شرمنده که باز هم اسم من رو میبینید برای تاسیس یک تاپیک جدید ... دوستان از محبتشون این مسولیت رو به من میدن . باشد که به نحو احسن انجامش بدم .
هدف از ایجاد این تاپیک همون طور که از اسمش پیداست اینه که سعی کنیم مادر کافی باشیم برای فرزندانمون نه مادر کامل .
مطالبی که در اینجا گفته خواهد شد به شرح زیر است :
1- مسائل تربیتی مربوط به نوزاد - نوپا و خردسال
2- معرفی و توضیح کتاب های روانشناسی کودک و تربیت
3-شناخت مشکلات طبیعی رفتاری در هر سن ( معمولا اکثر نگرانی مادر ها از مسائلی است که مادر درک نمیکنه این اقتضای سن فرزندشه و گمان میکنه فرزندش دچار مشکلی شده و به طبع عکس العمل غیر منطقی نشون میده )
4-شناخت و بررسی مسائل و مشکلات روحی مادر ( معمولا بر اثر خستگی مادرانگی بیش از حد )
اگر مورد دیگه ای هم به ذهنتون میرسه خیلی محبت میکنید بنویسید تا به لیست اضافه کنم .
**
بعد نوشت :
خواهش میکنم از مقالات علمی و کتاب هایی که نقل قول میکنید حتما نام نویسنده و منبع مکتوب ذکر بشه هم به دلیل رعایت امانت داری و هم رجوع آسانتر دیگران به آن
مسلما هر کس برای فرزند خدش سوال های زیادی دااره ... قبل از پرسیدن سوال اول پستش بنویسه که فرزندش دختره یا پسر و چند وقتشه با ذکر دقیق مسئله اش و راه هایی که تا به حال برای حلش استفاده کرده نتیجه گرفته یا نگرفته
من روانشناس کودک نیستم ... فقط مادر یک خردسال 20 ماهه هستم . و اطلاعات دست و پا شکسته ای در همین حد دختر خودم دارم خواهش میکنم توقع نکیند مشکلات ریشه دار فرزند مثلا 3 سالتون رو سه سوت کالبد شکافی کنم و نسخه بدم . باور کنید سوادش رو ندارم و اصلا درین حد ها نیستم
نیاز خودم به وجود این تاپیک خیلی خیلی خیلی زیاده و امیدوارم در کنار هم و با کمک هم بتونیم مادرهای خوب و معقولی باشیم باشد که مقبول افتد
در پناه خدا
****
از صفحه 4 تا 10 اضطراب جدایی و راهکارهاش از صفحه 10 تا 16 خواب کودکان از صفحه 16 تا 22 روش های صحیح رفتار والدین در خانه از صفحه 22 تا 27 اختلاف نظر والدین در تربیت کودکان از صفحه 27 تا 38 تغذیه کودکان در هر سن و راه های برخورد با کودکان بدغذا از صفحه 38 تا 42 مادرانگی در وقت آزاد از صفحه 42 تا 47 از پوشک گرفتن از صفحه47 تا 50 روشهای سرگرم کردن بچه ها
از صفحه 50 تا 54 خواسته های معقول و نا معقول بچه ها چگونگی برخورد با اونها از صفحه 53 تا 54خشم کودکان از صفحه 54 تا 57 تربیت جنسی بچه ها در همه سنین از صفحه 57 تا 63 اعتماد به نفس و عزت نفس از صفحه 63 تا 70 مهد کودک از صفحه 68 تا 72 هوش از صفحه 72 تا 82 ترس در کودکان، علل ترس و راهکاری پیشگیری و درمانش از صفحه 78 تا 81 راه کار های مفید برای مادران وقتی فرشته های نازنین واقعا میرن روی اعصاب بی علت ! از صفحه 81 تا 84 تربیت دینی بلی یا خیر از صفحه 84 تا 88 آموزش به کودکان از کی و تا چه حد از صفحه 88 تا 93 مسائل مالی(هزینه کردن برای بچه ها (اسباب بازی و پوشاک و کتاب و ...)) از صفحه 93 تا 99 فلسفه کودکان
از صفحه 99 تا 102 تک فرزندی معایب و محاسن آن از صفحه 102 تا 104 ارتباط کلامی کودکان و والدین از صفحه 104 تا 109 ناهنجاریهای کودکان شامل لجبازی و .... از صفحه 109 تا 115 ناهنجاریهای کودکان شامل لجبازی و .... با موضوع تنبیه کودکان از صفحه115 تا 119 خودارضایی کودکان از صفحه 119 تا 123 برنامه ریزی و زمانبندی وقت کودکان از صفحه 123 تا 125 اختلاف روش تربیتی خانواده با خانواده های نزدیک و کم کردن تبعات منفی آن روی تربیت کودک ازصفحه 126 تا 129 نقاشی کودکان ازصفحه 130 تا 132 پدر نقش و وظایف او در قبال تربیت کودک از صفحه 132 تا 133 کامپیوتر و کودکان ما از صفحه 133 تا 135 پرورش خلاقیت در کودک از صفحه 136 تا 137 بچه های ما چقدر به روانشناس نیاز دارند صفحه 138 چگونگی پر کردن اوقات فراغت بچه ها در محیط آپارتمانی از صفحه 139 تا 140 تغذیه کودکان صفحه 140 تاثیر روابط زن و شوهر روی بچه ها از صفحه 141 تا 142 مادران شاغل و خانه دار (مزایا و معایب) از صفحه 143 تا 144 هوش موسیقیایی از صفحه 144 تا 146 حاضرجوابی کودکان از صفحه 146 تا 148 کودک و هوش عاطفی و هوش هیجانی
از صفحه 149 تا 151 کودک و ارتباط با مادر صفحه 151 دکور اتاق کودک از صفحه 153 تا 156 استقلال کودک و ورود به دنیای جدید مهد از صفحه 156 تا 161 عقده ادیپ از صفحه 161 تا 170 خواب کودکان
از صفحه 171 (روش مونتسوری- شیچیدا – رجیو) از صفحه 171 تا 176 روش مونتسوری از صفحه 177 تا 184 روش رجیو از صفحه 184 تا 193 روش شیچیدا
از صفحه 193 تا 203 آموزش روش شناختی از صفحه 204 تا 207 پرورش اعتماد به نفس در کودکان ازصفحه 208 تا 213 کنترل خشم مادر از صفحه 213 تا 219 چگونگی تدوین قانون و نحوه برگزاری آن در خانه و بیرون از خانه از صفحه 219 تا 223 وابستگی در کودکان از صفحه 223 تا 226 دندان و دندان پزشکی در کودکان از صفحه 227 تا 229 تاثیر حرفهای دیگران و واکنش طبیعی مادر و فرزند از صفحه 229 تا 232 استعدادهای کودک و تمرکز بر روی آنها از صفحه 232 تا 237 آیا کودکان ما باید آنچنان که ما میخواهیم باشند از صفحه 237 تا 240 تا کجا باید از فرزندانمان انتظار داشته باشیم از صفحه 240 تا 244 پوست و موی کودکان و رسیدگی به آن ازصفحه 244 تا 248 گامهای مثبت من و کودکم در یک سال گذشته
از صفحه 248 تا 258 نظم در زندگی کودک (نظم درونی و بیرونی) از صفحه 258 تا 261 بیان احساسات خود درباره دوستانمان در سالی که گذشت از صفحه 261 تا 270 از دست دادن کنترل اوضاع در جمع (بچه ها در مهمانی) از صفحه 270 تا 278 برخورد بچه ها در مهمانی با زیر مجموعه زدن هم دستی هم کلامی (کتک کاری یا آسیب دیدن) از صفجه 279 تا 283 مادر یا معلم؟ از صفحه 283 تا 290 دیده شدن یا نشدن بچه ها چقدر؟ به چه قیمت؟ به چه وسیله ای؟ از صفحه 295 تا 301 فرهنگ ، پوشش و تاثیر آن بر رشد اجتماعی کودکان از صفحه 302 تفاوت قوانین دیگران با رفتار ما و واکنش درست
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
خب تا اینجای این مقاله را براتون می ذارم چون فایل پی دی اف هست و امکان باز نشر آن در سایت های دیگر منع قانونی داره بنابراین آدرس سایت را می گذارم تا خودتون برید و ادامه اش را خیلی راحت لود کنید و مطالعه کنید.
بچه ها باورتون نمیشه! برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.
بله بسیار متفاوته. رجیو و شناختی هر دو رویکرد هستند.
و مرسی برای آدرسی که گذاشتی
خیلی خیلی بی ربط و لطفا پاسخش رو ندید فقط محض اطلاعه :
مادران ِ کافی من امشب یکی از خاص ترین مادرهای دنیا رو دیدم تو وبلاگم نوشتم راجع بهش اما اگه دلشو دارید بخونید .و واقعا ما باید بریم جلوی بعضی لنگ بندازیم .
اگه آدم گذاشت اهلیش کنند , بفهمی نفهمی خودش رو به این دردسر انداخته که کارش به گریه کردن بکشه.
سلام شبتون بخیر ببخشید برای من چیدن برنامه ای که بتونم بیام اینجا خیلی سخته و نمی تونم اونطور که دوست دارم در بحث شرکت کنم عذر من را بپذیرید دوستان خوبم :(
مسیحا جان رویکرد شناختی یکی از زیر شاخه های علم روانشناسیه شناختیه و از این لحاظ که انسان را در همه ی مراحل زندگی از لحاظ رشد ، تفکر و حل مساله و فیزو لوزیک وعصب شناسی و...بررسی می کند و نظریات مطرح شده در این زمینه ها مورد توجه قرار میده تا به شناختی کامل از انسان برسه یک رویکرد هست و اصلا سبک یا شیوه ای خاص و محدود به وسیله ای که با روش و قانون خودش پپش بره نیست برای روشن شدن مطلب این را هم اضافه می کنم که یکی دیگه از رویکرد ها در علم روانشناسی رویکرد رفتار گرایی است که در آن نظریه های رفتار گراهایی مثل پاولف و اسکینر مطرح میشه که عموما بر سیستم تقویت و پاداش در شکل دهی رفتار و یادگیری توجه داره و توجهی به هوش و تفکر و دوره های حساس یادگیری و ... نداره . بنابراین رجیو هم یک شیوه است که احتمالا بر پایه ی همین رویکرد شناختی طراحی شده
ممنون آوا جون برای آدرسی که گذاشتید خیلی خوبه که همتون این مقاله ی سه چهار صفحه ای را بخونید چون مقدمه ی خیلی خوبیه برای شروع.و تاکیدات رویکرد شناختی تا حدی روشن میشه.
مامان جان ممنون از عکس های زیباتون به این تاپیک روح زندگی و نشاط و طراوت بخشید یکی از اصول رویکرد شناختی هم همین استفاده بهینه از موقعیت هایی این چنینی است چیزی که در زندگی واقعی کودک رخ داده و تبدیل به موقعیتی مفید برای یادگیری میشه
معمولا در سیستم آموزش قدیم و سنتی روش آموزش به صورت دادن دانش به کودک است در این روش شاید معلم به هدف خود برسد و مطلبی را بگوید و برود اما به سختی مشخص میشود که آیا بچه ها به هدف خود رسیده اند یا خیر در روش و اصول شناختی بهترین روش روش خود راهبر هست روشی که مربی یا والد نقش هدایت گر و نظاره گر را دارد و خود کودک هست که کار را هدایت می کند و یاد می گیرد بنابراین نگاه این رویکرد به مساله ی هوش هم متفاوت میشود بدین معنا که هوش نه توانایی حل مساله و نه توانایی یادگیریست بلکه هوش راه شناختیست که هر فرد از طریق آن یاد می گیرد . یکی از طریق بینایی یکی از طریق فعالیت های جنبشی جسمانی یکی از طریق تجسم و ... این بچه ها هستند که آموزش را مشخص می کنند و این اهمیت ما به آن ها موجب رشد شخصیت آنها می شود. برای یاد دادن نباید تلاش کرد بلکه فضای آموزشی مناسب و خوبی را باید فراهم کرد تا کودک فعالیت کند
گاردنر در نظریه ی هوش های هشت گانه ی خود از هشت نوع هوش نام می بردکه فکر می کنم قبلا درجایی از همین تاپیک آسمانه جان مطرح کرده بودند توجه به هوش کلامی زبانی ، هوش منطقی ریاضی ، هوش جنبشی جسمانی ، هوش تجسمی فضایی، هوش میان فردی، هوش درون فردی، هوش موسیقایی و هوش طبیعت گرا
که هر فردی در یادگیری خود در یکی یا چند تا از این هوش ها برتری دارد مثلا فردی که هوش جنبشی جسمانی اش غلبه دارد دانش هایش را از طریق فعالیت و جنش و تحرک یاد می گیرد بنابراین در کلاس درس سنتی اگر معلم دانشی را تنها به صورت زبانی کلامی مطرح کند یادگیری مطلب برای آن فرد بسیار دشوار می شود اما با برنامه ریزی اصولی بر اساس رویکرد شناختی می توان شیوه ی تدریس و آموزش را به گونه ای پیش برد که هر فرد با هر نوع هوشی که دارد بتواند به هدف مورد نظر که یادگیریست دست یابد و این تنها در سیستم آموزشی خود راهبر اتفاق می افتد. معلم و یا مادر باید بتواند غلبه ی هوشی کودک را شناسایی کند و خود کودک نیز باید به این شناخت دست یابد تا بتواند در امر یادگیری موفق تر عمل کند
خیلی خیلی ممنونم از مامان سارای نازنین که استارت آموزش شناختی رو به خوبی زدن ...
من قبلا توی این تاپیک در مورد آموزش شناختی توضیحاتی داده بودم اما برای این که نظم مطالب حفظ بشه بعضی هاش رو دوباره اینجا می ذارم که مطالبمون برای فهرست بندی، انسجام داشته باشه
در ادامه ی پست دوست عزیزم با هوش های چند گانه ی گاردنر شروع می کنم
حتما راجع به هوش های چند گانه ی گاردنر چیزی شنیدید
نظریه ی گاردنر می گه هوش ، انواع و اقسامی داره که هر کدوم از ما معمولا یک یا چند نوع از اون رو به صورت برجسته داریم که فقط باید اون رو توی خودمون پیدا کنیم و بعد تحصیلات و شغلمون رو بر اساس اون انتخاب کنیم
یعنی برخلاف گذشته که عقیده داشتن یه فرد "یا باهوش هست" "یا باهوش نیست" (نظریه ی تک عاملی هوش) الان اثبات شده که همه ی افراد باهوش هستند فقط تفاوت در فاکتورهای هوش هست که یه فرد رو باهوش تر نشون می ده. (نظریه ی چند عاملی هوش)
حتما اسم دکتر دوایی رو شنیدید، ایشون روانشناس مجربی هستند که یکی از اساتیدی هستند که توی پژوهشکده ی علوم شناختی تدریس می کنن
شیوه ای که ایشون این هوش ها رو به ما یاد دادن این بود به ما گفتن همه قلم و کاغذ دست بگیرن و تا من گفتم شروع هرررررررررچی کلمه به ذهنشون می رسه بنویسن بعد از تایم مورد نظر فردی که بیشتر از همه کلمه نوشته بود از نظر زبانی کلامی باهوش تر بود
یا در مورد منطقی ریاضی یه معما با کلی عدد طرح کردن و کسانی که زودتر پاسخ دادن و بیشتر ذهنشون رو درگیر کردن از نظر منطقی ریاضی باهوش تر بودند
و همینطور الی آخر البته به این کوتاهی نبود من دارم خلاصه می گم
نظریه ی آموزش شناختی بر این مبنا استواره یعنی ما باید زمینه ای رو فراهم کنیم تا فرزندمون هوش برتر خودش رو پیدا کنه
چون اساسا وقتی هوش برتر پیدا بشه آموزش با استفاده از اون به راحتی آب خوردن صورت می گیره
و بچه ها ذاتا به هوش برترشون تمایل نشون می دن و خودشون می رن سمتش
این نظریه می گه اگه شما قراره یه مفهوم مثلا شناخت اعضای بدن رو آموزش بدید باید فرض کنید که توی کلاستون هستند بچه هایی که هرکدوم این هوش ها براشون برتر باشه و شرایطی رو توی کلاس ترتیب بدید که این آموزش از تمام این طرق صورت بگیره.
یعنی میز منطقی ریاضی وجود داشته باشه(مثلا پازل اعضای بدن) میز زبانی - کلامی باشه (با داستانی در مورد اعضای بدن) میز تجسمی - فضایی باشه (با نمایش خلاقی در این مورد) بخش جنبشی جسمانی باشه(مثلا بدوان بعد صدای قلبشون رو گوش بدن) و الی آخر
طبق این نظریه اینطوری توی کلاس بچه طبق هوش برتری که داره خودش کشیده می شه به سمت میزی که هوش برترش هست و اینطوری با علاقه اون مبحثی رو که باید یاد بگیره یاد می گیره
نه این که ما به یه بچه که مثلا هوش جنبشی جسمانی داره ظلم کنیم و بشونیمش و از طریق شنیداری فقط براش توضیح بدیم چون این فقط شیوه ی مطلوب زبانی کلامی ها هست
طبق این شیوه برای یه بچه ای که هوش جنبشی جسمانی قوی داره و همش در حال بپر بپر و بدو بدواه باید کلاس آموزش جدول ضرب رو ببریم توی زمین فوتبال و همینطور که اون دانش آموز داره فوتبال بازی می کنه حین بازی جدول ضرب رو بهش یاد بدید.
چون هوش برترش این هست و اینطوری بهتر می آموزه
آموزش شناختی از نظر مبتنی بودن بر طبیعت و انطباق آموزش ها با زندگی واقعی به مونته سوری نزدیکه اما تکلفات بی دلیل و دست و پاگیر اون رو نداره
یعنی می گه خیلی خوبه که همونطور که یه گوشه ی کلاس میز و صندلی چیده شده یه سمتش هم به شکل سنتی (فرش و پشتی) باشه تا بچه احساس کنه توی خونه هست، خوراکی (نخود و کشمش و خوراکی های سالم) در دسترس باشه تا هر موقع بخواد بتونه استفاده کنه، آب توی کلاس در دسترس باشه و ...
رویکرد شناختی عقیده داره هرررررچقدددددددر محیط آموزشی به زندگی واقعی نزدیک تر باشه آموزش ها راحت تر صورت می گیره
همونطوری که گفتم آموزش شناختی خییییییلی گسترده تر از اینی هست که من گفتم اما من سعی کردم خلاصه بگم تا هم دوستان رو گیج نکنم هم این که خیلی طولانی نشه
توضیح یکی از هوش ها رو می ذارم ما بقیش رو بعدتر میام و توضیح می دم
هوش زبانی - کلامی (بهمراه روش تشخیصش و مشاغل مرتبطش)
الف – مشخصه ها و مولفه های این هوش :
دانش آموزانی که این هوش درآن ها مسلط است از مهارت شنیداری بالایی برخوردارند.
2- کلمه ها را چه درگفتار و چه در نوشتار هم از نظر معنایی و هم ازنظر ساختار جمله بندی درست به کار می برند .
3- علاقه به خواندن مخصوصا خواندن داستان و شعر دارند.
4- از بازی با کلمات لذت می برند . مثلا بازی با کلمات هم قافیه مثال : بگو "هشت" ، "بشین برو رشت" .
بگو "سه "،" زنگ مدرسه" .
5- از بازی با جمله هایی که به خاطر هم نشینی حروف متنافر تکرارشان سخت و سبب اشتباه می شود لذت می برند ، ولی خود در این مورد مهارت داشته کمتر دچار اشتباه می شوند. مثال : چایی داغه ، دایی چاقی یا سه سیخ کباب ، سیخی شیش هزار
6- به ساختار و صدا و معنا در زبان حساس هستند. مثلا اغلب از تلفظ پدربزرگ ها ، مادربزرگ ها مخصوصا لهجه های شهرستانی ایراد می گیرند از همسالان خود که درتلفظ کلمه ها مشگل دارند ایراد می گیرند مثلا تلفظ عسک به جای عکس ، تا سکی به جای تا کسی ، سرفه به جای سفره .
7- به راحتی معنی ومفهوم بعضی از لطیفه ها و جوک ها را می فهمند ، آن ها را برای دوستان یا بزرگ ترها تعریف می کنند و از واکنش آنها لذت می برند.
8- دامنه ی حوزه ی لغات مورد استفاده ی آنها نسبت به سن آنها وسیع تراست .
9- کلمه ها و لغاتی که خوانده یا شنیده اند درصحبت هایشان به کارمی برند.
10 می توانند داستان بسازند، داستان هایی را که شنیده یا خوانده اند دوباره تعریف و باز آفرینی کنند.
11- در تعریف وقایعی که دیده اند یا شنیده اند یا خوانده اند مهارت دارند.
12 – اسامی مکان و زمان دقیق و جزییات محل هایی را که دیده اند به خوبی به حافظه می سپارند.
13- از گوش دادن به هر چیزی بیشتر لذت می برند مثلا : از کتاب های گویا
14- از گفتگوهای شفاهی لذت برده و با دیگران از طریق کلام به راحتی ارتباط برقرار می کنند
15- بدون آمادگی قبلی قادرند سخنرانی کنند.
16- در ارایه ی گزارش مثلا گزارش شفاهی سفرهای علمی و غیره توانا هستند.
17- در ارایه ی گزارش های کتبی – توضیح و تفسیر داستان لذت می برند.
18 در فعالیت های ادبی مدرسه مثلا درست کردن روزنامه دیواری کلاس و یا مدرسه شرکت می کنند.
19- به سرعت تایپ کردن را فرا می گیرند .
20 – در یادگیری زبان های دوم وسوم غیر از زبان مادری خود استعداد دارند.
21- در یادگیری دروس تاریخ ، اجتماعی ، انگلیسی نسبت به ریاضی رغبت بیشتری دارند.
22- از گوش دادن به رادیو بیشتر ازدیدن تلویزیون لذت می برند.
23- از جمع آوری مجلات و کتب مورد علاقه ی آنها و انواع سی دی های صوتی لذت می برند.
24- بهترین جایزه برای آنها خرید یک دستگاه mp3 player یا mp4 است ، چون به کمک آنها می توانند زمان فراغت شان را به گوش دادن به ترانه و موسیقی پرکنند
25- در جوابگویی به تلفن درمنزل چنانچه ازطرف والدین منع نشده باشند ، پیشقدم هستند .
26- اشعار و ترانه های زیادی را ازحفظ می دانند و به همین علت از حافظه ی خوبی برخورداراند که روز به روز به توان آن اضافه می شود.
27- علاقه ی زیادی به خرید لوازم تحریر مانند مداد، دفتر، خودکار، قلم در انواع مختلف دارد.
28- دفتر خاطرات دارند و همیشه خاطراتشان را درآن می نویسند.
29- به زودی درکاربرد علامت های سجاوندی در نوشته هایش مثل " ، . ؟ : > < " مهارت پیدا می کنند.
این دسته از دانش آموزان چنانچه هوش مسلط آنها توسط آموزگاران ومربیان با تجربه تشخیص داده شود - - و این مهم با والدین دانش آموز مشاوره و در تبیین آن برای والدین اقدام شود تا آنها بتوانند در راستای رشد وشکوفایی فرزندشان در اوقات فراغت وتعطیلات تابستانی برنامه ریزی کنند.مثلا:
1- ثبت نام در کلاس های زبان خارجی 2- شرکت درکلاس های فن بیان – نمایش- نمایش نامه نویسی 3- کارگاه های داستان نویسی 4- کلاس های آموزش شعر و شاعری 5- آموزش خبرنگاری و ژورنالیسم 6- گویندگی و مجری گری در رادیو و تلویزیون 7- کتاب خوانی و سریع خوانی 8- فن بازیگری و هنرپیشگی
چنانچه این روند تعامل درمثلث آموزگار، دانش آموز ، والدین صورت بگیرد.مشاغل زیر حرفه هایی است که این افراد درآینده می توانند موفق و سرآمد باشند.
1-سیاست مدار 2- خطیب 3- نویسنده 4- شاعر 5- ناقد ادبی 6- ویراستار 7- داستانسرا و قصه نویس 8- نمایش نویس وسناریست 9- روزنامه نگار 10- زبان دان مسلط به چند زبان بیگانه 11- زبان شناس 12- معلم واستاد دانشگاه 13- گوینده ی رادیو و تلویزیون 14- مجری رادیو و تلویزیون 15- بازاریاب 16- مشاور 17- وکیل مدافع 18- رهبرگروه ، حزب ، سازمان 19- کتابدار 20- گفتاردرمان 21- تایپیست 22- مشاورحقوقی
افراد این گروه براحتی می توانند یک مجری صحنه ی حرفه ای و یک سخنور عالی انگیزشی بشوند
آسمانه ی عزیز ممنون از اطلاعات فوق العاده ای که ارائه دادی . برای من چند سوال ایجاد شده : 1- از چه سنی این هوش ها در کودک قابل تشخیص می باشند ؟ در واقع اگر درست بگم ،ما همه ی هوش ها را داریم ولی در برخی قوی تر و در برخی ضعیف هستیم.درسته ؟؟ و مهم اینه که اونایی که قوی ترند و در واقع غالب هستند رو تشخیص بدیم که اون رو بیشتر پروررش بدیم. درسته ؟؟
2- این غلبه، ارثی است یا اکتسابی ؟؟ از توضیحات مربوط به هوش کلامی به نظر میاد که این غلبه می تونه اکتسابی باشه ، یعنی وقتی یکی کودکی از همون نوزادی دائم باهاش صحبت بشه ، واسش شعر و کتاب خونده بشه و کمی که بزرگتر شد تشویق بشه که توی جمع صحبت بکنه و ... این ها باعث تقویت هوش کلامی میشه ، یا این طور نیست ،این کاملا ً ارثیه و اگه مثلا ً کودکی که کلا ً بطور ارثی در هوش کلامی ضعیف باشه ، با وجود تمام این فعالیت های والدین خیلی پیشرفتی تو این زمینه نمی کنه و حتی ممکنه باعث اشکال هم بشه ،چون مثلا ً هوشش حرکتی - جنبشی بوده و ما مجبورش کردیم دائم بشینه کتاب و شعر گوش بده .
توکل یعنی اجازه دادن به خداوند که خودش تصمیم بگیرد! تو فقط بخواه و آرزو کن اما پیشاپیش شاد باش! و ایمان داشته باش که رویاهایت هم چون بارانی در حال فرو ریختنند! پیشاپیش شاد باش و شکر گذار چرا که خداوند نه به قدر رویاها بلکه به اندازه ایمان و اطمینان توست که می بخشد!