دایم با وضو بودن انسان همیشه از نعمت آرامش اعصاب برخوردارند.
چند موضوع مهم در باره وضو1 : طهارت:طاهرین به کسانی میگویند که در زندگی طهارت و پاکی را در جسم خویش رعایت می کنند و بعد از رفع و تخلیه درون , همیشه خود را با آب تطهیر نموده و نظافت و پاکی را جداً رعایت می کنند. خدای جلیل کسانی را که در نظافت خویش دقیق هستند را گرامی داشته و از آنان به نیکی یاد می کند.
2 : نیّت :در گرفتن وضو دقت کامل لازم است که در قدم اوّل نیّت می باشد و انسان کوشش کند که برای رضایت خدا همیشه پاکیزه باشند.
3 : شستن دستهاست :انسان وقتیکه دستها را می شورند باید این اندیشه در او باشد که با این دستها نباید ظلم کند و نباید با دستانش به کمک ظالم و ستمگر بشتابد. و از خدا بخواهد که در حفاظت دستانش او را یاری کند تاکه از طریق آن به معصیّت و گناه گرفتار نشود.
4 : شستن صورت است:انسانهای عاقل همیشه از خدا تمنّا دارند که آبرو و عزّت آنان حفظ شود و در جامعه دارای وقار و ابهت باشند , اینکار میسر نیست الی در سایه شستن صورت با اندیشه ی اطاعت از اوامر خدای بزرگ , لذا در موقع که صورت را با آب می شوریم باید نیت ما خالص باشد و از خدا بخواهیم که در سایه عزتش , عزّت و آبروی ما را هم در دنیا و هم در عالم بعد از مرگ حفظ نماید.
5 : شستن آرنجهاست:شستن آرنجاه دعای خاصی دارد و انسان باید از خدا بخواهد که نامه اعمال او را بدست راستش دهد و نه در دست چپ. در این قسمت در قرآن کریم سوره اسراء آیه 12 الی 15 رجوع شود و آیاتی که باید در باره آن دقیق شد.
6 : مسح سر:در موقع مسح سر, انسان باید از خدا بخواهد که اندیشه و افکار او را ذلال و پاکیزه گرداند تا باشد که در راه اهداف والای الهی و به ثمر رساندن مرام عالی انسانی که همان خوب زیستن و در مسیر خدا بودن باشد , بیندیشد و در عمل , افکار سازنده خویش را برای بهبود اوضاع اجتماعی مورد استفاده قرار دهد.
7 : مسح پاهاست:انسان نیاز دارد که در زندگی خویش با قدمهای استوار به پیش رود و در دایره حیات قدم های او نلرزیده و در گودال پرستیش دنیا غرق نشود.لذاست که در موقع مسح پاها باید از خدا خواست که در اطاعت از دین و حمایت از اسلام او را ثابت قدم گرداند تا باشد که با قدمهای استوار دین خدا را یاری نماید.وضو و طهارت را اندک نشمارید و باید ایمان داشت که حکمت فوق العاده در آن هست که اگر بدانیم و چه زیباست که عاشقانه و با تعقل و تدبٌر به آن بیندیشیم.