2733
2739
عنوان

پوست کودکان

1075 بازدید | 3 پست
چرا پوست کودکان حساس است؟
برخلاف آنچه بسیاری از افراد گمان می‌کنند، پوست کودکان چند ساعت یا چند روز بعد از تولد کاملا تکامل پیدا می‌کند و دقیقا مانند پوست یک فرد بالغ کار می‌کند جز در 3 مورد. مورد اول ملانوسیت‌ها یعنی سلول‌های تولید ملانین است که از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کنند.

مورد دوم سیستم عروقی پوستی است که هنوز تکامل پیدا نکرده‌ است و مورد سوم رطوبت است که چون هنوز پوست کودکان نمی‌تواند به اندازه کافی عرق تولید کند در نتیجه پوست به اندازه کافی مرطوب نمی‌شود.اما اینکه چرا گفته می‌شود پوست کودکان لطیف و حساس است برای آنکه پوست کودک و به ویژه نوزادان بیش از یک فرد بالغ به نسبت وزن به بدن در معرض آسیب است.

به همین دلیل موادی که با پوست در ارتباط‌اند و نواحی‌ای از بدن که با بیرون ارتباط پیدا می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد چون مکانیسم‌ سم‌زدایی و کلیه‌ها به اندازه یک فرد بالغ در نوزادان کامل نیست و ممکن است بدن به راحتی سموم و مواد آلرژی‌زا را به خود جذب کند.

- آیا برخی نقاط بیش از سایر نقاط پوست، حساس است؟بله.
قطر اپیدرم در برخی قسمت‌های بدن به ویژه پلک‌ها و بیضه نازک‌تر است. از سوی دیگر در کودکان باتکس به دلیل تماسی تدریجی با ترکیبات محرک ادرار و مدفوع و یک محیط گرم و مرطوب بیشتر در معرض آسیب است. وقتی پوست یک کودک تحریک شده و می‌سوزد راه برای ورود مولکول‌های شیمیایی و آلودگی‌ها باز می‌شود.

- آیا استفاده از شوینده‌ها کار صحیحی است؟
استفاده از هر نوع شوینده‌ای برای کودکان نارس کار اشتباهی است اما برای کودکان عادی استفاده از محصولاتی کهPH خنثی دارند توصیه می‌شود.
. شامپوها و صابون‌هایی کهPH قلیایی دارند می‌توانند سبب پاک شدن چربی محافظتی روی پوست کودک شوند.

.از نظر متخصصان بهترین نوع شوینده‌ها برای کودکان شامپوهای مایع باPHخنثی یا کمی قلیایی است که در ضمن مرطوب‌کننده و بدون بو و بدون رنگ باشند
. با این حال آبکشی کامل پس از شست‌وشو الزامی است.در مورد سایر محصولات بهداشتی مانند کرم سوختگی باید گفت این کرم‌ها باید از ترکیب چربی، آب و اکسیدزینک درست شده باشند و خیلی چرب نباشند چون خود می‌تواند سبب التهاب پوست شود.

- شایع‌ترین بیماری پوستی میان کودکان چیست؟
اگزما یا التهاب حاد پوست خشک از جمله بیماری‌های شایع پوستی نزد کودکان است و از هر 5 کودک یک نفر از 3 ماهگی تا 6 سالگی به آن مبتلا می‌شود. دلیل بروز این اگزماها می‌تواند عفونت، دندان درآوردن، تغییر آب و هوا یا محل زندگی، واکسیناسیون یا استرس باشد. خوشبختانه این بیماری خوش‌خیم بوده و به سادگی رفع خواهد شد.

- با کودک مبتلا به اگزمای پوستی چگونه باید برخورد کرد؟
آب حمام و دست‌شویی باید ولرم حدود 35 تا 36 درجه سانتی‌گراد باشد. حمام روزانه بلااشکال است البته به شرطی که طولانی و بیش از 5 دقیقه نباشد چون در این صورت می‌تواند سبب خشکی پوست شود. باید از شامپوی مناسبی استفاده کرد و با دست به آرامی روی پوست کودک کشید و درنهایت خیلی آرام با پارچه‌ای نرم او را خشک کرد.

کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها ضروری است تا کودک پوست خود را نخراشد. استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده سازگار و مناسب پوست کودک هم توصیه می‌شود.در رابطه با محیط باید گفت لازم است هوای اتاق کودک مرطوب بوده، زیاد گرم نباشد و حیوانات خانگی در آن رفت‌وآمد نداشته باشند و صد البته ساکنان نباید سیگار بکشند. لباس‌هایی که با پوست در ارتباط مستقیم است باید از جنس کتان باشند و با شوینده‌ بدون فسفات شسته شوند. مراجعه به پزشک و استفاده از دارو نیز توصیه می‌شود.

- آیا لک‌های تولد را باید جدی گرفت؟
حدود 20 درصد از کودکان با لک یا لک‌هایی روی صورت و بدن متولد می‌شوند. این لک‌ها می‌تواند به رنگ بنفش در پایین کمر یا صورتی روی پلک، پیشانی، پشت گردن و... باشند. در صورتی که این لک‌‌ها کنار چشم یا دهان باشد به کمک لیزر می‌توان آنها را درمان کرد.

- آیا برداشتن خال در دوران کودکی کار صحیحی است؟
خال‌ها ممکن است در اوایل سن کودکی یا اوایل بزرگسالی روی بدن نمایان شوند. احتمال بدخیم شدن آنها بسیار کم است. به همین دلیل پزشکان معمولا با برداشتن آنها موافقت نمی‌کنند مگر آنکه اندازه درشتی داشته باشند یا رنگشان تیره باشد.
گردآوری : سلامت سیمرغ

- آیا برای بچه های زیر شش ماه باید از کرم محافظ استفاده کرد؟

-
پزشکان بر این عقیده اند که استفاده کمی کرم محافظ در قسمتهایی از بدن بچه های زیر شش ماه مانند صورت و گردن بی خطر

است
البته بهتر است بچه ها در این سن در سایه درخت ، سایه چترهای بزرگ ویا در کالسکه قرار بگیرند، چون بیشتر در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند.
اگر نمی توانید کودک را از آفتاب دور نگه دارید، برای محافظ ت پوستش از کرمی با فاکتور حفاظتی پانزده

و یابالاتر که دارای دی اکسید تیتانیوم باشد، استفاده کنید. این مواد بدون آن که آسیبی به پوست حساس کودک برسانند، مانع تاثیر اشعه های مضر خورشید مانند اشعه ماورای بنفش آ و ب می شوند


در برابر اشعه خورشید از پوست کدام یک بیشتر محافظت می کند؟

مدتهاست که واژه های ضد آفتاب و محافظ به جای یکدیگر و با یک معنا به کار برده می شوند. برای بچه های بالای شش ماه کرم محافظ ضد آب با فاکتورحفاظتی پانزده یا بالاتر که دارای دی اکسید تیتانیوم ، اکسید دوزنگ و یا آووبنزون باشد استفاده کنید.

کدام یک مضرتر هستند؟
اشعه ماورای بنفش ، اشعه ماورای بنفش ب


هر دوی این اشعه ها می توانند موجب سرطان پوست شوند. اشعه ماورای بنفش آ می تواند باعث آفتاب سوختگی شود.

همچنین در حالی که اشعه ماورای بنفش ب با شکستن کلاژن پوست باعث ایجادچروک می شود


بیشترین احتمال آفتاب سوختگی در کدام یک از محلهای زیر وجود دارد؟
استخر و ساحل دریا
کوهستان
زمین بازی

در داخل و نزدیکی آب ، به دلیل تابش مستقیم اشعه ماورای بنفش و نیز انعکاس این اشعه در آب ، خطرآفتاب سوختگی شدید

است . اما در زمین بازی چون سطوح تیره رنگ مقداری از اشعه را جذب می کنند، خطر کمتر است .

. در ارتفاعات زیاد، چون تابش اشعه شدیدتر است ، خطر بیشتری وجود دارد.

البته اگر از کرمهای محافظ استفاده نشود باز هم خطر آفتاب سوختگی وجود خواهد داشت . به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده نکردن از کرم محافظ ، حتی درروزهای ابری و مه آلود نیز خطر آسیب پوستی برای بچه ها وجود دارد. درحقیقت شما نمی توانید اشعه ماورای بنفش راببینید یا حس کنید. اما این اشعه حتی در روزهای ابری نیز وجود دارد و ممکن است خطرناک باشد

.
بچه ها از چه سنی باید از عینک آفتابی استفاده کنند؟
شش ماهگی
شش سالگی
هفت سالگی


شش ماهگی سن مناسبی است برای این که عینک آفتابی ظریفی برای فرزندتان تهیه کنید، البته اگر بتواند تحملش کند! عینکهای آفتابی کوچک که تقریبا از رسیدن صد درصد اشعه های ماورای بنفش به چشم جلوگیری می کنند، خطر
تار شدن عدسی چشم و نابینایی را در بزرگسالی کاهش می دهند.
فراموش نکنید که آسیبی که در دوران کودکی بر اثر نور خورشید به چشمهای شما وارد شده هرگز قابل جبران نیست . عینک بچه ها باید از ماده مصنوعی ضد ضربه ای به نام پلی کربنات ساخته شده باشد تا هنگام افتادن و یا برخورد توپ به صورتشان چشمهایشان در امان باشد

.

آیا اگر فرزندتان از کرم محافظ ضد آب استفاده کرده باشد، پس از شنا باید دوباره از آن استفاده کند؟


هیچگاه از یاد نبرید که کرمهای محافظ ضد آب واقعا صد درصد ضد آب نیستند. بعد از شنا، عرق کردن و حتی خشک کردن بدن با حوله لازم است دوباره از کرم محافظ استفاده شود. بهترین کار این است که کرم محافظ هر دو یا سه ساعت یک بار تجدید شود. فراموش نکنید برای پاها، گوشها و بینی بچه ها که از سایر قسمتهای بدن حساس ترند به ط ور دایم باید از کرم محافظ استفاده شود

.
آیا میزان حفاظت کرم ضد آفتاب با فاکتور ?? دو برابر کرم محافظ با فاکتور ?? است ؟

کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی 15 مانع از نفوذ ?? تا ?? درصد اشعه خورشید می شود و این میزان فقط دو تاسه درصد بیشتر از میزان حفاظ ت کرم با فاکتور 15 است.

با وجود این ، اگر بچه ها می خواهند بیشتر از دو سه ساعت درآفتاب بمانند، بهتر است شماره بالاتر را انتخاب کنید



؟ آیا بچه هایی که چهار بار دچار آفتاب سوختگی شده اند. در معرض خط ر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند


حتی بچه هایی که فقط دو بار دچار آفتاب سوختگی شده اند در بزرگسالی دو برابر دیگران در معرض خط ر ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند. سلولهای پوست ژنهایی دارند که در صورت صدمه دیدن با اشعه های مضر خورشید درکودکی ، بعدها به صورت غیرعادی تقسیم می شوند

.
بهترین روش درمان آفتاب سوختگی ملایم در بچه ها کدام است ؟
دوش گرفتن و سپس استفاده از مرطوب کننده .
دوش گرفتن باعث خنک شدن پوست می شود و کرم مرطوب کننده کمبود رطوبت پوست کاملا خشک شده را جبران می کند. برای کاهش التهاب پوست ، تا زمان بهبود آفتاب سوختگی او را درمعرض تابش آفتاب قرار ندهید. همچنین به او مایعات زیادی بخورانید تا آب ازدست رفته بدنش جبران شود و فورا با دکتراط فال تماس بگیرید

.
کرمهای محافظ تا چه زمانی قابل استفاده هستند؟

حتی اگر از تاریخ مصرف کرم ضد آفتابی که در منزل دارید نگذشته باشد، بهتر است هر تابستان کرم تازه ای بخرید تا از تاثیر آن بر پوست فرزندتان مطمئن باشید

.
بهترین راه محافظت از بچه ها در برابر اشعه های سوزاننده خورشید چیست ؟


استفاده از کلاه لبه دار و لباسهایی که از رسیدن اشعه های مضر به پوست جلوگیری می کنند
قرار نگرفتن در معرض آفتاب
استفاده از کرم محافظ قوی

از یاد نبرید که کرم محافظ فقط یکی از عوامل موثر است .

سعی کنید بچه ها را از ظهر تا موقع غروب آفتاب دور ازتابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. از او بخواهید که مدام به سایه برود و در ساحل دریا کلاه بر سر بگذارد و حداقل بخشی از روز را پیراهن بپوشد

.
مناسب ترین زمان برای استفاده از کرم چه زمانی است ؟


?? دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب
زمان زیادی لازم است تا کرم محافظ جذب پوست شود. نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشیدمقدار زیادی کرم محافظ به تمام بدن فرزندتان بمالید. بچه ها خیلی زود دچار آفتاب سوختگی می شوند، به خصوص درتابستان که اشعه خورشید بسیار قوی است . متاسفانه آفتاب سوختگی اغلب تا آخر شب و یا صبح روز بعد بروز نمی کند.
حتی اگر هنگام بازی در آفتاب پوست فرزندتان صورتی شود، نشانه این است که اشعه های مضر به پوست آسیب زده اند


آیا استفاده از کرم محافظ بزرگسالان برای بچه ها بلامانع است ؟


کرم محافظ پوست بزرگسالان معمولا موجب تحریکات پوستی نمی شود و لازم نیست به طور جداگانه برای خودو فرزندتان کرم ضدآفتاب تهیه کنید و می توانید از کرم بزرگسالان برای فرزندتان استفاده کنید. اگر فرزندتان نمی گذارد به بدنش کرم بمالید و یا اعتراض می کند، بهتر است از محصولات مخصوص بچه ها استفاده نمایید که جذابیت لازم را داراهستند.
دوستای گلم اگه تو این تاپیکای آموزشی که گذاشته میشه هر کی یه کلمه نظر بده این تاپیکا زود پایین نمیرن و بقیه هم می تونن استفاده کنن البته این فقط یه نظر بود اگه دوست داشتین انجام بدین


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

2742
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز