2733
2739
سلام . دوستان در مورد خمس سوال دارم لطفا اگه مطمین هستید که جواب درست می دونید کمک کنید.
1 . ایا خمس رو می شه خودمون به مستحق بدیم یا حتما باید به مرجع تقلید داد؟
2. یا به پولی که توی بانک گذاشتیم برای حج عمره هم خمس تعلق می گیره؟ راستی الان روی پول اصلی سود هم اومده ایا به سودش هم خمس تعلق می گیره؟
Lilypie Maternity tickers
سلام
نه امکانش هست که خودت هم اگر مستحق رو می شناسی بهش بدی. من البته نمی دونم شما چقدر به مرجع تقلید و روحانی و حرفاشون عقیده داری. من خمسم رو این طور حساب می کنم:
یک سال مالی برای خودت در نظر بگیر مثلا انتهای شهریور. در این زمان هر چقدر که پول در حسابهای مختلف داری را حساب کن.سود پول و یا هر پولی که کنار گذاشته ای. بعضی می گند که باید در این سال شرعی که برای خودت در نظر گرفته ای حتی مقدار حبوبات یا مثلا گوشتی که تو فریزر داری رو هم حساب کنی. یا مثلا اگر پارچه ای تو خونه داری. مثلا مجموع پولت به علاوه اون چیزی که حدس می زنی از این جور چیزا تو خونه داری می شه 2 میلیون تومن. حالا یک پنجمش رو باید خمس بدی. سال آینده که مجددا حساب بکنی و مثلا می شه 4 میلیون تومن 2 میلیون تومنش پاک شده بنابراین تنها 2 میلیون تومن دیگه باقی مونده که تو براش خمس می پردازی.
من این طوری خمس می دم. هر سال. و البته حقیقتا مالم زیاد شده. و مثلا در عرض یک سال حقوقم پنج برابر شد. حالا هم با پولم خونه خریدم و امسال خمس ندارم. راستی تا یادم نرفته از پولت اگر قسطی و یا اجاره خونه ای یا بدهی داری کسر کن و بعد خمس بده. مثلا اگر 500 اجاره میدی باید از 5/1 خمس بدی.
فرزندم در خواب می خندد... با خودم می گویم حتما با فرشته ها حرف می زند.... شاید خاطرات بهشت را مرور می کنند...
سال اولی که خمس دادم زنگ زدم به دفتر و اونا گفتن که نصف پول سهم امامه و حتما باید به دفتر مرجع تقلید یا روحانی پرداخت بشه. بعد از اون من خیلی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدمکه می شه همشو به مستحق داد و حتی شرط سید بودن هم وجود نداره. ولی با این حال اگر خیلی مقید هستی حداقل نصف پول رو به دفتر یکی از آقایون (فلرقی نداره مقلدشون هستی یا نه) تحویل بده.
فرزندم در خواب می خندد... با خودم می گویم حتما با فرشته ها حرف می زند.... شاید خاطرات بهشت را مرور می کنند...

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

2731
مریم جان چه جوری به نتیجه رسیدی که می شه به فقیر داد همه اش رو؟ لطفا منابع تحقیقت و دلایلی که نظرت رو قطعی کرد در این مورد رو بگو... ممنونم.
دخترکی شاد در من می‌زیست...که چونان شاپرک، به این‌سو و آن‌سو میپرید...خیال پرواز داشت... و آرزوی پروریدن نسلی...پر از غصه شد...از رویاهایش دست کشید...هنوز پا به سن نگذاشته بود که پیر شد...پولکِ بال‌هایش ریخت... پَرپَر شد...
2740
ببخشید من دیروز دیگه رفتم. نمی دونم باز هم میاید یا نه. به عنوان اولین کار می تونی آیه خمس رو خودت بخونی. در آیه به عنوان اولین اشخاصی که خمس بهشون تعلق می گیره لذی القربی یعنی خویشاوندان را نام برده. بنابراین در وهله اول اگر فقیر سیدی خصوصا از خویشاوندان خودتون می شناسید می تونید به اونا بدید و در اولویتند ولی در درجات بعدی یتیم و مسکین و بقیه افراد مثل در راه ماندگان نام برده شده اند که دیگر شرطی در مورد سید بودن ندارند. من این کار رو دو سال پیش انجحام دادم و از نظرات ایت الله طالقانی و همین طور بازرگان پدر و پسر استفاده کردم. من به مساله استفاده از عقل در مسائل شرعی بسیار معتقدم ولی اگر در جریان باشید می دونین که در قه شیعه استفاده از عقل در رتبه آخر قرار می گیره بعد از قران و سنت. من سال اول قسمتی از پول رو به دفتر تحویل دادم ولی در سال دوم چنین کاری رو نکردم. این بستگی به نظر خودت داره. اون چیزی که اهمیت داره اینه که تو از خمس مالت برای خدا می گذری و من که این کارو انجام دادم می دونم آسون نیست. چه مبلغ کمی بشه و چه زیاد بلاخره 20% مالته چه پولدار باشی و چه معمولی همیشهبهش نیاز داری. این مساله اصلی صدقه و خمس و احکام مالی است. اینه لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون. یعنی هرگز به نیکوکاری نمی رسید مگر از چیزی که دوست دارید ببخشید و خداییش پول به جون آدم وصله. این مساله اصلی به نظر من. بنابراین تصمیمی رو که گرفتی هر طور که دلت راضیه عملی کن. اگر فکر می کنی با دادن به دفاتر راضی تری این کار را با نیت خالص انجام بده. خداوند نیت تو رو می بینه و همین اصله. اگر دنبال قضیه شرعیش هستی هیچ راهی بهتر از زنگ زدن به دفتر یکی از آقایون نیست. موفق باشی عزیزم. امیدوارم خدا به پول و زندگیت برکت بده. برای من که این طور بود. طوری که از خدا می خوام دوباره بتونم خمس بدم. لذتی که از این احساس که پولت حلالع می بری قابل مقایسه با چیز دیگه ای نیست. من توی دو سالی که خمس دادم معنای آیه ای که می گه از جای رزق می دهیم که نمی دانند رو فهمیدم. اصلا مقدار پولی که تو زندگیمون میومد را نمی دونستیم چطور و از کجا حساب کنیم. خدا رو شکر حالا صاحب خونه ام.
فرزندم در خواب می خندد... با خودم می گویم حتما با فرشته ها حرف می زند.... شاید خاطرات بهشت را مرور می کنند...
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز
داغ ترین های تاپیک های امروز
توسط   mahsa_ch_82  |  2 ساعت پیش