⁉️ آیا خداوند، از دختران تنفر دارد؟!
⛔️ شبهه: الله در سوره طور آیه ۳۹ می گوید : آیا دختران از آن خدا و پسران از آن شماست؟ چرا الله از داشتن دختر ناراحت است؟ چرا مرد را برتر دانسته؟ و در ۲۷ نجم می گوید: همانا کسانی که به آخرت ایمان ندارند فرشتگان را به اسم زن نامگذاری می کند. حالا اگه به اسامی مرد می گذاشتند الله خوشحال می شد؟
✅ پاسخ: این جهل مرکب است؛ جهلی از این جهت که معنای درست آیه را ندانسته، و جهلی دیگر برای آنکه گمان میکند عقیدهی مسلمانان و قرآن کریم را درست فهمیده و به خیال خود آن را نقد میکند!
اولاً. خداوند متعال در آیات بسیاری داشتن مطلق فرزند را از خود نفی کرده و مسلمانان نیز خداوند را از داشتن فرزند تنزیه میکنند، برای مثال آمده است: {وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ} [البقرة: 116]
یعنی: «و گفتند: خداوند فرزندى براى خود اختيار كرده است. او منزه است، بلكه هر چه در آسمانها و زمين است، از آن اوست، همه فرمانپذير اويند.»
و فرموده است: {وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا} [مریم: 92]
یعنی: «[خدای] رحمان را نسزد كه فرزندى اختيار كند.»
و فرموده است: {وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ} [الأنبیاء: 26]
یعنی: «و گفتند [خداى] رحمان فرزندى اختيار كرده! منزه است او. بلكه [فرشتگان] بندگانى ارجمندند.»
در این آیات مطلق داشتن فرزند نفی شده و این نفی مختص هیچکدام از دو جنس «مذکر» و «مؤنث» نيست، پس آنکه شبههپرداز نوشته است: «حالا اگه به اسامی مرد می گذاشتند الله خوشحال می شد؟»، نشان از بیخردی او دارد.
ثانیاً. دانستیم که خداوند داشتن هر فرزندی را نفی کرده، چه از جنس مذکر و چه از جنس مؤنث باشند، اما معنای دو آیهای که معترض ذکر کرده چیست؟
از مسلمات است که داشتن دختر نزد غالب قوم عرب نامطلوب و ناپسند بوده است، و این مطلب در خود قرآن کریم آمده است و نشان میدهد که مدعیان نقد قرآن، قرآن نخواندهاند و برای همین است که معانی آیات را درنمییابند و از روی نادانی و بیخردی طرح اشکال میکنند.
خداوند فرموده است: {وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَاتِ سُبْحَانَهُ وَلَهُمْ مَا يَشْتَهُونَ - وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ{ [النحل: 57]
یعنی: «و برای خداوندی که از هرگونه آلایش و نیازی پاک است، دخترانی قائل میشدند و برای خود آنچه دوست میداشتند قرار میدادند (که پسران هستند)، و هنگامی که به یکی از آنان مژدهی تولد دختر داده میشد صورتش سیاه میگردید و مملو از خشم و غضب و غم و اندوه میشد.»
پس این الزام مشرکین به اعتقادات باطل و فاسدشان است، و سلف صالح این امت نیز همین معنا را از آیات فهمیده بودند، چنانکه از قتاده (رحمة الله علیه) منقول است:
«کار مشرکین اینگونه بود [و فرزند دختر را ناپسند میداشتند] و خداوند به پلیدی اعتقادشان به ایشان خبر داد؛ فرد مؤمن میخواهد به آنچه که خداوند قسمتش گردانده راضی باشد و قضای الهی از قضای خودِ فرد بهتر است و او خود خیر را نمیشناسد، چه بسیار دخترانی که برای خانوادهیشان از پسر بهتر باشند!» [1]
در صحیح مسلم نیز آمده است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «من عال جاريتين حتى تبلغا جاء يوم القيامة أنا وهو كهاتين، وضم أصابعه.» [2]
یعنی: هرکس سرپرستی دو دختر را به تا زمان بلوغشان بر عهده گیرد [و در تربیت و رشدشان بکوشد]، در روز قیامت در حالی میآید که من و او مانند این دو خواهیم بود: و انگشتان خود را با هم جمع نمود.
در نتیجه استدلال معترض ناشی از فهم غیر صحیح آیات و نیز عدم احاطه به قرآن کریم است، اگر غرضورزی و تعصب را نیز به میان نیاوریم! در نهایت میگوئیم که در هیچجایی از قرآن، فردی به دلیل اصل جنسیتاش ذم نشده، بلکه خداوند معیار را تقوا قرار داده و آن را از هر دو جنس میپذیرد، همانگونه که آسیه (علیها السلام) را به دلیل ایمانش مدح کرده است و در سنت نبوی نیز شواهد بسیاری برای این وجود دارند که ذکرشان موجب خروج این نوشتار از اختصار خواهد شد، و همینکه یک سوره به نام «النساء» در قرآن کریم موجود است، برای نقض ادعاهای فاسد معاندین کفایت میکند، والحمد لله.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
تهیهشده در: «رد شبهات ملحدین»
پینوشتها:
[1] تفسير الطبري، محمد بن جرير الطبري (310 هـ)، مؤسسة الرسالة، ج 17، ص 227 - اثر حسن است.
[2] صحيح مسلم، مسلم بن الحجاج النيسابوري (261 هـ)، دار إحياء التراث العربي، ج 4، ص 2027