نی نی سایت > تبادل نظر > والدين و كودكان (بدو تولد تا 8 سالگي) > روزهاي بعد از زايمان و ورود نوزاد > چه غذاهايي رو در روزهاي اول بعد از زايمان طبيعي بايد خورد و چه غذاهايي رو نبايد خورد؟

موضوع: چه غذاهايي رو در روزهاي اول بعد از زايمان طبيعي بايد خورد و چه غذاهايي رو نبايد خورد؟ + اظهار نظر

کاربران حاضر: 0 کاربر و 0 مهمان
مامان سمي پست ها : 412عضویت:1389/3/1
1390/5/11 - 11:14 عصر
سلام دوستان
ممنون ميشم اگه جواب بديد
سارا(مامان امير پرهام) پست ها : 71465عضویت:1388/6/25
1390/5/11 - 11:22 عصر
بعد از وضع حمل تمام خانم ها تمايل دارند كه به وزن قبل از حاملگي خود برگردند و نگران هستند كه اين مورد چه مدت طول خواهد كشيد؟

� بلافاصله بعد از زايمان به دنبال تخليه محتويات رحم و خونريزي طبيعي حدود 5 تا 6 كيلوگرم، وزن كاهش مي يابد.

در طول 6 هفته اول بعد از زايمان 2 تا 3 كيلوگرم ديگر وزن كاهش پيدا مي كند كه اين كاهش وزن به علت از دست دادن مايع از طريق ادرار است. اكثر خانم ها در طي 6 ماه بعد از زايمان به وزن قبل از حاملگي خود مي رسند. از عواملي كه بر روند كاهش وزن بعد از زايمان تاثير دارند: حاملگي اول، شيردهي، برگشت زودهنگام به كار خارج از خانه و ... مي باشند.

� در طي 6 هفته اول بعد از زايمان نبايد محدوديت انرژي داشته باشيد. زيرا بدن نيازمند است تا آنچه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است بازيابد و نياز كودك تامين شود. در انجام كارهاي منزل كمك كرده و احتمالاً كار خود را شروع كنيد. تغذيه با شير مادر به طور معجزه آسا باعث كاهش وزن نمي شود ولي به كاهش وزن كمك مي كند.

� خانمي كه زايمان كرده است در واقع مسئول تغذيه خود و نوزادش مي باشد، پس بايد رژيم غذايي خود را با دقت انتخاب كند. رژيم بعد از زايمان بايد با دقت دوران بارداري رعايت شود. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه هاي مغذي، ميوه هاي تازه، سبزيجات و غذاهايي كه پروتئين و كلسيم و آهن را به فراواني فراهم مي كنند بايد مورد توجه قرار گيرد. متخصصان و كارشناسان در بحث هاي پرستاري مادران توصيه به اضافه كردن انرژي به ميزان 500 كالري در روز را دارند به طور متوسط اكثر زنان شيرده روزانه 2700 كالري انرژي نياز دارند. خوردن كمتر از 1800 كالري در روز منجر به كاهش توليد شير و ضعف مي شود. در اين دوران، شيردهي و آزاد شدن اكسي توسين (هورمون آزاد شده از هيپوفيز) باعث مي شود كه مادر احساس تشنگي بيشتري بكند. به همين دليل مادر در اين دوران بيشتر از بقيه مواقع آب مي نوشد و اگر چه كه تاثير زيادي در تامين شير ندارد ولي متخصصين زنان و مامايي آمريكا نوشيدن حداقل 8 تا 12 ليوان آب در روز را به مادران توصيه مي كند.

� مواد غذايي كه مادر مي خورد و مي نوشد بر روي شيردهي تاثير مي گذارد. بنابراين نظارت بر غذاي مادر در واقع نظارت بر غذاي كودك است. به طوري كه اگر مادر غذاي نامناسب مصرف كند، نوزاد در واقع با رفتارش مادر را متوجه مي سازد. مانند گريه كردن، خواب كم، بي قراري و ... همچنين مادر بايد در مورد مصرف غذاهاي آلرژي زا دقت كافي داشت باشد، زيرا نوزاد به يك سري از مواد غذايي كه مادر مي خورد حساس بوده و پاسخ آن را به صورت علايم پوستي نشان مي دهد مصرف بعضي غذاها توسط مادر باعث قولنج معمولي در نوزاد مي شود. از جمله كلم و شير گاو.

� مادران در اين دوران بايد همانند دوران بارداري ميزان آهن دريافتي را كنترل كنند هر چند كه در دوران بارداري تمام ويتامين ها و مواد لازم را به طور كامل دريافت كرده باشند مادر دراين دروان به طور معمول قرص آهن را براي تامين آهن موردنياز خود و نوزادش مصرف مي كند. بسياري از خانم ها ذخاير آهن خود را طي زايمان هاي مكرربه ميزان قابل توجهي از دست مي دهند. بنابراين مادران بايد در اين دوران از نظر ذخاير آهن كنترل شوند. البته اين نكته قابل توجه است كه اين مواد كمكي (مانند ويتامين ها) نبايد جايگزين يك رژيم غذايي خوب شوند.

� مادران با رعايت رژيم غذايي متنوع و مناسب سلامت خود و نوزاد خود را تضمين مي كنند. با توجه به اين كه در اين دوران هر هفته در حدود نيم تا يك كيلوگرم وزن مادر كاهش مي يابد، رژيم غذايي كم چرب به همراه ورزش هاي مناسب در اين روند تاثير بسزائي دارند. ولي بايد توجه داشت كه كاهش سريع وزن مادر به عنوان يك خطر براي نوزاد است. زيرا اين عمل باعث مي شود سم معمولي كه در چربي هاي بدن ذخيره شده است را به جريان خون رها كند و ميزان مواد سمي يا آلوده كننده در شير بالا برود.

� يكي از راه هايي كه باعث مي شود وزن مادر به طور منظم كاهش يابد و هيچ گونه خطري هم براي نوزاد ندارد، شيردهي مي باشد. مادراني كه نوزاد خود را شير مي دهند، 800 كالري بيشتر از مادراني كه شيردهي نمي كنند انرژي مصرف مي كنند.

� مادران محترم بايد توجه داشته باشند كه حداقل در 6 هفته اول بعد از زايمان حتي نبايد به فكر كاهش وزن باشند، زيرا محدود كردن آنچه شما در هفته هاي اول زايمان مي خوريد باعث كاهش توليد شير مي شود. مصرف مواد غذايي كه پر از فيبر هستند مانند ميوه ها و سبزي ها قسمت اصلي رژيم غذايي اين دوران محسوب مي شوند (حتي بيشتر از زمان بارداري). از مزاياي اين مواد غذايي فيبردار، تامين حركات دودي روده ها است كه براي درمان يبوست و هموروئيد (بواسير) مفيد مي باشد.

� هرگز خيلي زود به فكر بارداري مجدد نباشيد. شما بايد ذخاير مواد مغذي بدن خود را تقويت كنيد تا آغاز پرفروغي براي جنين بعدي شما باشد. بارداري و شيردهي فشار زيادي بر بدن شما وارد مي سازد. بارداري هاي پي در پي بر ذخاير مواد مغذي شما نظير كلسيم و آهن و سطح انرژي، فشار اضافي وارد خواهد آورد به خصوص اگر شيرده نيز باشيد.

� جهت كاهش وزن خود در بارداري اول محدوديت شديد كالري براي خود ايجاد نكنيد، رژيم فوق العاده كم كالري از تامين مواد مغذي مهم در دوره بارداري به خصوص مواد مغذي نظير كلسيم و آهن ناتوان هستند.

� از استعمال دخانيات و داروهاي غيرمجاز خودداري كنيد و راجع به داروهايي كه مصرف مي كند يا قصد مصرف آن را داريد با پزشك خود مشورت كنيد.
من هیچوقت از دست دیگران ناراحت نمی شوم فقط نظرم را در موردشان عوض میکنم...(ال پاچینو)
سارا(مامان امير پرهام) پست ها : 71465عضویت:1388/6/25
1390/5/11 - 11:23 عصر
azizam boro inja
http://kazemeslami.blogfa.com/cat-21.aspx
من هیچوقت از دست دیگران ناراحت نمی شوم فقط نظرم را در موردشان عوض میکنم...(ال پاچینو)
لپ گلي پست ها : 1892عضویت:1389/8/10
1390/5/11 - 11:26 عصر
مامانم تا 10 روز به هيچ عنوان بهم جز سوپ واش وگوشت توشيشه چيزي نميده تا زود ورمام بخوابه وشكمم جذب شه و واقعا هم ميشه.............................ترنجبين وبارهنگ ميخورم براي خنكي خودم وني ني وجوشانده انيسو هم براي شيرم ميخورم.................4زيره هم براي تو غذام كه نفخ نكنم وورمم خوب بشه..........صبحانه هم كاچي وبعدشم چاي وليموي غليظ كه شيرم وببره تا ني ني اذيت نشه.
شـــــــــيوا آنلاین پست ها : 27236عضویت:1389/5/4
1390/5/11 - 11:27 عصر
چاي زياد نخور و قهوه. چون رو شير اثر ميذاره و ني ني بد خواب ميشه.

خنكي بخور براي زردي نگرفتن بچه مثل عناب و عرق كاسني

مايعات و آب بخور

مواد نفاخ نخور

گلاب كمي بخور براي خوش طعم شدن شير. همينا يادم مياد...

البته اينا ربطي به نوع زايمان نداره...

كلا غذاي مقوي بخور

ممکن است به آرامی راه بروم اما هیچگاه عقب نخواهم رفت؛ مگر زمانی که بخواهم دورخیز کرده و خود را برای پرشی بلند و طولانی آماده کنم.
زينب (مامان تسنيم) پست ها : 1689عضویت:1389/9/16
1390/5/12 - 12:17 صبح
سلام. حبوبات اصلا نبايد بخوريم؟
مامان سمي پست ها : 412عضویت:1389/3/1
1390/5/12 - 6:52 عصر
mamnon az rahnemayihaton
baz aghe kasi chize digei midone mamnon misham rahnemayim konid
مامان سمي پست ها : 412عضویت:1389/3/1
1390/5/12 - 6:54 عصر
salam zeinab jon
nemidonam hobobat bayad khord ya na
age nafkh ijad kone nabayad khurd

مامان سمي پست ها : 412عضویت:1389/3/1
1390/5/12 - 6:55 عصر
khanomha hobobat nefkh ijaf mikone?
گزل بانو پست ها : 890عضویت:1388/4/24
1390/5/13 - 4:32 عصر
دكتر من يه ليست بهم داد كه شامل موارد زيادي بود كه بخش خوردني‌هاش اينا بود: !!!!!!!

تا 40 روز صبحانه كله‌پاچه بدون چربي و با ليموترش تازه
جگر و كباب روزي يك سيخ
جوانه گندم داخل سالاد يا سوپ
رازيانه خشك همراه دوغ يا ماست
سالاد كاهو فراوان
آلو و انجير خيس كرده و آبش
تره و شنبليله خام يا كوكو
7-8 ليوان شير در روز
آب و چاي و آبميوه و كمپوت 8تا 10 ليوان در روز
ماهيچه

در سزارين 3-4 روز اول از غذاي نفاخ مثل لوبيا و سبزي و ميوه خام و شير پرهيز شود

خدايا آشنا ديدمت و غريبانه عاشقت شدم، بخشنده پنداشتمت و گنه‌كار شدم، گرم ديدمت و در سردترين لحظه‌ها به سراغت آمدم، تو مرا چه ديدي كه وفادار ماندي؟؟
مامان سمي پست ها : 412عضویت:1389/3/1
1390/5/14 - 3:06 عصر
gzl bano kheyli mamnon mofid bod baram
آمي پست ها : 2869عضویت:1389/8/24
1390/5/16 - 3:18 صبح
مرسي چه تاپيك مفيدي
***زندگي كن و بخند***فقط به خاطر آنهايي كه با لبخندت زندگي ميكنند***
چشمك پست ها : 3142عضویت:1386/9/1
1390/5/16 - 2:24 عصر
ولي من جگر خوردم شيرم خيلي بدبو شد و پسرم كه 7 روزش بود ببخشيد مدفوع كرد و يه مدفوع خيليييييييييييي بد بو كه بوي جگر ميداد و تمام خونمون رو بو برداشته بود............خيلي بد بود............ديگه اين كارو نميكنم!
چو شقايق از دل سنگ برآ...
شـــــــــيوا آنلاین پست ها : 27236عضویت:1389/5/4
1390/5/16 - 2:33 عصر
جگر تو كلاساي امادگي بهمون گفتن نخوريد اصلا
ممکن است به آرامی راه بروم اما هیچگاه عقب نخواهم رفت؛ مگر زمانی که بخواهم دورخیز کرده و خود را برای پرشی بلند و طولانی آماده کنم.
بهار پست ها : 443عضویت:1387/11/27
1390/5/24 - 11:50 صبح
بعد از سزارين چه غذاهايي مجازه؟
چه غذاهايي چند روز اول بايد خورد كه شير زياد بشه.؟ممنوون
اظهار نظر

پر کردن فیلدها یی که با علامت * مشخص شده اند الزامی است.
*متن: