتباه است و هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارد. نام درست این بیماری پورت‌ واین است و ماه‌گرفتگی اصطلاح درستی برای آن نیست.
سلامت : این بیماری چگونه به وجود می‌آید؟ ارثی است؟
بله، این بیماری ژنتیکی است و نوزاد هنگام تولد ممکن است با قرمزی‌ای در نواحی صورت، اندام‌ها یا تنه به دنیا بیاید. راستش علت اصلی پورت واین به طور کامل در دنیا معلوم نیست و دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به طور دقیق بگویند که چرا نوزاد با این لکه‌ها به دنیا می‌آید.
سلامت : ممکن است توضیحی درباره این عارضه بدهید و بگویید چه اتفاقی می‌افتد که رنگ پوست قرمز یا قهوه‌ای می‌شود؟
اتفاقی که در این بیماری می‌افتد این است که عروق ریز زیرپوستی گشادتر از حالت طبیعی می‌شوند و به طور طبیعی به علت وجود خون در این عروق آن قسمت از پوست که عروق زیرش گشادتر شده‌اند، قرمز می‌شود که این اتفاق اغلب در صورت می‌افتد. بهتر است این را هم بدانید که این عارضه اغلب یک سمت بدن را درگیر می‌کند.
سلامت : امکان دارد این لکه‌ها سلامت فرد را به خطر بیندازد؟
متاسفانه در برخی موارد، بله. هنگامی که این گشادی عروق در عروق عمقی‌تر مانند مغز اتفاق بیفتد، ما شاهد علایم عصبی مانند تشنج در بیمار هستیم. همچنین اگر ضایعات فوق‌الذکر در حوالی چشم باشند، می‌توانند به گلوکوم یا آب سیاه در طولانی‌مدت منجر شوند. برای همین توصیه‌ ما به بیمارانی که اطراف چشمشان درگیر این بیماری است، این است که به طور متناوب با چشم پزشک خود در تماس باشند تا بتوانند از عوارض ناشی از پورت واین در امان بمانند.
سلامت : روند پیشرفت این بیماری چگونه است؟ آیا به مرور زمان کم‌رنگ می‌شود یا از بین می‌رود؟
متاسفانه، خیر. ممکن است که با درمان‌های لیزری این لکه‌ها کمی کمرنگ شوند ولی به‌طور کلی پورت واین به مرور زمان از بین نمی‌رود و حتی امکان پررنگ‌تر شدن آن هم وجود دارد.
سلامت : آقای دکتر، گاهی شنیده‌ایم که ماه گرفتگی را همانژیوم می‌نامند آیا همانژیوم همان پورت‌واین است؟
خیر، این دو عارضه اگر چه شبیه هم هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. در همانژیوم فقط گشادی رگ در یک منطقه وجود ندارد و این عروق گشاد افزایش پیدا می‌کنند. این ضایعات که به آن تومورهای عروقی هم می‌گویند بیشتر در دختربچه‌ها به وجود می‌آید و شکل اولیه آن مانند پورت‌واین کاملا قرمز است. این بیماری به تدریج و با افزایش سن حالت برجستگی پیدا می‌کند و چون ممکن است خون‌ریزی کند، موجب نگرانی زیاد خانواده‌ها می‌شود. همانژیوم می‌تواند تا 15‌ماهگی رشد داشته باشد و در صورت بروز در مناطق حساسی مانند چشم، بینی، مخاط دهان و لب می‌تواند خطرساز باشد.
سلامت : چه خطری می‌تواند داشته باشد؟
در چشم موجب تنبلی چشم می‌شود. در بینی به فرو ریختن بافت غضروفی بینی منجر می‌شود و در مخاط دهان هم موجب به هم ریختن ساختار طبیعی لب و مخاط می‌شود.
سلامت : پیشرفت این بیماری چگونه است؟
خوشبختانه همانژیوم پس از دوره رشد، یک فاز سکون را طی می‌کند که ممکن است چند سال طول بکشد و پس از این فاز سکون وارد فاز تحلیل یا پس‌رفت می‌شود. بیشتر همانژیوم‌ها تا سن 10 سالگی بهبود پیدا می‌کنند و فقط ممکن است کمی قرمزی در محل ضایعه باقی بماند.
سلامت : کمی از بحث پورت‌واین دور افتادیم. درمان آن چگونه است؟
درمان پورت‌واین استفاده از لیزری مناسب است. لیزرها طوری طراحی شده‌اند که بافت هدف آنها عروق زیرپوستی است. لیزرها موجب بسته شدن این عروق می‌شوند. خوب است بدانید که هرچه‌قدر میزان درگیری عروق بیشتر و عمقی‌تر باشد، احتمال پاسخ‌دهی کمتر است. به‌طور معمول درمان با این لیزرها نیاز به تکرار برای 10 تا 15 جلسه دارد و اینکه بهبودی صددرصد باشد یا نه هیچ‌وقت معلوم نیست ولی با استفاده از لیزردرمانی به‌طور معمول بهبودی قابل‌ملاحظه‌ای دیده می‌شود.

منبع : هفته نامه سلامت
انواع خالهای مادرزادی یا همان ماه گرفتگی !

لخته های ماهی مانند (Salmon Patches) این دسته از خال‌ها محل رگ‌های خونی می‌باشند که به صورت کوچک، پهن و صورتی روی پوست به وجود می‌آیند. در 3/1 کودکان تازه به دنیا آمده وجود دارند. این گروه از خال‌ها روی گردن، بین چشم‌ها، روی پیشانی، بینی، لب‌بالایی یا پلک‌ها ظاهر می‌شوند و تعدادی از آنها با گذشت زمان کمرنگ می‌شوند، اما خال‌هایی که روی گردن هستند اصلا محو نمی‌شوند. این دسته از خال‌ها هیچ درمانی نمی شوند.


خال شرابی
خال لکه شرابی که همچنین تحت عنوان Nevus flammeus یا مالفورماسیون مویرگی نیز نامیده می شود. در موقع تولید و به طور یکسان در هر دو جنس رخ می دهد. شیوع آن 2-1/0% است. این ضایعات اغلب روی صورت دیده می شود. این ضایعه در ابتدا به شکل لکه ای صورتی روشن است که می تواند به مرور زمان پرنگ تر شده و باعث درگیری عروق، بافت نرم یا هیپرترونی استخوان گردد. این ضایعه در اثرات عروق سطحی درم ایجاد میشود. در مطالعات با بررسی طولانی مواردی از سرطانهای پوستی از جمله BCC و یا SCC گزارش شده است، خصوصاً در افرادیکه تحت درمان رادیوتراپی قرار نگرفته اند. این نوع خالها بهتر است در اسرع وقت درمان لیزر شوند.


نقاط منگولی (Mongolian spots)
خال‌های این گروه، پهن و نرم می‌باشند و روی بدن نوزاد هستند. یعنی روی نشیمن گاه یا پایین‌تر. اغلب آبی رنگ یا خاکستری متمایل به آبی، سیاه متمایل به آبی یا قهوه‌ای می‌باشند. این‌ها شبیه به کبودی هستند. و بیشتر روی بدن کودکان با پوست تیره هستند. تقریبا تا زمان 6 یا 7 سالگی کودک کم رنگ می‌شوند، اما ممکن است اصلا از بین نروند.


نقاط شیر قهوه( cafe-Au-lait spots)
این دسته نرم، مسطح و بیضی شکل‌هستند و از قهوه ای روشن تا تیره دسته‌بندی می‌شوند. به همین خاطر این اسم را به خود گرفته‌اند. معمولا در نیم تنه، نشیمن گاه و پاها به وجود می‌آیند. گاهی اوقات با گذشت زمان و افزایش سن، بزرگتر یا تیره‌تر می‌شوند، اما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این وجود اگر این خال‌ها بزرگتر از یک سکه و مربوط به اختلالی موسوم به neuro fibro mato sis یا سندرمی‌به نام Mc cune-Albriqht باشند باید با پزشک در میان گذاشت.


تومور خوش خیم توت فرنگی مانند( Straw berry Hemagiomas )
این ضایعات معمولا روی صورت، پوست سر، پشت یا قفسه سینه یافت می‌شوند. ممکن است قرمز یا بنفش باشند. پهن یا کمی‌ برجسته با لبه تیز هستند. این گروه از خال‌ها مدتی بعد از تولد ایجاد می‌شوند. آنها ظرف یک سال و تا قبل از 9 سالگی نمایان می‌شوند. پوست در محل خال چروکیده است. در درمان آنها لیزر می‌توانند موثر باشند.



بدریختی رگی (venous malformation)
خال‌هایی که با انبساط رگ های خونی به صورت غیر معمول ایجاد می‌شوند. هر چند که در زمان تولد هستند اما گاهی تا زمان کودکی یا بزرگسالی نمایان نمی‌شوند. و این دسته در 1 تا 4 درصد نوزادان ظاهر می‌شوند. اغلب روی زبان، لب‌ها، گونه‌ها یا فک یافت می‌شوند. یا اینکه روی دست و پا، بالا تنه و یا در اندام درونی مثل مغز ایجاد می‌شوند. به کندی رشد می‌کنند. با گذشت زمان کوچک‌تر نمی‌شوند. اگر با درد همراه باشند از طریق جراحی می‌توان آنها را درمان کرد.


خال‌های گوشتی (pigmented Nevi)
این خال‌ها زمانی به وجود می‌آیند که سلول‌های پوست به جای پراکنده شدن در تمام پوست، به صورت خوشه‌ای رشد کنند. می‌توانند در هر کجای بدن به وجود آیند. به رنگ گوشت، قهوه‌ای یا سیاه می‌باشند. در معرض آفتاب قرار گرفتن یا در طول بارداری تیره‌تر می‌شوند. در بزرگسالی کم رنگ‌تر می‌شوند یا گاهی در زمان پیری ناپدید می‌شوند. این خال‌ها عامل علامت یا هشداری خاص نیستند. با این وجود گاهی اوقات خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهند. در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد: 1- اگر رنگ یا اندازه آنها فرق کرد. 2- با خال‌های گوشتی دیگر فرق داشته باشند. 3- بعد از 20 سالگی ایجاد شوند.


خال‌های گوشتی مادر زادی (cogenital Nevi)
این گروه خال‌های گوشتی می‌باشند که هنگام تولد ظاهر می‌شوند. بافت پوست از طبیعی به غیر طبیعی متفاوت می‌شود. در هر جای بدن با هر سایزی به وجود می‌آیند. می‌تواند به کوچکی 1 اینچ باشد و یا آن قدر بزرگ باشد که نیمی ‌از بدن را در بر گیرد. خال‌های گوشتی کوچک در 1 درصد نوزادان وجود دارند. بیشتر آنها خطرناک نیستند. اما انواع بزرگ آنها باید توسط پزشک درمان شوند. چون که خطر سرطان را افزایش می‌دهند و به همین دلیل بهتر است این نوع خالها تا قبل از بلوغ برداشته شوند.

خال‌های گوشتی غیر معمول (Dysplastic Nevi)این خال‌ها بزرگتر از خال‌های گوشتی معمولی می‌باشند و سطوحی نامرتب و غیر معمول دارند. ممکن است شبیه خال‌های گوشتی سرطانی باشند و ترکیبی از رنگ‌های قرمز، صورتی، برنزه و قهوه ای هستند. ارثی می‌باشند. و امکان ایجاد سرطان پوست را افزایش می‌دهند. اگر غیر معمول به نظر رسیدند یا بزرگتر شدند حتما با پزشک متخصص در میان بگذارید.

سلام به همه مامانای نگران!
من خودم روی دستم ماه گرفتگی دارم به ردنگ قرمز که تمام پشت دست و روی انگشتام رو پوشونده حتی چند نقطه از کف دستم هست.اما جالبه بدونید که زمانی که مامانم باردار بوده اصلا ماه گرفتگی اتفاق نیفتاده!
برای درمان و لیزیک به دکترای زیادی مراجعه کردم. اونا گفتن ماه گرفتگی یک اختلال عروقی هست. یعنی در واقع این لکه ها مویرگی هستند. که میتونه دلایل زیادی داشته باشه مثل ژنتیک که هنوز مطمئن نیستند که ارثی باشه و همینطو ترسهای شدید در زمان بارداری که مامان من در زمان بارداری 2 مرتبه خیلی شدید ترسیده. پس نگران این ماه گرفتگی نباشید!
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712

جدیدترین تاپیک های 2 روز گذشته

2687