موضوع بحث

مضرات نگاه کردن تلویزیون برای کودکان زیر 3 سال

1392/02/30 11:53 1
موضوع بحث: مضرات نگاه کردن تلویزیون برای کودکان زیر 3 سال
تو یک تاپیک راجع به مضرات نگاه گردن تلویزیون برای کودکان صحبت شده بود ، من دو تا تحقیق پیدا کردم ، نمی دونم این تحقیقات با اون شنیده ام که تو تلویزیون راجع به سرعت پخش تصاویر و اینکه کودکان نمی تونند چنین تصاویری رو تجزیه ، تحلیل کنند و چه مضراتی داره براشون یک هست یا نه
****************************
1- کودکان زیر 2 سال نباید تلویزیون تماشا کنند

خبرگزاری فارس: تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال اثرات منفی بسیاری دارد؛ از این رو تماشای آن برای این کودکان توصیه نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، تماشای تلویزیون در سنین پایین می‌تواند باعث تأخیر در تکلم کودکان و چاقی شود و بر توانایی تمرکز کودکان تأثیر بگذارد.
بر اساس پیش‌نویس راهبردی دولت استرالیا، کودکان 2 تا 5 ساله نباید بیش از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا کنند.
طبق آمار در این کشور، نوزادان 4 ماهه به طور متوسط 44 دقیقه در روز تلویزیون تماشا می‌کنند و کودکان زیر 4 سال حداقل 3 ساعت در روز را در برابر صفحه تلویزیون می‌گذرانند؛ هم‌اکنون 6 تا 8 درصد دانش‌آموزان استرالیایی چاق هستند.
بر اساس تحقیقات اخیر، بهتر است کودکان زیر 2 سال تلویزیون و هیچگونه رسانه الکترونیک از جمله رایانه و بازی‌های الکترونیک را تماشا نکنند.
مدت نمایش این برنامه‌ها ممکن است زمانی را که کودکان باید به بازی، ارتباط اجتماعی با دیگران و شانس برای بهبود زبان خود اختصاص دهند، کاهش دهد؛ همچنین ممکن است رشد حرکات کامل چشم و مدت زمان تمرکز آنها را کاهش دهد.
**********************************************
2-تماشای تلویزیون برای کودکان زیر سه سال مضر است

ICTPRESS- نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد دیدن برنامه های تلویزیونی حتی برنامه های آموزشی برای کودکان زیر سه سال مضر است و آنها را از یادگیری بسیاری مهارت ها بازمی دارد .

به گزارش ICTPRESS به نقل از شینهوا ، تحقیقات صورت گرفته از جانب "ماری ایوانس" یکی از محققان مرکز سلامتی کودکان در بوستون بر روی 800 کودک زیر سه سال نشان می دهد هر چه کودکان در این دوره بیشتر تلویزیون تماشا کنند کمتر در مهارت های گفتاری و حرکتی توانایی دارند .
گزارش ها حاکی است طبق این تحقیق اغلب کودکان در این سن حداقل روزانه 2/1 ساعت تلویزیون تماشا می کنند که هر چه این زمان در مورد یک کودک بیشتر باشد رشد او در مهارت های رفتاری ، حرکتی و گفتاری کمتر است .
گفتنی است در این تحقیق به نقش مادر در این روند نیز اشاره شده و آمده است : در صورتی که کودکان روزانه مدت زمان بیشتری را با مادر و برقراری ارتباط رفتاری و گفتاری با وی بگذراند کمتر تحت تاثیر تلویزیون قرار می گیرد و توانایی هایشان بیشتر رشد می کند .
تبلیغات تلویزیونی در برنامه های تلویزیونی کودکان

Television advertising on childrens television programming






آیا در دنیا در برنامه کودک از تبلیغات بازرگانی استفاده می شود؟


علی‌پور: منظور شما از تبلیغات بازرگانی چیست؟ در دنیای امروز به چند صورت تبلیغات می شود اول در میان برنامه‌ها همین چیزی که ما به عنوان تبلیغات بازرگانی می شناسیم. دوم به صورت استفاده در دکور همین چیزی که در برنامه آشپزی برنامه خانواده مد شده است و سوم به صورت اهدای جایزه و اعلام شرکت اسپانسر. البته تبلیغات اسپانسرها گاه به صورت گوشه نویس نیز دیده می شود.

اما اول اینکه در دنیا نه تهیه کنندگان و برنامه سازان و نه مسئولین شبکه‌ها، هیچ یک از افزایش میزان تبلیغات در بخش کودکان در سنین پایین تر از آن حمایت نمی‌کنند.

دوم اینکه تبلیغات به صورت پیام بازرگانی بسیار نادر است زیرا که برنامه کودک مخاطب پول خرج کن ندارد و به همین دلیل شرکت بنز یا بانک‌های بزرگ، تبلیغات خود را در این ساعت پخش نمی کنند. و اصلا صلاح هم نیست چیزی که مربوط به کودک نیست در میان برنامه کودک پخش شود و آن چیزی که پخش می شود مایحتاج کودک است که بیشتر جنبه تهییج کودک را دارد و نیز آن چیز نباید مضر هم باشد که حتی کشوری مثل انگلستان با دارا بودن 11 شبکه کودک، در نوامبر سال 2006، دفتر ارتباطات(Ofcm) انگلستان که بر رسانه‌ها و ارتباطات در این کشور نظارت دارد، قوانینی جدیدی را اعلام کرد که بر اساس این قوانین، تبلیغ محصولات و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی با چربی، شکر و نمک بالا(HFSS) در تولیدات کودکانه ممنوع شد. هر چند که ضرر ده باشد چون خود Ofcom تخمین زده است که میزان سود به دست آمده تولیدکنندگان بر اثر این قانون از 39 میلیون دلار سالانه تا 23 میلیون دلار در سال کاهش خواهد یافت.یعنی در اینصورت شبکه های دولتی تا 0.7 درصد سود خود را از دست می‌دهند. و کانال‌های ماهواره ای و کابلی بخش تولیدات کودکان و نوجوانان هم تا 8.8% از سودهای خود را از دست خواهند داد؛ این میزان کاهش در شبکه‌ها تا 15درصد هم می‌تواند افزایش یابد. خوب پس دیگر تبلیغ ماکارونی، چیپس، نوشابه، انواع سس و محصولات مشابه نباید در میان برنامه کودک پخش شود چه برسد به تبلیغ به صورت حضور یکساعته مثل آنچه که در برنامه فتیله‌ها شاهد بودیم که تمام برنامه تبلیغ زرماکارون و نحوه پخت آن بود. البته شبکه‌های خصوصی شاید بخواهند چنین کاری انجام دهند ولی همانطور که گفته شد قوانین سخت آفکام که برای همه رسانه‌های انگلیسی زبان واجب است با وجود ضرر 8.8درصدی این شبکه‌ها مانع اینکار شده است پس دیگر شبکه‌ای که وابسته به بودجه دولتی اصلا فکر کردن به آن هم برایش گناه است.

اما نسبت به تبلیغ به صورت اهدای هدیه و دادن جوایز نقدی از سوی اسپانسر نیز باید دقت شود که آن شرکت قرابتی با مایحتاج کودک داشته باشد. البته در کشور استرالیا قوانین بسیار سختی در این رابطه وجود دارد. مثلا در CTS9 قوانین و محدودیت‌های مربوط به جوایز و هدایایی که می‌توان به شرکت کنندگان در برنامه‌ها داد، آمده است که این قوانین در بخش گروه سنی پیش از دبستان در مقایسه با گروه کودکان، بسیار سختگیرانه تر است. در برنامه‌های کودکان که در آن‌ها هدیه و یا جایزه ای به شرکت کنندگان داده می‌شود، مجری برنامه نباید نام برند کالا و محصول را ذکر کند و همچنین حق ندارد قیمت آن را عنوان کند. توضیحاتی که مجری راجع به جایزه می‌دهد، باید تنها راجع به ویژگی‌های جایزه باشد و در جهتی باشد که نشان دهد جایزه اعطایی چه وسیله ای است. این قوانین فقط به خاطر صیانت از حریم کودک وضع شده است.


ادامه در وبلاگ http://sargroup.blogfa.com/post/34
ارسال پاسخ و نظر شما