2703
2553

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥 

من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود و حتی توی تعطیلی های عید هم هستن. 

بیا اینم لینکش ایشالا مشکلت حل میشه 💕🌷

میگرن یکی از انواع سردرد است که اگر گریبانگیرتان شود، آن قدر آزارتان می دهد که گاهی از شدت درد، شما را به تهوع و استفراغ دچار می کند. سردردهای میگرنی معمولا در نور و روشنایی تشدید و در تاریکی تخفیف پیدا می کنند. برای آشنایی بیشتر با این سردرد شایع، گفتگویی داشته ایم با دکتر محمدرضا قینی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، که پیش روی شماست....

? آقای دکتر! چرا نور و روشنایی، سردرد های میگرنی را تشدید می کند؟

ـ دلیل این پدیده، حساسیت پذیری قشر پس سری (اکسی پیتال) نسبت به نور است. شاید برای تان جالب باشد که بدانید اگر فردی نابینا باشد، این حساسیت دیگر وجود نخواهد داشت.

? بنابراین میگرن باید روزها بیشتر به سراغ ما بیاید تا شب ها؟

ـ همین طور است! میگرن معمولا در اوایل صبح یا در طول روز با درد شدید و بی امان در یک طرف سر آغاز می شود و ممکن است به تدریج تمام سر را درگیر کند. این سردرد معمولا در عرض چند دقیقه یا یکی دو ساعت به اوج خود می رسد و تا ساعت ها یا حتی دو روز در صورت عدم درمان، به طول می انجامد.

? چه عللی باعث بروز و تشدید میگرن می شوند؟

ـ بی خوابی و گرسنگی از مهم ترین علل بروز میگرن هستند و خواب باعث بهبود علایم و نشانه های آن می شود. تکرر حملات ممکن است از هر روزی تا اتفاقی متغیر باشد. همچنین همان طور که می دانید حملات میگرن می تواند با تهوع و گاهی استفراغ توام باشد.

? چه اتفاقی در مغز می افتد که میگرن بروز می کند؟

ـ این سردردها با نوعی عدم تعادل میان سروتونین و سایر مواد شیمیایی مغز در ارتباط هستند. سروتونین، وظیفه تنظیم پیام های درد را که از طریق مسیر عصب سه قلو (یکی از مسیرهای عمده درد) عبور می کنند، بر عهده دارد.

? گاهی اوقات که دچار میگرن می شویم هاله ای از نور می بینیم یا جلوی چشم مان برق می زند؛ دلیل آن چیست؟

ـ فلاش زدن نور جلوی چشمان فردی که دچار میگرن است به دلیل تغییرات حاصل از فعالیت نور آدرنالین است که بسیاری از بیماران درست قبل از آغاز سردرد دچار آن می شوند. در طول سردرد، سطح سروتونین مغز کاهش می یابد و این موضوع باعث آزاد شدن موادی موسوم به پپتیدهای عصبی از عصب سه قلو می شود که به سمت پوشش بیرون مغز شما حرکت می کنند. در اینجا این مواد باعث اتساع و پرخونی عروق می شوند که سردرد را در پی خواهد داشت.

? آیا میگرن ها هم انواع و اقسام دارد؟

ـ بله؛ در میگرن کلاسیک یا سنتی، برخی افراد ? تا ?? دقیقه پیش از شروع سردرد نوعی هشدار عصبی دریافت می کنند. این هشدار که به آن جرقه های نورانی می گویند، ممکن است شامل فلاش زدن، خطوط زیک زاک مانندی با نور خیره کننده، نقاط کوری که آرام آرام وسیع تر می شوند و سرگیجه باشند. ممکن است دچار نوعی احساس کرختی در یک طرف بدن هم بشوید. بعضا نشانه هایی مثل ضعف عضلانی یا کرختی به تدریج فزاینده صورت یا یک دست یا پا، مورمور شدن و بی حسی لب ها یا مشکل تکلم یا ورزش هم مشاهده می شوند. البته به ندرت این نشانه ها بر جای می مانند که علت آن احتمالا یک سکته مغزی است. گروه دوم میگرن ها تدریجا و بدون نشانه هشدار دهنده مشخصی روی می دهد. افراد مبتلا چند ساعت قبل از بروز سردرد، ممکن است شاد و شنگول و پرانرژی باشند، حریص به خوردن شیرینی، خواب آلود، تحریک پذیر یا افسرده باشند. از این موارد گاهی به عنوان نشانه های شوم یاد می شود. سردرد معمولا طی چند دقیقه یا کمی بیشتر، به اوج شدت خود می رسد.

? آیا نوع تغذیه ما هم در بروز سردردهای میگرنی موثر است؟

ـ ببینید؛ افرادی که میگرن دارند معمولا بنا به تجربه خودشان، برخی غذاها را نمی خورند تا دچار میگرن نشوند اما باید گفت که هنوز تحقیق تاییدشده ای برای اثبات مصرف غذاهای خاص مشاهده نشده است.

? ولی خیلی از میگرنی ها می گویند که با مصرف شکلات، شیر، جگر مرغ و پنیر کهنه دچار حملات سردرد می شوند.

ـ خب، اگر خود بیمار تجربه مصرف این مواد را دارد و واقعا دچار سردرد می شود، می تواند آن ماده غذایی را مصرف نکند.

? میگرن از کی شروع می شود؟

ـ معمولا از دوران کودکی شروع می شود و با افزایش سن کمتر می شود. در بیش از نیمی از همه موارد، سابقه خانوادگی میگرن وجود دارد. همچنین احتمال بروز این نوع سردرد در زنان چند برابر مردان است.

? خانم های باردار هم همین طور؟

ـ نه، در دوران بارداری کمتر مشاهده می شود.

? راست است که می گویند میگرن آخر هفته ها بیشتر به سراغ آدم می آید؟!

ـ خب، علل زیست شناختی میگرن هنوز مشخص نشده اما بسیاری از محرک ها شناسایی شده است. یک دوره کار سخت و به دنبال آن استراحت، می تواند به میگرن آخر هفته منجر شود. دربرخی از افراد هم فشار عصبی، نوسانات هورمونی در خلال قاعدگی، گرسنگی و استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری می تواند باعث سردرد میگرنی شود.

? چه طور می توانیم بفهمیم که سردردمان میگرنی است؟

ـ اگر دچار میگرنی با نشانه های هشدار دهنده یا سابقه خانوادگی از این نوع سردرد باشید، تشخیص آن سخت نیست اما اگر سردردهای شما فاقد چنین خصیصه هایی باشد و به تازگی گریبان شما را گرفته است برای جستجوی علل دیگری مانند تومور، آنوریسم (نازکی جدار رگ) یا دیگر اختلالات ساختاری نیاز به یک سری آزمایش دارید.

? و چه طور درمان می شود؟

ـ داروهایی که می توانند به درمان میگرن کمک کنند، به دو دسته کلی تقسیم می شوند. آنهایی که درد را هنگام شروع سرکوب کرده یا کاهش می دهند و آنهایی که حملات را کاهش داده یا از وقوع آنها جلوگیری می کنند. داروهایی موسوم به بتابلاکرها، داروهای ضدتشنج و داروهای مسکن مثل ایندومتاسین در درمان میگرن موثر هستند. گاهی اوقات نیز برای پیشگیری از میگرن باید دارو مصرف کرد. البته اگر از مسکن های یاد شده بدون تجویز پزشک استفاده کنید، ممکن است مقدمات عارضه ای موسوم به سردردهای برگشتی را در خودتان فراهم کنید، هر چند این داروها موقتا سردرد شما را تسکین می دهند اما بدن شما به تدریج به آنها عادت می کند و نتیجه آن تشدید سردردها یا بیشتر شدن دفعات آن می شود.

? ? توصیه به میگرنی ها

?) اگر می دانید که برخی از غذاها، باعث حمله میگرن در شما می شوند از آنها اجتناب کنید. در برخی از افراد حفظ یک برنامه خواب منظم، از جمله در روزهای آخر هفته به کاهش یا پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک می کند.

?) ورزش آیروبیک (حرکات موزون) در حدود ?? دقیقه در اغلب روزهای هفته، تنش های عصبی، عضلانی را کاهش داده و قادر است از بروز حملات میگرن در برخی از افراد جلوگیری کند. حواس تان باشد که بدن تان را به تدریج گرم کنید زیرا ورزش های ناگهانی و شدید ممکن است باعث سردرد شوند.

?) اگر گمان می کنید میگرن شما با مصرف داروهایی مثل قرص های جلوگیری از بارداری یا ترکیبات هورمونی در ارتباط است قطع مصرف آنها را مدنظر قراردهید. این داروها حاوی هورمون استروژن هستند که می تواند به سردرد منجر شود یا به نوعی در ایجاد آن دخالت کند.

?) اگر سردردهای شما مکرر است، برای شناسایی محرک های آن بهتر است خاطرات روزانه خود را در دفتری یادداشت کنید. در این دفترچه زمان شروع سردردها، چیزهایی که تا ?? ساعت قبل از آن مصرف کرده اید، نوع احساس خود از سردرد و کاری که هنگام شروع سردرد انجام می دادید، هرگونه استرس غیرمعمول، مدتی که سردرد طول کشیده و چیزی که باعث رفع آن شده است را ذکر کنید. شما می توانید به اتفاق پزشک خود از این دفترچه برای کمک به مرور علایم و نشانه های سردرد نیز استفاده کنید.
2456
سلام. وای منم الان یک ساله سردردهای میگرن امونمو بریده. همه جور دوا درمونی هم کردم. فایده نداشته. فقط بعضی وقتها که شروعش خونه باشم و بتونم سنبلاتی دم کنم بخورم یک جورایی نجات پیدا می کنم. الان هم مشکل دارم با انکه اگه بار دار بشم باید چه کار کنم؟! می ترسم میگرن داغونم کنه و به خاططر نی نی نتونم سنبلاتی بخورم.
سلام بچه ها عیدتون با تاخیر مبارک
من مسافرت بودم جاتون خالی تو این یه هفته سردرد نشدم اما دیروز که برگشتم اولین ضربه هاش رو زد که ریلیف خوردم و امروز بهترم فکر کنم به تهران حساسیت دارم
فندق جون مرسی از مطالب مفیدت
ممول تو چطوری؟
خداوندا خداوندا قرارم باش یارم باش جهان تاریکی محض است می ترسم کنارم باش
بچه ها من با بارداری میگرنم ناپدید شده خدا رو شکر. نگران بارداری نباشید اکثر سردردهای میگرنی با بارداری از بین میرن. ولی یه دسته هم تشدید میشه. من از حالا غصه اینو دارم بعد از زایمان با بی خوابی های شبانه سردردم به کجا می رسه؟!؟!؟!؟!؟
2714
گلناز خوش گذشت خانومی ؟ خدارو شکر که سردرد نداشتی منم خوبم دو سه روز پیش سردرد گرفتم ریزاتریپتانمو خوردم خوب شدم الانم شکر خوبم گرچه منتظر پری هستم کلی هم طبق معمول عقب انداختم و می ترسم سردرد بگیرم چون سردردهای من بیشترش هورمونیه

فندق جون چی شد بالا خره پری شدی یا همون یه روز لکه بینی بود شاید بسلامتی بارداری؟
زمانی که خاطره هایت از امیدهایت قوی تر شد، پیر شدنت شروع می شود.
جات خالی ممول جونم مسافرت خوب بود همین که سردرد نشدم خیلی خوب بود
البته منم روز 3 و 4 پری سردرد میشم همیشه
تو بارداری سر درد کم میشه البته تجربه من اینطور بود از ماه 5 که کلا قطع شد یادم نیست بعد زایمانم چه قدر طول کشید تا برگشت اما دوباره اومد دیگه
منم قبل بارداری عقب مینداختم اما از وقتی دخترم رو از شیر گرفتم خیلی شکر خدا بهتر شده من تخمدانم کیست داشت واسه همون عقب مینداختم حتی وقتی حامله هم شدم یه کیست تو تخمدانم بود که دکتر گفت چون کوچیکه خودبخود از بین میره تخمدان پلی کیستیک هم شنیدم تو سردرد بی تاثیر نیست تو هم کیست داری که عقب میندازی؟
من با کلومیفن باردار شدم به خاطر همین تنبلی تخمدان
خداوندا خداوندا قرارم باش یارم باش جهان تاریکی محض است می ترسم کنارم باش
ممول جان شما هم دعا کن بعد زایمان زود سردرده برنگردههههههههههههه انشالله شما هم از اون خوش شانس هایی. ههههههه من هیچوقت نمی تونستم موهامو دم اسبی حتی ببندم یا گیره بزنم. الان می بندم و سردرد هم نمیشم!
سلام دوستان عزیزم . منم چندین وقته با اجازه تاپیکتون رو می خونم . شبها که از سرکار برمی‌گردم فقط میخونم . انگار یک جورایی دیگه دوستتون شدم :)
منم میگرن دارم . اما باهاش زندگی میکنم و نفس میکشم . از هیچ چیز نترسید چون به شما غلبه میکنه . منم قبل از بارداری واقعا می‌ترسیدم که اگر باردار بشم چه کار کنم تازه اون زمان من قرص نوافن و ایندرال می خوردم ولی بازهم می ترسیدم تا اینکه باردار شدم نمی گم درد نداشتم چرا د اشتم اما دفعاتش کمتر شده بود و این رو میگم دردهای بدتری سراغم اومد که داغونم کرد و همه اینها بخاطر ترسی بود که داشتم نه به خاطر میگرن . اصلا دوست ندارم از سنگ کلیه و سرگیجه های شدیدم و ... در بارداری بگم اما این رو بگم که خودم این دردها رو جذب کردم حتی از افسردگی مختصری که قبلا گرفته بودم می ترسیدم و سرم اومد به طور خیلی شدیدتر . اصلا نمی خوام نگرانتون کنم . فقط خواهرانه می گم قوی باشید از درد نترسید تا کمتر سراغتون بیاد . منم دیگه اون آدم قبلی نیستم خیلی تغییر کردم قبلا از سردرد زیاد سرم رو به دیوار می کوبیدم اما حالا بهش لبخند میزنم و میگم ما باهم دوستیم . این همه آرامش رو از یوگا یاد گرفتم . اگر هر سوال و کمکی هم خواستید من در خدمت هستم دوستان عزیزم
دوستتون دارم :)
گلنازی باید برم آزمایش بدم قبلا کیست داشتم بهم یاسمین دادن ولی واسه میگرنم سمه این قرصها
الان یه چهار ماهیه پری هام شده ٣٤ - ٣٥ روزه تازه گاهی اوقات یک روز وسط دوره لکه بینی هم دارم معمولا موقع تخمک گذاریم این هفته آخر کارمه بعدش میرم سونوگرافی و آزمایش خون واسه چک کردن هورمونهام میخوام همینجوری برم آزمایشگاه خودم بگم بنویسه همه هورمونهارو

ایشالا کارلی جون خوشحالم که برای تو هم همینطور بوده

رز جونم موقع بارداری ایندرال که نمیخوردی ؟ من الا ن غصه گرفتتم که باید کم کنم الان صبح ١٠ میخورم شبها ٢٠ ولی متاسفانه سه سال میخورم و قلبم عادت کرده کلا تپش دارم میخوام بدونم کلا باید قطع کنم ایندرالو زودتر قبل اقدام آره ؟
زمانی که خاطره هایت از امیدهایت قوی تر شد، پیر شدنت شروع می شود.
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687