2703
2553
باسلام من قصدخیری دارم
فرزندمو در ماه هفت به علت سهل انگاری دکترم ( به خاطر عفونت ادراری با دکتر پاک روش) ازدست دادم وکیسه آبم سوراخ شد دوست ندارم هیچ مادری این لحظات رو تو عمرش سپری کنه وفرزندشو از دست بده وتا آخر عمر داغدارباشه به خاطر عشق به فرزندم این تایپکو زدم ومینویسم تا شاید اگر کسی در آستانه زایمان زودرس باشه از اون جلوگیری کنه:
==============================================================
1- درد پریودی : از ماه 4 اگر درد پریودی احساس کردید چه کمر درد وچه دل درد وچه درد زیر شکم که حالت سفت شدن داشته باشه جدی بگیرید اینا انقباضات رحم همراه بادرده دردی طبیعی است که با کمی استراحت یا یه تنفس عمیق برطرف بشه اما اگر دوباره این درد برگشت در زوزهای بعد تکرار شد حتما جدی بگیرید حتی اگر کوتاه بود
2- هر روز شکمتون رو تست کنید درماه 6 به بعد اگر پوست شکم مثل پیشونی بود وتو نمی رفت یعنی انقباض دارید ولی بدون درده وجدی بگیرید واگر پوست شکم مثل لپتون تو رفت یعنی مشکلی نیست
3- اگر موقع دفع ادرار باسوزش ودرد وبوی ادرار بد همراه باشه حتی یا تنها رنگش تیره اس مثل چایی وبوی بدی بدهد مثل بوی ماهی اینها علایم عفونت ادراری است وباعث پاره شدن کیسه آب میشه حتی عفونت ادراری بدون علامت هم داریم گاهی عفونت ادرای پیشرفت میکنه وکلیه درد را به همراه داره به اینها هم توجه کنید
4- اگر ترشحات تون زرد رنگ یا سبز رنگ یا خاکستری با بوی بد و یا خارش وسوزش داشتید حتما درمان کنید باعث پارگی کیسه آب میشود
5- اگر تب وعفونت گلو مانند سرما خوردگی باتب ویاهر عفونت دیگری داشتید مواظب باشید اونهم باعث پارگی کیسه آب میشه
6-اگر اسهال چند روز متمادی داشتید بی توجه نباشید
7- حتما از دیابت بدهید چون اگر دیابت داشته باشید ومهار نشه آب مایع آمونیتیک زیاد میشه احتمال پارگی هست
8- حتما 3 ماه اول طول سرویکس رو بگیرید واگر کوتاه بود سر کلاژ کنید چون اگر طول کوتتاه باشه دهانه رحمم زودتر باز میشه وزایمان زودر سه
9- خون ریزی را جدی بگیرید به خصوص اگر با درد پریودی همراه باشه البته گاهی خون ریزی ممکن است دلایل مهمی نباشد اما باید حتما بررسی شود
10-حتما قبل از بارداری به دندانها رسیدگی کنید نهایتا تا هفته 24 بارداری بروید وبگویید باردارید چون عفونت لثه نیز باعث پارگی کیسه آب می شود
11- حتما حرکات نی نی رو هر روز بعد از هفته 24 چک کنید روزانه با خوردن مایعات شیرین وبه پهلو چپ بخوابید وتا 45 دقیقه حتما باید حرکت کند اگر نکرد کمی با دست شکم را گرم کرده ودوباره به پهلو بخوابید اگر تکان نخورد به دکتر مراجعه کنید حداقل 3-5 حرکت در ساعت باید باشد گاهی حرکت زیاد نی نی دلیل انقباضات رحم است اگر نی نی حرکت زیاد داشت و یا به صورت فشار آوردن به سمت پایین یا قلمبه شدن ویاجمع کردن خودش رو تو شکم داشت نادیده نگیرید لااقل به یک ماما در ساعات آخر شب هم که بود مراجعه کرده وشرح حال بدهید
واما اگر در آستانه زایمان زودرسید با تایید پزشک:
1- مایعات بسیار استفاده کنید
2- استراحت مطلق باشید آمپول بتا واسه ریه نی نی بزنید حتما حتما بزنید شک نکنید این طوری لااقل نی نی ازدست نمیره واحتمال بیماری قلبی ومغزی که در اثر کمبود اکسیژن ایجاد میشه .... برای نی نی به حداقل میرسه
3- سونو انجام دهید و بخصوص سونو بایو فیزیکال که دقیقتره و همچنین nst که میزان انقباضات شکمی ثبت میشه گاهی شما انقباض دارید ولی احساس نمی کنید اما با این آزمایش ثبت میشه
4-قرص ایزوپرین وآمپول پرولتون پیشگیری از زایمان زودرسه حتما باتایید پزشک استفاده کنید تا انقباضات رحمی را کم کنه چون خود انقباضات باعث زایمان زودرس میشه
=================================================================
- درد :

·دردی که با استراحت خوب شود:

در دوران بارداری چون تغیراتی داره در وجود مادر صورت می گیرد مفاصل از هم باز میشوند، که در این حالت یک حرکت ناگهانی مادر می تواند باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصاب دور مفاصل شود و درد ایجاد کند. ماهیچه ها بر اثر بارداری ضعیف می شوند، مثل ماهیچه پشت و شکم ولگن که وقتی ضعیف می شوند دیگه نمیتوانند مفصل رو خوب نگه دارند و درد پیش می آید.بنابراین کفش پاشنه بلند و تخت نپوشید، درست راه بروید، درست بخوابید، زیاد سر پا نایستید، پله را بدو بدو بالا و پایین نروید چون همه مفاصل شل هستند و مچ پا سریع پیچ می خورد و زمین می خورید.ولی بعضی موارد به هر حال بر اثر رعایت نکردن پیش می آید و زیر شکم درد می گیرد ویا یه مسیری از پشت باسن تا زانو درد می گیرد. و این درد با استراحت خوب می شود.

(دردی که با استراحت خوب شود اشکالی ندارد)

·مداوم باشد:

درد زیر شکم که با استراحت فرقی نمی کند و یا شکم سفت میشود که این حالت ها را بیشتر در اواخر دوران بارداری میبینیم. و این سفتی از بین نمی رود و در ضمن با درد نیز همراه است. ممکن است با یه لکه بینی قهوه ای رنگ نیز همراه باشد. این اصلا خوب نیست. سریعا به بیمارستان مراجعه شود. دنبال دکترتون نگردید فقط به بیمارستانی که قرار است پذیرش شوید، مراجعه کنید، اونها خودشان دکتر را خبرمیکنند.

(حتما باید بلا فاصله بروید بیمارستان )

پیشگیری: بار سنگین بلند نکن. کارهای سنگین نکن. فعالیت شدید نکن.

·متناوب باشد:

یه موقعی هست که درد می گیره، شکم سفت می شه و دردش هم مثل درد های پریود است و مثلا 20 ثانیه طول می کشه و ول میکنه و بعد چند دقیقه دوباره می گیره. و به همین ترتیب ... . بعد از هفته 37 بارداری این نوع درد درد زایمان است و و قبل از هفته 37 بارداری زایمان زودرس است و باید به بیمارستان مراجعه کنید و علت بررسی شود و جلوی آن گرفته شود.

( بعد از هفته 37 بارداری این نوع درد درد زایمان است و قبل از هفته 37 بارداری زایمان زودرس است )

نکته: ممکن است حول حوش هفته 37 این حالت باشد که شکم سفت میشه و 5-6 ثانیه هم سفت می مونه ولی دردی رو احساس نمی کنید . 8الی 9 بار هم در روز این اتفاق بیفته هم اشکال نداره. و دهانه رحم داره آماده زایمان می شود.

2-ترشحات : هر گونه ترشحی که از مجرای واژن و مجرای ادرار دیده شود.

· لکه بینی:

- ماه به ماه پریود یه لکه کوچک دیده میشود و تمام میشود. مشکلی نیست.

- لکه کوچک دیده می شود، با استراحت تمام میشه. مشکلی نیست.

- لکه بینی در هفته های آخر به علت قرار گرقتن سر بچه در لگن، باعث شکننده شدن دهانه رحم میشود و ممکن است مویرگی پاره شود و لکه ایجاد شود. مشکلی نیست.

نکته: هیچ کدام از موارد بالا با درد همراه نیست و با استراحت از بین می رود. ولی اگر ادامه دار باشد باید بیمارستان مراجعه کنید و علت بررسی شود.

- لکه قهوه ای بعد از هفته 37 هم که عالیه و نشانه آمدن بچه.

·خونریزی: هر زمانی از بارداری اگر خونریزی واضخ و روشن دیدید، بیماستان مراجعه کنید. بعضی وقت ها جفت جلو هست و بعضی موقع دهانه رحم خیلی شکننده است و خونریزی می دهد و بعضی وقت ها جفت از عضله رحم جدا میشودو ....

·ترشحات بیش از حد:

- نمناک بودن لباس زیر بخصوص در هفته های آخر خیلی طبیعی است. نوع هورمون ها عوض می شود چون باید دهانه رحم و واژن لیز شود تا زایمان طبیعی راحت تر صورت گیرد.

( ترشحات بی بو و بی رنگ هیچ اشکالی ندارد )

-ترشحات بودار که رنگش متمایل به زرد و سبز باشد یا سفید رنگ وپنیری شکل باشد، این عفونت یا قارچ است و باید بررسی و مداوا شود. اگر این ترشحات ادامه دار باشد و با تعویز لباس زیر و خوردن آب و ماست خوب نشود، چون باکتریایی است، می تواند باعث پاره شدن کیسه آب شود. حتی یک سرما خوردگی و تب هم می تواند باعث پاره شدن کیسه آب شود بنابراین مادران باردار سرماخوردگی همراه با تب را باید جدی بگیرند. عفونت دندان و لثه باید سریعا درمان شود.

-ترشح بودار و زرد رنگی که بعد از مدت طولانی سوزش و خارش به آن اضافه نمی شود ، قسمتی از ترشحات طبیعی بدن شماست. اگر این رنگ زرد به سمت سبز برود عفونت است. توصیه میشود که ماست در رژیم غذاییتون باشد، مایعات به اندازه کافی بخورید و موقع ادرار حتما کمی به سمت جلو خم شوید تا مثانه کاملا خالی شود.

- همیشه سوزش و خارش و درد پهلو ها نشانه عفونت ها واژینال نیست. و عفونت های ادراری هم داریم. پس اگر سوزش دارید بهتر است که کشت کامل ادرار بدهید تا مشخص شود .

- پارگی واضح کیسه آب و سوراخ شدن کیسه آب: علت اصلی هردو عفونت است. بعضی وقت ها هم بچه هایی که درشت هستند و یا سنگین هستند ، بر اثر فشار آوردن باعث پاره شدن کیسه آب می شوند.

پارگی زمانی است که حجم زیادی آب یکباره از شما خارج شود مثلا به اندازه یک سرامیک زیر پای شما و کل لباستان خیس می شود. این پارگی واضح کیسه آب است. اگر این اتفاق بیفتد چه قبل هفته 37 و چه بعد از هفته 37 باید به حالت خوابیده بروید و پا ها را بالا قرار می دهید و ایستاده قرار نمی گیرید و خودتون رو به بیمارستان می رسانید. اگر بعد از هقته 37 باشد که نشانه زایمان است و درد ها شروع می شود و ...

اگر قبل هفته 37 اتفاق بیافتد پیگیر می شوند و علت را پیدا می کنند و اگر عفونتی باشد اون رو پیدا می کنند وتا اونجایی که امکان دارد بچه رو نگه میدارند. اگر آب دور بچه به یک حداقلی برسه مجبور به بیرون آوردن بچه می شوند.

موقعی که سوراخ میشود تشخیص مشکل میشود. نمناکی در لباس زیرتان می بینید و باید دید که ترشح است یا دفع ادرار بر اثر بی اختیاری است (بعضی مادران در ماههای آخر دچار بی اختیاری ادرار میشوند) و یا کیسه آب سوراخ شده است.

ترشح که وضعییتش معلومه ، رنگی و کلا غلیظ تر از مایع دور بچه است. برای اینکه مادر بفهمد که ادرار است یا مایع دور بچه ، از مادر می خواهیم که بره دستشویی و مثانه را کاملا خالی کند و یه نوار بهداشتی تمیز توی لباس زیرش بگذاره و چند تا سرفه ملایم بکند و نه شدید. اگرنواربهداشتی نمناک نشد بس مشکلی نیست و لی اگر نمناک شد سواخ شدگی کیسه آب است و به بیمارستان مراجعه می کنید و پس از دو روز استراحت و پیدا کردن علت و درمان، سوراخ شدگی ترمیم می شود.

3- کاهش حرکات جنین:

مطابق سن بارداری باید همیشه حرکات جنین را کنترل کنید. اوایل همون تلق و تلوقش کافیه. بعد میرسه به حرکات ضربه ای و از هفته های 33 و 34 احتمال اینکه حرکاتش کم شود، هست چون دیگه جا نداره حرکت کنه.

اگر خواستید چک کنید، مثلا یه نصف روز حواستون به حرکات بچه نبوده و بعدش خواستید بررسی کنید:

اگر تا دو ساعت از زمان شروع بررسی حرکت نکرد یه ماده قندی بخورید مثلا آب قند یا چهار تا خرما یا ... و به پهتوی چپتان دراز بکشید و یک ربع تا بیست دقیقه صبر کنید. باید یک الی دو حرکت داشته باشید. اگر نداشتید براین فرض می گیریم که خواب است ، بنا براین یک دست را سمت چپ و دست دیگر را سمت راست شکم می گذارید و یک کم شکم را به سمت چپ و یک کم به سمت راست میبرید و جنین را بیدار می کنید. و دوباره به پهلوی چپ می خوابید و صبر می کنید که حرکت کند.

اگر هیچ حرکتی را بعد از 45 دقیقه الی یک ساعت احساس نکردید. یه بررسی قلب جنین در همان روز انجام دهید. و اگر در بررسی قلب چند تا افت در ضربان قلب داشتیم یک بررسی سلامت جنین از طریق سونوگرافی باید انجام شود.

مدل حرکات جنین:

هفته نوزدهم، مثل یه حباب که می زیر دست می خواد بترکه، یا مثل نبض ولی تند تر از نبض خودتان، یا مثل ماهی که از دست لیز می خوره.

البته تعریفی برای حرکت نداریم . بعضی بچه ها پرحرکتند و بعضی ملایمند.

بچه کاملا در این سن می شنود و با صدای بلند ممکن است حرکاتش بیشتر شود و عکس العمل نشان دهد.

بچه ممکن است سکسکه کند و تکون های مرتب داشته باشد و این نشانه سلامتی اش است.



4- افزایش وزن ناگهانی از امروز به فردا همراه با ورم در دست و صورت و بدن بصورت ناگهانی و افزایش فشارخون:

حتما باید بررسی و علت معلوم شود چون ممکن است شروع مسمومیت حاملگی باشد. پس به دنبال این نباشید که بخورید و وزنتان را بالا ببرید که بچه هاتون تپل می شوند. چون عارضه روی خودتان ایجاد می شود.

همچنین دیابت حاملگی معمول و متداول و اذیت کننده است.

مسمومیت حاملگی وقتیست که ورم و فشار خون بالا و پروتئین در ادرار بالا باشد. یعنی مادر دیگه نمی تونه به بچه غذا و خون برسونه. و این هم برای مادر و هم بچه خطر ناک است.

ولی ورمی که مثلا در پاهاست با ستراحت خوب شود مسئله ای نیست. ولی ورمی که کل بدن رو بگیره مسئله است. و از سه ماهه دوم به بعد احتمالش بیشتر است.



5- درد هایی که بالای شکم رو می گیره و همراه میشود با حالت تهوع و استفراغ:

این می تونه یه عارضه کبدی باشه.

ولی حالت تهوع و استفراغ به تنهایی و بدون اینکه در اشتها خللی وارد کند تو ماههای آخر بارداری می تواند دوباره رخ دهد که علت آن فشار رحم به معده است.

نکته:

درد های زیر دنده ای طبیعی است. بیحسی مور مور شدن در مسیر دستها، خواب رفتگی همه طبیعی است و با ورزش های مناسب بالا نته ( البته تحت نظر مربی بارداری) کمتر می شود.

منبع: کلاسهای بارداری خانم فیروزه روستا
با تشکر از وبلاگ http://ghandeasal88.blogfa.com
=================================================================
دیابت -فشارخون -عفونت ادرای وزنان -تاری دید وسردرد مداوم - درد پریودی -سفت شدن نی نی وفشار اوردن اون به سمت پایین -حرکات زیاد نینی وکم نی نی هر دو خوب نیست لااقل بررسی کنید تا خیالتون راحت باشه - اندازه گیری طول سرویکس - اسهال مذاوم - سوزش ادرار گاهی مواقع اصلا سوزش نیست وهیچ علامتی نداریذ اما عفونت دارید پس حتما حداقل 2 بار یکی اول بارداری یکی ماه 6-7 تست کشت ادرار بدهید اگر مثبت باشه وداشته باشید جلوی کشت ادرار انتی بیوتیک موثر رو نوشته اگر نداشته باشید می نویسه هیچ گونه باکتری دیده نشد طبق کشت 24 ساعته من با وجود + بودن دکترم توجهی بهش نکرده بود برای همین شما حتما تمامی آزهاتون رو با دقت بررسی کنید یا به سایت نیلو ارسال کنید تا پاسخ بگیرد
اگر آب کیسه آب کم باشه بامصرف مایعات شیرین مثل دلستر وهندوانه آب آناناس پرتقال وآب هویج ومایعات فراوان وومایعات فراوان میشه جبران کرد حتما استراحت مطلق باشید و چک کردن حرکات نی نی دریکساعت باید حداقل 3 حرکت داشته باشد ....کلا هر مشکلی که پیش بیاد اگر تشخیص داده شود واگر شما هشیار باشید نسبت به علایم خطر از خیلی از وقایع میتوان پیشگیری کرد اینها علایم خطر هستند اما با وجود همه میشود به خوبی کنترل کرد ونی نی سالم به موقع به دنیا بیاد
اگر دیابت داشته باشید ابتدا رژیم داده میشوذ اگر موثر نبود انسولین تزریق میشود یه نمونه خواهرم که انسولین میزد وبا استراحت نی نی به موقع اومد
اگر فشار حاملگی باشد باید مواظب رژیم باشید
کلا استراحت برای زایمان زودرس بسیار موثر است خودمن هر موقع فعالیتم زیادتر بود انقباضاتم بیشتر میشد
اگر طول سرویکس کم شده باشد با آمپول پرولتون وقرص ایزوپرین واستراحت مطلق کمک شایانی میشود کرد
پس هر مشکلی راه حلی دارد فقط زمانی که بی توجه باشیم شاید باید نگران بود
باتشکر امیدوارم همه نی نی ها سالم باشن
لطفا اگر کسی اطلاعات دیگه ای داره اضافه کنه یا تجربه که کمک کننده است یا تو کلاس بارداری آموخته اید
باتشکر
بهشت من فاصله بین دو بازوان دخترم است
علایم زایمان زودرس:

*انقباضات منظم رحمی(۴ بار یا بیشتر در ساعت). گاهی این انقباضات بدون درد می باشد و فقط سفتی و فشرذگی در عضلات رحم ایجاد می شود.

*درد های شکمی مانند درد های دوران پریود

*افزایش و یا تغییر واضح در ترشحات واژینال و یا خونریزی واژینال

*پارگی کیسه آب و دفع مایع روشن از واژن

*درد و فشاردر قسمت انتهایی کمر

*احساس اینکه جنین در حال فشار به سمت پایین است

*تورم ناگهانی و یا شدید در پا , دست و صورت

*تغییر واضح در حرکت جنین

*تب, لرز ,استفراغ و سر درد شدید

*گاهی درد معده که به هیچ وجه برطرف نمی شود و گاهی همراه با اسهال می باشد

اگر حتی یکی از علایم را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید .

حال به بررسی علل زایمان زودرس میپردازیم :

1-یکی از مهم‌ترین علل ایجاد این دردها عفونت‌هایی است که در دوره بارداری رخ می‌دهد، به‌خصوص عفونت‌هایی که از راه واژن منتقل می‌شوند. این موارد می‌تواند مشکلاتی مانند تولد نوزاد نارس را برای مادر و جنین ایجاد کند

2-از دیگر عواملی که ممکن است باعث زایمان زودرس شود، افزایش درصد عضلات دهانه است که به‌صورت ژنتیکی برای برخی مادران پیش می‌آید. دهانه‌رحم بیش از 90 درصد از بافت‌های الاستیک تشکیل شده، بافت‌هایی مقاوم که تقریباً تنها 10 درصد آن عضله است. با‌وجود چنین شرایطی است که دهانه رحم در مقابل وزن جنین حفظ می‌شود، اما در شرایطی که درصد عضلات زیاد باشد با افزایش وزن جنین، توانایی حفظ آن وجود نداشته و همین مساله باعث خروج زودهنگام جنین می‌شود.

از دیگر علل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

سابقه زایمان زودرس پیشین

بدشکلی‌های رحمی

سابقه جراحی‌های شکمی

سقط‌های القا شده

زنان چندزا

دهانه رحم نارسا

عفونت‌ با تب بالا در بارداری

عفونت مثانه یا کلیه

کنده شدن جفت

پلی‌هیدر آمینوس (مایع آمنیون زیاد)

شروع خون‌ریزی قبل هفته 20 بارداری

استفاده از مواد مثل کوکایین و آمفتامین‌ها

خشونت‌های خانوادگی

سیگار بیش از 10 نخ در روز
استرس حتی پیش از بارداری هم خطرناک است

پژوهشگران تاکید کردند: به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این پژوهشگران هشدار دادند که زایمان پیش از موعد می‌تواند مشکلات بلند مدتی برای سلامت مادر و فرزند وی ایجاد کند.

این تحقیق نشان داده است: اگر مادران پیش از باردار شدن در خانواده با مرگ یا بیماری جدی و حاد یکی از اعضای خانواده یا بستگان خود مواجه شود، احتمال اینکه پس از بارداری نوزاد خود را پیش از موعد به دنیا بیاورد، بیشتر است.

بر اساس گزارش مجله �تولید مثل انسان�،‌این ارتباط بویژه در مادرانی که اتفاقات بد و ناگواری را در طول زندگی تجربه کرده‌اند، بسیار قوی‌تر است.



کارشناسان می‌گویند؛ ‌تاثیرات نامطلوبی که هورمونهای استرس بر روی رحم بر جای می‌گذارند می‌تواند علت این آسیب پذیری را توضیح دهد.

در این تحقیق اطلاعات ثبت شده از یک میلیون و 350 هزار مادر در دانمارک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

تا پیش از این محققان می‌دانستند که استرس در طول بارداری باعث زایمان زودرس می‌شود اما این تحقیق تاکید کرد که حتی قبل از باردار شدن نیز وجود استرس و تنش همین تاثیر را می‌تواند داشته باشد.

به گفته پژوهشگران؛ اگر این استرس شدید 37 هفته پیش از بارداری به فرد وارد شود 23 درصد و اگر 33 هفته قبل از بارداری اتفاق افتاد، 59 درصد احتمال زایمان پیش از موعد را افزایش می‌یابد.

بهترین راههای پیشگیری :

با کنترل بیماری‌های مادر و کنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می توان از تولد نوزاد نارس جلوگیری کرد، اما بعد از تولد نیز با استفاده از امکانات جدید پزشکی می‌توان نوزادان نارس را با بهترین کیفیت نگهداری کرد و در نتیجه از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد.

برای کاهش خطر زایمان نوزاد نارس نیز باید مورادی را رعایت کرد؛ مثلا در مورد مادران افسرده و مضطرب، اگر پزشک متخصص با این افراد گفتگو کند می‌تواند ترس و اضطراب آنها را به حداقل برساند. حمایت و نقش پدر نیز در کاهش این اضطراب‌ها و نگرانی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت بارداری، کنترل دقیق موارد این بیماری و پرهیز از تصمیم‌گیری شتاب‌زده برای ختم بارداری را در موارد خفیف پره‌اکلامپسی (نوعی مسمومیت بارداری) توصیه می‌کنیم.

برای درمان عفونت‌های دهان و دندان، توصیه می‌شود به دلیل اینکه سه ماهه اول بارداری حساسیت ویژه‌ای دارد و امکان عکس برداری و بی‌حسی نیست، در ماه‌های بعدی نیز درمان مشکلات دندانی بدون درد و با روش بی‌حسی امکان‌پذیر نیست، بهتر است زنان قبل از باردار شدن، توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و هرگونه درمانی را که لازم است، انجام دهند.

در مجموع شاید زایمان زودرس در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بارداری و زایمان باشد و سالانه صدها تحقیق در مورد علل و نحوه پیشگیری از آن انجام شود، اما هنوز بسیاری از سوالات در مورد زایمان زودرس همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند.
بهشت من فاصله بین دو بازوان دخترم است
سایت میترا مولایی:
مادر عزیز، اکنون که باردار شده اید باید به برخی نشانه ها بیشتر دقت کرده و علایمی را که به عنوان علایم خطر شناخته می شوند ، بهتر بشناسید. به محض مشاهده هر کدام از این علایم با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

1- خونریزی واژینال با یا بدون درد
بهتر است خونریزی و لکه بینی را در بارداری جدی بگیرید ، گرچه همه لکه بینی ها وخونریزی ها مهم نیستند، ولی در اغلب موارد خونریزی در سه ماهه اول می تواند نشانه ای از سقط و یا بارداری خارج از رحم باشد.خونریزی روشن و همراه با درد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر شما مبتلا به خونریزی و دردهای کرامپی شدید هستید ، احتمالا در معرض سقط هستید.اما دردهای تیز و واضح شبیه درد چاقو خوردگی و یک طرفه در زیر دل، به احتمال زیاد ،نشانه بارداری خارج از رحم است.عارضه ای جدی که با کاشته شدن جنین در جایی خارج از رحم ، مثلا در لوله های رحمی رخ می دهد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
با پزشک ویا مامایتان تماس بگیرید. او برای شما سونوگرافی در خواست می کند و پس از معاینه و آزمایشهای لازم، اقدامات لازم را برای شما انجام می دهد.
نکته اصلی: بسیاری از خونریزیها و لکه بینی ها در سه ماهه اول بدون مشکل خاصی برطرف می شوند ولی نباید آنها را به فراموشی بسپارید، بویژه وقتی همراه با خونریزی شدید، درد شدید یکطرفه و یا دردهای کرامپی و پیچشی باشند.

2- تهوع و استفراغ شدید
تهوع و استفراغ در بارداری مشکل شایعی است ولی گاهی آنچنان شدید می شود که باید آنرا جدی گرفت. تهوع و استفراغی که شما را از فعالیت روزانه بازدارد و موجب سرگیجه، کاهش وزن و از دست دادن مایعات بدن شود می تواند موجب اختلال در الکترولیتها شود و بنابراین خطرناک است.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
با پزشک ویا مامایتان تماس بگیرید. گاهی بستری شدن در بیمارستان ، ضروری می شود. ضمن اینکه داروهای موثر و کم خطری نیز برای این مشکل وجود دارند. اغلب خانمهای بارداری که تهوع و استفراغ دارند به زودی بهبود می یابند. ولی تهوع و استفراغ شدید علاوه بر اینکه می تواند نشانه ای از نوعی اختلال به نام حاملگی مولار باشد، باید به سرعت درمان شود.

3- تب شدید
تب بیش از 38 درجه سانتیگراد باید در بارداری جدی گرفته شود. خانمهای باردار بیش از سایر افراد در معرض برخی از بیماریهای عفونی از جمله انفلوانزا هستتند. ضمن اینکه تب بالا در هفته های اول بارداری می تواند موجب اختلال در لوله عصبی جنین و اختلال و ناهنجاری جنینی شود.
تبی که همراه با درد مفاصل و کهیرتظاهر کند؛ می تواند نشانه ای از بیماری سیتومگال، توکسوپلاسموز و یا پاروویروس باشد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
هر نوع تب را که همراه با علایم تنفسی، درد بدن ونشانه های شبیه آنفلوانزا ،کهیر و درد مفاصل باشد، به پزشک یا مامایتان گزارش کنید. به خاطر داشته باشید مهمترین اقدام اولیه، کاهش تب با دارویی مانند استامینوفن ساده است.

نکته مهم: زنان باردار بیشتر در معرض بستری شدن در بیمارستان، بخش مراقبتهای ویژه و مرگ ناشی از آنفلوانزا هستند. بنابراین واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا در زنان بارداری که در فاصله مهر تا اردیبهشت ماه باردار می شوند در هر کدام از سه ماهه های بارداری پیشنهاد می شود.

4- ترشحات واژینال و خارش
این علامت می تواند نشانه ای ازعفونتهای زنانه و یا بیماری آمیزشی قابل درمان باشد که در طی بارداری عوارض خطرناکتری دارند زیرا می توانند موجب زایمان زودرس و انتقال عفونت به جنین شوند.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
در اولین فرصت به پزشک یا مامایتان مراجعه کنید. زیرا درمان زودرس بهتر از تحمل عوارض است.

5- درد و سوزش هنگام دفع ادرار
این علامت می تواند نشانه ای ازعفونت مثانه و دستگاه ادراری باشد. عدم درمان این عفونتها، می تواند موجب بروز زایمان زودرس شود.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
درمان زودرس می تواند از بروز عفونت های شدیدتر و نیز زایمان زودرس پیشگیری کند.

6- درد و تورم یکطرفه ساق پا / سردرد شدید
این علامت می تواند نشانه ای از وجود یک لخته خون در مسیر رگی باشد.بارداری معمولا همراه با افزایش انعقادپذیری بیشتر خون است و زنان باردار بیشتر در معرض انعقاد خون در اندامهای انتهایی و مغز هستند. وجود لخته خون در مغز با سردرد شدید و در مسیر رگهای پا با قرمزی، درد و تورم یکطرفه ساق پا بروز می کند.سردرد همراه با تاری دید می تواند نشانه ای از افزایش فشار خون یا اختلال عروقی در مغز باشد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
در اولین فرصت با پزشکتان تماس بگیرید.زنانی که دچار سابقه ترومبوز و لخته شدن خون هستند باید به صورت پیشگیرانه و قبل از اقدام برای بارداری درمان شوند.

7- تشدید بیماریهای زمینه ای دربارداری
زنان بارداری که مبتلا به بیماریهای زمینه ای مانند بیماریهای تیروئید، دیابت و فشار خون بالا، لوپوس و آسم هستند، باید در مورد هر گونه تغییری در نشانه های بیماریشان حساستر باشند.اگر بیماریهای زمینه ای شما تشدید شوند ویا تحت کنترل نباشند ممکن است بارداری شما با مخاطراتی همراه شود مثلا افزایش و یا کاهش هورمونهای تیروئید می تواند احتمال سقط را افزایش دهد ویا افزایش قند خون می تواند شما را در معرض بروز سقط و ناهنجاریهای جنینی قرار دهد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
هر نوع تشدید علایم باید به عنوان یک نشانه خطر در نظر گرفته شده و در اولین فرصت برای درمان آن اقدام شود.
به خاطر داشته باشید اغلب زنان، بارداری کم خطری را پشت سر می گذارند بنابراین از بارداریتان لذت ببرید. استرس زیاد برای شما خطرناک است. بنابراین با ویزیتهای کافی در طی بارداری، تغذیه مناسب و استراحت کافی و دریافت مکملهای ویتامین در طی بارداری، از سلامت بارداریتان اطمینان کسب کنید.
بهشت من فاصله بین دو بازوان دخترم است

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥

من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود. بیا اینم لینکش

ایشالا مشکلت حل میشه 💕🌷

2720

علایم زایمان زودرس:

*انقباضات منظم رحمی(۴ بار یا بیشتر در ساعت). گاهی این انقباضات بدون درد می باشد و فقط سفتی و فشرذگی در عضلات رحم ایجاد می شود.

*درد های شکمی مانند درد های دوران پریود

*افزایش و یا تغییر واضح در ترشحات واژینال و یا خونریزی واژینال

*پارگی کیسه آب و دفع مایع روشن از واژن

*درد و فشاردر قسمت انتهایی کمر

*احساس اینکه جنین در حال فشار به سمت پایین است

*تورم ناگهانی و یا شدید در پا , دست و صورت

*تغییر واضح در حرکت جنین

*تب, لرز ,استفراغ و سر درد شدید

*گاهی درد معده که به هیچ وجه برطرف نمی شود و گاهی همراه با اسهال می باشد

اگر حتی یکی از علایم را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید

و همچنین:

به پهلو دراز بکشید و ۳-۲ لیوان آب بنوشید!!

دو روش تشخیصی برای کسانی که ریسک بیشتری از نظر زایمان زودرس دارند وجود دارد:

*معاینه و اندازه گیری طول دهانه رحم توسط پزشک

*اندازه گیری پروتیین فیبرونکتین در ترشحات رحم و واژن

(پروتیین فیبرونکتین پروتئینی است که توسط غشای جنین ترشح می شود)
بهشت من فاصله بین دو بازوان دخترم است
.علایم خطر در حاملگی
بسیاری از خانمها حاملگی نرمال دارند ولی دانستن علایم هشدار در حاملگی مهم است.


اگر شما هر کدام از علایم زیر را داشتید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید


1. vaginal bleeding ,خونریزی :احتمال سقط, کندگی جفت و جفت سر راهی وجود دارد

2.درد مداوم شکم و لگن وهمچنین درد در هنگام لمس یا فشار دادن شکم .(احتمال سقط وحاملگی خارج رحم )
*حاملگی خارج رحم معمولا در هفته 6 تا 16 علامت دار می شود

3.کمر درد مداوم وشدید که می تواند از علایم سقط یا زایمان زود رس باشد

4.لیک مایع آمنیوتیک باز هم می تواند از علایم سقط یا زایمان زودرس باشد
ولی توجه داشته باشید گاهی نشت ادرار ویا ترشحات آبکی ممکن است با مایع آمنیوتیک اشتباه شود

5. تورم دستها و صورت
می تواند علامتی از افزایش فشار خون باشد
6. سردرد شدید و تاری دید: علامتی از افزایش فشار خون

7.انقباضات منظم رحم زیر 37 هفته می تواند علامتی از زایمان زودرس باشد

8. توقف حرکات جنین
می تواند علامتی از تحت فشار بودن جنین و یا مرگ جنین باشد
*گاهی جفت که در سطح قدامی قرار میگیرد حرکات جنین واضح نیست ولی به هر حال به پزشک اطلاع دهید
به طور طبیعی جنین 3 تا 5 بار در ساعت حرکت می کند

برای تشویق کردن جنین به حرکت :
1. مایع شیرینی بخورید و به پهلو دراز بکشید
2. به پشت خوابیده پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و ریلاکس باشید

اگر با این ترفند ها جنین حرکت نکرد به پزشک مراجعه کنید


9. تب بالاتر از 38,1 درجه سانتی گراد یا 100.5 فارینهایت را اطلاع دهید

10. استفراغ و تهوع شدید و مداوم که باعث کاهش وزن و کم آبی شود را نیز اطلاع دهید.
بهشت من فاصله بین دو بازوان دخترم است
سلام مانلیی
منم دخترمو دو هفته ی قبل توی 6 ماهگی از دست دادم
زایمان زودرس گرفتم با وجود سرکلاژ کیسه ی آبم اومده بود توی واژنم
از ماه 5 همش شکمم سفت بود ایزوپرینم مصرف میکردم
همه ی این مطالبی که گفتی واقعا به درد خانمای باردار میخوره
امیدوارم بخونن و استفاده کنن
برای شادی روح پدر عزیزم یه صلوات میفرستین ... ممنون
2714
سلام مانیلی جون
نوشته هاتو توی تاپیکم خوندم ممنون از همدردیت
میتونم بپرسم شما چرا طبیعی بچه رو بدنیا نیاوردین؟و اینکه دکتر بهتون نگفته چند وقت بعد میتونین مجدد اقدام به بارداری کنین؟دکتر بهم من گفت دوماه بعد میتونی اقدام کنی,دیگه من جونی برام نمونده
نظر من در مورد اینکه آیا تحت نظر 2تا دکتر بودن خوبه یا نه باید بگم نه
آخه میدونی من به خاطر کار همسرم شهرستان زندگی میکنم هم اینجا تحت نظر بودم و هم با دکتر تهران تلفنی صحبت میکردم
متاسفانه این دو دکتر اصلا باهم مچ نبودن
دکتر اینجا بهم گفت دوهفته یکبار آمپول پرولوتونو برای جلوگیری از زایمان زودرس بزن منتها تهران قویا این نظرو رد میکرد
در مورد عفونت ادرار هم دکتر اینجا میگفت نداری دکتر تهران میگفت داری
خلاصه من زایمان زودرس گرفتمو خیال اونا هم راحت شد
برای شادی روح پدر عزیزم یه صلوات میفرستین ... ممنون
مانیلی نوشته هات عین حقیقت مخصوصا
اندازه گیری پروتیین فیبرونکتین در ترشحات رحم و واژن

(پروتیین فیبرونکتین پروتئینی است که توسط غشای جنین ترشح می شود
برای شادی روح پدر عزیزم یه صلوات میفرستین ... ممنون
فرشته جون دکتر من پولکی بود اصلا هیچ بیماریو طبیعی زایمان نمیکنه در ثانی چون بچه نارسه من احتمال میدم به دنیا اومدنش سختر باشه وریسکه طبیعی زایمان کرد واسه نی نی آخه ریه هاشون کامل نیس
اما من چون سزارین بودم 6 ماه بعد شما همون 2 ماه کافیه البته 70 روز طول میکشه که رحم جمع بشه اما مال شما که نینی 6 ماه بوده همون 2 ماه کافیه درضمن من بعد دوماه که سونو دادم رحمم جمع شده بود دکی می گفت کاش طبیعی بودی الان اقدام میکردی بازم خداروشکر که طبیعی زایمان کردی منم سر 28 روز بعد از زایمان بعد لکه بینی یهو خون ریزی شدید شروع شد که دکی گفت سر 28 پری شدی
راستی حتما آهن استفادکن من فیفول میخورم البته تا قبل بارداری بخور بعدش نه دیگه چون واسه نی نی ضرر داره
عزیزم ادامه بده چرا که نه ؟قوی باش
من تو این 6 ماه که نمی تونستم اقدام کنم خیلی روحیه ام خراب بود اما الان این ماه خیلی بهترم توام عزیزم زمانی که اقدام کنی امیدت زیاد میشه نترس قوی باش ویه دکتر خوب که متخصص حاملگی های پرخطره رو پیداکن امیدت به خدا آمپولم میزنی تازه فکر کن این دفه تا ماه 6 رحمت کش اومده دفعه بعدم حذاقل آمپول ریه بزنی صد درصد میمونه حتی اگر شش ماهه بیاد البته حتی ممکنه تا40 هفته هم بمونه بعد با آمپول فشار بیاد از خدا هیچ چیز بعید نیست فقط تو به خودش تکیه کن وقوی بودنتو ثابت کن عزیزم
راستی من اگر یکی میگفت داری یکی میگفت نداری یکی میگفت لازمه یکی می گفت نیست اونی که می گفت داری رو ولازمه رو قبول میکردم وحتما دارو مصرف میکردم جانب احتیاط رو می گرفتم
کاری نداشتم کدوم دکتر معروفتره چون چوب دکتر معروفو خوردم بد جور .....
عزیزم این بار حتما هفته 24 آمپول بتا واسه ریه بزن چون اگر ریه کامل باشه واکسیژن برسه همه اندامها خوب کار میکنند وبچه سالم میمونه شک نکن ودرضمن اگر دکتر دستور نداد برو پیش چند تا دیگه شک نکن اینقدر اصرار کن تا بزنه
درضمن آمپول ریه مشکلی که نداره خیلیم خوبه
بهشت من فاصله بین دو بازوان دخترم است
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687