2703
2553
مراحلی که یک زوج ناباروز برای پیگیری ناباروری خود طی می کنند چیست ؟

تشکیل پرونده و تعیین وقت برای ویزیت اولیه زوجین با توجه به اینکه در 40% موارد مردان و در بقیه موارد هر دو زوج مسئول ناباروری می باشند. لذا حضور هر دو زوج در مرکز برای بررسی های اولیه ضروری می باشد.



ویزیت زن توسط متخصص زنان و زایمان:
در این ویزیت پزشک یعد از گرفتن شرح حال ، تاریخچه بیماری و معاینه ، آزمایشات لازم همچون آزمایشات هورمونی ? هورمونهای , LH FSH پروژسترون ، استرادیول ، پرولاکتین و HSG را درخواست میکند. متخصص زنان پس از مشاهده نتایج ، روش درمانی مناسب جهت زوجین پیشنهاد می نماید.



ویزیت مرد توسط متخصص آندرولوژی:
در این ویزیت از بیمار شرح حال و تاریخچه بیماری گرفته و پس از معاینه ، آزمایشات لازم از جمله آزمایش مایع انزال درخواست می گردد. پزشک پس از مشاهده نتیجه آزمایشات، روش درمانی مناسب جهت زوجین پیشنهاد می نماید.



آزمایش مایع انزال :

بررسی مایع انزال (منی) و تست Cap یک آزمایش میکروسکپی و ماکروسکپی بسیار مهم جهت ارزیابی قدرت باروری یک مرد می باشد.

برای تهیه نمونه (منی ) باید موارد زیر رعایت گردد.

?) نمونه بایستی به فاصله سه روز بعد از نزدیکی با همسر و نه بیشتر از هفت روز نزدیکی تهیه گردد.

?) نمونه باید در محیط آرام و بدون استرس تهیه گردد.

?) طریقه تهیه نمونه باید کاملا تمیز باشد.

?) در هنگام انتقال نمونه ظرف جمع آوری نمونه سربسته نگهداری شود.

?) نمونه سریعا به داخل انکوباتورc ْ 37 انتقال یابد.

- در مواردی که انسداد مجاری انزالی تشخیص داده شود متخصص اورولوژی با استفاده از عمل جراحی ساده نمونه (اسپرم) را از مجاری انزال (اپید ید یم) یا بیضه تهیه می نماید.

- د رصورت نیاز تست آنتی اسپرم آنتی بادی (بررسی آنتی بادی علیه اسپرم) و تست پراکسیداز (بررسی عفونت دستگاه تناسلی مردانه) انجام می گیرد.


آزمایشات لازم برای زوج مونث:

آزمایشات هورمونی:

آزمایشات هورمونی در سه مرحله انجام می شود:

?) در اولین ویزیت وضعیت هورمونهای LH , FSH پروژسترون ، استرادیول ، پرولاکتین TSH و بیمار در روز بیست و یکم سیکل قاعده گی بررسی می گردد.

?) در هنگام شروع سیکل درمانی وضعیت هورمونهای LH , FSH پروستروژن و استرادیو ل ، روز سوم سیکل قاعده گی ، بررسی می گردد.

?) در طی شروع سیکل درمانی وضعیت هورمونهای LH و استرادیول برای پیگیری نحوه پاسخ تخمدان به داروهای محرک تخمک گذاری بررسی می گردد.



اسکن اولتراسوند:

قبل ازشروع سیکل درمانی و درطی سیکل درمانی از آن برای بررسی رحم و تخمدانها استفاده می گردد.

لاپاراسکوپی:

وسیله ایست که دارای یک تلسکوپ بوده که پزشک آنرا از طریق سوراخ کوچکی در شکم وارد بدن کرده و وضعیت ارگانهای لگنی زنان را بویسلیه آن بررسی میکند. دربعضی موارد پزشک برای تشخیص انسداد لوله رحم ، اندومتریوز و چسبندگی های لگنی از آن استفاده میکند.


هیستروسکوپی:

وسیله ایست که دارای یک تلسکوپ بوده که پزشک آنرا از طریق دهانه رحم وارد رحم کرده و وضعیت رحم را بویسلیه آن بررسی می کند . پزشک در بعضی موارد برای تشخیص فیبروئید ، پولیپ و اختلا لات مادرزادی رحم از آن استفاده می کند.



هیستروسالپنگو گرافی:( HSG)
در این روش پزشک پس از وارد کردن ماده حاجب رنگی بداخل حفره رحمی با فشار آهسته عبور ماده حاجب را از حفره رحمی ، لوله رحمی بوسیله گرفتن عکس رادیولوژی بررسی می کند.



PCT (تست پس ازنزدیکی):

این تست آسانترین روش برای بررسی عملکرد اسپرم می باشد و در نزدیک و حوالی تخمک گذاری همسر انجام می شود . در این بررسی نمونه کوچکی ا زترشحات دهانه رحم چند ساعت پس از نزدیکی با شوهر زیر میکروسکوپ بررسی می گردد. وجود 5 تا 10 اسپرم متحرک در میدان بینایی میکروسکوپی نشانه طبیعی بودن تست می باشد.

بیوپسی آندومتر:

یک روش بسیار آسان بوده که نیاز به بیهوشی ندارد . پزشک در بعضی مواقع برای بررسی وقوع طبیعی تخم گذاری و عملکرد هورمونهای جنسی بر روی بافت پوششی داخل رحم (آندومتر) تکیه کوچکی از آندومتر را برداشته و زیر میکروسکوپ بررسی می کند...............



آزمایشات سرومی:

به طور روتین قبل ازشروع در مانهای کمکی باروری برای عفونتهای ویروسی و میکروبی بیمار آزمایشات HBS Ag ,HIV (هپاتیت) و ( RPR VDRL) درخواست میگردد.

مشاوره ART:

پس از تشخیص علل نازایی ، روشهای درمانی مختلف برای بیمار پیشنهاد و معایب و فواید آنها به بیمار شرح داده و به سولات زوجین توسط متخصصین مختلف پاسخ داده می شود ............

ببین برای منم همین پیش اومده بود دقیقا!!!😥 

من از یکی از پزشکای دکترساینا ویزیت انلاین گرفتم از خونه و خیلییییی خوب بود و حتی توی تعطیلی های عید هم هستن. 

بیا اینم لینکش ایشالا مشکلت حل میشه 💕🌷

چگونه از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبلی پیشگیری کنیم ....................................



در مهبل باکتریهای غیر بیماری زای طبیعی وجود دارنـد کـه وجـودشـان از بـروز عفونتهای باکتریایی و قارچی ممانعت بعمل می آورد. ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمیکند . با رعایت برخی نکات بهداشتی می توانید به میزان زیادی از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی جـلوگـیری بعمل آورید . تــرشحات طبیعی مهبل برای سلامت مهبل ضروری می باشد.

عفونتهای باکتریایی، قارچی، انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است بطور مختصر با با علایم این بیماریها آشنا شوید:
?) عفونت قارچی(کلامیدیا): ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.
?) عفونت باکتریایی:ترشحات سفید، خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.
?) عفونت انگلی(تریکومونا): خارش، سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.
?) عفونت مجاری ادرار: احساس سوزش حین ادرار-وجود خون در ادرار-ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد-قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.

* نکات بهداشتی ویژه دختران و زنان:

?) پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری میکند.
?) در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی بتن کنید. از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده ازسایر الیاف مصنوعی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.

?) از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت بتن کنید.
?) برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.
?) از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.
?) کاندومها و دیافراگمهای از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک میکنند که باید از سایر روشهای جلوگیری از باردار استفاده گردد.
?) حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده های (لوبریکیشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید. از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.

لباسهای زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.
?) حتما قبل و پس از آمیزش جنسی ادرار کنید.
??) از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه میدارد.
??) در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده میکنید حداکثر آن را هر3 تا 4 ساعت یکبار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پد های بهداشتی استفاده کنید.
??) نوار بهداشتی (پد) را میبایست هر4 تا 6ساعت یکبار (حداکثر 8 ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
??) از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.
??) همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت میبخشد.
??) بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمیباشد.
??) حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استقاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.
??) هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را بتن نکنید. چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.
??) هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.
??) پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار میتوانید از سشوار (با درجه باد سرد ) نیز استفاده کنید.
??) هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.

??) از دوش مهبل استفاده نکنید. چراکه این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را میشوید.
??) پس از استحمام ادرار کنید.
??) از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید.
??) در طی روز آب فراوان بنوشید. استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.
??) مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری میکند.
??) مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.

??) خانمهای که در دوران حاملگی، شیر دهی ویائسگی میباشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده میکنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر میشود میبایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند .

* پاسخ به پرسش های شما در رابطه با عفونت های ادراری در زنان :

عفونت چه بخش هایی از مجاری ادراری را بیشتر درگیر می کند؟

- عفونت های ادراری را به دو گروه عفونت های سطحی و عفونت های عمقی تقسیم می کنند. عفونت های سطحی پوشش سطحی داخل سیستم ادراری یا مخاط را درگیر می کند و بیش از نود درصد عفونت های این دستگاه را شامل می شود. درحالی که عفونت های عمقی درگیری بافت های عمقی کلیه ها، پروستات و بیضه را باعث می شوند. در عفونت های عمقی، بیماران معمولاً تب شدید و حال عمومی بدی دارند.

- آیا شیوع عفونت های ادراری در زنان و مردان یکسان است؟
خیر. در سنین زیر سه ماهگی، عفونت های ادراری در پسرها بیشتر از دختران است، و پس از آن، شیوع عفونت در زنان سی تا پنجاه برابر مردان است. علت آن کوتاه و مستقیم بودن مجرای ادرار در زنان است که در نتیجة آن، میکروب ها به سادگی با عبور از مجرا به مثانه می رسند و عفونت سطحی ایجاد می کنند.

- بی توجهی به عفونت های ادراری چه پیامدهایی به دنبال دارد؟
جواب: اهمیت عفونت های ادراری در آن است که اگر دیر تشخیص داده شوند یا بد درمان شوند، عوارضی در بیمار ایجاد می کنند که در بعضی مواقع منجر به از کار افتادن کلیه ها می شوند، به طوری که تعداد زیادی از بیماران همودیالیزی ثانویه در نتیجة عفونت به این روز افتاده اند. البته عفونت های ادراری سطحی و بدون تب آسیب جدی به کلیه ها نمی رسانند، ولی عفونت های عمقی مخصوصاً به همراه بیماری های زمینه ای دیگر مانند سنگ، انسداد مادرزادی در مسیر ادراری، مثانه عصبی، و برگشت ادرار از مثانه به کلیه ها قادر به تخریب کلیه ها و نارسایی کامل آنها هستند.

- به طور کلی میکروارگانیسم ها چگونه وارد دستگاه ادراری می شوند؟
جواب: در نود درصد مواردِ عفونت های ادراری، میکروب ها از راه مستقیم و عبور از مجرای خروجی ادرار به مثانه می رسند و عامل آن میکروب های روده ای هستند که در ناحیة اطراف مجرا وجود دارند و ندرتاً ممکن است از مثانه به کلیه برسند و ایجاد عفونت عمقی کلیه (پیلونفریت) بکنند. در موارد دیگر، میکروارگانیسم ها از یک کانون عفونی به خون وارد می شوند، سپس به کلیه ها، پروستات یا بیضه ها می رسند و ایجاد عفونت می کنند. در موارد بسیار نادری، عفونت از طریق سیستم لنفاتیک منتقل می شود.

- عفونت های ادراری با چه علائمی همراه است؟
جواب: اصولاً علائم شامل دو دسته هستند: علائم ناشی از تحریک و التهاب سیستم ادراری که بر حسب محل عفونت متفاوت است، و علائم عمومی عفونت در بدن که شامل بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و غیره است. در ضمن، علائم در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ ولی علائم مشترکی در عفونت های ادراری وجود دارد که باید همة افراد به آن آگاه باشند، این علائم عبارت اند از:
?? سوزش ادرار و تکرر ادرار که به علت تحریک مثانه در اثر عفونت و التهاب ایجاد می شود، همچنین تحمل کم مثانه که در کودکان و گاهی بزرگسالان ممکن است منجر به بی اختیاری ادراری شود.
?? تغییر رنگ ادرار به صورت کدر یا خونی شدن ادرار که معمولاً بیماران را به وحشت می اندازد؛ درصورتی که عفونت سطحی و سادة مثانه نیز ممکن است در اثر التهاب مخاطی باعث پاره شدن مویرگ خونی شود و ادرار کاملاً قرمز و خونی بشود که با درمان عفونت بلافاصله بهبود می یابد.
?? تب و لرز و تهوع و استفراغ که در عفونت های ادراری افراد زیر یک سال و همچنین عفونت های عمقی کلیه ها، پروستات و بیضه ها در افراد بزرگسال شایع است.
?? کاهش و توقف رشد در کودکان. مادران در صورت وجود چنین علامتی باید برای بررسی عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنند.
?? درد پهلوها که در عفونت های عمقی کلیه ها بسیار شدید و همراه با تب و لرز و تهوع و استفراغ است.
?? اشکال در ادرار کردن و احتباس ادراری که در عفونت های مثانه و پروستات و مجرا ممکن است دیده شود.

- با توجه به علائمی که به آنها اشاره کردید، اگر فردی دچار درد پهلو و ناحیة کمر شد، حتماً دچار بیماری کلیوی شده است؟
جواب: سؤال خوبی مطرح کردید، چون بیماران زیادی با درد پهلو، که در اثر سرما تشدید می شود، به ما مراجعه می کنند و نگران کلیه های خود هستند. در جامعه این طور جاافتاده که درد پهلو مساوی با درد کلیه هاست، درحالی که همین جا به عرض خوانندگان می رسانم که درد کلیوی به هر علتی، مثلاً عفونت، سنگ و تومور ایجاد شود، یک درد نسبتاً دائمی است و با تغییر حالت بدن، مثلاً نشستن، بلند شدن، راه رفتن، سرپا ایستادن و کارکردن، شدت آن عوض نمی شود و معمولاً چنین دردهایی کمتر منشأ اسپاسم عضلانی هستند. اکثر مردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی پزشکی فکر می کنند در هوای سرد دچار سرماخوردگی و عفونت می شوند؛ درحالی که25درصد خون قلب وارد کلیه ها می شود و کلیه ها همیشه گرم هستند و سرمای محیط اطراف هیچ تأثیری روی کلیه ها که در عمق عضلات پهلو قرار دارند نمی گذارد.

- با توجه به اختلافات آناتومیک بدن زنان و مردان، در دو جنس علائم عفونت های ادراری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

جواب: در زنان، دستگاه تناسلی رحم و تخمدان هاست که سیستمی مستقل و کاملاً مجزا از سیستم ادراری است، درصورتی که در مردان، سیستم ادراری ـ تناسلی یک مجموعة کاملاً مرتبط با هم است؛ به همین دلیل، علائم عفونت ادراری در زنان و مردان با هم تفاوت دارد. البته سوزش ادرار، تکرر ادرار، تحمل کم مثانه و ادرار خونی در هر دو جنس مشترک دیده می شود؛ درحالی که عفونت مجرای ادرار در مردان همراه با خروج ترشح چرکی از مجراست به علاوه میکروب از طریق مجرا ممکن است به پروستات و از آنجا به بیضه ها برسد و در این نواحی عفونت حاد ایجاد بکند.
از طرف دیگر، به علت کوتاه بودن طول مجرای زنان، امکان رسیدن میکروب از خارج به مثانه بسیار زیاد و به همین دلیل عفونت های ادراری در زنان 30 تا 50 برابر شایع تر از مردان است.

- واژه هایی مانند سیستیت و پیلونفریت در بحث عفونت های ادراری چه معنایی دارند؟
جواب: اگر عفونت در ناحیة کلیه باشد به آن (پیلونفریت) گفته می شود که از نوع حاد یا مزمن است.
اگر عفونت فقط در مثانه باشد به آن (سیستیت) می گویند که آن هم از نوع حاد یا مزمن است.
اگر عفونت در مجرای خروجی ادرار باشد به آن (اورتریت) می گویند و معمولاً در مردان دیده می شود.
به طورکلی برحسب محل عفونت، نوع آنتی بیوتیک تجویزی و دورة درمانی متفاوت است.

- چه عواملی افراد را مستعد ابتلا به عفونت های ادراری می کند؟
جواب: به طورکلی در هر فردی که به هر علتی ـ شیمی درمانی، بیماری قند، ایدز،… ـ سیستم ایمنی بدنش تضعیف شده باشد، عامل مساعد کننده ای برای رشد میکروب ها و ایجاد عفونت وجود دارد. از عوامل مؤثر دیگر در ایجاد عفونت ادراری عادات بد بهداشتی در زنان است، مثل وقتی که به دستشویی می روند و آب را با فشار به خود می گیرند و یا برای خشک کردن دستمال کاغذی را با فشار به بدن خود می کشند و باعث انتقال میکروب های این نواحی به داخل مجرای ادرار می شوند. از طرفی دیگر، هرگاه در دستگاه ادراری توقف و رکود در مسیر جریان ادرار به وجود بیاید شیوع عفونت بالا می رود؛ مثلاً تنگی مادرزادی محل اتصال کلیه به حالب، تنگی محل حالب به مثانه، برگشت ادرار مثانه به کلیه ها، وجود (دیورتیکول) در هر نقطه ای از سیستم ادراری، مثانه عصبی، تنگی مجرا و بودن جسم خارجی مثل سوند در سیستم ادراری. در این موارد معمولاً پس از قطع آنتی بیوتیک بلافاصله عفونت عود می کند.
یک گروه از سنگ ها به نام سنگ های عفونی هستند که در داخل آنها میکروب لانه می کند و آنتی بیوتیک قادر به از بین بردن آنها نیست و بلافاصله با قطع درمان، عفونت عود می کند. عامل دیگر فیستول ادراری است.
فیستول ادراری عبارت است از ارتباط سیستم ادراری با یک سیستم دیگر، مثلاً لولة گوارش با رحم و واژن در خانم ها. این مجرای فیستول محل عبور میکروب به داخل سیستم ادراری است که منجر به عفونت دائمی می شود. تنها راه درمان، برداشتن مجرای فیستول از طریق جراحی است.

- افتادگی مثانه در زنان عفونت ادراری ایجاد می کند؟
جواب: در نوع خفیف آن تأثیر چندانی ندارد، ولی در نوع شدید که باعث تخلیه نشدن کامل مثانه می شود، باقی ماندن ادرار شیوع عفونت را در زنان افزایش می دهد.

- عفونت ادراری موجب سقط جنین و یا آسیب به جنین در زنان باردار می شود؟
جواب: درصورتی که عفونت ادراری فعالیت کلیه ها را کم کند و اورة خون را بالا ببرد ممکن است منجر به سقط جنین شود؛ ولی به طورکلی عفونت کلیه (پیلونفریت) در دوران بارداری باعث کاهش وزن جنین می شود و طبعاً نوزادی که وزنش در موقع تولد از وزن استاندارد کمتر است در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرد. به همین خاطر ما، در زنان باردارِ دچار عفونت ادراری، پس از درمان کامل عفونت، پیشگیری از عفونت را به صورت مصرف دوز پایین آنتی بیوتیک، تا آخر زمان حاملگی ادامه می دهیم. درحالی که در عفونت های سطحی ادراری خانم های غیرباردار درمان کوتاه مدت سه تا پنج روزه و حتی تجویز یک دوز واحد کافی است. درحالی که بعضی همکاران غیرمتخصص برای چنین عفونت های ساده ای تعداد زیادی آنتی بیوتیک تزریقی برای بیمار تجویز می کنند که می تواند برای کلیه سم بوده و باعث تخریب و کاهش کار کلیه بشود.

- در درمان عفونت های ادراری، به چه نکاتی باید توجه کرد؟
جواب: در مورد درمان، هدف از بین بردن میکروب درون سیستم ادراری است که باید با آنتی بیوتیک مناسب و دورة درمان کافی صورت پذیرد ولی برای ریشه کن کردن و جلوگیری از عود عفونت در صورت وجود بیماری زمینه ای یا ناهنجاری های مادرزادی سیستم ادراری که باعث افزایش شیوع و عود عفونت می شود، باید پس از تشخیص این عوامل با درمان طبی یا جراحی اقدام به حذف و درمان بیماری های مساعدکننده و زمینه ساز عفونت کرد. طول درمان برحسب سن، جنس و محل عفونت در افراد متفاوت است.
در کودک سه ماهه، چون در یک سوم موارد، عفونت ادراری همراه با عفونت خونی است باید درمان کامل عفونت خونی، که شامل درمان تزریقی و بستری کردن نوزاد است، صورت بگیرد.
در کودک سه ماهه تا سه ساله معمولاً عفونت خونی همراه عفونت ادراری نادر است و دورة درمان 10 تا 14 روزه برای کنترل عفونت کافی است.
در کودک 3 تا 12 سال، اگر عفونت، سطحی و بدون تب باشد، درمان 3 تا 5روزه کافی است و اگر عفونت عمقی و همراه تب و لرز باشد باید درمان دو هفته ای انجام شود.
در مورد زنان هم برحسب باردار بودن یا نبودن، درمان متفاوت است که قبلاً شرح آن داده شد.

- برای جلوگیری از آسیب های ناشی از عفونت های دستگاه ادراری چه توصیه ای دارید؟

جواب: کلیه از اعضای حیاتی بدن انسان است. کسانی که کلیه های خود را از دست می دهند و تحت درمان دیالیز قرار می گیرند در زندگی با مشکلات زیادی مواجه می شوند که نه تنها خود آنها بلکه خانواده و اطرافیان را نیز درگیر می کند. همان طور که اشاره شد عفونت ادراری در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان کامل، قادر به تخریب کلیه ها می باشد. البته باز هم تأکید می کنم که عفونت های سطحی مثانه که شایع ترین حالت عفونت ادراری است هیچ اثر سوئی روی کلیه ها ندارد ولی توصیه می کنم با دیدن هر علامتی از عفونت ادراری به پزشک متخصص مراجعه کنید و با انجام آزمایش ادرار و حداکثر سونوگرافی، در صورت تشخیص عفونت یا سایر بیماری های کلیه، با درمان کامل از عارضه های بعدی جلوگیری کنید

* آشنایی با تعدادی از این بیماریها :

اغلب خانمها حداقل یک بار در طول عمر خود عفونت مهبل را تجربه می کنند . واژینیت یک بیماری بسیار شایع می باشد ولی نه همیشه به فرم بسیار جدی نمی باشد . علل و به تبع آن درمانهای متفاوتی برای این بیماری وجود دارد .

* واژینیت چیست ؟

واژینیت یک التهاب داخل مهبل ( vagina ) بوده که علائم آن شامل خارش – و سوزش مجرا است . یک مهبل طبیعی به طور دائم دارای ترشحاتی روشن و حتی کدر و دارای بوی خاص می باشد که خارش و سوزش ندارد . در مهبل طبیعی تعادلی از ارگانیسمهای متفاوت وجود دارد مثل باکتری ها و قارچها . هنگامیکه شخص دارای مهبل سالم می باشد این باکتریهای غیربیماریزا و جریان ترشحات طبیعی مهبل را در مقابل عفونتها محافظت می کنند ، اگر این محیط مناسب به هم بخورد یا باکتریهای بیماریزا وارد مهبل شوند ممکن است مهبل طبیعی به سمت عفونی شدن و التهاب پیش رود . هنگامیکه مهبل عفونی شود افزایش ترشحات غلیظ به همراه بوی نامطبوع و خارش و سوزش و تورم مشاهده می شود .

علل زیر می توانند محیط طبیعی دفاعی مهبل را تغییردهند :

? – آنتی بیوتیکها

? – تغییر در سطوح طبیعی هورمونهای بدن که در حاملگی ، شیردهی و یائسگی رخ می دهد .

? – شستشوی مهبل ، دئودورانتهای مهبل و صابونها

? – مواد اسپرم کش

? – نزدیکی جنسی

? – بیماریهای منتقله از طریق جنسی

? – تحریک

? – مواد خارجی مثل نوارهای بهداشتی

* علائم :

هر خانمی نمای خاصی از ترشح طبیعی مهبل برای خودش دارد و تغییر در آن بایستی شخص را متوجه واژینیت کند . ولی نبایستی شخصاً تشخیص واژینیت را بگذارید چون ممکن است علامتی از یک بیماری بسیار جدی و خطرناک مثل سوزاک باشد .

تستها و تشخیص : در هنگام معاینه پزشک شرح حال شما را بررسی می کند . سپس نیاز به معاینه مهبل و اندامهای تناسلی شما بوده و پس از آن از ترشحات مهبل شما نمونه جمع آوری کرده و جهت بررسی میکروسکوپی به آزمایشگاه می فرستند . به خاطر داشته باشید 2 روز قبل از معاینه دوش واژن یا اسپری مهبل و هر درمان مهبلی بایستی قطع شده و هیچگونه دستکاری طی دو روز نبایستی انجام پذیرد .

* انواع واژینیت

سه نوع واژینیت خانمها را درگیر می کند :

? – قارچی : افزایش رشد قارجها در مهبل به علت تغییرات هورمونی یا قند خون بالا یا کاهش مقاومت در مقابل بیماری اتفاق می افتد که علائم آن شامل :

الف – سوزش و خارش حتی هنگام ادرار کردن یا مقاربت

ب – ترشحات سفید متراکم

ج – بوی خفیف

بوده و درمان آن شامل کرمها یا شیافهای مهبلی ضدقارج می باشد .

? – تریکوموناسی : تریکومونا نوعی انگل تک یاخته ای که از طریق مقاربت جنسی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود علائم آن شامل :

الف – خارش و سوزش و تورم شدید مهبل

ب – ترشحات کف آلود خاکستری یا زرد – سبز

ج – بوی نامطبوع ماهی

د – درد حین ادرار کردن یا مقاربت جنسی

بوده و برای درمان آن نیاز به تجویز آنتی بیوتیک خوراکی وجود دارد . اغلب بیماران با یک دوز دارو درمان می شوند . همسر شخص مبتلا هم بایستی درمان شود و تا درمان وی بایستی از مقاربت اجتناب شود چون باعث آلودگی مجدد می شود .

?- باکتریایی : که باعث واژینوز باکتریایی می شوند که ناشی از رشد شدید باکتریها در مهبل می باشد که می تواند با علت ناشناخته باشد یا از طریق مقاربت جنسی انتقال یابد . علائم آن شامل :

? – خارش ، سوزش و تورم مهبل

? – ترشحات آبکی خاکستری

? – بوی نامطبوع ماهی

? – درد حین ادرار کردن یا مقاربت

درمان آن شامل آنتی بیوتیک خوراکی یا روشهای دیگر می باشد. همسر بیمار هم بایستی همزمان درمان شود . تا پایان درمان از مقاربت اجتناب شود .

* پیشگیری : بستگی به تغییر در عادات و پوشش و سبک زندگی دارد :

? – از صابونهای ملایم استفاده کنید و هنگام حمام کردن از تحریک مهبل اجتناب نمائید .

? – سطح خارجی مهبل را روزانه شستشو داده و خشک نمائید .

? – هنگام شستشو پس از اجابت مزاج سطح خارجی مهبل را از سمت جلو به طرف عقب شستشو نمائید تا میکروبهای مدفوع به سمت مهبل رانده نشوند .

? – از دوش مهبلی و اسپری مهبلی و مواد مانند آنها اجتناب نمائید .

? – در طی دوره قاعدگی مرتباً نوارهای بهداشتی خود را عوض نمائید .

? – هنگام استفاده از مواد یا سواپهای اسپرم کش دقت لازم را مبذول دارید تا عفونتی را به مهبل انتقال ندهید .

? – از لباس زیر مرطوب استفاده نکنید .

? – از لباسهای زیر غیرکتانی استفاده نکنید .

? – رعایت مسائل اخلاقی واجتناب از ارتباطهای نامشروع

??- اگر چاق هستید وزن خود را کاهش دهید

?? – خواب و استراحت کافی داشته باشید .

?? – به اندازه کافی ورزش نموده و از استرسها پرهیز کنید .

* vaginitis candidal واژینیت‌ کاندیدیانی‌
واژینیت‌ کاندیدیانی‌ عبارت‌ است‌ از عفونت‌ یا التهاب‌ مهبل‌ به‌وسیله‌ قارچی‌ مخمری‌شکل‌ (معمولاً کاندیدا آلبیکنس‌ ).

علایم‌ شایع‌ .........

شدت‌ علایم‌ بین‌ زنان‌ مختلف‌ و از زمانی‌ تا زمانی‌ دیگر در یک‌ زن‌ فرق‌ می‌کند.
ترشح‌ سفید و شیری‌رنگ‌ از مهبل‌ (شبیه‌ تکه‌های‌ پنیر). بوی‌ آن‌ ممکن‌ است‌ نامطبوع‌ باشد ولی‌ چرکین‌ نیست‌.
تورم‌، قرمزی‌، حساسیت‌ به‌ لمس‌ و خارش‌ لب‌های‌ مهبل‌ و پوست‌ اطراف‌ آن‌
سوزش‌ در هنگام‌ ادرار کردن‌
تغییر رنگ‌ مهبل‌ از صورتی‌ کم‌رنگ‌ به‌ قرمز
درد در حین‌ مقاربت‌ جنسی‌ (دیس‌پارونی‌)

علل‌

قارچ‌ کاندیدا به‌ تعداد کم‌ در مهبل‌، مقعد و دهان‌ سالم‌ زندگی‌ می‌کند. وقتی‌ تعادل‌ هورمونی‌ و pH مهبل‌ مختل‌ شود، ارگانیسم‌ها تکثیر یافته‌، باعث‌ ایجاد عفونت‌ می‌گردند. واژینیت‌ تمایل‌ دارد که‌ قبل‌ از دوره‌های‌ قاعدگی‌ ظاهر شود و با شروع‌ دوره‌ها فروکش‌ می‌کند.

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر ................

بارداری‌
دیابت‌ شیرین‌
درمان‌ با آنتی‌بیوتیک‌
قرص‌ ضد بارداری‌ خوراکی‌ (احتمالاً)
مصرف‌ کربوهیدرات‌ فراوان‌ به‌ویژه‌ شکر و الکل‌
آب‌ و هوای‌ داغ‌ و یا لباس‌های‌ بدون‌ تهویه‌ که‌ رطوبت‌، گرمی‌، تاریکی‌ و رشد قارچ‌ را افزایش‌ می‌دهند.
سرکوب‌ ایمنی‌ ناشی‌ از داروها یا بیماری‌

پیشگیری‌

ناحیه‌ تناسلی‌ را تمیز نگه‌ دارید.
از صابون‌ ساده‌ بدون‌ بو استفاده‌ کنید.
از زیرشلواری‌های‌ نخی‌ یا جوراب‌ شلواری‌های‌ دارای‌ فاق‌ نخی‌ استفاده‌ کنید.
با لباس‌ مرطوب‌ به‌ویژه‌ حوله‌ حمام‌ مرطوب‌ ننشینید.
از دوش‌ مهبل‌، خوشبوکننده‌ مهبل‌، خوشبوکننده‌ حمام‌ و کاغذ توالت‌ رنگی‌ یا معطر پرهیز کنید.
مصرف‌ شیرینی‌ را محدود کنید.
بعد از ادرار کردن‌ یا اجابت‌ مزاج‌، با خشک‌ کردن‌ یا شستن‌ از جلو تا عقب‌ (مهبل‌ تا مقعد) خود را پاک‌ کنید.
اگر چاق‌ هستید، وزن‌ خود را کم‌ کنید.
اگر دیابت‌ دارید، به‌ برنامه‌ درمانی‌ خود کاملاً پایبند باشید.
مگر در صورت‌ تجویز از طرف‌ پزشک‌، از مصرف‌ آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کنید.

عواقب‌ مورد انتظار

معمولاً پس‌ از 1 تا 2 هفته‌ درمان‌ (گاهی‌ کمتر) علاج‌ می‌گردد.
عوارض‌ احتمالی‌
عفونت‌های‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ مهبل‌ و سایر اعضای‌ لگن‌
در برخی‌ موارد، واژینیت‌ مزمن‌ می‌شود.

درمان‌

اصول‌ کلی‌

آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ ترشحات‌ مهبل‌، پاپ‌اسمیر و معاینه‌ لگن‌ باشند.
دارودرمانی‌ متوجه‌ ارگانیسم‌ خاص‌ خواهد بود. ممکن‌ است‌ درمان‌ برای‌ همسر شما نیز توصیه‌ گردد. تا زمان‌ مشخص‌ شدن‌ علت‌ اختصاصی‌ بهتر است‌ برای‌ این‌ اختلال‌ مراقبت‌ توسط‌ خود شخص‌ انجام‌ نگیرد.
از دوش‌ مهبل‌ استفاده‌ نکنید مگر برای‌ شما تجویز شده‌ باشد.
اگر ادرار کردن‌ باعث‌ سوزش‌ می‌شود، از طریق‌ یک‌ دستگاه‌ لوله‌ای‌ مثل‌ رول‌ کاغذ توالت‌ یا فنجان‌ پلاستیکی‌ بدون‌ ته‌ ادرار کنید یا در هنگام‌ ادرار کردن‌ یک‌ فنجان‌ آب‌ گرم‌ روی‌ ناحیه‌ تناسلی‌ بریزید.

داروها

ممکن‌ است‌ داروهای‌ ضد قارچ‌ چه‌ از نوع‌ خوراکی‌ (به‌ ندرت‌) و چه‌ از نوع‌ کرم‌ یا شیاف‌ مهبل‌ (معمولاً) تجویز شوند. کرم‌ یا شیاف‌ را در یخچال‌ نگه‌ دارید. بعد از درمان‌ می‌توانید مقداری‌ داروی‌ اضافی‌ نگه‌ دارید تا بتوانید در صورت‌ عود عفونت‌، درمان‌ را فوراً شروع‌ کنید. از دستورالعمل‌ها به‌ دقت‌ پیروی‌ کنید.

فعالیت‌

از فعالیت‌ بیش‌ از حد، گرما و تعریق‌ بیش‌ از حد پرهیز کنید. تا زمان‌ رفع‌ علایم‌، روابط‌ جنسی‌ را به‌ تأخیر بیندازید.

رژیم‌ غذایی‌

مصرف‌ ماست‌، کره‌ یا خامه‌ ترش‌ را افزایش‌ دهید. از مصرف‌ شکر بکاهید.
در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
اگر خود یا عضوی‌ از خانواده‌تان‌ علایم‌ واژینیت‌ کاندیدیایی‌ را داشته‌ باشد.
اگر علی‌رغم‌ درمان‌، علایم‌ بدتر شوند یا بیش‌ از یک‌ هفته‌ باقی‌ بمانند.
اگر خونریزی‌ یا تورم‌ غیرطبیعی‌ مهبل‌ ایجاد گردد.
اگر پس‌ از درمان‌ علایم‌ عود کنند

* سوزاک ................

سوزاک‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ عفونی‌ در دستگاه‌ تناسلی‌ که‌ از راه‌ آمیزشی‌ منتقل‌ می‌شود. در مردان‌، این‌ عفونت‌ در پیشابراه‌ رخ‌ می‌دهد، در زنان‌، در پیشابراه‌ (مجرایی‌ که‌ ادرار را از مثانه‌ به‌ بیرون‌ هدایت‌ می‌کند) و نیز دستگاه‌ تولید مثل‌، و در هر دو جنس‌ ممکن‌ است‌ راست‌روده‌، گلو، مفاصل‌، یا چشم‌ها نیز درگیر شوند. این‌ عفونت‌ در تمام‌ سنین‌ رخ‌ دهد (حتی‌ کودکان‌ کم‌ سن‌ و سن‌ سال‌ که‌ مورد تجاوز قرار می‌گیرند). حداکثر شیوع‌ این‌ عفونت‌ بین‌ 30-20 سالگی‌ است‌. دوره‌ کمون‌ بیماری‌ (از زمان‌ ورود میکرب‌ تا بروز علایم‌) 2 تا 10 روز است‌.

علایم‌ شایع‌

زنان‌ معمولاً علایم‌ کمی‌ دارند یا اصلاً علامتی‌ ندارند. اما علایم‌ در مردان‌ معمولاً برجسته‌تر هستند.
سوزش‌ به‌ هنگام‌ ادرار
ترشحات‌ ضخیم‌ به‌ رنگ‌ سبز ـ زرد از آلت‌ تناسلی‌ مردان‌ یا مجرای‌ تناسلی‌ زنان‌
تب‌ خفیف‌ یا بدون‌ تب‌
گاهی‌ درد به‌ هنگام‌ مقاربت‌
درد مفاصل‌
بثورات‌، خصوصاً روی‌ کف‌ دست‌
گاهی‌ گلو درد خفیف‌

علل‌ ...................

عفونت‌ ناشی‌ از باکتری‌های‌ گنوکک‌ که‌ در بافت‌ نرم‌ و مرطوب‌ به‌ خوبی‌ رشد می‌کنند. باکتری‌ها معمولاً از راه‌ آمیزشی‌ انتقال‌ می‌یابند، اما در بعضی‌ از موارد منشأ عفونت‌ مشخص‌ نیست‌. در صورت‌ مقاربت‌های‌ غیرطبیعی‌، ممکن‌ است‌ راست‌روده‌ یا دهان‌ نیز دچار عفونت‌ شوند.
عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
داشتن‌ شرکای‌ جنسی‌ متعدد
خودفروشی‌
سوءاستفاده‌ جنسی‌ از کودکان‌
عبور نوزاد از کانال‌ زایمانی‌ مادری‌ که‌ دچار عفونت‌ است‌.

پیشگیری .................

از بی‌بند و باری‌ جنسی‌ خودداری‌ کنید.
از کاندوم‌ استفاده‌ کنید.
موارد این‌ عفونت‌ باید گزارش‌ شود تا از گسترش‌ آن‌ جلوگیری‌ شود. این‌ عفونت‌ گاهی‌ همزمان‌ با سیفلیس‌ و عفونت‌ کلامیدیایی‌ رخ‌ می‌دهد. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ همکاری‌ مناسب‌ اهمیت‌ زیادی‌ دارد و مطمئن‌ باشید که‌ هویت‌ محرمانه‌ خواهد ماند.

عواقب‌ مورد انتظار

با درمان‌ معمولاً در 1 تا 2 هفته‌ خوب‌ می‌شود.

عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌ گنوککی‌ چشم‌. این‌ عفونت‌ می‌تواند باعث‌ نابینایی‌ در کودکان‌ شود.
مسمومیت‌ خون‌ (سپتی‌ سمی‌ گنوککی‌)
آرتریت‌ عفونی‌ (عفونت‌ مفصل‌)
بیماری‌ التهابی‌ لگن‌ (منظور عفونت‌ احشای‌ تناسلی‌ در زنان‌)
آندوکاردیت‌
در صورت‌ عدم‌ درمان‌، گاهی‌ در مردان‌ ناتوانی‌ جنسی‌ رخ‌ می‌دهد.
ناباروری‌ در زنان‌

درمان‌

اصول‌ کلی‌

آزمایش‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ عبارت‌ باشند از: آزمایش‌ خون‌، کشت‌ ترشحات‌ یا خون‌، و تجزیه‌ و تحلیل‌ میکروسکپی‌ ترشحات‌ دستگاه‌ تناسلی‌، راست‌ روده‌، یا گلو
درمان‌ با آنتی‌بیوتیک‌ است‌. در کشت‌های‌ بعدی‌ بهبودی‌ تأیید خواهد شد.
بیماران‌ حتماً باید از نظر سایر بیماری‌های‌ آمیزشی‌ مورد آزمایش‌ قرار گیرند.
به‌ هنگام‌ درمان‌ از ملحفه‌ و روانداز مجزا یا در صورت‌ لزوم‌، از قاشق‌ و چنگال‌ مجزا استفاده‌ شود.
دستان‌ خود را مرتباً بشویید، خصوصاً پس‌ از ادرار و اجابت‌ مزاج‌
به‌ چشمان‌ خود دست‌ نزنید.

داروها

آنتی‌بیوتیک‌ها برای‌ مبارزه‌ با عفونت‌
برای‌ تخفیف‌ ناراحتی‌ و درد می‌توان‌ از استامینوفن‌ یا آسپیرین‌ استفاده‌ کرد اما این‌ داروها جای‌ آنتی‌بیوتیک‌ را نمی‌گیرند. درمان‌های‌ خانگی‌ یا سنتی‌ نیز تأثیری‌ ندارند.

فعالیت‌

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد، تنها باید از مقاربت‌ تا زمانی‌ که‌ در کشت‌ مشخص‌ شود که‌ عفونت‌ معالجه‌ شده‌ است‌ خودداری‌ شود. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ گاهی‌ ممکن‌ است‌ درمان‌ با شکست‌ مواجه‌ شود یا مقاومت‌ به‌ آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ وجود آید.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.
در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید
اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده تان‌ علایم‌ سوزاک‌ را دارید.
اگر قبل‌ از درمان‌ یا به‌ هنگام‌ درمان‌، مشکلاتی‌ چون‌ تب‌ و لرز، درد شکمی‌، زخ‌ در ناحیه‌ تناسلی‌ یا درد مفاصل‌ به‌ وجود آیند.
اگر دچار علایم‌ جدید و غیرقابل توجیه شده اید‌. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند .................................


ناباروری در زنان ........................




دستگاه تناسلی از دو قسمت اصلی ، یکی دستگاه تناسلی خارجی و دیگری تناسلی داخلی تشکیل شده است .

دستگاه تناسلی خارجی ، شامل فرج و مهبل است .

دستگاه تناسلی داخلی ، ‌شامل رحم ، لوله های رحمی و تخمدانها است .

کار دستگاه تناسلی ، تولید مثل و فراهم آوردن موجبات قاعدگی است . این اعمال تحت تأثیر ترشح موادی از بعضی غدد ،‌ از جمله هیپوفیز و تیروئید و هم چنین تخمدانها انجام می شود .

* نکات زیر در بررسی ناباروری زنان اهمیت دارند .

سن

مدت ازدواج

مدت نازائی

سابقه ازدواج های قبلی

سابقه بیماریها در خود و خانواده ، ابتلا به بیماریهای غدد داخلی مانند تیروئید و یا دیابت

سابقه سقط

وضعیت قاعدگی ( کیفیت و کمیت خون قاعدگی ، درد در موقع قاعدگی ) ‌

تعداد مقاربت در هفته

نحوه مقاربت

وجود نازائی در بستگان .

عوامل یاد شده در بالا می توانند در ناباروری زن نقش داشته باشند .

قاعدگی مرتب نشان دهنده وضعیت سلامت هورمونهای داخلی و بخصوص انجام تخمک گذاری است . این علامت از هر آزمایش گران قیمت دیگری بهتر است .

بالا بودن سن بیمار و طول مدت نازائی ، احتمال درمان موفقیت آمیز را کمتر می کند . زیرا پیر شدن دستگاه تولید مثل ، بخصوص تخمدانها ،‌ نقش عمده ای در ناباروری دارد . به علاوه افزایش سن خطر سقط را هم افزایش می دهد . اکثریت سقط های اولیه خودبخودی ، پس از 35 سالگی و به علت اختلال ژنتیکی اتفاق می افتند . بطوری که خطر سقط های خودبخودی در سنین کمتر از 30، کمتر از 10 درصد است ، ولی این رقم در سنین بالای 40 ، به34 درصد می رسد .‌ مطالعات نشان داده است که تخمک های زنان مسن قدرت باروری کمتری دارند و با افزایش سن ، احتمال افزایش بعضی از بیماریها که سبب ناباروری می شوند هم بیشتر است . همچنین احتمال ابتلا دستگاه تناسلی به عفونت های تناسلی و احتمال صدمه خوردن تخمدانها و ولوله های رحمی در زنانی که در محیط شغلی با مواد سمی سروکار دارند ، بیشتر است .

سیگار کشیدن روی حاملگی تأثیر سوء دارد و قدرت باروری را هم در زن و هم در مرد کاهش می دهد . خطرات مصرف دخانیات با افزایش سن بیشتر می شود . بین تعداد سیگار مصرفی و نازائی رابطه مستقیم وجود دارد .

حشیش سبب مهار هورمونهای تولید مثل می شود و تولید مثل را هم در زن و هم در مرد کاهش می دهد . کافئین - که در قهوه و چای وجود دارد - اثرات سوء روی باروری دارد و مصرف زیاد آن حاملگی را به تعویق می اندازد .

زوجها باید بدانند که وقوع حاملگی نیاز به زمان دارد و در هر دوره تخمک گذاری 30 درصد شانس حاملگی وجود دارد .

رابطه مدت زمان مقاربت مکرر و شانس وقوع حاملگی در زوج ها به شرح زیر است :

اگر زمان تماس 3 ماه باشد ، شانس حاملگی57 درصد است .

اگر زمان تماس5 ماه باشد ، شانس حاملگی 72درصد است .

اگر زمان تماس 1 سال باشد ، شانس حاملگی 85 درصد است .

اگر زمان تماس 2 سال باشد ،‌ شانس حاملگی 93 درصد است .

همانطور که گفته شد دستگاه تناسلی داخلی زن چهار قسمت اصلی به شرح زیر دارد که نازائی در زنها عمدتاً ممکن است مربوط به اختلال کار یک یا چند تا از آنها باشد .

تخمدانها

لوله های رحمی

جسم رحم

دهانه رحم

* تخمدانها :

نیمی از موارد نازائی به علت اختلال در کار تخمک گذاری تخمدانها است . اگر زن به طور منظم قاعده شود ، دلیل بر تخمک گذاری مناسب است و اگر قاعدگی او نامرتب باشد ، تخمک گذاری مناسبی وجود ندارد که باید علت آن بررسی شود . فقط حاملگی نشان قطعیت تخمک گذاری است ، اما علائم دیگر به شرح زیر است :

بالا رفتن درجه حرارت بدن : بعد از تخمک گذاری درجه حرارت بدن حدود نیم درجه بالا می رود . برای اندازه گیری ، بیمار هر روز صبح از روز اول قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی ، بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از هر گونه فعالیت بدنی ، درجه حرارت بدن خود را از راه دهان می گیرد و ثبت می کند . بالا رفتن درجه حرارت از روز پانزدهم قاعدگی به مقدار نیم درجه و بالا ماندن آن تا موقع قاعدگی بعدی ، علامت تخمک گذاری است .

بررسی ترشحات گردن رحم :‌ ترشحات گردن رحم در موقع تخمک گذاری فوق العاده زیاد است ، ولی پس از تخمک گذاری کاهش می یابد .

نمونه برداری : نمونه برداری از لایه داخلی رحم و بعضی آزمایشهای تخصصی هم به تشخیص تخمک گذاری کمک می کنند .

در مواردی که نازائی مربوط به توقف تخمک گذاری است ، از داروهای تحریک کننده تخمک گذاری از جمله هورمونهای زنانه ( استروژن و پروژسترون بصورت تنها و یا ترکیبی ) استفاده می شود . تحریک تخمک گذاری با این روش حداقل به مدت 4 تا 6 ماه طول می کشد .

از بعضی داروها و آمپولها هم برای تحریک تخمک گذاری استفاده می شود . با مصرف آمپولها ممکن است چند قلوزائی پیش بیاید .

* لوله های رحمی

اختلال در کار و شکل لوله های رحمی هم سبب ناباروری می شود . باید بدانیم که باز بودن لوله شرط لازم برای حاملگی است ولی شرط کافی نیست . زیرا لوله های رحمی دارای چندین عمل به شرح زیر هستند :

باعث انتقال اسپرم از رحم به سمت تخمک آزاد شده از تخمدان ، ( در ظرف چند ثانیه ) می شوند .

تخم بارور شده را به داخل رحم منتقل می کنند .

بسته بودن لوله ها در هر نقطه از طول لوله و خوب عمل نکردن آن در هر یک از موارد یاد شده در بالا سبب نازائی می شود که باید درمان شود .

* حفره و جسم رحم

با آزمایشات تخصصی حفره و جسم رحم مورد بررسی قرار می گیرد و موانع موجود برای بارداری مشخص می شوند . از جمله این موانع فیبروم ( نوعی تومور خوش خیم ) رحم و یا زائده های داخل رحم است .

شکلهای غیرعادی رحم اصولاً باعث نازائی نمی شوند ، ولی باعث سقط های مکرر می شوند که این مطلب هم جزء ناباروری محسوب می شود ،‌ به هر حال این موارد باید توسط پزشک تشخیص داده شده ، درمان شوند .

* دهانه رحم

دهانه رحم علاوه بر اینکه محل عبور اسپرم است ، مانند لوله های رحمی دارای چند فعالیت دیگر هم هست . با این تفاوت که کارش چندین برابر لوله های رحمی است .

وقتی سلولهای متحرک اسپرم از محیط خود ، یعنی مایع منی ، وارد محیط مهبل - که حالت اسیدی دارد - می شوند ، ترشحات دهانه رحم همچون مادری از آنها موظبت کرده ،‌ سپس آنها را راهی رحم و لوله های رحمی می کند .

بنابراین دهانه رحم یک عامل مهم در باروری است و مشکلات ساختمانی و تغییرات فیزیکی و شیمیایی محیط آن در نازائی نقش بسیار عمده دارند . دهانه رحم از طریق معاینه ارزیابی می شود . در معاینه پزشک ، وجود عفونت و ترشحات غیرعادی و وجود کیست های چرکی معلوم می شود . وجود مواد ضد اسپرم در ترشحات دهانه یکی از علل نازائی است که باعث بی حرکت شدن اسپرم ها و جلوگیری از انتقال آنها به قسمت بالایی رحم می شود . به هر حال در هر مورد با نظر پزشک متخصص ، تشخیص ودرمان لازم انجام می گیرد .

علاوه بر عواملی که در بالا در مورد علل نازائی زنان بیان شد ، ابتلا به بیماریهای زیر نیز در ناباروری زنان نقش مهم و اساسی دارد :

بیماریهای التهابی لگن و بیماریهای مقاربتی

اندومتریوز ( وجود نسج دیواره داخلی رحم در خارج از رحم )

تخمدان پلی کیستیک ( وجود کیست های ریز فراوان در تخمدانها ) ............................

2456
ابعاد روان شناختی دوران بارداری ....................................................................


دوره بارداری ،یکی از حساس ترین مراحل زندگی یک زن است .مرحله ای که درآن یک زن قدم به قدم به نه ماه مراقبت بی وقفه ازکودک و مهمان تازه وارد خویش مشغول است.
اهمیت ابعاد روان شناختی و حالات هیجانی موثر دراین دوران که می تواند رشد فیزیکی و روانی جنین رادرطول ماه های بارداری و حتی بعد ازتولد تحت تاثیرقراردهد. سبب شده است حالات روانی مادر باردار یکی ازمهم ترین مباحث روز مراکز علمی و روان شناختی باشد. زنان باردار دراین دوران دچارتغییرات روان شناختی می شوند. نگرش آنان درمورد بارداری بازتاب باورهای عمیق آنان درمورد تمامی جنبه های بچه دارشدن است .زنانی که از لحاظ روانی سالم هستند؛اغلب بارداری را وسیله ای برای خودشکوفایی می دانند. بسیاری اززنان اظهارمی کنند حامله شدن نیازی بنیادی را برآورده می کند.درسایر زنان بارداری سبب می شود تردید درمورد زنانگی خویش را کاهش دهند یامطمئن شوند که می توانند دربنیادی ترین شکل به عنوان یک زن عمل کنند برخی نیزنگرش منفی در مورد بارداری دارند این افراد ازتولد کودک می ترسند یا در مورد وظیفه مادری احساس بی کفایتی می کنند. یکی از اولین اموری که باید دررابطه با استرس های این دوران مورد توجه قراربگیرد، هویت مستقل مادراست زنان درمراحل اولیه رشد خودباید جدایی ازمادررا تجربه کنند و هویت مستقلی داشته باشند. این تجربه بعداً برموفقیت آنها درمادربودن اثرگذاراست. اگر مادرالگوی ضعیفی باشد ، احساس فرزند در مورد کفایت خوددرمادر بودن ممکن است مختل شود و پیش و بعد از تولد کودک احساس کمبود اعتماد به نفس کند .تخیلات و ترسهای ناخودآگاه زنان دراوایل بارداری اغلب حول محور اندیشه شباهت بامادرشان است. دلبستگی روان شناختی به کودک از دوران جنینی و زندگی داخل رحمی آغاز می شود و با شروع 3 ماهه دوم اکثر زنان تصویر ذهنی از کودکشان دارند. حتی پیش ازتولد جنین موجود مجزایی می شود که دارای شخصیتی مختص به خود است. تا جایی که بسیاری ازمادران با جنین خود صحبت می کنند. شواهد اخیرحاکی است که گفت و گوی هیجانی با جنین نه تنها با پیوند اولیه مادر نوزاد ارتباط دارد. بلکه با کوشش های مادر برای داشتن یک بارداری سالم و مثلاً از طریق کنارگذاشتن سیگار و کافئین مرتبط است. بادرنظرگرفتن احساسات یک زن برای مادری باید به نظرات و احساسات باقی اعضای خانواده نیز نگاهی دقیق و موشکافانه داشت. به عنوان مثال مادر و پدر بعد از این باید درنقش های جنسیتی خود به عنوان یک زوج و یک فرد تجدید نظرکنند .آنها نیازمند سازگاری مجدد درروابط با دوستان و بستگان خودهستند و باید با مسئولیت های جدیدی نظیر مراقبت از یک دیگر و برآورده کردن نیازهای نوزاد جدید و کودک درحال رشد کناربیایند. هم پدرو هم مادر ممکن است درمورد کفایت خود به عنوان پدرو یا مادراحساس اضطراب کنند یک یا هر دووالد ممکن است آگاهانه یاناخودآگاه درمورد ورود کودک به خانواده و اثر آن برروابط دونفره خود مردد باشند. بنابراین شناسایی و مقابله با این افکاربسیارمهم است .

چگونه عواطف و هیجانات مادر روی جنین اثر می گذارد؟


با وجود عدم ارتباط مستقیم دستگاه عصبی جنین با مادرحالت های هیجانی مادراز قبیل :خشم ، ترس و اضطراب می تواند درعکس العملها و رشد جنین تاثیربگذارد. زیرا این حالت های هیجانی مواد شیمیایی راایجاد می کنند که می تواند از طریق جفت وارد بدن جنین شود. علاوه براین در این شرایط غدد داخلی بدن مادر ،هورمونهایی ترشح می کند که موجب تغییراتی درسوخت و ساز بدن و همچنین ترکیبات خون می شود. برخی از این مواد شیمیایی که براثر تحریکات عصبی به وجود می آیند عبارتند ازاستیل کولین و اپی نفرین، دراین شرایط غدد اندوکرین (درون ریز)مخصوصاً غده آدرنال (فوق کلیوی )هورمونهای مختلفی ازخود ترشح می کنند .همان گونه که اشاره شد ترشح این هورمون ها که مقدار آن هم کم نیست از طریق جفت درجنین اثر می گذارد و حرکات بدنی جنین را افزایش می دهد که نتایج بدی روی نوزاد خواهد داشت. فشارهای عاطفی مختلفی که مادر دردوران بارداری به علل گوناگون دارد عبارتند از:ابهامات درنقش مادری ،کودک ناخواسته ،حوادث زندگی ،مشکلات و ... درزندگی نوزادهم موثراست.این قبیل نوزادان که از مادران غمگین ،هیجان زده یاعصبانی متولد می شوند ممکن است نارس ،بی قرار و دارای وزن کم باشند و مشکلاتی ازقبیل بی نظمی درغذا خوردن ،اختلالات دستگاه گوارشی و بی خوابی درآنها به وجودآید.
حفظ آرامش در دوران بارداری باعث می شود که نوزادتان هم آرام باشد .بهتراست هیجانات عصبی را دردوران حاملگی به حداقل برسانید تا نوزادی سالم ازنظر روانی داشته باشید.

چه باید کرد؟


ازآنجا که به خصوص دربارداری های اولیه،تمام زنان به طور طبیعی دچاراسترس و هیجانات گفته شده می شوند.به تمام مادران توصیه می شود برای کاهش اثرات منفی حالت های روحی و روانی نامطلوب خود دراین دوران درکنار رعایت کردن اصول بهداشتی و پزشکی و همراهی یک پزشک مجرب از مشاوران روانی هم کمک بگیرند تا بتوانند هرچه بیشتر سلامت روحی و جسمی نوزاد خود را تضمین کنند.
اسهال‌ مزمن‌ غیراختصاصی‌ دوران‌ کودکی‌ .....................................


شرح بیماری

اسهال‌ مزمن‌ غیراختصاصی‌ دوران‌ کودکی‌ عبارت‌ است‌ از اسهال‌ (بیش‌ از 5 بار اجابت‌ مزاج‌ آبکی‌ یا شل‌ در روز) به‌ طور مزمن‌ در یک‌ کودک‌ سالم‌. در کودکان‌ 5/3-5/1 ساله‌ رخ‌ می‌دهد.

علایم‌ شایع‌

اجابت‌ مزاج‌ شل‌ به‌ دفعات‌ زیاد که‌ غالباً حاوی‌ فیبرهای‌ سبزیجات‌ هضم‌ نشده‌ یا مخاط‌ است‌ و عمدتاً در صبح‌ رخ‌ می‌دهد.

علل‌

ناشناخته‌ هستند.

عوامل تشدید کننده بیماری

سابقه‌ خانوادگی‌ مشکلات‌ روده‌ای‌.

پیشگیری‌

در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از آن‌ پیشگیری‌ به‌ عمل‌ آورد.

عواقب‌ مورد انتظار

علی‌رغم‌ اسهال‌ مزمن‌، کودکان‌ مبتلا رشد و نموی‌ طبیعی‌ دارند و هیچ‌ علامتی‌ از سوءتغذیه‌ نشان‌ نمی‌دهند. در حقیقت‌، اسهال‌، اهمیت‌ خاصی‌ ندارد. نهایتاً نیز حرکات‌ روده‌ و الگوی‌ اجابت‌ مزاج‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز می‌گردد، ولی‌ این‌ امر ممکن‌ است‌ 3-2 سال‌ طول‌ بکشد.

عوارض‌ احتمالی‌

احتمال‌ تمرکز روانی‌ بیش‌ از اندازه‌ به‌ اجابت‌ مزاج‌ به‌ علت‌ توجه‌ زیاد به‌ والدین‌ به‌ این‌ مسأله‌.

درمان‌

اصول‌ کلی‌

کودک‌ خود را به‌ خاطر این‌ مشکل‌ سرزنش‌ نکنید. انتظار نداشته‌ باشید که‌ توانایی‌ کنترل‌ اجابت‌ مزاج‌ و رفتن‌ به‌ توالت‌ به‌ همان‌ سرعت‌ کودکان‌ دیگر حاصل‌ شود. با کودک‌ مثل‌ کودکان‌ دیگر رفتار کنید و سعی‌ کنید که‌ این‌ مشکل‌ را بزرگ‌ نکنید. از بروز تنش‌ اجتناب‌ نمایید، زیرا اگر کودک‌ در مورد مشکل‌ خود دچار اضطراب‌ و ناراحتی‌ شود، اسهال‌ ممکن‌ است‌ بدتر شود یا ممکن‌ است‌ مشکلات‌ روانی‌ به‌ وجود آید.

داروها
برای‌ این‌ اختلال‌ معمولاً دارو مورد نیاز نیست‌. به‌ کودک‌ خود داروی‌ ضداسهال‌ ندهید، زیرا اثرات‌ جانبی‌ آن‌ ممکن‌ است‌ زیانبار باشند.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. کودک‌ خود را تشویق‌ به‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری طبیعی‌، درست‌ مانند کودکان‌ هم‌سن‌ نمایید.

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود، اما استفاده‌ از مکمل‌های‌ ویتامینی‌ و معدنی‌ ممکن‌ است‌ کمک‌کننده‌ باشد.
کودک‌ باید روزانه‌ حداقل‌ 8-6 لیوان‌ آب‌ بنوشد تا مایع‌ از دست‌ رفته‌ جبران‌ شود

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر کودکتان‌ اسهال‌ مزمن‌ یا اجابت‌ مزاج‌ همراه‌ دفع‌ مخاط‌ دارد که‌ علتی‌ برای‌ آن‌ پیدا نشده‌ است‌.
- اگر در مدفوع‌ خون‌ وجود داشته‌ باشد.
- اگر درجه‌ حرارت‌ مقعدی‌ به‌ 9/38 درجه‌ سانتیگراد یا بالاتر برسد.
- اگر کودکتان‌ بی‌حال‌ شود، از خوردن‌ غذا خودداری‌ کند، یا با صدای‌ بلند و به‌ طور مداوم‌ گریه‌ کند و با نوازش‌ نیز گریه‌ وی‌ قطع‌ نشود.
- اگر رشد و نموی‌ کودکتان‌ طبیعی‌ نباشد.......................

سلام

بابای پسرم واقعا تاپیک خوب ومفیدیه من که خیلی استفاده کردم ولی اگه میشه مطالبی هم در مورد دوران شیر دهی وروشهای زیاد شدن شیر وهمینطور با کیفیت شدن شیر اینجا بذارید.
بر اساس تازه ‌ترین تحقیقاتی که محققان اسپانیایی روی 4هزار و 211 مرد و 5 هزار و 459 زن انجام داده‌اند، مشخص شده است که امکان ابتلا به افسردگی در افرادی که بدن‌شان حاوی مقادیر مناسبی از فولات و ویتامین‌های گروه B (مخصوصا ویتامین B12) است، بسیار کمتر از سایرین ( مخصوصا سیگاری‌‌ها) می باشد.

سال‌ها پژوهشگران در حال بررسی رابطه ی بین تغذیه و افسردگی بوده‌اند و طی همین بررسی‌ها فهمیده‌اند که آمار افسردگی در منطقه مدیترانه، نسبت به سایر جاهای دنیا کمتر است و این موضوع، اهمیت رژیم مدیترانه‌ای را در پیشگیری از افسردگی نشان می دهد‌. رژیم مدیترانه ای سرشار از میوه‌ها، انواع مغزها، سبزیجات، حبوبات (مخصوصا عدس) و از همه مهم‌تر، ماهی می باشد.

دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، نقش دو عامل "ژنتیک" و "سبک زندگی" را در ابتلا یا تشدید افسردگی بسیار مهم می‌داند. او ضمن اینکه گریز از ژنتیک را غیرممکن می‌داند، می‌گوید: "همه افراد می‌توانند با برقراری تعادل و تنوع غذایی به مبارزه با افسردگی بپردازند؛ مثلا اگر افراد بتوانند سطح سروتونین خون‌شان را (که یک ماده موثر در ایجاد آرامش و شادابی است) افزایش دهند، گام بزرگی در این زمینه برداشته‌اند."...


2714

+ دوران نوجوانی،‌ دوران جهش در رشد جسمی است. رشد سریع جسمی و تکامل رفتاری و شناختی،‌ نوع تغذیه نوجوان را تغییر می دهد. از طرف دیگر در این دوران نیاز به انرژی و مواد مغذی مانند پروتئین،‌ کلسیم، آهن، روی و ویتامین های گروه B به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. متأسفانه اختلال در غذا خوردن در نوجوانان بسیار شایع است. ناآگاهی تغذیه ای و پیروی از رژیم های خودسرانه و نامناسب به سوء تغذیه و کاهش کارایی جسمی و فکری نوجوانان منتهی می شود و در سال های بعد نیز اثرات سوء خود را به شکل های گوناگون برجا می گذارد. سوء تغذیه هم در خانواده های ثروتمند و هم در خانواده های فقیر(هر یک به نوعی) دیده می شود. داشتن تغذیه صحیح یعنی رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی. برای داشتن این تنوع و تعادل، از گروه های غذایی ای که به آن ها اشاره می شود استفاده کنید. البته لازم است توجه کنیم که همه باید در شرایط عادی این گروه های غذایی را مصرف کنند. ولی تعداد واحدهای مصرفی بر حسب شرایط متفاوت است...


آیا غذا یا دارویی وجود دارد که شیر مادر را زیاد کند؟ ...........................

اشتیاق و علاقه مادر در شیر دادن عامل بسیار مهمی در شیر دادن اوست.داروها یا هورمون هایی وجود داردکه اگر مادر مصرف نماید,ممکن است سبب افزایش ترشح پرولاکتین ودر نتیجه افزایش شیر او گردد.ولی عوارضی نیز به همراه دارد.دم کرده یا عصاره بعضی از گیاهان دارویی(شنبلیله,آنیسون,رازیانه,زیره سبز و...)نیز باعث افزایش شیر مادر می گردد.ولی اگر زیاد نوشیده شود,رفلکس سرازیر شدن شیر مادر را کم می کند.به طور کلی مهمترین عانلی که باعث افزایش شیر مادر می گردد,نه دارو ,نه هورمون نه غذای مخصوص است.بلکه علاقه مادر به شیر دادن ,تغذیه کامل و کافی,آرامش جسمی و روانی و بالاخره مکیدن پستان مادر توسط نوزاد است.

توصیه هایی به مادران شیر ده ..............

1-استراحت و آرامش:غیر از تغذیه کافی و سالم ,مادری که فرزند خود شیر می دهد,باید از نظر جسمی استراحت نمایدوخود راخسته نکند.اطرافیان مخصوصا" شوهر باید کارهای روزمره مادر را انجام دهدتا مادر استراحت نماید و سیستم ترشح کننده شیر به خوبی عمل کند تا شیر کافی در پستان مادر ترشح و کودک تغذیه گردد,زیرا آرامش روحی و روانی در شیر دادن موثر است.

2-رژیم غذایی:مادر باید از رژیم غذایی که باعث کاهش وزن می شود,اجتناب نماید.اگر مادری اضافه وزن پیدا کرده و می خواهد وزن خود را در دوران شیر دهی کم کند,حداکثر می تواند یک کیلو در ماه کم کند,در این صورت شیر او کم نخواهد شد. چنین مادرانی نباید رژیم غذایی مخصوص داشته باشندیا داروهایی که اشتها را کم می کند مصرف کنند.فعالیت وورزش نیز در دوران شیر دهی توصیه می شود.

3-سیگار کشیدن:مادری که شیر می دهد نباید سیگار بکشد,زیرا سیگار نه فقط حخجم شیر را کم می کندبلکه سلامت او ونوزادش را هم نیز تهدید می نماید.

4-دفعات شیر دادن:تعداد دفعات شیر دادن در هفته های اول دوران شیر دهی بسیار اهمیت دارد.مادر می تواند 15 بار در روز به نوزادش شیر دهد.این دفعات را بعد از ماه اول می توان به 5 تا 12 بار تقلیل داد.

5-نرمی استخوان:چون نرمی استخوان(راشی تیسم) در کودکان شیر مادر خوار نیز وجود دارد ,بدین جهت کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند,باید در معرض آفتاب قرار گیردو ویتامین (دی) خوراکی نیز به او داده شود,مخصوصا"کودکانی که در آپارتمان زندگی می کنندو از برخورد با آفتاب محروم هستند.

6-فلوراید:چون فلوراید شیر مادر کافی نیست و ممکن است کمبود آن موجب تخریب دندانهای کودک شودبدین جهت اگر مادر در محلی زندگی می کندکه آب آن محل فلوراید کافی ندارد.باید به کودک فلوراید داده شود.در چنین شرایطی حداقل باید 10میکرو گرم(در 6 ماه اول و ماههای بعد بیشتر)فلوراید به کودک داده شود.
نیاز مادر شیر ده به مواد غذایی ...................



انرژی:

نیاز یک مادر شیر ده به انرژی ,500 کالری بیشتر از میزاند است که یک خانم در حالت عادی وباهمان قد و وزن نیاز دادرد.این نیاز ناشی از علل زیر است:

1-مادر شیر ده به طور متوسط750 میلی لیتر شیر در 24 ساعت تولید وترشح می کند (550تا1200 میلی لیتر) .برای تولید این مقدار شیر ,500 کیلو کالری انرژی لازم است.در هنگام بارداری پستان مادر رشد مد کندو سلولهای اختصاصی تولید شیر بوجود می آید ,ولی پس از تولد, تولید شیر وابسته به مکیده شدن پستان مادر بوسیله کودک است .هرچه نوزاد بیشتر مک بزند ,شیر بیشتری ترشح می گردد.خستگی ,اضطراب ونگرانی مادر موجب کم شدن تغذیه مادر شده و تولید شیر را کاهش می دهد.

2-در دوران بارداری چربی در بدن مادر تجمع می یابد.پس از زایمان برای سوزاندن چربی هایی که در بدن وپستان مادر ذخیره شده است ,مقداری انرژی لازم است تاچربی ها در هنگام شیر دادن سوخته شود.

محدودیت های غذایی بعد از تولد نوزاد,موجب کاهش ترشح شیر می شودوسلامت مادر را تهدید می کند.اگر مادر اضافه وزن داشته باشد,با وجود دریافت مواد غذایی کافی ,به تدریج وزن خود را از دست می دهد.این کاهش وزن مخصوصا" در ماههای اول شیردهی بیشتر است .به هر حال مادر شیر ده می تواند با کم کردن مقدار انرژی دریافتی ,وزن خود را کم می کندو شیر کافی نیز تولید می کند.اگر مادری لاغر اندام باشد ,و غذا و انرژی کمی به او برسد موجب کم شدن شیر می گردد.

پروتئین:
نیاز مادر شیرده به مواد پروتئینی در دوران شیر دهی حدود 65 گرم در 6 ماه اول و62 گرم در 6 ماه دوم شیر دهی می باشد.این مقدارحدود 15 تا20 گرم بیشتر از مقداری است که یک خانم در حالت عادی نیاز دارد تحقیقات نشان داده است که خوردن بیشتر از اندازه مواد پروتئینی مانند شیر و گوشت ,شیر مادر را زیاد تر نمی کند.

چربی:
مقدار چربی موجود در شیر مادر ,بستگی به میزان چربی غذایی مادر دارد.بنابراین تغییر مقدار و نوع چربی در رژیم غذایی مادر شیرده ,موجب تغییر چربی شیر مادر می گردد.اگر مادری در دوران شیر دهی چربی نخورد چربی های ذخیره شده در بدنش سوخته می شود.مقدار کلسترول شیر مادر در حدود 10 تا 20 میلی گرم در 100 میلی لیتر شیر می باشد ,بنابراین کودک در شبانه روز مقدار 100 میلی گرم کلسترول از شیر مادر دریافت می کند.مقدار کلسترول شیر مادر با رژیم غذایی او تغییر نمی کند ,ولی با ادامه شیر دادن به تدریج کاهش می یابد.

کلسیم:
در دوران شیردهی نیازمادرشیرده به کلسیم مانند دوران آبستنی یعنی حدود 1200 میلی گرم در 24 ساعت است.این مقدار 400 میلی گرم بیشتر از مقدار مورد نیاز زنان در حالت عادی است.

شیر یکی از موادغذایی است که مادر شیر ده می تواند مصرف کند تا کلسیم کافی به بدن او برسد.اگر مادر شیر ده نسبت به شیر الرژی وحساسیت دارد,یا حقیقتا"شیر را دوست ندارد,باید کلسیم رژیم غذایی او با خوردن 1000 میلی گرم کلسیم به صورت قرص یا شربت تامین گردد.

آهن:
مادر شیر ده از راه شیر ,آهن زیادی دفع نمی کند,بنابراین نیاز مادر شیر ده به آهن مانند یک خانم جوان ,یعنی 15 میلی گرم در روز می باشد.در صورتد که در دوران آبستنی ,نیاز مادر باردار دو برابر,یعنی 30 میلی گرم در روز می باشد.

روی:
نیاز مادر شیر ده به روی در دوران شیر دهی بیشتر از دوران آبستنی است,زیرا مقدار روی شیر مادر در خلال چند ماه اول به تدریج کاهش می یابد.اگر مادر خود دچار کمبود روی باشد,مقدار روی شیر او نیز کم است.بنابراین توصیه می شود مادر شیر ده روزانه 12تا14 میلی گرم روی از راه غذا دریافت کند.

آب:
در دوران شیر دهی ,مادر به حدود 2 لیتر مایع در شبانه روز نیاز دارد(8 لیوان) مادر باید هر نوبت که به نوزاد یا شیر خوار خود شیر می دهد ,یک لیوان مایعات(شیر یا آب میوه) مصرف کند تا دچار کم آبی بدن نگردد.بعضی از مردم نا آگاه تصور می کنند,اگر مادر آبستن بیشتر مایعات بخورد ,شیر او بهتر وبیشتر می شود,بعضی تصور می کنند اگر مایعات بیشتر بخورد,شیر او آبکی می گردد.این تصورات علمی نیست و حقیقت ندارد.میزان مصرف مادران شیرده باید برحسب میل و رغبت او نسبت به مایعات باشد.اگر مادر شیر ده مایعات کم بخورد,ادرار او کم می شود ولی شیر او کم نخواهد شد.
اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر بر هیچ کس پوشیده نیست، این در حالی است که کمتر راجع به نحوه تغذیه مادر جهت افزایش میزان شیر و بهبود کیفیت آن سخن گفته می شود. متخصصان بر این عقیده اند که تغذیه مادر در دوران شیردهی تأثیری مستقیم بر نوزاد و سلامت او دارد.
تأثیر برخی از مواد بر سلامت مادر و کودک کاملاً واضح است و از این روست که به مادر توصیه می شود از نوشیدن قهوه و نیز مصرف شکلات پرهیز کند اما گاهی اوقات مادران از تأثیرات برخی از مواد ناآگاه هستند. برای مثال پس از تولد نوزاد به دلیل نیاز شدید بدن به ویتامین ها و مواد معدنی، زنان اغلب به مصرف میوه و سبزیجات، حبوبات و.‎.‎. روی می آورند و این در حالی است که مصرف این مواد تأثیرات نامطلوبی بر نوزاد گذاشته و باعث بروز دل درد و کولیک در او می شود. یکی از بهترین مواد برای زنان شیرده، بادام است. بادام حاوی مقدار زیادی کلسیم است. علاوه بر این کالری بالایی داشته و مشکلی را برای نوزاد نیز به وجود نمی آورد. آووکادو نیز میوه ای بسیار مغذی و سرشار از ویتامین است. مصرف سالاد آووکادو به عنوان ناهار یا شام سبک بسیار مؤثر است، زیرا آووکادو حاوی نوعی چربی مفید است که این چربی در افزایش میزان شیر تأثیر دارد.
یکی از راه های مصرف سبزیجات بدون ایجاد عوارض در نوزاد استفاده از آنها در تهیه سوپ است. علاوه بر این، سوپ در تولید شیر مادر مؤثر است. گوشت و مرغ باید حداقل در یک وعده غذایی مادر مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا تأثیر بسزایی در افزایش شیر خواهند داشت.

ماده دیگری که شیر مادر را بطور چشمگیری افزایش می دهد جوی دو سر است که توصیه شده هر بار پس از شیردهی مورد استفاده قرار بگیرد. خوردن یک کاسه جوی دو سر گرم همراه کره یا شیر و کمی نمک و شکر می تواند انرژی از دست رفته را به مادر بازگرداند. جوی دو سر حاوی مقدار زیادی ویتامین بوده و برای سلامت قلب مفید است. از این رو به مادران توصیه می شود هنگام گرسنگی، جوی دو سر را در وعده صبحانه خود قرار دهند. برای آرام کردن کودک و کمک کردن به او برای داشتن خوابی بهتر و طولانی تر در شب توصیه می شود مادر بعدازظهرها یک فنجان چای گرم بنوشد. نوشیدن چای بابونه مفید است و اگرچه نوشیدن هر نوع چای در تولید بیشتر شیر مؤثر است، ولی چای بابونه خواب بهتری را برای مادر و کودک به ارمغان می آورد.
در ازدیاد شیر مادر، مهم ترین نکته آرامش روانی وقدرت اراده مادر است. این مسئله آن قدر مهم است که می تواند باعث قطع ویا افزایش شیر گردد. در هر صورت، تمام مادران شیرده باید بکوشند تا از استرس که باعث ایجاد ناراحتی وتحریک اعصاب می شود، دوری گزینند.

دومین نکته مهم، تغذیه مناسب خصوصا استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامینBاست که باعث افزایش شیر در دوران شیردهی می گردد.

یادتان باشد که دادن شیر به کودک، هم برای مادر و هم برای کودک بسیار مفید است وباعث کاهش ابتلا به سرطان پستان، رحم، تخمدان در مادر و افزایش مقاومت جسم کودک در برابر بیماری ها می شود. از طرفی شیر دادن از بروز افسردگی در مادر و بی خوابی در کودک جلوگیری می کند ودر تقویت رابطه عاطفی مادر و کودک مؤثر است.

نکته جالب این است که کیفیت شیر مادران ثروتمند وبی بضاعت به یک میزان وکاملا با هم برابر است. وشاید خداوند مهربان این گونه در میان نوزادان معصوم عدل خود را اجرا کرده است.

حال باید ببینیم که چگونه می توانیم با استفاده از گیاهان دارویی شیر مادری را که برای کودک کافی نیست، زیاد کنیم.

نکته: یک مادر شیرده روزانه هر قدر شیر بخورد، تقریبا به همان میزان شیر برای تغذیه فرزندش مهیا می شود. بنابر این شیر برای افزایش شیر مادر بهترین غذاست.

دستور اول:

رازیانه سرشار از ویتامین های A ، B و C وفسفر است. دم کرده تخم رازیانه به مقدار پانزده گرم در یک لیتر آب را با هر غذا یک فنجان مصرف کنید.

دستور دوم:

شلتوک برنج خصوصا برنجی که آفتاب زیاد خورده باشد و یا در نواحی که دارای آفتاب زیاد است به عمل آمده باشد، بدلیل آنکه دارای انواع ویتامینB است در افزایش شیر مادر آثار چشمگیری دارد.

دستور سوم:

مقدار یک قاشق قهوه خوری تخم و دانه بادیان را در یک فنجان آب جوش دم وبعد از هر غذا آن را میل کنید.

دیگر گیاهانی که در ازدیاد شیر مادر مؤثرند عبارتند از: سیب زمینی ترشی، بادام، گزنه (دم کرده) لوبیا، باقلا، سنبل ختایی، غازیانی، نشاسته گندم، ترب، جعفری، لیمو، هندوانه، طالبی.

منبع:iranhealers

داروهای زیاد کننده شیر مادران

نسخه شماره 1-

دارو : میوه زیره ( Cuminum cyminum)

مقدار مصرف : 4تا 6 گرم

طرز تهیه : مقدار فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف کرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره 2-

دارو : میوه انیسون ( Pimpincella anisum)

مقدار مصرف : 2تا 4 گرم

طرز تهیه : مقدار فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف کرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره 3-

دارو : تخم جعفری ( Apium petroselinum)

مقدار مصرف : 2تا 4 گرم

طرز تهیه : مقدار فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف کرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید

نسخه شماره 4-

دارو : تمام گیاه شوید ( Anethum graveolens)

مقدار مصرف : 2تا 4 گرم

طرز تهیه : مقدار فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف کرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره 5-

دارو : تخم شنبلیله ( Trigonella foenum -graecum)

مقدار مصرف : 2تا 4 گرم

طرز تهیه : مقدار فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف کرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .

نسخه شماره 6-

دارو : میوه رازیانه ( Foeniculum vulgar)

مقدار مصرف : 2تا 4 گرم

طرز تهیه : مقدار فوق را که قبلا کوبیده شده در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس صاف کرده روز سه بار هر بار یک فنجان میل کنید .


قطره گیاهی شیر افزا SHIRAFZA


اشکال دارویی :

قطره 30 میلی لیتری

موارد مصرف :

قطره شیر افزا برای افزایش شیر مادر بکار می رود . همچنین باعث برطرف شدن اختلالات گورشی و آرامش طفل می گردد .

اجزاء فرآورده :

قطره شیر افزا از عصاره هیدرو الکلی زیر تهیه شده است :

1- دانه رازیانه 50% Foeniculum vulgare

2-دانه زیره سبز 20% Cuminum cyminum

3-دانه شنبلیله 20% Trigonella soenum – graecun

4-اندام هوایی شوید 10% Anethun graveolens

مواد موثره :

تریگونلین ، نیکوتینیک اسید و روغن های فرار ( نظیر : آنتول ، فنکون ،‌کاروون ،‌پارا – سمن )

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

مکانیسم دقیق افزایش دهنده شیر این فرآورده شناخته نشده است

مطالعات نشان داده است که آنتول موجود در شیر افزا به عنوان آنتاگونیست رقابتی دوپامین عمل می کند ( دوپامین موجب وقفه ترشح پرولاکتین می گردد ) و موجب افزایش ترشح شیر می شود .

قطره شیر افزا با داشتن اثرات ضد اسپاسم بر روی عضلات صاف موجب تسهیل خروج گازها از معده شده و در نتیجه سبب برطرف شدن اختلالات گوارشی و آرامش طفل می گردد .

تداخل دارویی

شنبلیله موجود در این فرآورده باعث کاهش قند خون می گردد بنابراین احتمال دارد که با داروهای پایین آورنده قند خون تداخل نماید .

مقدارمصرف :

روزانه 3 نوبت ، هر بار 20 تا30 قطره در یک فنجان آّ ب سرد با کمی قند بعد از غذا میل شود

عوارض جانبی :

با مصرف این فرآورده احتمال بروز واکنشهای آلرژیک وجود دارد .


مادران شاغل و ارتباط با فرزندان ...............................

با توجه به نقش سازنده زنان در عرصه های مختلف و با در نظر گرفتن مسئولیت های سنگین زنان فعال در اجتماع که همزمان بار مسئولیت و وظایف خانوادگی را نیز به عهده دارند می توان گفت بزرگترین وظیفه زن مادر شدن و شیرین ترین ثمره زندگی فرزند است .

کلید تندرستی کودک در دست مادر است . کودکان سرمایه های فردای جامعه هستند و کودکان حساس ترین و آسیب پذیرترین گروه اجتماع را تشکیل می دهند .

مادران شاغل باید سعی کنند کیفیت رسیدگی را در زمانی که در خانه هستند بیشتر کنند و برای جبران ساعات دوری از فرزند تلاش نمایند . هنگامی که در منزل هستند اوقات بیشتری را با فرزندانشان سپری کنند .

فکر کنید اوقات خود را با بچه ها چگونه می گذرانید و فهرستی از آن تهیه نمایید .

اگر در حال غذادادن به بچه هستید با او حرف بزنید ، نوازشش کنید و برایش شعر بخوانید .

اگر در حال حمام کردن او هستید ، او را با لبخند زدن و خندیدن خوشحال کنید .

اگر در حال پختن غذا هستید ، از فرزندتان کمک بخواهید با او صحبت کنید و بخندید .

هنگام رساندن فرزندتان به مهدکودک و یا مدرسه ... وقت خوبی است که با او صحبت کنید و به حرفهایش گوش دهید .

زمانی را برای بازی کردن با بچه ها در نظر بگیرید .

وقت معینی برای مسواک زدن ، حمام کردن و سایر کارهای روزانه داشته باشید تا نظم در انجام کارها را بیاموزد .

به او بگویید که دوستش دارید و بدینوسیله امنیت عاطفی در او ایجاد کنید ، چرا که اعتماد بنفس کودکان و روحیه قوی آنها وابسته به احساس چنین امنیتی است .

اگر شما برای نگهداری فرزند خود پرستار گرفته اید دفتری تهیه کنید و از او بخواهید که با یادداشت در مورد فرزندتان ، شما را در فعالیتها و برنامه هایش شریک کند ، مانند داستانهای مورد علاقه ، عادات خاص غذایی ، نوع بازی و ... شما هم می توانید یادداشتهایی را برای پرستار فرزندتان بنویسید .

در نتیجه شما بهترین راهها را انتخاب نموده اید و با وجود کمبود وقت ، عملکرد شما مهمترین هدیه ای است که به خانواده می دهید ...........................
2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2712
2687
پربازدیدترین تاپیک های امروز