2733
2739
دندان قروچه
عادت ساییدن دندان ها به هم دندان قروچه نامیده می شود که با نام علمی براکسیزم شناخته می شود. حدود 10 درصد کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندان های شیری و رویش دندان های دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندان ها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان از بین می رود.



طبق برخی تحقیقات ، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندان ها یا تماس غیرطبیعی بین دندان های پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه یی، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و... از علت های این اختلال برشمرده شده است. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ می دهد اما ساییدن یا به هم کوبیدن دندان ها در طول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. علاوه بر بزرگسالان، در کودکان نیز این پدیده در خواب و بیداری دیده می شود. خطرات دندان قروچه در کودکان، کمتر از بزرگسالان است و به ندرت موجب بروز مشکلات و اختلالات جدی می شود. اما ضروری است در صورتی که دندان کودک به نظر ساییده یا از بین رفته می آید، حساس شده و درد می کند یا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مراجعه شود. ممکن است در نوجوانان نیاز به روکش موقت یا نایت گارد (محافظ شبانه) باشد.

برای جلوگیری از این عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنید رژیم غذایی کودک حاوی مقدار آب کافی و فراوان باشد و او را به ورزش های کششی و ماساژ ترغیب کنید.

بر اساس نتایج آماری یک مطالعه در تهران بروی 1000 کودک 3 ماه تا 14 سال پسرها بیشتر از دخترها به دندان قروچه مبتلا بودند و بیشترین فراوانی در محدوده سنی 6-4 سال بود.
شایع ترین علت این ضایعه مشکلات عصبی و استرس کودکان بود و علل بعدی از جمله انگلهای دستگاه گوارش در رده های بعدی بودند.
میزان 600 نفر از کودکان مورد مطالعه عصبی و پرخاشگر بودند که 480 نفر از آنها EEG غیرطبیعی داشتند که با مصرف بنزودیازپین بهبودی قابل توجهی نشان دادند. طبق پیشنهاد این مطالعه در درمان دندان قروچه شناسایی و درمان مشکلات عصبی را بر انگلهای روده ای مقدم بداریم و درمان با توجه به علل، صورت پذیرد که مهمترین آنها پسیکوتراپی و استفاده از آرام بخش ها و گذاشتن صفحات درمانی توسط دندانپزشکان می باشد که در صورت صلاحدید از EEG برای تشخیص بعضی از انواع صرع استفاده نماییم.


عوارض

دندان قروچه مداوم ممکن است باعث ساییده شدن و کوتاه شدن دندان (به ویژه دندان های جلو)، آسیب به لثه ها، سست شدن استخوان های نگهدارنده دندان و لق شدن و افتادن دندان، دردناک شدن دندان، کوتاه شدن ارتفاع صورت و شکل نازیبای فک ها و دندان ها، شکستن مینای دندان و پرکردگی ها، مشکلات مفاصل فک، حساس شدن دندان ها، سردرد و... شود.

علل

- فشارهای روحی (نگرانی، بی خوابی، استرس و اضطراب)

- مشکلات دندانی (مشکلات اکلوژنی ناشی از جفت شدن ناصحیح فک ها و دندان ها روی هم)

- عادت های ناخودآگاه

- آلرژی

- انگل های روده یی.

عوامل تشدیدکننده

- اضطراب

- مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین (کولاها، شکلات و قهوه)

- مصرف نوشیدنی های الکلی.

روش های کاهش

- خودداری از جویدن آدامس

- خودداری از جویدن مداد یا خودکار یا هر چیزی به جز غذا.

سعی کنید علت های ساییدن و فشردن دندان ها را در خودتان پیدا کنید. به عنوان مثال برخی وقتی می خواهند چیز سنگینی بلند کنند، ناخودآگاه دندان هایشان را به هم می فشارند. برخی وقتی فکر می کنند ناخودآگاه دندان هایشان را به هم می سایند. برخی هنگام عصبانیت، استرس یا اضطراب، دندان هایشان را فشار می دهند.

در برخی موارد، کوتاه یا بلند بودن برخی دندان ها (به طور طبیعی یا ناشی از ترمیم نادرست) یا نبود چند دندان بر اثر کشیدن، باعث می شود زمانی که دهان بسته است، دندان ها به طور طبیعی روی هم قرار نگیرند و به مرور باعث ایجاد عادت لغزاندن فک ها روی هم شود یا به نوعی شخص هنگام فکر کردن یا اضطراب، ناخودآگاه با دندان هایش بازی کند. در این موارد نسبت به رفع عیب اکلوژنی یا ترمیم دندان ها با مراجعه به دندانپزشک اقدام کنید. (می توانید برای مدتی نوک زبان تان را با احتیاط بین دندان ها قرار دهید.)

دندان قروچه شبانه

در این حالت دندانپزشک برای شما وسیله یی به نام نایت گارد یا محافظ شبانه می سازد که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که با قالب گیری از دندان شخص ساخته می شود و باید شب ها در دهان قرار دهید. این وسیله باعث جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندان ها می شود. البته در بسیاری موارد، استفاده از این وسیله، به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه های شبانه نیز شده است. قیمت این وسیله زیاد گران نیست و استفاده از آن جهت پیشگیری از عواقب دندان قروچه ضروری است.

درمان دارویی

معمولاً برای این اختلال، مصرف دارو توصیه نمی شود. طی تحقیقات جدید، مشخص شده در صورتی که مشکل دندان قروچه ناشی از استرس و ناراحتی های عصبی باشد، مصرف مقطعی داروهایی مثل گاباپنتین، پروپرانولول و بوسپیرون در رفع آن موثر است. لازم به توضیح است که مصرف داروهایی چون افکسور، هالدول و پاکسیل علائم بیماری دندان قروچه را تشدید می کند.

البته بدیهی است که مصرف دارو باید با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد و مصرف خودسرانه این داروها با استناد به مقاله حاضر هرگز توصیه نمی شود.

پسر من شبها تو خواب به شدت دندان قروچه می کنه . 4 سالشه . واقعا عاجزم کرده
هم این کارش عصبی ام می کنه و هم اینکه نگران دندوناشم
البته پسرم رفتار خوبی داره و زیاد عصبی نیست
ولی نمی دونم باید چی کار کنم
Khatati.com

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

مامانا اگه دنبال یک جای مرتب با قیمت مناسبید این کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان را پیشنهاد می کنم مرکز دندانپزشکی لبخند کودک من - بچه من خیلی ناسازگار بود ده جا بردم قبول نکردن یکی از مامانا به من معرفی کرد مطبش شهر بازی بود دکتر لیلا کرایه چیان متخصص دندانپزشکی کودکان ، رو بچه ام کارکرد با شعر و آواز و خیلی با حوصله رو دخترم کار کرد و کارش هم عالی است من دخترم را بردم خیلی خیلی راضی بودم الان فقط دخترم پیش خانم دکتر می ره و اصلا نمی ترسه . بعد به خواهر زاده هام وبرادر زاده هام همه اونجا رفتند و راضی بودند پنج شنبه ها فقط بیهوشی انجام میده محیطش شاد و آخرش جایزه هم به دخترم داد مهمتر اینکه تعرفه اش فوق العاده مناسبه . شماره اش 77135269 هست نزدیک مترو سرسبز . اسم مرکز را تو گوگل سرچ کنید راحت پیداش می کنید
2731
من واسه دخترم برای همین مشکل دندانپزشک خانوادگی گفت به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم بردمش پیش دکتر هادی پرهیز اون موقع تو هفت حوض بود الان انگار جردن هم مطب داره با یه پلاک مخصوص و مراجعه ماهانه مشکلش رفع شد دخترم .شماره مطبش 77249315
بچه هاپسرمنم دندون غروچه داشت بردم دکترگفت به خاطرکمبوداهنه منم اهنشواز15 به 30 تغییردادم البته دکترش گفت ودندون غروچش خوب شد خداروشکرشماهم امتهان کنید ضررنداره
برای موفقیت پسرم توزندگیش یه صلوات بفرست ممنونتم
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
داغ ترین های تاپیک های امروز