2737
2739
من باید از ماه دیگه به پسرم غذای کمکی بدم. باید از شیر خودم برای درست کردن فرنی استفاده کنم؟ از شیر پاستوریزه نمیشه. برای نی نی ضرر داره؟. چون من نمیتونم شیرمو خوب بدوشم . کمکم کنید

ببین منم به همین مشکل خورده بودم.😢خانمای اینجا بهم دکترساینا رو معرفی کردن و منم از یکی از دکتراش ویزیت آنلاین گرفتم از خونه. و خیلی راضی بودم و مسالمم حل شد😍 بیا اینم لینکش ایشالا که مشکل توهم حل بشه😘

دکتر تغذیه تو تلویزیون میگفت بچه های شیر خشکی تا 12 ماه بچه هایی که شیر مادر میخورن تا 18 ماه نباید شیر پاستوریزه بخورن ایمنی بدنشون میاد پایین زود زود مریض میشن
با شیر خودت درست کن
@2bare_man
2731
دکتر دخترم میگه با شیر پاستوریزه درست کنم........البته قبلش خوب باید جوشیده بشه.

تو گوگل هم طرز تهیه فرنی رو سرچ کنی نوشته با شیر پاستوریزه.
وقتی می بینم بیژن بنفشه خواه این قدر پیر شده، به حسین کعبی میگن پیشکسوت فوتبال، الهام پاوه نژاد نقش مادر بازی میکنه، میفهمم چقدر پیر شدیم Smiley
صدف خانم این مطالب و پرسش و پاسخ مامانا هم راجع به تهیه فرنی:
امیدوارم کمکت کنه
اصول کلی تغذیه تکمیلی :


1 ـ‌ پایان 6 ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است . البته استثناهایی هم در این مورد وجود دارد که در اینجا ذکر نمی کنم.
2 ـ شروع زود هنگام یا دیرهنگام غذای کمکی هر دو اثرات نامطلوبی بر سلامت نوزاد دارد.
3 ـ قانونی کلی در مورد تغذیه تکمیلی نوزاد این است که حتما از موادی استفاده شود که بعدها در سفره خانواده وجود دارد.
4 ـ تغذیه تکمیلی باید حتما و حتما بعد از تغذیه با شیر مادر به نوزاد داده شود. هرگز (تا پایان یک سالگی) قبل از دادن شیر مادر یا حتی در فواصل آن نیز به کودک غذا ندهید.
5 ـ از یک نوع ماده غذایی ساده آغاز و کم کم به مخلوطی از چند نوع افزایش دهید.
6 ـ از یک قاشق مرباخوری آغاز و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.
7 ـ مواد غذایی چه از نظر نوع و چه از نظر مقدار باید به تدریج به غذای شیرخوار افزوده شود.
8 ـ بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف 7-5 روز فاصله باشد تا شیرخوار به یک غذا عادت کند و نیز در صورت ناسازگاری با نوعی از غذا، آن غذا به راحتی شناخته شود.
9 ـ غذاها باید در اول رقیق تهیه شده و به تدریج غلظت آن افزایش یابد.
10 ـ همزمان با شروع غذای کمکی دفعات شیر دادن نه تنها کم نشده حتی در صورت میل نوزاد باید افزایش هم بیابد.
11 ـ با شروع غذای کمکی دادن آب جوشیده خنک بنا به میل نوزاد لازم است.

شروع و ادامه غذای کمکی:


هفته ی اول ماه هفتم : شروع با فرنی آرد برنج است که ترجیحا بهتر است با شیر مادر تهیه شود. ولی اگر از شیر پاستوریزه استفاده می کنید آن را 20 دقیقه جوشانده و دوباره برای ایجاد حجم به آن آب جوش بیافزایید. روز اول با یک قاشق مرباخوری فرنی آغاز کنید و کم کم به مقدار و دفعات آن بیافزایید . مثلا روز دوم دو بار در روز و هر بار یک قاشق مرباخوری . روز سوم سه قاشق مرباخوری (در سه نوبت) ، روز چهارم 4 قاشق مرباخوری ، روز پنجم 8 قاشق ، روز ششم و هفتم 12 قاشق مرباخوری (صبح و ظهر و عصر و شب هر بار دو قاشق مرباخوری)
هفته دوم ماه هفتم :در این هفته دادن حریره بادام به نوزاد توصیه می شود که دفعات و مقدار آن نیز مشابه فرنی است. به تدریج با افزایش مقدار دفعات تغذیه با حریره بادام دفعات و مقدار فرنی کم شده و میتوان حریره را کاملا جایگزین فرنی کرد. سوپ در کنار فرنی و حریره به رژیم غذایی نوزاد اضافه می شود . به این ترتیب که سوپ دارای گوشت مرغ یا گوسفند و گوساله بوده و هر سه روز یک بار یک نوع سبزی به گوشت اضافه می شود و نباید به سوپ نمک یا چاشنی افزود . تنها سبزی غیر مجاز تا یک سالگی کلم و اسفناج است . از جوشاندن زیاد سبزیجات در سوپ خودداری کنید.
دو هفته اول ماه هشتم: ضمن ادامه برنامه قبل زرده تخم مرغ به رژیم غذایی افزوده می شود. در روز اول به اندازه یک نخود از زرده را در کمی آب جوشیده یا شیر مادر نرم کرده به نوزاد بدهید و بعد تدریجاً مقدار زرده را بیشتر کنید تا به یک زرده کامل برسد . در این زمان می توان به شیرخوار سبزی های نشاسته ای هم داد و بعد از اینکه کودک با این سبزیجات هم آشنا شد دادن ماست توصیه می شود که بهتر است آن را به تنهایی به کودک بدهید که به طعم آن آشنا شود.
دو هفته دوم ماه هشتم : هر سه روز یکبار می توان از جو ، بلغور ، گندم و رشته فرنگی پخته استفاده کرد. می توان کم کم به غذای کودک کره یا روغن مایع افزود . پوره های مختلف مثل سیب زمینی و هویج را می توان به کودک داد.
دو هفته اول ماه نهم : زمان معرفی حبوبات است که معمولا ابتدا از عدس و ماش استفاده می کنند . هر سه روز یکبار نوع حبوبات را عوض کنید و در مورد سایر حبوبات ترجیحاً پوستشان را جدا کنید.
دو هفته ی دوم ماه نهم :آب میوه ها وارد رژیم می شود. البته آب میوه های طبیعی . ولی تا یک سالگی دادن کیوی ، انواع توت ، خربزه ، آلبالو و گیلاس به دلیل حساسیت زایی توصیه نمی شود.
دو هفته ی اول ماه دهم : به جای آب میوه از میوه های مجاز استفاده شود. البته باید پوست و هسته میوه جدا شود. مقدار سوپ نوزاد را هم کم کم می توان زیاد کرد ولی نباید بیشتر از 8 قاشق غذاخوری در هر وعده باشد تا میل نوزاد به شیر مادر کم نشود. در این زمان غذاهایی مثل بیسکویت ، ماکارانی ، و تکه های هویج و سیب زمینی هم به کودک داده می شود تا با دست بخورد .
دو هفته آخر ماه دهم: ضمن ایجاد تنوع در سوپ شیرخوار از کته نیز می توان استفاده کرد. گوشت ماهی هم در این زمان برای نوزاد مفید است.
در ماه یازده و 12 : هم تنوع غذایی کودک رعایت شده ولی غذاهای سفره نباید به کودک داده شود چون دارای نمک و چاشنی می باشد. غذاهای ممنوع تا یک سالگی : عسل ، شیر پاستوریزه ، پنیر ، سفیده تخم مرغ ، شکلات ، فلفل و ادویه ، نوشابه های رنگی ، لپه و نخود ، اسفناج و کلم ، قهوه و چای پر رنگ ، بادام زمینی و میوه های ذکر شده در بالاست.?
...Saraj: ?متشکرم پرواز جون از اینکه زحمت کشیدی و اینقدر کامل توضیح دادی .سعی می کنم توصیه هات رو مو به مو انجام بدم . آره پسرم در ماههای اول وزن زیادی اضافه کرد. طوری که بهش می گفتن قلمبه . اما به نظرم الان داره به قدش اضافه می شه بازم ازت ممنونم.?
Parvaz:?اگر برای اولین بار غذایی رو به نوزادتون معرفی کردین و او از خوردنش امتناع کرد، بی هیچ اصراری غذا را کنار بذارین . اما نه برای همیشه بلکه یک هفته بعد مجدداً غذا را به او بدهید.
استفاده از پوره حبوبات برای کودکانی که علاقه ای به حبوبات ندارند مفید است. مثلا می توانید به سوپ یا کوکوی او از این پوره بیافزایید.
اگر فرزندتون به هیچ وجه لب به شیر نمی زنه می تونین شیر رو به روشی دیگر مثل تهیه فرنی ، بستنی ، ماست میوه ای و... به او بدهید. سایر لبنیات هم جایگزین خوبی برای شیر هستند.?
...Saraj: ?سلام پرواز عزیز اینطور که متوجه شدم شما متخصص تغذیه هستید . یه سئوال کوچولو . من پسرم رو تازه شروع کردم به دادن غذاهای کمکی .اما به عکس آنچه که دکترا و متخصص های تغذیه می گن که بچه از مزه ها چیزی نمی فهمه و غذاها رو بدون نمک و شکر به اون بدید. می خوام بگم من به عکس این موضوع رسیدم. چون از الان ذائقه بچه من گزینشی کار می کنه. یعنی تحت هیچ شرایطی حاضر به خوردن حریره بادام نیست. نگید که امکان نداره چون من خیلی کار کردم . ولی باز می فهمه که این همون غذایی هست که باید نخوره و یا مثلا پوره سیب رو با ولع می خوره یا موز له شده را اونقدر دوست داره که وقتی می خوام بهش بدم بخوره دستمو می گیره که خودش قاشق رو به دهنش ببره. اما در مورد حریره بادام نه ؛ و مثلا پوره هویج رو تا ته می خوره اما پوره سیب زمینی رو بد می خوره . تازه یه استدلال دیگه ای هم که دارم که نوزادان طعم رو درک می کنند تجربه شخصی خودم هست و اونم اینه که وقتی من قرص سرماخوردگی استفاده می کنم بچه من بسیار بد و با اکراه شیر میخوره این رو هم چه توجیهی برای هست. ممنونم از زحمتت.?
Parvaz:?مسلماً نوزادان هم از بدو تولد قادر به درک محرک هایی مثل نور ، صدا ، بو و حتی طعم می باشند. اگر گفته می شود از افزودن نمک و شکر اضافی به غذاهای نوزاد خودداری شود به خاطر اینست که نوزاد از بدو تولد به این طعم ها عادت نکند. اگر کودک قادر به درک طعم ها نبود، دیگر اهمیتی نداشت به او چه می دهیم. چون نه آن طعم را درک می کرد و نه به آن طعم عادت می کرد!!! دادن میوه های شیرین هیچ معنی برای نوزادان ندارد بلکه منظور از خوراکی های شیرین آن دسته از غذاهایی هستند که شکر به آن ها افزوده می شود. در مبحثی دیگر هم گفتم که نوزادان هم مثل ما بزرگترها حق انتخاب دارند. همانطور که ما برخی از غذاها را دوست نداریم یا برخی را بیشتر می پسندیم در مورد نوزادان هم همینطور است. نباید انتظار داشت آنها هر چه را که ما می دهیم بخورند. ولی یک توصیه کلی در مورد غذاهایی که نوزادان برای اولین بار پس می زنند این است که همان غذا را با فاصله یک هفته مجدداً تهیه و به نوزاد بدهند. اما ممکن هم هست که نوزاد هرگز این غذا را نخورد. در مورد شیر مادر هم باید گفت همانطور که نوزاد با عمل مکیدن شیر به طور غریزی آشناست؛ طعم اصلی شیر مادر را هم می شناسد. ترکیبات ایجاد کننده طعم و بو و حتی ترکیبات ایجاد کننده آلرژی در موارد غذایی می توانند از طریق جریان خون مادر وارد شیر او شوند. مصرف برخی مواد غذایی مثل سیر و پیاز باعث تغییر طعم شیر مادر می شود و ممکن است نوزاد از خوردن این شیر خودداری کند. همچنین یک عامل دیگر در تغییر طعم شیر مادر ورزش های شدید است!! ورزش باعث تولید اسید لاکتیک در عضلات مادر می شود که وارد شیر شده وطعم شیر را ترش می کند. نوزادان معمولا این شیر را هم نمی خورند. مصرف داروها حتی داروهای گیاهی هم بر طعم شیر اثر دارند و نه تنها شیر را بد مزه می کنند بلکه می توانند اثرات خود را به طور خفیفی در نوزاد هم اعمال کنند؛ مثلا بسته به نوع دارو باعث بی خوابی یا بی قراری نوزاد شوند. از این رو مادران شیرده باید در انتخاب غذاهای مصرفی خود دقت کافی را مبذول کنند.?
...She: ? پرواز عزیز به نظر شما غذا یا میوه هایی برای از بین بردن انگل وجود داره ؟ لطفا منو راهنمایی کنید.?
Parvaz:? درست است که مواد غذایی خواص مختلفی می توانند داشته باشند و می توان از گیاهان دارویی مختلف برای درمای بیماری های مختلف استفاده کرد. ولی بیماری های عفونی جزو بیماری های مهمی هستند که نیاز به توجه سریع و درمان به موقع دارند . بهترین توصیه این است که برای درمان انگل فرزندتان حتما به پزشک مراجعه کنید تا به موقع درمان شده و حالت مزمن به خود نگیرد. در غیر اینصورت عوارضی مثل کم خونی یا کمبود سایر مواد مغذی و کاهش وزن او را تهدید می کند.?
Romina: ?پرواز عزیز من یک پسر 5 ساله دارم که تازگی ها به تخم مرغ عسلی علاقه مند شده همان طور که کمی در آب جوش می اندازیم تا نیم بند شود. آیا این نوع تخم مرغ بد نیست؟ متشکرم?
Parvaz:? بهتر است شیردادن به کودک را تا حدود دو سالگی ادامه دهید. نباید شیردهی را به یکباره قطع کنید. بلکه باید کاری کنید که تولید شیر در بدن شما به تدریج کاهش یابد. هر بار یک وعده شیردهی را کم کنید. و بین کم کردن هر وعده سه روز صبر کنید. برای کاهش احساس پری سینه لازم نیست شیر خودتان را بدوشید. شیر در عرض چند روز مجددا جذب بدن می شود.بیش تر بچه ها اگر قبل از خواب یک وعده شیر مادر بخورند راحت تر می خوابند. بنابراین آخرین وعده شیردهی که باید قطع شود وعده قبل از خواب است . به تدریج طول شیردهی در این وعده را کم کرده و سپس آن را کلا قطع کنید. برای جبران این کمبود تا چند روز توجه بیشتری به کودکتان داشته باشید.
دادن ترشی به کودکان فقط به صورت تفننی مسئله ای ندارد ولی در هر وعده نمی توان از این چاشنی استفاده کرد.
تخم مرغ بهتره که کاملا سفت بشه . به خصوص برای کودکان چون علاوه بر اثرات سوء سفیده خام در جذب ویتامین بیوتین، احتمال آلودگی تخم مرغ خام خیلی خیلی بالاست.
منبع: نشریه هنر آشپزی شماره61
2740
صدف جان نمیتونید زودتر شروع کنید مگر در شرایط خیلی خیلی خاص (مثلاً اینکه نی نیتون با شیر خوردن خوب وزن نگیره/ تمایل به غذا نشون بده و ...) زمان شروع غذای کمکی همون پایان ماه ششم هست. زود شروع کردنش مزیتی نداره که مشکل ساز هم هست. هیچ فرقی هم نباید تو دفعات شیر دادنتون ایجاد بشه. شما میتونید اوایل بعد از ظهرها که از کار میایید به نی نی غذای کمکی بدید .
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2741
2687
داغ ترین های تاپیک های امروز
توسط   بهاران7979  |  19 ساعت پیش
توسط   _khab_  |  7 ساعت پیش