2726
عنوان

چگونه کودکانی خلاق داشته باشیم(معرفی اسباب بازی های مفید)

| مشاهده متن کامل بحث + 121093 بازدید | 625 پست
سلام roze جون
ببخشیدعزیزم من بعد از ساعت 5 کمتر می تونم جواب بدم .
عزیزم بیشتر ین علل دندان قروچه در بچه های این سن ترس و اضطراب است .rozeجون عزیزم پسر گلمون از تاریکی
نمی ترسه یا اضطراب نداره ؟
برای پیشگیری اول ببینید ترس از چیزی یا اضطراب از موضوعی داره .در رژیم غذایی او از آب بیشتر استفاده کنید.بیشتر از ورزش های کششی استفاده کنید هنگام خوابیدن او را ماساژ بدهید.


بچه ها باورتون نمیشه!  برای بچم از «داستان من» با اسم و عکس خودش کتاب سفارش دادم، امروز رسید خیلی جذذذابه، شما هم برید ببینید، خوندن همه کتابها با اسم بچه خودتون مجانیه، کودکتون قهرمان داستان میشه، اینجا میتونید مجانی بخونید و سفارش بدید.

از یک تا دو سالگی
پیاژه معتقد است که کودک نخستین بار در حدود دو سالگی به تغییری که اعمال او در اشیا به وجود می آورد پی می برد؛ مثلاً، از برخورد قلم با کاغذ متوجه طرز ایجاد خط می شود و درمی یابد که اگر تخت خود را به حرکت درآورد، از آن صدایی برخواهد خاست.
کودک این در سن بسیار فعال است و از دویدن یا بالا رفتن از جایی و پرتاب کردن اشیا لذت می برد. بنابراین، فرصت ها و موقعیت هایی برای بازی های آزادانه و فعال در خانه و بیرون از خانه برای کودک فراهم سازید و او به بازی های آزاد با توپ های کوچک تشویق کنید. کودک ممکن است توپ را به طرف بزرگ ترها یا یک شی ء دیگر پرتاب کند. از توپ های دارای اندازه متوسط و نرم استفاده کنید تا به کودک صدمه نزده و موجب ترس او نشود.
توانایی ساختن اشیا با دستان و انگشتان را در کودک تقویت کنید. به بازی با قطعات توخالی، پیمانه ها و مانند آن ها و ابزاری که قابل انباشته شدن باشند راهنمایی کنید. یک بازی آزاد با پیچ و مهره های پلاستیکی بزرگ تشویق کنید، از عدم بلعیده شدن آن ها توسط کودکان اطمینان حاصل کنید. کودک را به قرار دادن قطعات، مکعب ها و دیگر چیزها داخل پیمانه یا ظرف بزرگ تر تشویق کنید. ظروفی با درها و دهانه های گشاد آماده کنید تا کودک به باز و بستن درپوش ها بپردازد.
در این سن، کودک به کنجکاوی درباره خودش می پردازد. کودک را به بازی های آزادانه با آینه هایی که امنیت دارند و خطرآفرین نیستند تشویق کنید. با کودک جلوی آینه بایستید یا بنشینید تا او درباره برداشت هایش درباره آنچه که می بیند صحبت کند. تشویق کنید تا او حرکت های جنبشی و محرک ایجاد کند؛ یعنی در جلو آینه به وسیله دست ها و بدن حرکت هایی انجام دهد.
پاره ای از مفاهیم اصلی مانند علت، اثر، ترکیب و اندازه را می توانید به کودک بفهمانید. درباره ترکیب اشیایی که کودک حس می کند صحبت کنید؛ برای مثال، بگویید: �جغجغه سفت و سخت است�، �پتو نرم است.�
درباره علت و اثر ارتباطات با او صحبت کنید. بگویید: �اگر فنجان را وارونه کنی آب میوه درون آن خواهد ریخت�، �اگر در باران بایستی خیس می شوی.�
در این سن کودک توانایی تشخیص اشیا، حیوانات و انسان را از یک تصویر دارد. یک اسکلت (بدن) پلاستیکی از حیوانات برای بازی های آزاد فراهم کنید. درباره نام هر حیوان، رنگ، صدا و مشخصه های دیگر آن با کودک صحبت کنید.
کتاب های تصویری ساده تهیه کنید. از کودک بخواهید به محض این که شما آن ها را نام می برید به اشیا و حیوانات اشاره کند. درباره تصاویر صحبت کنید. درباره اندازه اشیا صحبت کنید. برای مثال بگویید: �این یک توپ بزرگ است� یا �این قعطه کوچک تر از آن قطعه است�.
در حدود 12 ماهگی به بعد هرچه در محدوده دست کودک قرار گیرد آن را به اطراف می کوبد. این عمل تا 15 ماهگی به اوج خود می رسد و در حدود 18 ماهگی تقریبا از بین می رود.
کودک در سن بین 13 الی 18 ماهگی از �دالی کردن� بسیار لذت می برد و می تواند �قایم باشک� بازی کند. اسباب بازی های چرخ دار را هل می دهد و می کشد.
کودک از 9 تا 13 ماهگی بیش تر به اسباب بازی توجه می کند تا به هم بازی؛ چون کودک در این دوره به اسباب بازی اهمیت زیادی می دهد. در این سن گرایش به دعوا بر سر اسباب بازی در کودکان دیده می شود.
در 14 ماهگی کودک با ماشین بازی کرده و صدایی شبیه آن را ایجاد می کند.
کودک در 15 ماهگی ممکن است اصرار ورزد که بایستد و تنها برای مدت کوتاهی به مکعب ها دقیق شود. معمولاً به هیچ گونه فعالیتی برای ساختن چیزی مبادرت نمی ورزد، بلکه فقط مکعب ها را برهم می زند و یا این که آن ها را برای پدر و مادرش می آورد.
در 16 ماهگی کودک با عروسک بازی می کند، برایش لالایی می خواند و می خواباند.
در حدود 17 ماهگی اسباب بازی های چرخ داری که منگوله ها و زنگوله هایی در چرخ های آن ها باشد و به هنگام حرکت صدا کند، بسیار مورد علاقه کودکان است. در این سن کودک اسباب بازی ها را پرتاب می کند و اثر آن را مورد کاوش قرار می دهد و دوست دارد اشیا را یکی پس از دیگری داخل ظرفی بریزد و بیرون بیاورد.
در 5/17 ماهگی کودک در خیالش با ماشین بازی می کند و یا خود را به جای ماشین فرض کرده و عقب عقب می رود.
در 18 ماهگی میخ را در سوراخ می کند، یک دفعه دو الی سه ورق می زند (نمی تواند به صورت تک تک ورق بزند)، مداد را در دست گرفته و به خوبی خط می کشد، 2 الی 3 مکعب را روی هم می گذارد.
در 12 الی 18 ماهگی کودک اشیایی را که کاربرد و ویژگی یکسان دارند، در کنار هم قرار می دهد. در حدود 18 ماهگی می تواند با مداد خطوط عمودی و افقی رسم نماید.
کودکان در 18 ماهگی می توانند با مکعب های اسباب بازی دو عدد را به یکدیگر متصل کرده و در 2 سالگی 6 عدد را به یکدیگر متصل نمایند.
کودک در 18 ماهگی می تواند راه برود و عروسکش را همراه خود ببرد، با کمک مادرش با لگو قطار، ماشین، هوایپما و... درست کند و صدای آن ها را درآورد، اگر اسباب بازی دلخواهش را کودک دیگری بردارد، با زور و داد و فریاد از آن ها می گیرد و با پای خود توپ را کنار می زند.
در 5/18 ماهگی از سر وصدای سکه های پول خیلی خوشش می آید و آن ها را داخل کیف کرده و دوباره بیرون می آورد.
در 12 تا 18 ماهگی هل دادن یک اسباب بازی چرخ دار به کودک نوپا احساس ایمنی می دهد. وقتی می نشیند دوست دارد با دست هایش که مهارت بیش تری یافته اند کاسه ها و پیاله ها را داخل هم بگذارد. در این سن، از جعبه موزیک و خاک بازی لذت می برد. سطل، آب پاش و تشتی آب یا شن بازی در اختیارش بگذارید.
18 الی 24 ماهگی کودک به همه چیز دست می زند، به همه جا می رود، سر و صدا می کند، همه چیز را به هم می ریزد و جابه جا می کند. یک اسب یا قطار چوبی که دنبال خود بکشد و قطعات ساختمان سازی و یک کامیون یا کمپرسی که چیزی پر کند و خالی کند برای کودک مفید است.
در 19 ماهگی در تمام بازی های دسته جمعی شرکت می کند و گاهی کودک مورد علاقه اش را به بازی دعوت می کند، هنوز اشیای تازه و چیزهایی را که قبلاً ندیده است به دهان می برد، ولی هرگز آن ها را نمی خورد، می تواند چهار لگو را روی هم بگذارد و برج یا آپارتمان بسازد، با بشقاب و کاسه خالی و قاشق به طور خیالی غذا می خورد و می گوید: غذای خوشمزه ای است و به پدر و مادر نیز غذا تعارف می کند.
برای کودکان 19 تا 25 ماهه اسباب بازی و همبازی اهمیت بیش تری پیدا می کند، ارتباط اجتماعی پخته تر می شود و کودک برای انطباق با همبازی گذشت بیش تری از خود نشان داده، رفتار خود را تغییر می دهد.
در 20 ماهگی با دو ماشین کوچکش بازی می کند، آن ها را به هم می زند و می خندد. در این سن بیش تر مایل است با کودکان بزرگ تر از خود بازی کند. با کودکان کوچک تر از خود بیش تر ابراز محبت دارد.
در 21 ماهگی به طور نامنظم به توپ لگد می زند و مکعب ها را برای درست کردن قطار در یک خط قرار می دهد، عروسک خود را بغل کرده، راه می برد و به پشتش می زند که بخوابد و یا این که روی زمین می گذارد و می زند و می گوید: مُرد!
کودک یک الی دو ساله در بازی با لگوها از شکل های مشخص استفاده می کند و آن ها را روی هم قرار می دهد و به هم وصل می نماید.
بازی های نمایشی معمولاً در سنین 5/1 الی 2 سالگی آغاز می شود و در سنین کودکستان به اوج خود می رسد.
در دو سالگی به طور منظم به توپ لگد می زند و می تواند با شِش مکعب برجی بسازد. کودک در این سن به عروسک غذا می دهد، او را به گردش می برد، با آب و شن بازی می کند، اسباب بازی های متعلق به خود را کاملاً می شناسد و حاضر نیست در اسباب بازی های خود کودکان دیگر را سهیم کند.
در دو سالگی توانایی ترسیم خط های دایره ای و یا زاویه دار ظاهر می گردند. نزدیک به دو سالگی یک تاب برای کودک می تواند، یک کشتی فضایی تصور شود که به سیاره ای دوردست سفر می کند یا پرنده ای وحشی باشد که در آسمان پرواز می کند.
در دو سالگی کودک علاقه مند به کاسه های پلاستیکی، قاشق های چوبی، کلید و قوطی های خالی است. از این رو، بهتر است ظروف کهنه و بعضی ظروف پلاستیکی، که ارزان قیمت است، برای کودکان تهیه شود.
در سال دوم زندگی، بازی ها برای کودک دارای مفهوم خاص و عمیقی است. برای مثال، ممکن است دختر بچه ای اسباب بازی خود را در ملافه بپیچد و در دهان خرس خود تکه نانی بگذارد و فعالیت هایی از این قبیل انجام دهد. از این روی، اسباب بازی هایی که در اختیار کودک قرار داده می شود، باید معنی دارتر باشد. توپ، مکعب های بازی، عروسک، انواع حیوانات، ظروف و امثال آن می تواند جزو اسباب بازی های مناسب برای کودکان باشد. در دو سالگی به صورت تک تک ورق می زند، تسبیح نخ می کند، بدون تقلید کاغذ را لوله می کند و با یک دست با قیچی کاغذ می برد.
کودک دو ساله می تواند حدود هفت دقیقه پشت سرهم به یک بازی ادامه دهد. پس از آن، خسته شده و به سوی بازی دیگری می رود.
در دو سالگی به خوبی می دود، کم تر به زمین می خورد، از پله ها بالا می رود، بسیار فعّال و سرزنده و بانشاط است. می تواند با شش مکعب برجی بسازد.
در 20 الی 24 ماهگی، بازی های موردنظر دختران عروسک بازی، اسباب بازی های نرم و ظریف، استمداد و کمک طلبیدن، رقصیدن و لباس مخصوص پوشیدن و بازی های موردنظر پسران بازی با بلوک ها، دست کاری وسایل و ابزار، اسباب بازی های ماشینی و حمل و نقلی است.
کودک در دو سالگی می تواند سوار سه چرخه کوچکی بشود، اما چون هنوز نمی تواند پدال را فشار دهد، با پاهای خود سه چرخه را به جلو می راند.
در پایان دو سالگی گاهی اوقات کودکان، دیگران را نیز در بازی خود شریک می کنند و به بازی دوطرفه می پردازند. در این مرحله حتی اگر بچه ها سه نفر باشند، دو نفر از آنان با هم بازی می کنند و یکی از آنان به تنهایی مشغول بازی می شود.
برخی از اسباب بازی های مناسب برای سن 1 الی 2 سالگی عبارتند از: توپ در اندازه متوسط و نرم، پیچ و مهره های پلاستیکی، مکعب های درشت خانه سازی، قطعات توخالی، آینه، کتاب های تصویری ساده، اسباب بازی های چرخ دار، میخ، چکش، خاک، ماسه، آب، سطل، بیلچه، آب پاش، تشت، انواع حیوانات، عروسک، قیچی و کاغذ، سه چرخه، مداد و کاغذ.

از 2 الی سه سالگی
کودک در 5/2 سالگی مداد را با انگشتان می گیرد و می تواند خط خطی کند، با مکعب پل می سازد، توپ را با پا شوت می کند.
در همین سال به دلیل افزایش قدرت عضلانی، کودک وقتی خطی را رسم می کند با چشم نیز مراقب است که خط از محدوده تعیین شده خارج نگردد.
کودک در این سن می تواند اشیای مشابه را روی هم بچیند و ما نیز می توانیم از او بخواهیم که قاشق ها، چنگال ها و سایر چیزها را که شسته شده است، روی وسایل مشابه آن ها در داخل قفسه های آشپزخانه بچیند.
کودک در 2 الی 5/2 سالگی شروع به بازی هایی می کند که با تخیل همراه است.
در همین سال می تواند مکعب ها را روی زمین به دنبال هم قرار داده و قطار درست کند.
در 5/2 سالگی روی سه چرخه می نشیند، دسته آن را با دست می چرخاند و هدایت می کند اما هنوز قادر به پازدن نیست.
در 2 الی 5/2 سالگی معمولاً دخترها و پسرها اسباب بازی های مشترکی دارند، ولی از این پس، پدربزرگ و مادربزرگ ها به دخترها عروسک و به پسرها ماشین هدیه می دهند. در این سن پسرها ماشین آتش نشانی و هواپیما را برمی گزینند و دخترها در جست وجوی عروسک و مرواریدهای چوبی هستند که به نخ بکشند.
در 5/2 الی 3 سالگی تقلید کردن از والدین کار مورد علاقه کودکان است. پسر از ماشین رانی لذت می برد و دختر به آشپزی و خانه داری علاقه مند است.
5/2 الی 3 سالگی سن تخیل و بازی حرفه ای کودک است. دختر با یک کیف جراحی نقش دکتر و پرستار را بازی می کند و پس از تزریق آمپول به عروسکش، درجه حرارت بدن او را اندازه می گیرد و یا نقش یک فروشنده را بازی می کند.
در این سنین هم دختران و هم پسران بازی های ساختن لگوها را دوست دارند و از نقاشی کردن لذت می برند. عروسک برای دختر بچه ها و ماشین برای پسر بچه ها با ارزش ترین اسباب بازی هاست.
کودک در 5/2 سالگی به تنهایی از پله ها بالا می رود و هنگام پایین آمدن دست خود را به نرده یا دیوار می گیرد. اسباب بازی هایی که جداشدنی است و به قطعات گوناگون تقسیم می شود مانند قطار، ماشین، قطعات چوبی، لگو، مکعب های چوبی، انواع پازل، و نظایر آن، بخصوص اگر رنگی باشد، مورد علاقه کودک است.
در سال سوم زندگی، با توجه به مهارت های بیش تری که کودک به دست می آورد، باید اسباب بازی هایی در اختیارش قرار
والدین در انتخاب
اسباب بازی باید دقّت
و هوشیاری لازم را
داشته باشند؛ چرا که در
شکل دادن به تمایلات
عاطفی و روانی او
نقش مهمی ایفا می کند
و چنانچه در انتخاب
آن ها توجه کافی نشود،
ناخواسته تمایلات کودکان
به گونه ای شکل می گیرد
که مورد انتظار نبود.
گیرد که متناسب با توانایی هایش باشد؛ اسباب بازی هایی مانند قطار، اتومبیل و مکعب هایی برای ساختن، عروسک هایی که بتواند لباس های آن ها را عوض کند و به آن ها غذا بدهد.
کودک در 3 سالگی مداد را مانند بزرگ ترها در دست می گیرد، با قیچی به خوبی می برد. اشیا را با شست و یا انگشت وسط و شست بلند می کند. کاغذ را لوله کرده و تا می زند، با تقلید عکس آدم می کشد، دایره می کشد و می تواند دو خط عمودی و افقی را ترکیب نماید.
در سن 3 سالگی فرصت های مناسبی برای بازی های سرگرم کننده در خانه و بیرون از خانه برای کودک مهیا کنید؛ مانند بالا رفتن، دویدن، آهسته رفتن و پریدن. اسباب بازی هایی را مهیا کنید تا کودک آن ها را از هم جدا کند (مانند مهره ها). البته، مهره ها باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بلعیده نشود. همچنین فرصت هایی برای پر کردن و خالی کردن پیمانه ها با شن، آب، برنج و حبوبات برای کودک فراهم شود. مداد شمعی، گچ، رنگ و کاغذ برای نقاشی و نوشتن آماده کنید.
سعی کنید مهارت های زبانی کودک را افزایش دهید، به کودک دلگرمی بدهید تا با شما صحبت کند. در این صحبت، از ضمایری مانند �من�، �مرا�، �شما�، �آن ها� و �ما� استفاده کنید و به کودک بیاموزید از این لغات استفاده کند. با کودک درباره تصاویر صحبت کنید. از او بخواهید تا به اشیا و یا نام آن ها اشاره کند. همیشه برای اشیا نام درست انتخاب کنید.
در 3 سالگی کودک به بازی های نمایشی علاقه نشان می دهد. جلوی کودک بایستید و از او بخواهید هرکاری که شما می کنید، تکرار کند. عروسک، گاری کوچک، تختخواب عروسک، تلفن های اسباب بازی برای مکالمه و بازی های نمایشی برای کودک مهیا کنید.
کودک در این سن علاقه مند به مسأله تعادل و اندازه و روش های روی هم سوار کردن مکعب هاست. برای کودک 3 ساله یک مکعب می تواند یک قطار، یک عروسک یا یک ساختمان باشد.
کودک 3 ساله قادر است از گلوله های رنگی به ترتیب قرمز، زرد قرمز، زرد درست کند. او رنگ ها و فرم ها را طبقه بندی می کند. برای مثال، دکمه ها را بر طبق رنگ و اندازه مرتب می کند و می تواند تا سه رنگ را نام ببرد. می تواند به مدت نیم ساعت بر روی یک بازی تمرکز داشته باشد و اگر به هدف و مقصودش برسد راضی و خرسند می شود.
کودکان سه ساله معمولاً مکعب ها را به طور افقی قرار می دهند، به ندرت در این سن، کودک شخصا به ساختن چیزی مبادرت می ورزد. کودک 3 ساله در بازی با لگوها شروع به ساختن شکل معین و ساده ای می کند.
کودک در حدود 3 سالگی دوست دارد با موادی بازی کند که بتواند به آن ها ضربه بزند، فشار بدهد، تکه تکه کند و روی هم بگذارد. خرد کردن و فشار دادن مواد به کودک آرامش می دهد. گل و خمیربازی این نیاز را برطرف می کند و کودک هنگام بازی با آن ها آرامش می یابد.
در این دوره وسایل نقاشی برای بازی کردن بسیار مناسب است. کودک علاقه به مداد رنگی و ماژیک دارد. قطعات چوبی که بتوان از بین آن ها نخ یا ریسمانی رد و آن ها را ردیف کرد نیز کودک را سرگرم می کند. در پارک ها می توان از تاب، الاکلنگ، سرسره و نردبان با رعایت نکات ایمنی استفاده کرد.
در 3 سالگی کودک قادر به راه رفتن است و دست های او قدرت انجام دادن حرکت های پیچیده تری دارند. بنابراین، می توان اسباب بازی هایی از قبیل سه چرخه پلاستیکی کوچک، گاری، کامیون و توپ برایشان تهیه کرد. آویزها و فرفره ها از جمله وسایل و ابزار بازی هستند که کودکان به هنگام 3 سالگی می توانند در ساختن آن ها همکاری کنند. پازل هایی که از قطعات کم تر (چهار پنج) تشکیل شده اند برای کودکان سنین پایین دو تا سه سالگی مناسب هستند. کودک در 3 سالگی می تواند کاغذ را قیچی کند.
برای بازی با دو یا سه کودک 3 ساله، که مشغول توپ بازی هستند، ما نیز به عنوان بزرگ سال می توانیم وارد شده و هرگاه توپ به طرف ما می آید، آن را گرفته و به سوی یکی از کودکان بیندازیم در این سن غالب کودکان بدین گونه بازی ها علاقه مندند.
کودک در سن 5/2 الی 3 سالگی بیش تر در کنار کودکان به بازی مشغول می شود، ولی با خود آن ها بازی نمی کند.
کودکان 3 ساله اولین تلاش ها را برای انجام بازی مشترک با 2 الی 3 همبازی شروع می کنند. کودک در دسته های 3 نفری در بازی ها و فعالیت های دیگر کودکان شرکت می کند و به تدریج، آمادگی پیدا می کند که حقوق دیگران را درک کند. در این سن، بیش از هر زمان دیگر، برای تصاحب اسباب بازی زد و خورد می کند. بازی های گروهی که در این سن حداکثر با 3 نفر شکل می گیرد، ناپایدار بوده و به زودی از هم پاشیده می شوند؛ زیرا کودکان در این سن می توانند در آن واحد فقط با یک نفر بازی کنند.
کودک در 3 سالگی بالانس، پرسش های گوناگون و بازی با صندوق و جعبه و آجر و تخته و جست و خیز با طناب را دوست دارد و می تواند سوار سه چرخه شود و رکاب بزند.
اسباب بازی های پیشنهادی مناسب برای سن 2 الی 3 سالگی: لوازم نقاشی (مداد شمعی، گچ، آب رنگ، قلم مو، مداد رنگی)، خمیزبازی و گل رُس، توپ، سه چرخه، الاکلنگ، سرسره و تاب کوچک، انواع پازل یا 4 تا 5 قطعه مانند پازل آدمک، خانه و...، مرواریدهای چوبی درشت، لگو، مکعب های چوبی رنگی، قطار، ماشین، قطعات چوبی، عروسک و وسایل آن مثل تختخواب عروسک، لباس عروسک و...، قیچی و کاغذ باطله جهت برش، تلفن اسباب بازی، طناب، گاری، کامیون، لوتو، دومینو، و تخته سیاه کوچک.
2728
رازهای خط خطی های کودکانه
نقاشی های کودکان چه حرف هایی برای گفتن دارند؟
نقاشی برای کودک تنها یک وسیله بازی نیست بلکه یک ضرورت و نیاز برای بیان هستی خوش و برقراری ارتباط با دیگران در دنیای اطراف اوست. در نقاشی کودکان، به کارگیری رنگ خاص و بزرگ جلوه دادن افراد یا اشیا همگی حکایت از معنا و علائم خاصی دارد که شناخت آن برای والدین ضروری است.
خورشید قرمزرنگ از پشت کوهی پوشیده از برف نمایان شده است. در گوشه ای از صفحات سپید، پسرکی لاغز مشغول توپ بازی کردن با مادری است که لبخندی بزرگ روی لبانش نشسته.

شاید دیدن چنین تصویری روی کاغذ سفیدرنگ برای بسیاری از ما تصویری کاملا معمولی باشد و چندان جذاب به نظر نرسد درحالی که به اعتقاد کارشناسان حوزه اجتماعی و روان شناسان کودک، حتی خط خطی کردن کاغذ توسط بچه ها معنا و مفهوم خاصی دارد. آنها در تجزیه و تحلیل نقاشی کودکان به نتایج مختلفی دست یافته اند.



براین اساس نقاشی برای کودک تنها یک وسیله بازی نیست بلکه یک ضرورت و نیاز برای بیان هستی خوش و برقراری ارتباط با دیگران در دنیای اطراف اوست. در نقاشی کودکان، به کارگیری رنگ خاص و بزرگ جلوه دادن افراد یا اشیا همگی حکایت از معنا و علائم خاصی دارد که شناخت آن برای والدین ضروری است چراکه نقاشی بیشتر به عنوانی ک نیاز روانی و وسیله ای برای سرگرمی و بازی کودکان است. بررسی های نشان داده کودکان نقاشی کردن را از مرحله خط خطی کردن در حدود 18 ماهگی آغاز می کنند که همگی قابل تأمل است.

خانواده هایی که نقاشی می شوند

معمولا بیشتر کودکان دوست دارند در نقاشی شان آدمک بکشند به طوری که همواراه در لا به لای نقاشی کودکان تصویری از خانواده هایشان دیده می شود. آیا تاکنون به این تصاویر توجه کرده اید؟ درنگ و تأمل در این تصاویر ضمن داشتن جزئیاتی خاص می تواند کمی برای والدین اضطراب آور باشد. در تجزیه و تحیل نقاشی کودکان از خانواده، باید به دو بخش محتوا و چهارچوب توجه کرد که در این میان خط، رنگ و فضا از اهمیت بیشتری برخوردار است.



?هدایت اله ستوده?، عضو هیات علمی دانشگاه که در یکی از کتاب هایش نیز فصلی را به این موضوع اختصاص داده درباره تحلیل تصویر خانواده در نقاشی کودکانمعتقد است: ?شخصیت هایی که در نقاشی ارزش نهاده می شوند از اندازه بزرگی تصویرشان قابل شناختند. هنگامی که در نقاشی کودک، یکی از افراد خانواده کم است یا دیده نمی شود می توان نتیجه گرفت که شخص در ضمیر خود حذف او را آرزومند است.?

وی ادامه می دهد: ?همچنین در بعضی از نقاشی ها که از افراد خانواده کشیده می شود ممکن است شخصیت دیگری نیز مانند یک مرد، زن، نوزاد و حتی یک حیوان اضافه شود. کودک به کمک این شخصیت اضافه شده تمایلات و خواسته هایی را که جرأت عملی کردن آنها را ندارد، به صورت تخیلی و تصوری عملی می کند. همچنین سایه زدن های افراطی در نقاشی و به کارگیری از رنگ های تیره نشان دهنده کمبود محبت در کودکان است.? بد نیست بدانید کودکان خجالتی، جزئیت را از نظر می اندازند و فقط دایره صورت را ترسیم می کنند. همچنین اگر لب ها در نقاشی بسته باشد، نشان دهنده فشار و تنش است. کودکان حسود در نقاشی خود فقط پدر و مادر را نقاشی می کنند.



کجا و چی کشیده؟

ناحیه ترسیم نقاشی یکی دیگر از جنبه های مهم و درخور توجه در تحلیل محتوای نقاشی است. برای این کار باید دقت کرد که نقاشی در چه سمتی از کاغذ کشیده و با چه شخصی آغاز شده است. ?زهرا حاج سید جوادی? مشاور خانواده و جامعه شناس درباره ضرورت آگاهی از این موضوع می گوید: ?ناحیه پایین صفحه، ناحیه غرایز بنیادی، صیانت ذات و افسرده هاست. قسمت بالا نیز بیانگر گسترش تخیلات و افراد آرمانگر و رویاپرداز و بخش چپ، برگشت به دوره کودکی خویش و ناحیه راست نیز ناحیه آینده است. والدین با کمی توجه می توانند این نکات را از آثار فرزندانشان استخراج و برای کسب اطلاعات تخصصی تر و راهنمایی از روان شناسان بهره مند شوند.?

خانه و کوچه

در نقاشی کودکان خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می شود. معمولا کودک در سنین اولیه خانه ای معمولی نقاشی می کند ولی ضمن بالارفتن سن کودک ساختمان خانه نیز تکامل می یابد.

خانه در نقاشی کودکان پناهگاه و هسته اصلی و نشان دهنده گرمی خانوادگی است که ممکن است مورد علاقه و تنفر کودک باشد. ستوده در این باره می گوید: ?اگر در خانه ای که کودک ترسیم می کند باغچه و گل و دودکش بخاری کشیده شود، نشان دهنده یک زندگی سعادتمندانه و دلباز است. برخلاف این مورد ممکن است خانه ای بدون در ورودی و با دیوارهای بلند، نقاشی شود که اینها در سنین پنج تا هشت سالگی نشانه خجالتی بودن و وابستگی شدید این افراد است. وابستگی شدید او به مادر بعداز هشت سالگی نشانگر احساس خود کوچک بینی و تنهایی در کودک و در نوجوانی نشانه شرم و حیای زیادی او است.?



اگر خانه ای به صورت قصر در نقاشی نشان داده شود به منزله پناهگاهی مطلوب است و برعکس اگر به صورت زندان کشیده شود. نماد فشار خانوادگی و از هم پاشیدگی و فروپاشی این نهاد تاثیرگذار است. شکل خانه نیز مثل بقیه چیزها تحت تاثیر محیط اجتماعی و فرهنگی کودک است. بسیاری از کودکان دوست دارند در نقاشی هایشان کوچه را نیز ترسیم کنند.

?مریم عمویی? مشاور خانواده در این باره می گوید: ?کوچه امتداد و ادامه خانه است. کوچه برای کودک امکان خارج شدن از خانه و محیط محدود خانواده و درنهایت از خود بیورن آمدن را فراهم می کند. اگر کودک مشکلاتی برای برقرارکردن ارتباط با دیگران داشته باشد کوچه و جاده به صورت پیچ و خم دار می کشد و در مواقع ینیز کوچه نماد فرار و گریز است. خیابان های عریض وب از، نشانگر ش ادی و صدات و کوچه های تنگ و بسته نشانگر کمبودهای عاطفی کودک است. کودکانی که رد خانواده های ازهم گسیخته زندگی می کنند معمولا در نقاشی هایشان کوچه های متعددی دیده می شود. دیوارهای بلند در نقاشی نیز نشانه خجالتی بودن کودک و وابستگی شدید به مادر است.? در خانواده هایی که پدر و مادر از هم جدا باشند کودک خانه را به دو قسمت تقسیم می کند و دو در ورودی برای آن می گذارد. اگر خانه به صورت مستقر کشیده شود نشانه پناهگاه مطلوب است.

خورشید، آسمان و زمین

این تصاویر به معنی امنیت، خوشحالی، گرما و قدرت است. خورشید در نقاشی به معنی پدر است. وقتی رابطه کودک با پدر خوب باشد کودک خورشید را در حالت درخشش مر کشد. آسمان به معنی الهام و پاکی است و زمین به معنی ثبات و امنیت است. اتومبیل نیز نشانه قدرت است که در نقاشی پسرها دیده می شود.

حیوان

فرهنگ و روش زندگی کودک در خانواده از اهمیت زیدی برخوردار است. اگر کودک با حیوان ارتباط نداشته باشد، وجود تصویر حیوان در نقاشی اش اهمیت خاص پیدا می کند. تصویر حیوان در نقاشی کسانی که احساس گناه و تقصیری را که تجربه کرده اند و جرات ابراز آن را نداشته اند، دیده می شود. پرخاشگری علیه اعضای خانواده به شکل حیوان وحشی مثل سگ، گرگ و شیر واقعی بیان می شود.



آموزش یا اصلاح نقاشی؟

بسیاری از والدین هنگام مشاهده نقاشی های فرزندشان درصدد رفع نواقص آن برمی آیند و گمان می کنند با این روش، اصول صحیح نقاشی را به آنها می آموزند در حالی که کودک هنگام ترسیم نقاشی، خود را از ممنوعیت رها کرده و ادراک خود را در دنیای پیرامون ترسیم می کند. اگر با دیدن نقاشی کودیکتان احساس کردید او در نقاشی هایش چیزهایی را به تصویر می کشد که برای شما نگران کننده است، به جای اصلاح کودکتان رو به روی آینه بایستید و به خودتان نگاه کنید. شاید مشکل در خود شماست.

سلام........

دکتر هلاکویی در سی دی های تعلیم و تربیت تولد تا سه سالگی میگه که کودک تا دو سالگی تلویزیون نبینه چون مغزش قدرت پردازششو نداره و اشعه های تی وی برا چشم ضرر داره.....سی دی هایی که هست مثل بی بی انیشتن تصویریه چیکار کنیم......

پسر من دو ماهشه از الان چی باهاش کار کنم سی دی های تصویری اشکالی نداره؟

موسیقی موتزارت که برای پرورش خلاقیت است بهتره یا صدای قران؟؟

ممنون از تایپیک خوبتون
نینکتا ی عزیزم بی نهایت سپاس گذارم هم بابهت راهنماییی هاتون هم مطالب بسیار مفیدتون....من کتاب ای آموزش اعداد و رنگ و وسایل نقلیه و حیوانات و میوه ها و خونه رو برای پسرکم خریدم و سه تا از کتاب های می می نی اگه بازم چیزی به ذهنتون رسید ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام.خیلی خوشحال شدم اینجا رو پیدا کردم....نیکتا جان به کمکت نیاز دارم شدید
اول دخترم رو معرفی کنم ..اسمش دیانا.....17 ماهو نیمه هست
لگو دوست داره وتا جایی که سنگینی نکنه ونیوفته روی هم میچینه اگه خوب نتونه روی هم بذاره عصبانی میشه یعنی کم طاقته وعجول.5-6تا مکعب رو روی هم میچینه.برج هوش رو هم میچینه اما به ترتیب نه.مثلا وقتی تو مکعب سوم کوچکترین رو میذاره میفهمه یه جای کارش غلطه وخرابش می کنه اما نمفهمه کجا غلطه.
عاشق مداد وماژیکه وخصوصا اکه بتونه رو درو دیوار بکشه.یکم خطخطی میکنه بعد ازما میخواد براش ماهی وجوجو وپیشی وغیره بکشیم.اگه مداد بهش بدی خدا میدونی کی بتونی پس بگیری
حلقه هوش رو از 9 ماهگی یاد گرفت و الان تحویلشون نمی گیره
به پازل 3تکه ای علاقه نداره.اما پازل حیوانات رو روی جاش میذاره ولی دقیقا نمیتونه تو جاش بذاره ..میذاره روش
اشکال 3بعدی که باید شکل مشابه رو از فضای خالیش بندازی داخل مثل کلبه هوش رو هم دوست نداره
با عروسکاش بازی میکنه .بهشون غذا میده..میذاره روپاش میخوابونه...میذاره تو ماشینش راه میبردشون.بوس میکنه.ناز میکنه
عاشق بچه ست.تو خیابون هر بچه ای ببینه دنبالش میره واگه جلوشو بگیری گریه وزاری میکنه
سی دی بیبی انیشتن خیلی دوست داره وخیلی هاشو حفظه.شعر حوندن رو دوست داره.یعنی یه قسمتی از شعرو ما بگیم ویه قسمتی خودش بگه
کتاب حیواناتشو دوست داره وهمه حیواناتشو بلده وبه اسم خودش میگه با صداهاشون
1تا5 رو بلده پشت هم بگه گاهی 4 رو یادش میره وجا میندازه

اول اینکه جه بازی هایی براش مناسبه.
....چندبار سعی کردم رنگ ها و کوچیک وبزرگی رویادش بدم...یاد میگیره اما 1 بار درست انجام میده 3 بار غلط.نمی دونم الان براش زوده یا اون داره تنبلی می کنه
از نظر حرف زدن باهاش هیچ مشکلی ندارم.بین 100تا150 کلمه میگه البته غلط هم میگه مثلا اتوبوس رو میگه اتوبوت

مشکل بزرگم باهاش اینه که همه چیز رو تو دهنش میکنه واحتمال اینکه قورت بده هم زیاده.برای همین تو انتخاب اسباب بازی دستم بسته ست همیشه باید چیزی بخرم که قابل خوردن نباشه

برای تقویت هوشش چی کار کنم........خیلی منتظر جوابتم
اینها همه اسمش زندگی است...دلتنگی ها....دلخوشی ها.....ثانیه ها....دقیقه ها....حتی اگر تعدادشان به دوبرابر رقمی که برایت نوشتم برسد!!!!!
سلام باران جون
عزیزم خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم.عزیزم بعضی از متخصصها بر این عقیده هستند که کودک تا 2 سالگی تلویزیون نگاه نکنه ولی اکثریت با این که کودک تایم مشخصی را به دیدن تلویزیون بپردازد مشکلی ندارند. پسر گلمون را بیشتر از 10 دقیقه الی 15 دقیقه پای تلویزیون نشونید , سی دی برین بی بی برای او مناسب تر از بی بی انیشتن است.
باران جون به نظر من هم صدای تلاوت قران برای کودک مناسب است هم موتزارت هر دو را برای کو چولوی خوشگلمون بزارید . دراین مرحله کودک به اشیا مختلف خیره می شود وبا نگاه کردن در جهت صداها و حرکات به محیط اطراف خود توجه نشان می دهد . برای تقویت حافظه کودک به نکات ذیل توجه داشته باشید :
با گذاشتن بالش در پشت کودک او را به حالت نیمه نشسته قرار دهید تا بتواند به اطراف خود بهتر توجه کند.
در اطراف کودک اسباب بازی های کوچک و متنوع با رنگهای روشن قرار دهید .
شعرهای کودکانه برای او بخوانید .
دستهایش را به او نشان دهید .

سلام فندق جون
اول یه بوس گنده ه ه ه برای دختر گلمون . عزیزم دختر گلمون تمام رفتارهایی که یک کودک 17 ماه باید انجام بدهد را کاملا مناسب سنش انجام می دهد .گذاشتن اشیا داخل دهن کار بسیار عادی است چون کودک در این سن باید کشف کند این کشفیات رو با لمس کردن و یا داخل دهان گذاشتن؛ اصلا نگران نباشید .برای آموزش رنگ و اندازه ها همین که یک بار درست انجام می ده کافیه چند بار دیگر برایش تکرار کنید او کاملا یاد می گیرد .برا ی کمک به رشد ذهنی کودک این مطلب نیز مناسب است بخوانید:
عوامل موثر بر افزایش هوش کودک
مطالعه ها نشان می دهند ژن و محیط هر دو سهم فراوانی در افزایش هوش کودک دارند و در این راستا عوامل محیطی را سلامت، تغذیه و تربیت خانوادگی معرفی کرده اند. براساس یافته های اخیر، حتی اگر ژن ها نقش اصلی در میزان ضریب هوشی افراد داشته باشند، هرگز نمی توان تاثیر والدین را بر ذهن کودک نادیده گرفت. به خصوص در سال های اول زندگی کودک، وقتی مغز هنوز در حال شکل گیری و تکامل است، توجه والدین حتی اگر شرکت در بازی ساده ای چون دالی موشک باشد به ایجاد مداربندی های مغزی پیچیده و ضروری و تقویت آن برای ارتقای هوش کودک کمک می کند.
● دوسال اول زندگی؛ دوران طلایی رشد مغز
دکتر کریگ رمی، استاد روان شناسی کودک، می گوید: �واقعا لازم است والدین بدانند که چقدر داده هایشان به فرزندان، مهم و سرنوشت ساز است و کودک از سنین بسیار پایین و بدو تولد تحت تاثیر تربیت والدین قرار می گیرد.� در عین حال، تحقیقات دانشمندان روی دو گروه شاهد و آزمایشی از کودکان نشان داده است که تجارب و تعالیم دوران کودکی روند رشد و تکامل مغزی را تسریع و تقویت می کند. دو سال اول زندگی به نوعی دوره طلایی رشد مغزی کودک است و این زمان دوران ایجاد ارتباط های مغزی به حساب می آید. در این سن در مغز، بیش از ۳۰۰ تریلیون ارتباط وجود دارد و در همین زمان سلول هایی که هنوز مرتبط نشده اند و مورد استفاده قرار نگرفته اند غیرقابل استفاده می شوند.
● به چشمان کودک نگاه کنید
چشمان نوزاد در شش هفتگی تا فاصله ۵/۱۷ سانتی متری متمرکز می شود و این دقیقا به اندازه فاصله ای است که شما کودک را جلوی خود نگه می دارید و به صورت او نگاه می کنید. این عمل ارتباط های مغزی را به الگویی تشخیصی که با هر بار دیدن تقویت می شود، تبدیل می کند و به کودک کمک می کند در شناخت مفاهیم مشابه و نامتشابه مهارت بهتری کسب کند.
● با کودک تان صحبت کنید
دکتر هوتن لوچ، فوق تخصص روان شناسی کودکان دانشگاه اوهایو معتقد است: �فرمان های اولیه زبانی برای کودک بسیار مهم هستند زیرا زبان در موفقیت عملکرد ذهنی بسیار اهمیت دارد و هر درک و استنباطی از زبان به ایجاد توانایی کلامی و بیان صحیح لغت ها کمک می کند و این در حالی است که دامنه لغت های کودک به طور مستقیم با میزان صحبت والدین طی دو سال اول زندگی او ارتباط دارد.�
● کنجکاوی کودک را تحریک کنید
همگام با رشد جسمانی کودک، قدرت تفکر و اندیشه او نیز در حال رشد و شکوفایی است. او از طریق تجربه وقایع جدید در زندگی دنیا را می شناسد و آن را کشف می کند. نیازی نیست کنجکاوی را به بچه ها آموزش دهیم، بلکه باید وجود سرشار از کنجکاوی شان را به صورت هدفمند ارضا کنیم. پدر و مادر با تشویق هر گام کوچک کودک، کمک بزرگی به خلاقیت های بزرگ تر وی در آینده خواهند کرد.
● برای اشیا اسم بگذارید
کودکان حتی پیش از آنکه بتوانند صحبت کنند، قادرند بسیاری چیزها (برای مثال اجسام مختلف و رنگ ها) را درک کنند. در این سن اگر به او بگویید: �عروسک خرسی سفیدت را بیاور.� او دقیقا می داند این اسم متعلق به کدام اسباب بازی اش است. بنابراین یکی دیگر از وظایف والدین نامگذاری انواع رنگ ها، اندازه ها و شکل ها برای تقویت درک کودک است.
● موفقیت کودک تان را جشن بگیرید
وقتی کودک تان موفق می شود برای اولین بار از فنجان آب بخورد و شما فریاد شادی سر می دهید، این عمل شما نه تنها او را خوشحال می کند، بلکه ارتباط های قشر جلویی مغز و بخش درونی مغز او را که جایگاه احساس ها است، تقویت می کند. بین ۱۰ تا ۱۸ ماهگی این ارتباط های مغزی شکل می گیرد. برای مثال وقتی اولین گام های او را تشویق می کنید، این عمل باعث خوشحالی او می شود و در پی آن جریانی از مواد شیمیایی در مغز او آزاد می شود که این چرخه را تقویت می کند. در مقابل، هرگونه بی توجهی والدین به رفتارهای کودک، موجب تقویت نشدن چرخه ارتباط های مغزی او می شود و کودک نسبت به انجام کارهای جدید دلسرد می شود. در عین حال، دامنه لغت های کودک به میزان صحبت والدین طی دو سال اول زندگی او بستگی دارد.
● فقط پدر و مادر نباشید
هرگز توجه خود را از فرزندان تان دریغ نکنید. گرچه توجه والدین در سنین پایین برای کودک بسیار مهم است، اما پیشرفت ذهنی و هوشی او در این سنین به پایان نمی رسد. شبکه های عصبی به خصوص آنها که به احساس ها مربوط می شوند تا سنین نوجوانی در حال توسعه اند. بنابراین با افزایش سن می توانید به کتاب خواندن فرزندتان اهمیت بیشتری بدهید، او را در گفت وگوهای خانوادگی سهیم کنید، از وی نظر بخواهید، به او موسیقی بیاموزید و نیز مشوقی مهربان برایش باشید. علاوه بر اینها، نقش ما به عنوان پدر و مادر تنها به دوران کودکی و نوجوانی محدود نمی شود زیرا فرزندان در جوانی و بزرگسالی هم به پشتیبان و راهنما نیاز دارند.
● مهدکودک استاندارد و افزایش هوش کودک
شما یک روز فرزند خود را زیر نظر بگیرید، آنگاه بیشتر سوال های او را جدی خواهید گرفت. زیرا می فهمید که چه چیز او را شادتر می کند، چه چیزی موجب تمرکز بیشتر فکر او می شود و چه چیز علاقه او را طولانی تر به اشیا و محیط اطرافش می کند. پس آموزش قبل از دبستان، به این معنی است که والدین کشش و ظرفیت آموزشی فرزندشان را درک کنند و خواسته های مغز در حال رشد او را فهمیده، اطلاعاتی را در اختیارش بگذارند که ذهن کودک به آن نیاز دارد.
گاهی پدر و مادرها کودک خود را تحت تمرین های مداوم و آموزشی قرار می دهند که ممکن است رشد فکری او را محدود کند. ممکن است والدین در تخت خواب یا محل بازی با این تصور که طفل را تربیت می کنند، مانع رسیدن او به خواسته هایش شوند، یا سر او فریاد بکشند تا او را آرام کنند. باید بدانید که کودک نیاز به تحرک و فعالیت بدنی دارد.
او می خواهد به اشیای مختلف نگاه کند، به آنها دست بزند. حرکت کند و صداها و آهنگ ها را بشنود. همچنین دوست دارد را به اطراف حرکت دهید تا چیزی را بگیرد. این کارها همان قدر برای او اهمیت دارد که هنگام گرسنگی، غذا برایش مهم است. والدین ممکن است ناراحت شوند، از اینکه طفل آنها نمی خواهد کاری که آنها دوست دارند انجام دهد و اصرار دارد که خواسته های خود را انجام دهد. برای مثال کودک با وجود ممانعت والدین از جایی بالا می رود، چیزی را هل می دهد یا پاره می کند. البته پدر و مادر کارهای زیادی را به طور غریزی برای پرورش فکری کودک شان انجام می دهند و این در حالی است که از تلاش خود برای رشد و پرورش وی مطلع نیستند. به همین دلیل است که توصیه می شود بعد از سن ۳ سالگی و به صورت پاره وقت کودک خود را به یک مهد کودک استاندارد بفرستید تا از بیشترین بهره هوشی بهره مند شود.
● تاثیر موسیقی
بر رشد ذهنی کودک پژوهش ها نشان می دهد که میان آموزش موسیقی در دوران کودکی و تقویت برخی توانایی های ذهنی کودکان ارتباط محکمی وجود دارد. آموزش موسیقی به کودکان باعث می شود که پاسخ دهی شنوایی آنها به حد کودکی ۲ تا ۳ سال بزرگ تر از آنها برسد، هرچند که لزوما ضریب هوشی یا خلاقیت آنها افزایش نمی یابد. در مورد اینکه آموزش موسیقی درکودکی تاثیر گسترده تری بر مغز داشته باشد و نحوه تفکر و شناخت را تغییر دهد، بررسی ها نشان داده اند که حتی ۱ یا ۲ سال آموزش باعث تقویت حافظه و توجه می شود. بنابراین تصور بر این است که آموزش موسیقی (نه لزوما گوش دادن منفعل به موسیقی) بر توجه و حافظه کودک اثر می گذارد و از طریق همین سازوکار ممکن است باعث یادگیری بهتر او در شماری از زمینه های شناختی شود.
دانشمندان معتقدند تعلیم سرودهای گروهی و نواختن پیانو برای کودکان ۳ساله باعث تقویت قدرت استدلال انتزاعی آنها می شود. این کودکان در ترکیب و ساخت پازل در مقایسه با بچه هایی که تمرین موسیقی نداشته اند، دقیق تر و سریع تر بوده و در درک مفاهیم ریاضی نیز موفق تر خواهند بود.


بازی قدرت تصور کودکان را تقویت می‌کند

بزرگ‌ترها، تمایل دارند بازی را یک فعالیت نه چندان مهم در نظر بگیرند اما بازی در رشد شخصی و اجتماعی کودکان اثری بسیار مهم دارد و این اثر در تمام زندگی ادامه می‌یابد . تحقیقات نشان می‌دهد که بازی فعال و پر از تصور و تخیل نه تنها بیشتر از سرگرمی و تفریح صرف بر رشد کودکان تأثیر دارد بلکه به رشد ابعاد فکری، اجتماعی، عاطفی و جسمانی کودکان کمک زیادی می‌کند .
بازی دوران کودکی مبنایی برای یادگیری و موفقیت تحصیلی آینده اوست. تحقیقات نشان می‌دهد که بازی و داشتن زنگ تفریح در مدرسه عملکرد درسی بچه‌ها را تقویت می‌کند. از طریق بازی، بچه‌ها یاد می‌گیرند چگونه با دیگران تعامل کنند. مهارت‌های زبانی خود را افزایش دهند مسائل را شناخته و آنها را حل کنند. و توانایی‌های خود را بشناسند .

به بیان خلاصه بازی به بچه‌ها کمک می‌کند تا جایگاه خود را در جهان بیایند. با رشد مفاهیم انتزاعی و ریاضی در آنها باعث می‌شود تا جهان واقعی را بهتر درک کنند . بازی برای رشد حافظه، مهارت‌های حل مسئله و خلاقیت در کودکان بسیار اهمیت دارد . بازی در رشد کودک، نقش‌های متفاوتی برعهده دارد .

رشد جسمانی: بازی سخت و ورجه وورجه کردن باعث تسریع رشد بچه‌ها می‌شود. بازی، پیشگیری‌کننده خوبی در برابر چاقی کودکان است. بازی، باعث رشد عضلات و تناسب اندام در بچه‌ها می‌شود .

رشد اجتماعی و عاطفی: بازی موجب می‌شود که کودک خود را به‌عنوان عامل فعال در محیط به حساب آورد و نه شخصی که فقط واکنش نشان می‌دهد. در خانواده و مدرسه، معمولاً از کودک می‌خواهند که از الگوهای رفتاری تعیین شده پیروی کند. اما در دنیای بازی، کودک می‌تواند دنیا را آنقدر کوچک کند که اندازه قدش شود و به میل خود آن را دستکاری کند. بچه‌هایی که بازی گروهی انجام می‌دهند نسبت به سایر کودکان قدرت همکاری، تصمیم‌گیری و رهبری بهتری دارند .همچنین در کنترل رفتار خود، کاهش پرخاشگری و... موفق‌تر عمل می‌کنند .

تمرین نقش‌ها: کودک در نقش‌های پدر، مادر، فروشنده، مدرسه، دکتر و... بازی می‌کند. کودک، به کمک بازی‌های سازمان یافته یاد می‌گیرد که به نوبت بازی کند و فعالیت‌های خود را در ارتباط با فعالیت‌های فرد دیگری انجام دهد .

شکل گیری هویت: بازی موجب می‌شود که کودک از خود بیرون بیاید و خود را از دید دیگران نگاه کند. بدین ترتیب کودک به خویشتن پنداری خود شکل می‌دهد .

شاد بودن: شواهد نشان می‌دهد بچه‌های سالم همه سنین عاشق بازی کردن هستند . متخصصان و روان شناسان کودک معتقدند که مقدار زمانی که کودکان به بازی می‌پردازند عامل مهمی برای شاد بودن آنها در بزرگسالی است. با توجه به اهمیت بازی، برای اینکه والدین بهتر بتوانند از این فعالیت مهم برای رشد و پرورش کودک خود استفاده کنند، لازم است نکاتی را در نظر داشته باشند :

مدت زمان تماشای تلویزیون را در کودکان کاهش دهید؛ بچه‌ها معمولاً ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند که منجر به پرخاشگری، چاقی و... در آنها می‌شود. بنابراین لازم است از مدت زمان تماشای تلویزیون کاسته شود و به زمان بازی‌های مفید آنها افزوده شود .

بیش از حد برای فرزندان‌تان برنامه ریزی نکنید؛ کودکان را وادار نکنید در سنینی که بیشتر دوران بازی و فعالیت‌های شاد برای آنهاست در کلاس‌های مختلف درسی و آموزشی صرف کنند. خانواده‌هایی که بیش از حد با برنامه عمل می‌کنند اوقاتی را برای بازی کودکان خود باقی نمی‌گذارند .

اسباب بازی‌های ساده برای بازی بچه‌ها انتخاب کنید؛ اسباب بازی‌های ساده و مواد طبیعی، مانند چوب، جعبه، توپ، عروسک، شن و... برای بچه‌ها فرصتی جهت بروز خلاقیت در آنها به‌وجود می‌آورد .

ماجراجویی را در آنها تشویق کنید؛ زمانی را برای بازی‌های خارج از خانه اختصاص دهید طوری که بچه‌ها بتوانند بدوند، بالا بروند، مکان‌های قایم باشک برای خود پیدا کنند و به خیال پردازی بپردازند .
آنها را برای انجام کارهای واقعی نیز تشویق کنید؛ فعالیت بزرگسالان مثل آشپزی، چمن زنی، شستن ماشین و.. الهام بخش بازی بچه‌ها هستند. اجازه دهید تا بعضی مواقع در امور خانه کمک کنند تا قدرت خلاقیت شان افزایش یابد. بچه‌ها دوست دارند زمان کوتاهی را به بزرگسالان کمک کنند و سپس به سراغ بازی خود بروند .

2706
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2687
2730